Betygsystemet i Sverige.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Betygsystemet i Sverige.
MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
sp_UserOfflineSmall Offline
746482
October 14, 2004 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Som adamnassjo sa, skillnaden mellan de som får t.ex. G eller VG är ju enorm. Där var två i min klass som den ena låg PRECIS på gränsen mellan G ovh VG-----, och han fick VG med en hårsmån. En annan i klassen låg och vägde mot MVG, men hamnade precis under och fick då VG. Betygen är alltså alldeles för breda.

Det med inflation i MVG vet jag inte om jag kan hålla med om, så är det inte hos oss iaf. Jag tycker att MVG är det enda betyget som är tillräckligt "smalt" för att vara rättvisande.

Så en femskalig betygsskala, där
1 = dagens G
2 = De som väger mellan G och VG i dagens läge (det vill säga G+ till VG-)
3 = dagens VG
4= De som väger mellan VG och MVG (VG+ till MVG-)
5 = dagens MVG

Och givetvis betyg tidigare, senast 7an iaf. Det är ju först då som ämnesgränserna blir klarare och man läser ämnen för sig.

EDIT: Och givetvis skall IG inte räknas som ett betyg!

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
746486
October 14, 2004 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Mjo det nuvarande systemet är ganska kass. Typ som en i min klass, han är helt borta när det gäller matte, ändå fick han samma betyg som mig. VG, det är ett betyg man borde kunna dela upp. Typ BG och VG eller något. BG = Bättre än G ;>

Bäg? 😉

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
746491
October 14, 2004 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

:worshipp:

MrWeizel har rett ut hela problemet. Tråden kan låsas... 😉

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
746531
October 14, 2004 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Inför gigantiska nationella prov, dvs inga kvoterade betyg typ max 2 MVG per klass etc. Proven byts varje år för att förhindra fusk. Alla ämnen ska klassas med en kod så att man inte jämför fel i framtiden och så att man kan skilja på vissa inriktningar av ämnet (exemeplvis svårighetsgrader; A, B eller C i språk). Eventuellt årtalet framför ämnesbetyget så att man i framtiden kan skilja på kunskaper från 1943 och 2032.

Dessa stora prov ska ske 1 gång i varje ämne, per termin eller år. Du får ditt betyg i form av antal rätt (%). Alltså någons betyg kan se ut så här (med kod först):

1000 NÄRVARO 73%
1023 Historia 42%
3203 Svenska A 12%
4096 Geografi 98%
4098 Geografi XB 12%

Sen tycker jag närvaro ska vara en punkt också, det är jätteviktigt för arbetsgivare etc att veta vilka puckon man har att göra med. Lärarna ska ha en varsin PDA där dom duttar till på namnet i klasslistan när folk kommer och går för att få en exakt start och stoptid. PDA'n rapporterar in klassens närvaro till någon centraldator. Giltig frånvaro justeras efteråt.
Eleven får då också sitt studiebidrag kopplat till sin närvaro, ungefär som timlön (är man inte i skolan = inga pengar). Föräldrar (och barn) ska också kunna logga in på sitt barns "konto" och läsa av närvaro, giltig frånvaro och betygsnivåer och summan + utbetalningsdag för nästa studiebidrag.

Kanske också någon form av bonus (1000kr) eller nåt för alla som skriver över 90% på ett prov etc, som morot för att studera.

Japp, det var min vision. 😀

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
746567
October 14, 2004 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: Sen tycker jag närvaro ska vara en punkt också, det är jätteviktigt för arbetsgivare etc att veta vilka puckon man har att göra med. Lärarna ska ha en varsin PDA där dom duttar till på namnet i klasslistan när folk kommer och går för att få en exakt start och stoptid. PDA'n rapporterar in klassens närvaro till någon centraldator. Giltig frånvaro justeras efteråt.
Eleven får då också sitt studiebidrag kopplat till sin närvaro, ungefär som timlön (är man inte i skolan = inga pengar). Föräldrar (och barn) ska också kunna logga in på sitt barns "konto" och läsa av närvaro, giltig frånvaro och betygsnivåer och summan + utbetalningsdag för nästa studiebidrag.

Kanske också någon form av bonus (1000kr) eller nåt för alla som skriver över 90% på ett prov etc, som morot för att studera.

Japp, det var min vision. 😀

Någon har spelat för mycket Doom III 😉

Men jag gillar idéen.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
746729
October 14, 2004 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: Sen tycker jag närvaro ska vara en punkt också, det är jätteviktigt för arbetsgivare etc att veta vilka puckon man har att göra med. Lärarna ska ha en varsin PDA där dom duttar till på namnet i klasslistan när folk kommer och går för att få en exakt start och stoptid. PDA'n rapporterar in klassens närvaro till någon centraldator. Giltig frånvaro justeras efteråt.

precis så hade vi det på min förra skola, men det fungerade inte så dom avskaffade det systemet. Fråga mig inte varför wink

Jag tycker som så många andra att betygssystemet är kasst... det som Mr Weizel föreslog verkade perfekt

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
746803
October 14, 2004 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

min uppfattning är att det först å främst behövs fler nivåer (som ni alla andra har skrivit redan), men som det är nu så tycker jag att uppdelningen mellan betygsniverna är dumma..

det känns typ som om att G "tar upp" typ 30-40% av betygsskalan, VG tar typ lika mkt, och mvg är typ 10% så det är alldeles för svårt att få det..

Inte för att jag har problem med nått av ämnena i skolan(fått VG i ALLA betyg sen 2:an utan att lägga ner mej nämnvärt.. går 3:e året på teknik nu) men på linuxkursen vi hade så fick jag MVG på provet(utan att läsa på) och det vi gick igenom kunde jag innan vi gick igenom det.. men jag fick bara VG ändå!(läraren svarade typ: "du har inte utvecklats nog mkt här", konstigt när jag redan kunde det!) Hata dåliga betygssättningar!

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
746841
October 14, 2004 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

problemet ligger nog inte på betygskalan utan hur man betygsätter.
iochmed alla lärare sätter betyg på olika sätt.
t.ex. vissa lärare går efter slutproven i dom ämnen som har det och vissa inte.

när det gäller t.ex. programmering så betygsatte våran lärare efter ett prov som egentligen inte hade så mycket med det vi lärt oss utan något som högre makter hade bestämt inom skolväsendet så den bästa eleven som för övrigt gjorde jäkligt avancerade program utan problem fick bara G för han skrev G på det provet.

sen när det gäller språk. en som har bott på malayia i 4år som pratade flytande "amerikanska" och kunde grammatiken utantill fick G pågrund av att han kunde "amerikanska" och inte engelska

kan dra upp flera exempel men jag orkar inte :bgrin:

MrWeizel
Member
Medlem
746856
October 14, 2004 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: det känns typ som om att G "tar upp" typ 30-40% av betygsskalan, VG tar typ lika mkt, och mvg är typ 10% så det är alldeles för svårt att få det..

Det är så det skall vara ju!

MVG är det högsta betyget, svåraste att få, det man (oftast) får jobba mest för att få. Inte fan skall det vara ett brett betyg, det är ett betyg de bästa skall ha.

Håller med dig om det med G och VG, och jag har gett min lösning på problemet på förra sidan.

Det med att olika lärare sätter betyg på olika sätt är ett stort problem, men det är svårt att göra någonting åt dessvärre. Enligt mig så är det enbart proven man skall gå efter i matte, som exempel. Hur man är på lektionerna skall inte spela in överhuvudtaget. Fysik är pretty much the same.

Någon nämde utveckling under kursens gång; Om man skriver G-VG på saker i början av en kurs, för att avsluta med att skriva bara MVG, då tycker jag att man skall ha MVG. Då har man ju verkligen visat att kursen har gett en något och det är ju det som är meningen.

Givetvis skall man även ha MVG om man håller det genom hela kursen, svårt att utveckla något som redan är högst upp på skalan 😛

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
746863
October 14, 2004 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Betygen är inte rättvist givna, de sätts på hur mycket man kämpar och inte hur mycket man presterar. Var mycket sådant med vissa lärare.

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
746867
October 14, 2004 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Betygen är inte rättvist givna, de sätts på hur mycket man kämpar och inte hur mycket man presterar. Var mycket sådant med vissa lärare.

Exakt. De som pluggar får höga betyg, men de kanske inte förstår ett skit av vad kursen handlar om. Och det är fel.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
746872
October 14, 2004 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

adamnassjo wrote: Större skala är bra. Gamla systemet är dåligt.

Förklaring: I det gamla systemet kunde bara en viss andel av alla elever i en klass få 5a. En lite större andel kunde få 4a osv...
Med andra ord var det lättare att få en 5a om alla runt omkring en var kassa... Hade du otur och hamnade i en klass med många begåvande människor krävdes mer för att få sin 5a.

Det fanns så vitt jag vet två 1-5-system. Det första fungerade precis som du beskriver. Det andra fungerade som så att det (teoretiskt sett) skulle finnas en viss andel 1or, 2or osv i hela landet (precis som i fall 1 normalfördelat, men nu över hela landet). Därmed minskade man orättvisorna som uppkom mellan de som gick i en kass klass och de som gick i en duktig klass. Samtidigt uppkom som en följd behovet av nationella prov åtminstone i några ämnen för att hjälpa läraren sätta betyg.

Det fanns trots detta fortfarande problem: Med tanke på att nivån på eleverna antagligen varierar från år till år blir det problem att jämföra två betyg från olika år. Det är dessutom lätt att det trots nationella prov lätt ge lite högre betyg i just "sin" klass som lärare. Exempelvis matte tror jag på många skolor hade ett medel en bra bit över tre.

Som sammanfattning tycker jag att kunskapsbaserade betyg (som vi har idag) är bra, även om de innebär mycket stora problem med att sätta nivån på kunskapsmålen (det blir lätt "ordbajs" och svårtolkat). Jag skulle däremot gärna se att det fanns kanske något eller några betygssteg mer än idag. Visserligen har man på många håll på högskolan betygsskalor på antingen 2 (G/IG), 3 (VG/G/IG) och 4 steg (5/4/3/IG), men där känns det som om målsättningsnivån hos eleverna är mycket mer lik. Dessutom pluggar inte folk lika mycket för att jag betyg - det finns ingen större betygshets för att komma in på senare utbildningar, i alla fall inte där jag läst.

Krillee
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
746878
October 14, 2004 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag tycker det ännu äldre var bättre..

Sen tycker jag det borde vara på gymnasiet:
Gå endast efter proven, man får ett schema med alla lektioner, sen om man inte kommer eller inte är det upp till var och en, för provet är det enda som sätter betygen.. 😛

Så tycker jag med, ska fan kämpa för att få det igenom när jag gått ur gymnasiet 😛
I 1'an var jag inte så mycket i skolan, men jag klarade ändå alla kurser, nu i 2'an när det inte går att skolka eftersom annars blir man utslängd så presterar jag ändå samma resultat. Tycker verkligen att man borde få plugga hemma och inte komma ifall man tycker det är onödigt, nu i 2'an har vi inte ens några genomgångar, väldigt få i alla fall. Tycker att man bara borde komma till behöva komma till proven, och proven gör man när man själv tycker att man är redo, men självklart inom planeringen. Skulle funka hur bra som helst för mig i alla fall. Eller inte enbart komma bara till proven, men sätta nåt procentantal på hur mycket man måste vara närvarande i skolan.

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 848
746884
October 14, 2004 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: EDIT: Och givetvis skall IG inte räknas som ett betyg!

Varför inte? IG är värt 0 "poäng", men det visar iaf att man har försökt.

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 848
746888
October 14, 2004 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: men på linuxkursen vi hade så fick jag MVG på provet(utan att läsa på) och det vi gick igenom kunde jag innan vi gick igenom det.. men jag fick bara VG ändå!(läraren svarade typ: "du har inte utvecklats nog mkt här", konstigt när jag redan kunde det!) Hata dåliga betygssättningar!

Visserligen borde du ha fått MVG tack vare dina kunskaper, men frågan är varför du läste linux om du redan kunde det?

J_Cokes
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
746891
October 14, 2004 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett betygssystem med 1-6, då får du inget jävla medelsvenssonbetyg. Antingen över eller under... Då får du ingen stoor 3:a från gamla systemet eller ett g som sträcker sig.
Sedan beror bedömningen på vilket ämne det är du läser.
Ma tex.. skippa miniräknare på provet om det går. Antingen förstår du matten eller så känner du igen talet. Okej vissa grejer går inte att räkna i huvudet.
Andra vikitga saken.. skippa formelsamling! Den gör att folk inte lär sig sakerna utan kan sitta och stoppa in värden på en given formel=inte bra.
Därefter Stora skrivningar samt kontrollskrivningar varefter för att se att du är med i kursen. Kunskap har inget med närvaro att göra men du har nog större chans att lära dig något om du är där än hemma i sängen sovandes, så den ideen med att närvaron är direkt anknytet till ditt bidrag lät som en vettig ide. Dessa betyg ska INTE ha något att göra med hur mycket lärarkuk man kan suga.
Sen kommer man till ämnen som inte går att bedöma på samma sätt och då vet jag faktiskt inte hur man ska göra..

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
746969
October 15, 2004 - 5:50 am
sp_Permalink sp_Print

Dree-Q wrote: problemet ligger nog inte på betygskalan utan hur man betygsätter.

när det gäller t.ex. programmering så betygsatte våran lärare efter ett prov som egentligen inte hade så mycket med det vi lärt oss utan något som högre makter hade bestämt inom skolväsendet så den bästa eleven som för övrigt gjorde jäkligt avancerade program utan problem fick bara G för han skrev G på det provet.

sen när det gäller språk. en som har bott på malayia i 4år som pratade flytande "amerikanska" och kunde grammatiken utantill fick G pågrund av att han kunde "amerikanska" och inte engelska

hmm det e ju helt sjukt,
Våran engelsak lärare sa att det inte spelade någon roll om vi lärde oss "engelska" eller "amerikanska" Det stod nämligen alltid både på engelska och amerikanska i ord listan för kappitlet.

Sen så spelar det ingen roll om du får ig hela första terminen du behöver bara bättre på ditt betyg och om du får typ då mvg på dom 2-5 sista proven så får du mvg. Efter som man lär sig och utvecklas. Det gäller förstås bara i alla språk osv fast det kan hända i kemin mm. Men inte alltdi För att på t.ex. historian så har du hela tiden små kurser. typ ena stunden rymdkaplöpningen och nästa medelstiden. Då måste man nog dra ett genom snitt av betygen efter som man inte kommer tillbaka till samma del igen. men om man ligger och pendlar melan 2 betyg så tycker jag attt man ska titta mera på dom senaste och se hur man gjorde där.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
747013
October 15, 2004 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=DiDi][quote=Callister]Sen tycker jag det borde vara på gymnasiet:
Gå endast efter proven, man får ett schema med alla lektioner, sen om man inte kommer eller inte är det upp till var och en, för provet är det enda som sätter betygen.. 😛

Kommer aldrig att fungera...

hehe njeä jag är lite tveksam också ... är man hemma vill man ju löka o inte sitta med skolböcker..

Det fungerar på alla högskolor.
Bara att var och en måste ta sitt eget ansvar.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
747120
October 15, 2004 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

Alex_88_ wrote: [quote=Dree-Q]problemet ligger nog inte på betygskalan utan hur man betygsätter.

hmm det e ju helt sjukt,
Våran engelsak lärare sa att det inte spelade någon roll om vi lärde oss "engelska" eller "amerikanska" Det stod nämligen alltid både på engelska och amerikanska i ord listan för kappitlet.

Sen så spelar det ingen roll om du får ig hela första terminen du behöver bara bättre på ditt betyg och om du får typ då mvg på dom 2-5 sista proven så får du mvg. Efter som man lär sig och utvecklas. Det gäller förstås bara i alla språk osv fast det kan hända i kemin mm. Men inte alltdi För att på t.ex. historian så har du hela tiden små kurser. typ ena stunden rymdkaplöpningen och nästa medelstiden. Då måste man nog dra ett genom snitt av betygen efter som man inte kommer tillbaka till samma del igen. men om man ligger och pendlar melan 2 betyg så tycker jag attt man ska titta mera på dom senaste och se hur man gjorde där.

att eran lärare sa så är ett lysande exempel på att lärare betygsätter olika.
Jag gick datorteknik på gymnasiet och dom som gick ut med bra betyg det var dom som pluggade mest, inte kunde mest. det visar ju att man måste göra en rejäl omstrukturering. Man kan ju inte lära ut datorteknik rent teoretiskt som vi skulle lära oss. Och sen läste vi om grejer som användes kanske 1992 och vad har vi för användning av det i arbetslivet sen?

MrWeizel
Member
Medlem
747392
October 15, 2004 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

zcorpan wrote: [quote=MrWeizel]EDIT: Och givetvis skall IG inte räknas som ett betyg!

Varför inte? IG är värt 0 "poäng", men det visar iaf att man har försökt.

Jaså det gör det?

Folk satsar medvetet på att få IG i kurser de vet att de har svårt att få G i, för det enda det gör är att sänka snittet. Kursen räknas ju som avslutad när man fått betyget. IG borde vara lika med ej avslutad kurs.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 159
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL