October 6, 2003
Jag undrar lite vad ni människor där ute tycker om Sveriges betygsystem.
Är det bra som det är?
Vad kan göras bättre?
Vad är bra med dagens system?
Om ni fick bestämma hur betygsystemet skulle se ut i Sverige, hur skulle det se ut?
Brainstorma och kom med massor av förslag.
January 4, 2003
Callister wrote: Jag tycker det ännu äldre var bättre..
Sen tycker jag det borde vara på gymnasiet:
Gå endast efter proven, man får ett schema med alla lektioner, sen om man inte kommer eller inte är det upp till var och en, för provet är det enda som sätter betygen.. 😛
är typ så redan...iaf på våra matte och fysik liektioner....du behöver inte bara där om du inte vill, slutproven som sätter betygen. (vad du kan i slutet som räknas)
men om du inte e på lektionerna så kan ju studiebidraget dras in vilket inte är så kul
March 1, 2003
problemet med dagens betygsystem är att det har gått inflation i "MVG"...
alltså, allt för många får "MVG" allt för lätt...
"MVG" har blivit något av en standard...
"G" räknas nästan som underbetyg...
jag skulle föredra en tiogradig skala (1-10)
det skulle bli lättare för lärarna att ge höga betyg UTAN att alla får "MVG"...
July 27, 2002
nivaman wrote: problemet med dagens betygsystem är att det har gått inflation i "MVG"...
alltså, allt för många får "MVG" allt för lätt...
"MVG" har blivit något av en standard...
"G" räknas nästan som underbetyg...jag skulle föredra en tiogradig skala (1-10)
det skulle bli lättare för lärarna att ge höga betyg UTAN att alla får "MVG"...
Det är faktiskt rätt sant.
Jag bryr mig inte så mkt om det, jag kan erkänna att jag är ute efter betyget i sig bara, iaf på ämnen som Drama/skådespeleri och datakunskap t.ex. På Engelska och Svenska värderar jag kunskapen mer.
Jag har varit på 3/6 Datakunskapslektioner, och får jag MVG på provet nästa vecka har jag MVG i slutbetyg och får avsluta kursen, även fast jag inte gjort någon läxa.
July 27, 2002
Det är riktigt skumt.
Min ena syrra gick gymnaiset när hon var 22 för hon hoppade av innan och jobbade.
Så hon gick nyss ut folkhögskolan, och där får de 1-4, och hon hade inte 4 i alla ämnen men fick en 4 när hon gick ut. Då har hon väl samma fördelar när hon söker som en 20,0:are har? 🙄
February 1, 2002
DiDi wrote: [quote=Callister]Sen tycker jag det borde vara på gymnasiet:
Gå endast efter proven, man får ett schema med alla lektioner, sen om man inte kommer eller inte är det upp till var och en, för provet är det enda som sätter betygen.. 😛
Kommer aldrig att fungera...
hehe njeä jag är lite tveksam också ... är man hemma vill man ju löka o inte sitta med skolböcker..
March 1, 2003
Callister wrote: Det är riktigt skumt.
Min ena syrra gick gymnaiset när hon var 22 för hon hoppade av innan och jobbade.
Så hon gick nyss ut folkhögskolan, och där får de 1-4, och hon hade inte 4 i alla ämnen men fick en 4 när hon gick ut. Då har hon väl samma fördelar när hon söker som en 20,0:are har? 🙄
i princip ja... eller njaaa...
folkhögskolan har egna kvot till högskolan (om hon ska läsa vidare)...
och i så fall konkurrerar hon endast med andra folkskoleelever (om platserna) och kan inte sno någons plats som söker med tex gymnasiebetyg...
December 26, 2003
DiDi wrote: Jag undrar om inte det gamla systemet: 1,2,3,4,5 var bättre...
ja och nej. fler steg i betygssystemet är bättre, men på den tiden satte man inte betyg individuellt utan relativt till klassens prestation. Alltså den bästa fick en 5:a och den sämsta en 1:a, vilket inte alls var särskillt bra.
Jag tycker vi borde ha ett betygssystem som liknar dagens, fast vi byter ut skalan mot en som går mellan 0-9, där 0 motsvarar IG och 9 motsvarar MVG. För övrigt kan vi börja få betyg redan i mellanstadiet enligt min mening.
March 27, 2003
Större skala är bra. Gamla systemet är dåligt.
Förklaring: I det gamla systemet kunde bara en viss andel av alla elever i en klass få 5a. En lite större andel kunde få 4a osv...
Med andra ord var det lättare att få en 5a om alla runt omkring en var kassa... Hade du otur och hamnade i en klass med många begåvande människor krävdes mer för att få sin 5a.
February 1, 2002
adamnassjo wrote: Större skala är bra. Gamla systemet är dåligt.
Förklaring: I det gamla systemet kunde bara en viss andel av alla elever i en klass få 5a. En lite större andel kunde få 4a osv...
Med andra ord var det lättare att få en 5a om alla runt omkring en var kassa... Hade du otur och hamnade i en klass med många begåvande människor krävdes mer för att få sin 5a.
Jo det har du rätt i men så är det nog nu också i viss mån.
March 9, 2004
Håller fullständigt med om att det behövs flera betygs steg.
Det kan skilja hur mycket som hällst mellan 2 personer som har G Vs G eller VG vs VG
men typ 0-9 i betygs steg eller något liknande, tror att det skulle underlätta för lärana och att betygs pressen försvinner lite i alla fall.
Jag personligen upplever detta. Jag tycker att få g är som en förnedring om man ligger på typ g+ eller liknande men inte uppnår vg gränsen fast man kan mer än dubbelt så mycket som din poolare till vänster som ocxå fick g. (Inte för att jag har det problemet men ändå.) Det är alldeles för stor betygspress på eleverna och det e jobbigt och krävande man behöver faktiskt ha ett liv oxå och inte bara plugga hela tiden.
1 Guest(s)