September 12, 2001
jonte_power wrote: tycker att xenon ljusen är mer störenade faktiskt
Japp!
Stämmer ypperligt måste jag säga.
Det är bara det att meparten här gnäller över att dimljusen är olagliga till skillnad mot xenon.
Dåligt inställda xenon bländar jäkligt mkt mer än klena dimljus.
October 22, 2002
skiroy wrote: [quote=jonte_power] tycker att xenon ljusen är mer störenade faktiskt
Japp!
Stämmer ypperligt måste jag säga.
Det är bara det att meparten här gnäller över att dimljusen är olagliga till skillnad mot xenon.
Dåligt inställda xenon bländar jäkligt mkt mer än klena dimljus.
Säger att det är mängden ljus som blir jobbig. Prova att titta in i en 25W lampa som du har i fönstret, det känns inte särskilt jobbigt för ögonen. Däremot när du försöker titta in i en 40W lampa i taket så blir det däremot jobbigt för ögonen.
Sen att dimljus är svaga är ju också fel, är ofta H3 lampor på 55W som sitter i dimljusen. Sen så är inte dimljusen avskärmade och därmed automatiskt mera bländande. I kombination med halvljus så blir det för mycket ljus.
Problemet med Xenon är att dom ska "gunga" med så att höjden automatiskt ska regleras, ibland är det problem med reglering har jag fått förklarat till mig av en kompis som jobbar på VAG. Det är också jobbigt att möta.
Fast om man börjar räkna antalet bilar som har dimljus+halvljus på och jämföra antalet bilar som har fel på regleringen av sina xenonljus så vinner ju antalet bilar med dimljus rejält.
Sen så vet jag inte hur många av er som är ute på vägarna på nätterna som jag är. Då blir det ännu jobbigare med dim+halv. Är inte lika störande mitt på dagen när det är ljust ute.
3 Guest(s)