November 22, 2001
Har suttit o läst lite om valet.
http://www.aftonbladet.se/vss/.....98,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/.....32,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/.....64,00.html
Jag reagerar lite framför allt över följande:
säger: Hej Pär.
Hur i allsin dar kan ni motivera en höjning av a-kassan när Sverige behöver jobb och inte mer morötter till passiva arbetslösa. Jag känner många som inte ids söka jobb, eller systematiskt lurar systemet för att uppbära a-kassa istället för att jobba. Förklara, och snälla ta inte debatten om de svaga och utsatta som vanligt, utan motivera VARFÖR ni väljer att satsa på de arbetslösa. MVH Thobbe.Pär Nuder säger: Jag delar inte din beskrivning av de arbetslösa. Jag har aldrig mött någon som frivilligt har valt arbetslöshet. Vi tycker att det är rimligt att även de som har inkomster upp till 30 000 kr/månad ska ha trygghet om de blir arbetslösa.
Daniel Lundqvist säger: I min kompiskrets (25-30) så är det cirka 10 personer som självmant stannar hemma med a-kassa och lurar systemet. Hur tycker du att ni pushar ut dessa individer i arbete igen.
Pär Nuder säger: Vi har uppenbarligen olika erfarenheter. Jag har aldrig mött någon som frivilligt har valt arbetslöshet.
Vilken verklighet lever han i? Jag vet oxå flera personer som absolut inte vill jobba eftersom de får så mycket pengar för att stanna hemma. Det har varit uppsägningar på min arbetsplats och nu blir det förlängningar. Då blir flera upprörda eftersom de hellre vill gå hemma och få a-kassa.
Det botar man ju inte direkt genom att ge arbetslösa mer pengar.
Visst har många som går på a-kassa det säkert svårt, men lösningen är knappast att ge dem mer pengar.
Kan tillägga att på min arbetsplats erbjöds fast anställning på manpower eller en betald utbildning inom vården och trots det valde många att hellre gå på a-kassa.
Enligt min uppfattning borde de människorna inte ha rätt till någon a-kassa.
August 7, 2001
Det finns några som systematiskt lurar systemet.
Men min erfararenhet säger att dom flesta blir anklagade oskyldigt för att inte vilja jobba. Även jag själv har blivit det av min svärmor bl.a. Jag söker jobb febrilt och funderar även på att plugga men utifrån framstår jag som en som inte vill jobba tydligen. Jag har stämplat och jobbat deltid nu i ett halvår.
När jag jobbade heltid såg alla upp till mig... nu ser alla ner på mig.
Däremot ser jag ingen motivering att höja a-kassan... jag klarar mig på min och då har jag inget högt belopp direkt. Sen tycker jag inte att folk ska olika belopp när dom får a-kassa. Jag tycker att alla ska ha samma belopp oavsett om dom har varit VD på ett multinationellt företag eller om dom har plockat skräp i parker.
November 22, 2001
dree wrote: Det finns några som systematiskt lurar systemet.
Men min erfararenhet säger att dom flesta blir anklagade oskyldigt för att inte vilja jobba. Även jag själv har blivit det av min svärmor bl.a. Jag söker jobb febrilt och funderar även på att plugga men utifrån framstår jag som en som inte vill jobba tydligen. Jag har stämplat och jobbat deltid nu i ett halvår.
När jag jobbade heltid såg alla upp till mig... nu ser alla ner på mig.Däremot ser jag ingen motivering att höja a-kassan... jag klarar mig på min och då har jag inget högt belopp direkt. Sen tycker jag inte att folk ska olika belopp när dom får a-kassa. Jag tycker att alla ska ha samma belopp oavsett om dom har varit VD på ett multinationellt företag eller om dom har plockat skräp i parker.
Svärföräldrar kan lätt vara överkritiska 🙂
Men jag håller nog inte med om att a-kassan ska vara samma.
Dagens system med ett lågt tak är bra.
Däremot tycker jag man ska skärpa kriterierna för att få a-kassa och höja minimumnivån.
September 13, 2004
Det som krävs för att lösa detta är en rejäl skopa arbetsmoral...
Om man verkligen vill ha ett jobb så hittar man ett.
Sen finns det ju ett antal jävla utsugare som inte har någon respekt för sina arbetande vänner som de faktiskt till stor del lever på när de myglar med a-kassan.
June 17, 2006
Ett jävla väljarfiske är vad det är :arg:
Man blir så jäkla besviken på att partier har svårt att hålla sig till sin väljargrupp, iaf jag. Ett parti vid makten ska föra SIN politik tills den inte längre har stöd av väljarna. Ett parti kan inte tilltala alla, men det blir förbannat svårt o välja parti om man inte vet var något egentligen står. Sossarna är ute på hal is, helt klart. Men det är dom ju iofs inte ensamma om.
Däremot tycker jag man ska skärpa kriterierna för att få a-kassa och höja minimumnivån.
Där har vi lite äkta sossepolitik 🙂
June 27, 2002
Jag tycker inte om S men jag tycker inte det är fel med höjd a-kassa, tänk dig själv att du sitter där med hus, bil 2 barn som spelar nån hemsk idrott och du har en lön på ca 25000 före skatt i månaden. Sen ska företaget göra nedskärningar. Med dagens system blir det att ungarna får inte idrotta längre, sälja huset och bilen och flytta in med barn och fru i nån halvtaskig lägenhet.
Inget parti i Sverige har bra politik egentligen då inget parti verkar veta vad väljarna vill ha och behöver. Sänkt bensinskatt, lägre taxeringsvärden på hus, bättre vägar, bort med straffskatten på diesel.
Men mer pengar till de före detta högre avlönade än medelsvensson bidrar till att de shoppar mer som bidrar i slutändan att det blir fler arbeten och högre intäkter för Sverige så kostnaden för högre a-kassa blir inte så hög. Skulle de däremot ta bort eller sänka a-kassa så skulle den köpkraftiga och tyvärr arbetslösa ungdomen inte kunna shoppa och då skulle priser gå upp och färre och färre skulle ha råd att shoppa.
Att du känner (många) som inte vill arbeta utan hellre gå på a-kassa beror nog mest på att de fått en väldigt dålig uppfostran hemifrån och inte något annat. Dagens unga föräldrar har ofta haften slapp uppfostran och då blir deras barn alltså dagens ungdomar i 18 års åldern ännu slappare. Bara se i våran by där föräldrar låter sina 7 åringar åka fyrhjulingar och skit helt fritt i byn. Skrämmande tanke hur slappa de blir som föräldrar sen.
Jag ska själv rösta på Folkpartiet då jag vill ha mer kärnkraft osv...
March 27, 2003
ruf an wrote: Det som krävs för att lösa detta är en rejäl skopa arbetsmoral...
Om man verkligen vill ha ett jobb så hittar man ett.Sen finns det ju ett antal j**la utsugare som inte har någon respekt för sina arbetande vänner som de faktiskt till stor del lever på när de myglar med a-kassan.
Håller helt och hållet med dig. Vill bara påpeka att alla som har a-kassa INTE är utsugare.... Men många...
Jag tycker arbetsförmedlingen skulle vara hårdare, hur många jobb ska man kunna tacka nej till/inte söka och fortfarande få ut sina pengar?
Efter x antal sökta jobb (bra som dåliga) sätts man på någon utbildning.. Det finns fullt med högskolor runt om i landet som inte fyller sina platser. Ta ett studielån och plugga bara....
Eller som du säger, nått jobb går alltid att hitta.
För att allt detta ska funka måste moralen upp... Jag fattar inte hur man kan säga nej till jobb efter jobb efter jobb och istället veta att det är ens kompisar som betalar min mat/dator/kläder osv.... Skulle tycka så illa om mig själv...
June 7, 2005
November 22, 2001
Redfaction wrote:
Att du känner (många) som inte vill arbeta utan hellre gå på a-kassa beror nog mest på att de fått en väldigt dålig uppfostran hemifrån och inte något annat. Dagens unga föräldrar har ofta haften slapp uppfostran och då blir deras barn alltså dagens ungdomar i 18 års åldern ännu slappare. Bara se i våran by där föräldrar låter sina 7 åringar åka fyrhjulingar och skit helt fritt i byn. Skrämmande tanke hur slappa de blir som föräldrar sen.
Nu snackar vi inte bara om 20-åringar utan även 40+.
Det där med byn lät helt vansinnigt.
November 5, 2002
Redfaction wrote: Jag tycker inte om S men jag tycker inte det är fel med höjd a-kassa, tänk dig själv att du sitter där med hus, bil 2 barn som spelar nån hemsk idrott och du har en lön på ca 25000 före skatt i månaden. Sen ska företaget göra nedskärningar. Med dagens system blir det att ungarna får inte idrotta längre, sälja huset och bilen och flytta in med barn och fru i nån halvtaskig lägenhet.
Inget parti i Sverige har bra politik egentligen då inget parti verkar veta vad väljarna vill ha och behöver. Sänkt bensinskatt, lägre taxeringsvärden på hus, bättre vägar, bort med straffskatten på diesel.
Men mer pengar till de före detta högre avlönade än medelsvensson bidrar till att de shoppar mer som bidrar i slutändan att det blir fler arbeten och högre intäkter för Sverige så kostnaden för högre a-kassa blir inte så hög. Skulle de däremot ta bort eller sänka a-kassa så skulle den köpkraftiga och tyvärr arbetslösa ungdomen inte kunna shoppa och då skulle priser gå upp och färre och färre skulle ha råd att shoppa.
Håller med om rätt mycket där.
July 27, 2002
Relaxia wrote: [quote=Redfaction]Jag tycker inte om S men jag tycker inte det är fel med höjd a-kassa, tänk dig själv att du sitter där med hus, bil 2 barn som spelar nån hemsk idrott och du har en lön på ca 25000 före skatt i månaden. Sen ska företaget göra nedskärningar. Med dagens system blir det att ungarna får inte idrotta längre, sälja huset och bilen och flytta in med barn och fru i nån halvtaskig lägenhet.
Har man haft en sådan hög lön tillräckligt länge för att kunna skaffa sitt hus, sina ungar, sin bil. Så har man tillräckligt med erfarenhet från jobb för att få ett nytt högavlönat jobb väldigt fort. Så det där argumenten funkar inte.
December 28, 2004
Callister wrote: [quote=Relaxia][quote=Redfaction]Jag tycker inte om S men jag tycker inte det är fel med höjd a-kassa, tänk dig själv att du sitter där med hus, bil 2 barn som spelar nån hemsk idrott och du har en lön på ca 25000 före skatt i månaden. Sen ska företaget göra nedskärningar. Med dagens system blir det att ungarna får inte idrotta längre, sälja huset och bilen och flytta in med barn och fru i nån halvtaskig lägenhet.
Har man haft en sådan hög lön tillräckligt länge för att kunna skaffa sitt hus, sina ungar, sin bil. Så har man tillräckligt med erfarenhet från jobb för att få ett nytt högavlönat jobb väldigt fort. Så det där argumenten funkar inte.
Utomlands kanske men inte i Sverige.
Här i Sverige är inte mycket som man tänkt sig.
Tex. våldtäkt; 2 månader - lyxcellen med radio/tv/internet.
Utomlands prioriteras man mer efter vad man har för utbildning.
Se bara på USA.
Sedan så vet jag en del också som går på A-kassa för det är smidigt och "smart" enligt dom.
Det är ju faktiskt fortfarande så att man kan inte gå på A-Kassa hur länge som helst.. Jag tycker det verkar som en del här inte har något som helst hum om hur det funkar med A-Kassa.
Jag tycker nog mera det låter som det skulle vara socialbidrag ni pratar om.
I annat fall så är det frågan om att AF gör rejält fel..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 14, 2002
Adam wrote: [quote=ruf an]Det som krävs för att lösa detta är en rejäl skopa arbetsmoral...
Om man verkligen vill ha ett jobb så hittar man ett.Sen finns det ju ett antal j**la utsugare som inte har någon respekt för sina arbetande vänner som de faktiskt till stor del lever på när de myglar med a-kassan.
Håller helt och hållet med dig. Vill bara påpeka att alla som har a-kassa INTE är utsugare.... Men många...
Jag tycker arbetsförmedlingen skulle vara hårdare, hur många jobb ska man kunna tacka nej till/inte söka och fortfarande få ut sina pengar?
Efter x antal sökta jobb (bra som dåliga) sätts man på någon utbildning.. Det finns fullt med högskolor runt om i landet som inte fyller sina platser. Ta ett studielån och plugga bara....
För att allt detta ska funka måste moralen upp... Jag fattar inte hur man kan säga nej till jobb efter jobb efter jobb och istället veta att det är ens kompisar som betalar min mat/dator/kläder osv.... Skulle tycka så illa om mig själv...
Håller väl med dig men tycker inte man ska behöva bli tvingad att hoppa på nån utbildning bara för att kunna försörja sig.
March 27, 2003
Marcan- wrote: [quote=Adam][quote=ruf an]Det som krävs för att lösa detta är en rejäl skopa arbetsmoral...
Håller väl med dig men tycker inte man ska behöva bli tvingad att hoppa på nån utbildning bara för att kunna försörja sig.
Nej okej, det var kanske lite förhastat... Jag menar bara att man inte ska kunna sitta och vänta på att världen förändras och det-där-som-jag-utbildade-mig-till-på-kalix-alternativa-folkhögskola-1973 skall ge ett jobb. Hittar du inget jobb så bör du omskola dig alternativt gå ner i "kvalitet" och ta ett städjobb.... Inte bara sitta och va bitter.
October 6, 2003
Socialdemuslimerna är ett jävla hycklarparti och deras dubbelmoral är skäl nog att inte rösta på dem. Kolla främst på alla ministrar som bor i Stockholms finaste kvarter i lägenheter och villor för flera miljoner. Billström t.ex. som bor i en villa i Nacka, som är Moderatstyrt sedan 70-talet, hua.
Sossarna säger att vi svenskar ska intergreras och bosätta oss i de mest skitiga stadsdelarna medans de själva och deras barn sitter och myser i rikemansorterna. Lars Ohly som vill avskaffa privatskolorna men skickar sin egen dotter dit är också ett typexempel. Svenskarna är ett sorgligt folk som låter sig hjärntvättas.
Fy tusan.
Bärz wrote: Socialdemuslimerna är ett j**la hycklarparti och deras dubbelmoral är skäl nog att inte rösta på dem. Kolla främst på alla ministrar som bor i Stockholms finaste kvarter i lägenheter och villor för flera miljoner. Billström t.ex. som bor i en villa i Nacka, som är Moderatstyrt sedan 70-talet, hua.
Sossarna säger att vi svenskar ska intergreras och bosätta oss i de mest skitiga stadsdelarna medans de själva och deras barn sitter och myser i rikemansorterna. Lars Ohly som vill avskaffa privatskolorna men skickar sin egen dotter dit är också ett typexempel. Svenskarna är ett sorgligt folk som låter sig hjärntvättas.
Fy tusan.
Och hur många borgare bor i Tensta och Botkyrka månne?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Och hur många borgare bor i Tensta och Botkyrka månne?
Du missar ju helt hans poäng. Att borgarna inte bor där är väl inget konstigt?
Men hans exempel på Ohly som vill avskaffa privatskola men han skickar sin dotter dit? Miljöpartister som kör stadsjeepar samtidigt som de vill förbjuda dem är ett annat bra exempel.
Det visar ju att de inte står för det de säger = hyckleri
June 27, 2002
Callister wrote: [quote=Relaxia][quote=Redfaction]Jag tycker inte om S men jag tycker inte det är fel med höjd a-kassa, tänk dig själv att du sitter där med hus, bil 2 barn som spelar nån hemsk idrott och du har en lön på ca 25000 före skatt i månaden. Sen ska företaget göra nedskärningar. Med dagens system blir det att ungarna får inte idrotta längre, sälja huset och bilen och flytta in med barn och fru i nån halvtaskig lägenhet.
Det är ju just det det gör. Inte fan får du ett nytt jobb inom en 2 månaders period bara för att du har bra utbildning. Först måste du visa att du finns vänta på intervju och sen vänta på besked. Sen att det finns några hundra till med minst lika bra utbildning/erfarenhet gör ju inte saken lättare.
September 26, 2005
Ta bort alla bidrag, inför en privat arbetslöshetsförsäkring, som du finansierar själv.. Fan att folk inte kan ta vara på sig själv utan att stat o kommuner skall fixa allt åt en, FRIHET ÅT FOLKET! LÅT INDIVIDEN BESTÄMMA!! Allt för mycket idag tvingas på en... och sänk skatterna + att ta bort all dubbelbeskattning.... Nej är inte moderat men är iaf inte sosse eller vänsterpartist heller...
2 Guest(s)