July 18, 2003
Vad är det som händer?
Iår var det 20.0 på ekonomprogrammet i uppsala mot tidigare år 18.5 eller något sådant.
Jag kände mig relativt säker på att jag skulle komma in på andra urvalet med mina 18.0, men nu är det kört utav helvete!
Vet någon om dem skall ändra betygsystemet snart? För när komvux försvinner så kommer det inte vara lätt att komma in på någon utbilning alls :S....
Sitter nu och kollar på andra utbildningsalernativ, bli pilot kanske vore något 😎 ?
January 20, 2002
Det där svänger ganska rejält. Har för mig att det var väldigt lätt att komma in på t.ex. civiling-programmet jämfört med tidigare.
Finns väll annars annat att plugga?
Försvinner komvux så det är det ju kört om man inte presterade bra i gymnasiet :@. Plugga det som du tycker är kul så löser det sig säkert...
July 13, 2002
Jerry wrote: Att det är så höga intagninskrav beror ju på att man kan plugga upp sina betyg. Det är snarare än fråga om tid är någonting annat att få 20.0.
Beror lite på vilken linje man går... håller med om att de flesta kan nöta och nöta sig till MVG i t.ex. historia, men alla har helt enkelt inte kapacitet till att få MVG i fysik B, kemi B, eller ma C.
August 16, 2004
Högskoleprovet borde va ett alternativ, krävdes bara 1.1 under VT06.
February 17, 2004
Dry_Ice wrote: Vad är det som händer?
Iår var det 20.0 på ekonomprogrammet i uppsala mot tidigare år 18.5 eller något sådant.
Jag kände mig relativt säker på att jag skulle komma in på andra urvalet med mina 18.0, men nu är det kört utav h*****e!Sitter nu och kollar på andra utbildningsalernativ, bli pilot kanske vore något 😎 ?
Hallick sägs vara ett populärt yrke. Tjänar bra gör man dessutom...
/Dani
October 22, 2002
Äsch, börja jobba.
Du kanske kommer tjäna mer efter att du pluggat men du måste tjäna bra mycket mer för att komma "ifatt" och om någon som har jobbat dom åren som du studerat.
Kan ta ett litet räkneexempel:
Du:
Antal år av studier: 5
Studielån: Ca: 300k kr om man går på lån hela tiden
Jag:
Årslön: 310k kr
Inkomst på 5år: 1550k kr
Efter 5 år av studier så ligger du 1850k kr efter mig.
Att betala tillbaka lånet och äta ifatt de avståndet tar tid. Om vi räknar på ett arbetssamt liv på 40år. Då ska du tjäna 46250 kr per år mer än mig. Det ger ca: 3850 kr mer i månad.
Nu kommer kruxet, redan där så kommer du precis över gränsen för att bli höginkomsttagare. Då blir det ca: 50% skatt. Då kan vi nästan direkt dubbla dom 3850kr, dvs i runda slängar 8k kr mer i månaden.
Då står vi ungefär lika rent lönemässigt ett hårt arbetsliv.
Nu reserverar jag mig för ev. felräkningar. 😉
Sen så är det inget personligt mot dom som pluggar heller. Man ska göra det som man tycker är kul.
Det jag lite är emot är folk som pluggar som tidsfördriv utan att veta vad dom ska göra. Finns FÖR många människor som gör det.
October 28, 2002
Well, att plugga i Sverige for att sedan arbeta i Sverige ar ju javligt dumt. Utnyttja systemet, dra utomlands, tjana och skatta pa dina pengar dar istallet.
Svensk utbildning ar ofta ganska hogt ansedd utomlands av ngn anledning!
Satsa alltid internationellt... Sverige ar ett sjunkande skepp och att rakna med Sverige i ett helt arbetsliv ar jag jaaaavligt skeptisk till.
November 22, 2001
fisken wrote: Massa svammel
Man pluggar väl inte bara för att tjäna mer pengar?
Sen kan du ju räkna med att de som bara gått gymnasiet o tjänar 310k per år är väldigt få.
Du kan snarare räkna med runt 200k.
[edit]Ett annat fel du gör är att du inte räknar med att studenten jobbar något under tiden, vilket nästan alla gör.
Tar du mig i exemplet så tjänade jag ca 100k per år jag pluggade.
[/edit]
July 13, 2002
fisken wrote: Massa text
Plugga för mig är mera en fråga om livskvalitet och transcendens, inte bara pengar. Skulle kännas så jävla tomt och instängt att bara börja jobba nu för att sen köra på det tills pansionen. Säga vad man vill men för de flesta är högskola en springbräda ut i världen. Vill gärna uträtta något mer än att bara bidraga till att föra en ny generation snorungar till världen.
Att inte plugga vidare för mig är inte ens ett alternativ. Klart man tagit något sabbatsår å jobbat och rest runt, bott utomlands osv. Va hur skoj som helst, och visst lärde man sig en massa praktiska saker, men saknade ändå det teoretiska...
Sen behöver inte alla ta studielån för att plugga... jag kommer lätt gå ~60k + varje studieår.
1 Guest(s)