November 22, 2001
MrWeizel wrote: [quote=zcorpan][quote=MrWeizel]EDIT: Och givetvis skall IG inte räknas som ett betyg!
Varför inte? IG är värt 0 "poäng", men det visar iaf att man har försökt.
Jaså det gör det?
Folk satsar medvetet på att få IG i kurser de vet att de har svårt att få G i, för det enda det gör är att sänka snittet. Kursen räknas ju som avslutad när man fått betyget. IG borde vara lika med ej avslutad kurs.
Jag vet inte hur det fungerar idag, men när jag gick på gymnasiet varnade de oss om specialarbetet. Om man inte såg in att iaf lämna in lite skit så att man fick ig kunde det strula med slutbetyget eftersom man då inte hade läst alla kurser som hörde till programmet.
October 1, 2003
Jag tycker iaf att det är för lätt att få MVG, själv pluggar jag inte mer än omkring 10-20min/dag och i ettan låg mitt snitt på 19,23 och jag känner många som skiter i skolan, skolkar osv och ändå ligger på 15-17 i snitt.
Som tidigare sagt tycker jag också att betygsskalan bör vara bra mycket störra än nu, mellan 1 och 10 tycker jag nog skulle kunna vara lämpligt så man kan se skillnad på alla som har + eller -.
November 22, 2001
gyZZ wrote: Jag tycker iaf att det är för lätt att få MVG, själv pluggar jag inte mer än omkring 10-20min/dag och i ettan låg mitt snitt på 19,23 och jag känner många som skiter i skolan, skolkar osv och ändå ligger på 15-17 i snitt.
Som tidigare sagt tycker jag också att betygsskalan bör vara bra mycket störra än nu, mellan 1 och 10 tycker jag nog skulle kunna vara lämpligt så man kan se skillnad på alla som har + eller -.
Tänk på de stackars lärarna.
10 olika betyg är ju aningen onödigt.
Dock har jag ingen förståelse för varför de gick ifrån det klassiska 1-5 systemet. Det tyckte jag fungerade alldeles utmärkt.
October 1, 2003
Json_81 wrote: [quote=gyZZ]Jag tycker iaf att det är för lätt att få MVG, själv pluggar jag inte mer än omkring 10-20min/dag och i ettan låg mitt snitt på 19,23 och jag känner många som skiter i skolan, skolkar osv och ändå ligger på 15-17 i snitt.
Som tidigare sagt tycker jag också att betygsskalan bör vara bra mycket störra än nu, mellan 1 och 10 tycker jag nog skulle kunna vara lämpligt så man kan se skillnad på alla som har + eller -.
Tänk på de stackars lärarna.
10 olika betyg är ju aningen onödigt.
Dock har jag ingen förståelse för varför de gick ifrån det klassiska 1-5 systemet. Det tyckte jag fungerade alldeles utmärkt.
Det är ju deras jobb, att vi elever får samma betyg trots HELT olika kunskaper bidrar till att även fast jag har arbetat arslet av mig så har min polare som slappat hela livet samma betyg som jag. Dessutom är det ingen skillnad på 1-5 och IG, G, VG och MVG, för när man ska söka in på universitet/högskola motsvarar 3:a G, 4:a VG och 5:a MVG, källa : http://www.studentum.nu/search/utbildning8018.htm Jag citerar: "För kurser/ämnen från gymnasieskolan är kraven lägst betyget Godkänd eller 3 i varje kurs/ämne."
March 1, 2004
Jag tror att 1,2,3,4,5, var bättre. Tänk om man väger mellan G och VG men läraren vet inte riktigt vad han/hon ska ge en för betyg. Sen ger han/hon ett G. Hade vi haft 1,2,3,4,5 då så skulle ju lärarn kunna gett en en 3:a kanske. Jag tror att lärarna skulle tycka det var lättare och mer rättvist med 1,2,3,4,5.
November 22, 2001
gyZZ wrote: Det är ju deras jobb, att vi elever får samma betyg trots HELT olika kunskaper bidrar till att även fast jag har arbetat arslet av mig så har min polare som slappat hela livet samma betyg som jag. Dessutom är det ingen skillnad på 1-5 och IG, G, VG och MVG, för när man ska söka in på universitet/högskola motsvarar 3:a G, 4:a VG och 5:a MVG, källa : http://www.studentum.nu/search.....ng8018.htm Jag citerar: "För kurser/ämnen från gymnasieskolan är kraven lägst betyget Godkänd eller 3 i varje kurs/ämne."
Det är därför jag tyckte det var onödigt att byta. Det ska ju ändå räknas tillbaka till siffror. enda skillnaden egentligen är att 1-2 ersatts av IG.
Ang. dig o din polare så har alla olika förutsättningar.
Jag har slappat igenom många kurser o fått 3-4 eller g-vg samtidigt som jag vet folk som pluggat konstant och knappt fått g.
Dessutom, har ni olika lärare så bedömmer de olika.
Jag har ett riktigt bra exempel på det, när jag gick i gymnasiet så kopierade jag en polares arbete och lämnade in. Han hade fått VG+ på det. Min lärare upptäckte inte att jag kopierat det (han var från en annan klass) men hon satte inte ens betyg på arbetet utan skrev "det här var det sämsta jag nå'nsin sett". Det har ju knappast med betygssystemet att göra utan beror på hur mycket olika lärare kräver o hur de tolkar betygskriterierna.
May 17, 2004
det sjuka med det nya systemet är alal dessa plus och minus(+ -). Vad skulle en 15 pojke/flicka tjäna på att ha ett fint och nätt Godkänt med Plus i kanten? de får ändå lika mycket poäng som ett vanligt godkänt. jag tycker att
5 (Mycket väl godkänt)
4.5 (Väl godkänt med plus i kanten)
4 (Väl godkänt)
3.5 (Godkänt med plus i kanten)
2 (icke godkänt)
1 (icke godkänt)
skulle vara bättre. sen slår man ihop allt och får du 48 i slutändan så har du godkänt i allt. mycket stabilare och sen kan du väl snitta enklare om du får lust med det.
sen ska man ha betyg i sjuan! ju förr destå bättre
January 28, 2003
copulator wrote: betyg borde sättas redan i 7an. närvaron borde påverka betygen. 70 % närvaro för g 80 % för vg och 90 % för mvg
Jag trodde det handlade om kunskap och inte närvaro, eller jag har kanske fel?
Fattar inte varför man skall ha hög närvaro för att få höga betyg. Så länge man klarar kunskapskraven, varför skall man då tvingas vara på lektioner som inte ger något anyway?
Nä, mindre krav på närvaro och mer krav på kunskap. Iaf på gymnasiet, som faktiskt är frivilligt. (i teorin...)
Det verkar ju funka ganska bra på högskolorna och universiteten iaf...
March 23, 2004
Tycker det borde finnas fler alternativ till saker, som t.ex en svenska uppgift i min skola där man skulle ställa sig och redovisa ett arbete inför klassen. Gjorde man detta fick man VG på det där arbetet, gjorde man det inte så fick man nöja sig med G. Men sen finns det ju dom som inte gärna ställer sig framför 30 pers och snackar (sånna som jag då) vilket innebär att sådana som vi inte kan få VG på sådana uppgifter.
Borde finnas alternativ till sånt tycker jag.
(fast egentligen ska man inte ta min skola på för mycket allvar, vi har inte ens behöriga lärare)
July 27, 2002
richardb wrote: Vad dåligt. Tycker dom som vill arbeta med något som kräver att man ska stå och hålla föredrag gärna kan få göra sådant, medans dom som inte vill slipper..
Det handlar mycket om din personliga utveckling. Vad ska du jobba med sen, du kan ju inte bli chef av något slag om du inte kan hålla måndagsmöte inför dina 10 underordnade (tex). 😉
March 23, 2004
Mjo, men jag siktar inte på att bli chef 😉
Sen att hålla måndagsmöte för 10 pers om man vet vad man snackar om är ju lite annorlunda än att stå och snacka om barnen i afrika med ett papper med info man dragit ut från internet.. 😛
Men det förståss, om det vore valfritt skulle säkert många avstå och sedan skulle det bli chef-brist eller så 🙂
September 28, 2003
BearznaiL wrote: [quote=Death On Wings]Betygen är inte rättvist givna, de sätts på hur mycket man kämpar och inte hur mycket man presterar. Var mycket sådant med vissa lärare.
Exakt. De som pluggar får höga betyg, men de kanske inte förstår ett skit av vad kursen handlar om. Och det är fel.
se det är jag med om hela den förbannade tiden. jag blir så jävla förbannad på dem jävlarna: när man fått asbra på alla alla prov (mvg+) sen betygssättningen: G 👿 👿 👿
men du hade ju knappt nån närvaro, säger läraren
mm, men jag kan ju mer än alla andra, säger fastbullit
-Det tror du ja
-nä, jag vet, MVG på alla prov ju ffs
-Ja det ja, proven utgör ju bara ca 15% av kursen man måste vara med klassen, visa att man bryr
sej och jobba, man kan inte bara strutta runt och lämna in uppsatser och prov med MVG kvalitet, och sen aldrig vara på lektionerna.
:burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :2:
November 22, 2001
richardb wrote: Tycker det borde finnas fler alternativ till saker, som t.ex en svenska uppgift i min skola där man skulle ställa sig och redovisa ett arbete inför klassen. Gjorde man detta fick man VG på det där arbetet, gjorde man det inte så fick man nöja sig med G. Men sen finns det ju dom som inte gärna ställer sig framför 30 pers och snackar (sånna som jag då) vilket innebär att sådana som vi inte kan få VG på sådana uppgifter.
Borde finnas alternativ till sånt tycker jag.
(fast egentligen ska man inte ta min skola på för mycket allvar, vi har inte ens behöriga lärare)
Det hör till kursen.
Att ta bort det vore som att plocka bort derivator o integraler ur matten bara för att vissa tycker det är svårt och inte tror att de kommer använda det i framtiden.
July 27, 2002
richardb wrote: Får man fråga vad derivator och integraler är? 🙂
Men det går ju inte att jämföra matteuppgifter med redovisning av svenska arbete.....
Derivatan av en funktion f(x) anger hur funktionens värde varierar när värdet på x förändras.
Integralkalkyl är en gren inom den matematiska analysen som behandlar integraler till funktioner.
I det endimensionella fallet, dvs. för funktioner på formen y = f(x), kan en integral tolkas som arean under grafen som bildas av funktionen. Det var också areabestämningar som var grunden till införandet av integralkalkylen på 1600-talet. För linjära funktioner, alltså polynom av grad ett, räcker det med vanlig geometri för att bestämma arean, men för mer avancerade funktioner krävs integralkalkyl.
Allmänt har integralkalkylen ingenting med areor att göra. En integral är en summa av element, där elementen via en gränsvärdesövergång görs oändligt små och oändligt många. Integralen är en direkt kontinuerlig motsvarighet till den diskreta summan och har mängder av praktiska tillämpningar, t.ex. beräkningar av massa, tyngdpunkt, rotationsmoment? och diverse transformer? (Laplacetransformen och Fouriertransformen definieras som integraler av särskilda funktioner).
/ You know where
3 Guest(s)