January 28, 2003
Som adamnassjo sa, skillnaden mellan de som får t.ex. G eller VG är ju enorm. Där var två i min klass som den ena låg PRECIS på gränsen mellan G ovh VG-----, och han fick VG med en hårsmån. En annan i klassen låg och vägde mot MVG, men hamnade precis under och fick då VG. Betygen är alltså alldeles för breda.
Det med inflation i MVG vet jag inte om jag kan hålla med om, så är det inte hos oss iaf. Jag tycker att MVG är det enda betyget som är tillräckligt "smalt" för att vara rättvisande.
Så en femskalig betygsskala, där
1 = dagens G
2 = De som väger mellan G och VG i dagens läge (det vill säga G+ till VG-)
3 = dagens VG
4= De som väger mellan VG och MVG (VG+ till MVG-)
5 = dagens MVG
Och givetvis betyg tidigare, senast 7an iaf. Det är ju först då som ämnesgränserna blir klarare och man läser ämnen för sig.
EDIT: Och givetvis skall IG inte räknas som ett betyg!
July 14, 2003
Inför gigantiska nationella prov, dvs inga kvoterade betyg typ max 2 MVG per klass etc. Proven byts varje år för att förhindra fusk. Alla ämnen ska klassas med en kod så att man inte jämför fel i framtiden och så att man kan skilja på vissa inriktningar av ämnet (exemeplvis svårighetsgrader; A, B eller C i språk). Eventuellt årtalet framför ämnesbetyget så att man i framtiden kan skilja på kunskaper från 1943 och 2032.
Dessa stora prov ska ske 1 gång i varje ämne, per termin eller år. Du får ditt betyg i form av antal rätt (%). Alltså någons betyg kan se ut så här (med kod först):
1000 NÄRVARO 73%
1023 Historia 42%
3203 Svenska A 12%
4096 Geografi 98%
4098 Geografi XB 12%
Sen tycker jag närvaro ska vara en punkt också, det är jätteviktigt för arbetsgivare etc att veta vilka puckon man har att göra med. Lärarna ska ha en varsin PDA där dom duttar till på namnet i klasslistan när folk kommer och går för att få en exakt start och stoptid. PDA'n rapporterar in klassens närvaro till någon centraldator. Giltig frånvaro justeras efteråt.
Eleven får då också sitt studiebidrag kopplat till sin närvaro, ungefär som timlön (är man inte i skolan = inga pengar). Föräldrar (och barn) ska också kunna logga in på sitt barns "konto" och läsa av närvaro, giltig frånvaro och betygsnivåer och summan + utbetalningsdag för nästa studiebidrag.
Kanske också någon form av bonus (1000kr) eller nåt för alla som skriver över 90% på ett prov etc, som morot för att studera.
Japp, det var min vision. 😀
October 6, 2003
desdecado wrote: Sen tycker jag närvaro ska vara en punkt också, det är jätteviktigt för arbetsgivare etc att veta vilka puckon man har att göra med. Lärarna ska ha en varsin PDA där dom duttar till på namnet i klasslistan när folk kommer och går för att få en exakt start och stoptid. PDA'n rapporterar in klassens närvaro till någon centraldator. Giltig frånvaro justeras efteråt.
Eleven får då också sitt studiebidrag kopplat till sin närvaro, ungefär som timlön (är man inte i skolan = inga pengar). Föräldrar (och barn) ska också kunna logga in på sitt barns "konto" och läsa av närvaro, giltig frånvaro och betygsnivåer och summan + utbetalningsdag för nästa studiebidrag.Kanske också någon form av bonus (1000kr) eller nåt för alla som skriver över 90% på ett prov etc, som morot för att studera.
Japp, det var min vision. 😀
Någon har spelat för mycket Doom III 😉
Men jag gillar idéen.
December 15, 2002
desdecado wrote: Sen tycker jag närvaro ska vara en punkt också, det är jätteviktigt för arbetsgivare etc att veta vilka puckon man har att göra med. Lärarna ska ha en varsin PDA där dom duttar till på namnet i klasslistan när folk kommer och går för att få en exakt start och stoptid. PDA'n rapporterar in klassens närvaro till någon centraldator. Giltig frånvaro justeras efteråt.
Eleven får då också sitt studiebidrag kopplat till sin närvaro, ungefär som timlön (är man inte i skolan = inga pengar). Föräldrar (och barn) ska också kunna logga in på sitt barns "konto" och läsa av närvaro, giltig frånvaro och betygsnivåer och summan + utbetalningsdag för nästa studiebidrag.
precis så hade vi det på min förra skola, men det fungerade inte så dom avskaffade det systemet. Fråga mig inte varför
Jag tycker som så många andra att betygssystemet är kasst... det som Mr Weizel föreslog verkade perfekt
July 18, 2001
min uppfattning är att det först å främst behövs fler nivåer (som ni alla andra har skrivit redan), men som det är nu så tycker jag att uppdelningen mellan betygsniverna är dumma..
det känns typ som om att G "tar upp" typ 30-40% av betygsskalan, VG tar typ lika mkt, och mvg är typ 10% så det är alldeles för svårt att få det..
Inte för att jag har problem med nått av ämnena i skolan(fått VG i ALLA betyg sen 2:an utan att lägga ner mej nämnvärt.. går 3:e året på teknik nu) men på linuxkursen vi hade så fick jag MVG på provet(utan att läsa på) och det vi gick igenom kunde jag innan vi gick igenom det.. men jag fick bara VG ändå!(läraren svarade typ: "du har inte utvecklats nog mkt här", konstigt när jag redan kunde det!) Hata dåliga betygssättningar!
August 7, 2001
problemet ligger nog inte på betygskalan utan hur man betygsätter.
iochmed alla lärare sätter betyg på olika sätt.
t.ex. vissa lärare går efter slutproven i dom ämnen som har det och vissa inte.
när det gäller t.ex. programmering så betygsatte våran lärare efter ett prov som egentligen inte hade så mycket med det vi lärt oss utan något som högre makter hade bestämt inom skolväsendet så den bästa eleven som för övrigt gjorde jäkligt avancerade program utan problem fick bara G för han skrev G på det provet.
sen när det gäller språk. en som har bott på malayia i 4år som pratade flytande "amerikanska" och kunde grammatiken utantill fick G pågrund av att han kunde "amerikanska" och inte engelska
kan dra upp flera exempel men jag orkar inte :bgrin:
January 28, 2003
whoracle wrote: det känns typ som om att G "tar upp" typ 30-40% av betygsskalan, VG tar typ lika mkt, och mvg är typ 10% så det är alldeles för svårt att få det..
Det är så det skall vara ju!
MVG är det högsta betyget, svåraste att få, det man (oftast) får jobba mest för att få. Inte fan skall det vara ett brett betyg, det är ett betyg de bästa skall ha.
Håller med dig om det med G och VG, och jag har gett min lösning på problemet på förra sidan.
Det med att olika lärare sätter betyg på olika sätt är ett stort problem, men det är svårt att göra någonting åt dessvärre. Enligt mig så är det enbart proven man skall gå efter i matte, som exempel. Hur man är på lektionerna skall inte spela in överhuvudtaget. Fysik är pretty much the same.
Någon nämde utveckling under kursens gång; Om man skriver G-VG på saker i början av en kurs, för att avsluta med att skriva bara MVG, då tycker jag att man skall ha MVG. Då har man ju verkligen visat att kursen har gett en något och det är ju det som är meningen.
Givetvis skall man även ha MVG om man håller det genom hela kursen, svårt att utveckla något som redan är högst upp på skalan 😛
October 6, 2003
Death On Wings wrote: Betygen är inte rättvist givna, de sätts på hur mycket man kämpar och inte hur mycket man presterar. Var mycket sådant med vissa lärare.
Exakt. De som pluggar får höga betyg, men de kanske inte förstår ett skit av vad kursen handlar om. Och det är fel.
October 7, 2002
adamnassjo wrote: Större skala är bra. Gamla systemet är dåligt.
Förklaring: I det gamla systemet kunde bara en viss andel av alla elever i en klass få 5a. En lite större andel kunde få 4a osv...
Med andra ord var det lättare att få en 5a om alla runt omkring en var kassa... Hade du otur och hamnade i en klass med många begåvande människor krävdes mer för att få sin 5a.
Det fanns så vitt jag vet två 1-5-system. Det första fungerade precis som du beskriver. Det andra fungerade som så att det (teoretiskt sett) skulle finnas en viss andel 1or, 2or osv i hela landet (precis som i fall 1 normalfördelat, men nu över hela landet). Därmed minskade man orättvisorna som uppkom mellan de som gick i en kass klass och de som gick i en duktig klass. Samtidigt uppkom som en följd behovet av nationella prov åtminstone i några ämnen för att hjälpa läraren sätta betyg.
Det fanns trots detta fortfarande problem: Med tanke på att nivån på eleverna antagligen varierar från år till år blir det problem att jämföra två betyg från olika år. Det är dessutom lätt att det trots nationella prov lätt ge lite högre betyg i just "sin" klass som lärare. Exempelvis matte tror jag på många skolor hade ett medel en bra bit över tre.
Som sammanfattning tycker jag att kunskapsbaserade betyg (som vi har idag) är bra, även om de innebär mycket stora problem med att sätta nivån på kunskapsmålen (det blir lätt "ordbajs" och svårtolkat). Jag skulle däremot gärna se att det fanns kanske något eller några betygssteg mer än idag. Visserligen har man på många håll på högskolan betygsskalor på antingen 2 (G/IG), 3 (VG/G/IG) och 4 steg (5/4/3/IG), men där känns det som om målsättningsnivån hos eleverna är mycket mer lik. Dessutom pluggar inte folk lika mycket för att jag betyg - det finns ingen större betygshets för att komma in på senare utbildningar, i alla fall inte där jag läst.
October 10, 2004
Callister wrote: Jag tycker det ännu äldre var bättre..
Sen tycker jag det borde vara på gymnasiet:
Gå endast efter proven, man får ett schema med alla lektioner, sen om man inte kommer eller inte är det upp till var och en, för provet är det enda som sätter betygen.. 😛
Så tycker jag med, ska fan kämpa för att få det igenom när jag gått ur gymnasiet 😛
I 1'an var jag inte så mycket i skolan, men jag klarade ändå alla kurser, nu i 2'an när det inte går att skolka eftersom annars blir man utslängd så presterar jag ändå samma resultat. Tycker verkligen att man borde få plugga hemma och inte komma ifall man tycker det är onödigt, nu i 2'an har vi inte ens några genomgångar, väldigt få i alla fall. Tycker att man bara borde komma till behöva komma till proven, och proven gör man när man själv tycker att man är redo, men självklart inom planeringen. Skulle funka hur bra som helst för mig i alla fall. Eller inte enbart komma bara till proven, men sätta nåt procentantal på hur mycket man måste vara närvarande i skolan.
December 26, 2003
whoracle wrote: men på linuxkursen vi hade så fick jag MVG på provet(utan att läsa på) och det vi gick igenom kunde jag innan vi gick igenom det.. men jag fick bara VG ändå!(läraren svarade typ: "du har inte utvecklats nog mkt här", konstigt när jag redan kunde det!) Hata dåliga betygssättningar!
Visserligen borde du ha fått MVG tack vare dina kunskaper, men frågan är varför du läste linux om du redan kunde det?
November 2, 2002
Ett betygssystem med 1-6, då får du inget jävla medelsvenssonbetyg. Antingen över eller under... Då får du ingen stoor 3:a från gamla systemet eller ett g som sträcker sig.
Sedan beror bedömningen på vilket ämne det är du läser.
Ma tex.. skippa miniräknare på provet om det går. Antingen förstår du matten eller så känner du igen talet. Okej vissa grejer går inte att räkna i huvudet.
Andra vikitga saken.. skippa formelsamling! Den gör att folk inte lär sig sakerna utan kan sitta och stoppa in värden på en given formel=inte bra.
Därefter Stora skrivningar samt kontrollskrivningar varefter för att se att du är med i kursen. Kunskap har inget med närvaro att göra men du har nog större chans att lära dig något om du är där än hemma i sängen sovandes, så den ideen med att närvaron är direkt anknytet till ditt bidrag lät som en vettig ide. Dessa betyg ska INTE ha något att göra med hur mycket lärarkuk man kan suga.
Sen kommer man till ämnen som inte går att bedöma på samma sätt och då vet jag faktiskt inte hur man ska göra..
March 9, 2004
Dree-Q wrote: problemet ligger nog inte på betygskalan utan hur man betygsätter.
iochmed alla lärare sätter betyg på olika sätt.
t.ex. vissa lärare går efter slutproven i dom ämnen som har det och vissa inte.när det gäller t.ex. programmering så betygsatte våran lärare efter ett prov som egentligen inte hade så mycket med det vi lärt oss utan något som högre makter hade bestämt inom skolväsendet så den bästa eleven som för övrigt gjorde jäkligt avancerade program utan problem fick bara G för han skrev G på det provet.
sen när det gäller språk. en som har bott på malayia i 4år som pratade flytande "amerikanska" och kunde grammatiken utantill fick G pågrund av att han kunde "amerikanska" och inte engelska
kan dra upp flera exempel men jag orkar inte :bgrin:
hmm det e ju helt sjukt,
Våran engelsak lärare sa att det inte spelade någon roll om vi lärde oss "engelska" eller "amerikanska" Det stod nämligen alltid både på engelska och amerikanska i ord listan för kappitlet.
Sen så spelar det ingen roll om du får ig hela första terminen du behöver bara bättre på ditt betyg och om du får typ då mvg på dom 2-5 sista proven så får du mvg. Efter som man lär sig och utvecklas. Det gäller förstås bara i alla språk osv fast det kan hända i kemin mm. Men inte alltdi För att på t.ex. historian så har du hela tiden små kurser. typ ena stunden rymdkaplöpningen och nästa medelstiden. Då måste man nog dra ett genom snitt av betygen efter som man inte kommer tillbaka till samma del igen. men om man ligger och pendlar melan 2 betyg så tycker jag attt man ska titta mera på dom senaste och se hur man gjorde där.
November 22, 2001
Starscream wrote: [quote=DiDi][quote=Callister]Sen tycker jag det borde vara på gymnasiet:
Gå endast efter proven, man får ett schema med alla lektioner, sen om man inte kommer eller inte är det upp till var och en, för provet är det enda som sätter betygen.. 😛
Kommer aldrig att fungera...
hehe njeä jag är lite tveksam också ... är man hemma vill man ju löka o inte sitta med skolböcker..
Det fungerar på alla högskolor.
Bara att var och en måste ta sitt eget ansvar.
August 7, 2001
Alex_88_ wrote: [quote=Dree-Q]problemet ligger nog inte på betygskalan utan hur man betygsätter.
iochmed alla lärare sätter betyg på olika sätt.
t.ex. vissa lärare går efter slutproven i dom ämnen som har det och vissa inte.när det gäller t.ex. programmering så betygsatte våran lärare efter ett prov som egentligen inte hade så mycket med det vi lärt oss utan något som högre makter hade bestämt inom skolväsendet så den bästa eleven som för övrigt gjorde jäkligt avancerade program utan problem fick bara G för han skrev G på det provet.
sen när det gäller språk. en som har bott på malayia i 4år som pratade flytande "amerikanska" och kunde grammatiken utantill fick G pågrund av att han kunde "amerikanska" och inte engelska
kan dra upp flera exempel men jag orkar inte :bgrin:
hmm det e ju helt sjukt,
Våran engelsak lärare sa att det inte spelade någon roll om vi lärde oss "engelska" eller "amerikanska" Det stod nämligen alltid både på engelska och amerikanska i ord listan för kappitlet.
Sen så spelar det ingen roll om du får ig hela första terminen du behöver bara bättre på ditt betyg och om du får typ då mvg på dom 2-5 sista proven så får du mvg. Efter som man lär sig och utvecklas. Det gäller förstås bara i alla språk osv fast det kan hända i kemin mm. Men inte alltdi För att på t.ex. historian så har du hela tiden små kurser. typ ena stunden rymdkaplöpningen och nästa medelstiden. Då måste man nog dra ett genom snitt av betygen efter som man inte kommer tillbaka till samma del igen. men om man ligger och pendlar melan 2 betyg så tycker jag attt man ska titta mera på dom senaste och se hur man gjorde där.
att eran lärare sa så är ett lysande exempel på att lärare betygsätter olika.
Jag gick datorteknik på gymnasiet och dom som gick ut med bra betyg det var dom som pluggade mest, inte kunde mest. det visar ju att man måste göra en rejäl omstrukturering. Man kan ju inte lära ut datorteknik rent teoretiskt som vi skulle lära oss. Och sen läste vi om grejer som användes kanske 1992 och vad har vi för användning av det i arbetslivet sen?
January 28, 2003
zcorpan wrote: [quote=MrWeizel]EDIT: Och givetvis skall IG inte räknas som ett betyg!
Varför inte? IG är värt 0 "poäng", men det visar iaf att man har försökt.
Jaså det gör det?
Folk satsar medvetet på att få IG i kurser de vet att de har svårt att få G i, för det enda det gör är att sänka snittet. Kursen räknas ju som avslutad när man fått betyget. IG borde vara lika med ej avslutad kurs.
4 Guest(s)