April 1, 2003
sitter o funderar över lite saker...skall ut o bila reält snart..o behöver ett bättre ljudsystem i bilen...
problemet e att det bara finns kassettradio i bilen...
e det värt att satsa ca 500 kr på två sidohögtalare och en subwoofer?
såg en sub för 260 på biltema...
min andra fråga e...farsan vill inte(det e farsans bil jag kör) att jag skall skära hål o sånt för en sub...så kan man surra fast den i bagagen...?
har sett att det finns sånna CD/kassett adapters...man stoppar in en kassett med en kabel som man kopplar till en cd spelare...har tänkt o skaffa en sånn åsså.....e det värt det? eller e det bara skit?
noob frågor jag vet men jag vet inget om hi-fi...
December 29, 2003
Ett bra tips är att först köpa bättre sidohögtalare och sedan en bättre sub.
En sub för så lite pengar måste vara värdelöst dålig. Sedan behöver du nog inte kapa upp en hål i hatthyllan heller, basen kommer fram ändå. Har hållit på en hel del med billjud.
Gå in på http://www.brl.se och kika lite om du inte hittar nåt som verkar bra, för biltema har inte bra högtalare. En bra och billig cd kan du köpa på http://www.netonnet.se för runt en tusenlapp som tar mp3 oxå. Morsan köpte en sån, funkar mycket bra och har dessutom fjärrkontroll.
April 1, 2003
hm...okej..skall kolla runt lite på sidohögtalare då...
varför jag inte vill satsa så mkt pengar på ljudet e att bilen skall säljas snart ändå..känns då onödigt att lägga ner tid...behöver bara så jag klarar mig under sommare...
just nu har jag högtalare fram och bak..men ljudet i dom bak e så kasst så det låter bara fram typ..
April 5, 2003
De du absolut INTE ska satsa på är billigt framsystem!! Framsystemet är i princip hela ljudet, så låter framsystemet kasst låter allting kasst. Basen är inte alls lika viktigt då subens uppgift är att ge ljudet mer fyllnad och förbättra ljudbilden. Så om jag vore du skulle jag satsa på ett nytt framsystem för ~1000kr minst iaf, ett tips är Infinity Kappa framsystem men de är betydligt dyrare har jag för mig, MEN de är många "ljudfreaks" och dylikt som tävlar i ljud som kör med Kappa framsystem och enligt dom som är riktigt insatta så är de lika bra som ett system för ~2000 mer...
Som CD ska du inte heller ha nått skit men idag funkar allting som kostar 1500+, de som ligger under är ofta av mkt dålig kvalite... egna erfarenheter säger de också...
Som bas duger en 260kr sub till en början, den kan börja slå igenom (brusa och braka lite) vid högre volymer men de duger, annars finns de väldigt prisvärda 10"are och 8"are på BRL och MDS brukar ha utförsäljning lite titt som tätt, på MDS finns de även bra framsystem 😉
De bästa vore om du gick in i en ljudbutik där de är killar som kan de där å sa: "Jag har så här mycket pengar, för de vill jag ha så bra ljud som möjligt i bilen för orginal grejjerna suger *censur*!"
Då får du bra expert hjälp och fler tips på vad du ska kika efter 😉
Att snåla när man handlar ljud är aldrig bra, man blir bara sur i efterhand då plånkan i stort sett är tömd...
March 25, 2002
Alltså, skippa subwoofern direkt.. Kör med 2st 6x9" i hatthyllan drivna av något hyfsat 2-kanals-slutsteg så får du ett mycket bra ljud. Basen räcker gott och väl.
I min fina lilla golf gti kör jag just det. Då allt följde med så kan jag tyvärr inte säga märken på saker och ting förutom att stereon är en JVC Cameleon. Sitter 4 högtalare fram, 2 i bakre dörrarna (ej inkopplade) och 2 st 6x9" i hatthyllan drivna av ett slutsteg.
Ljudet blir mycket bra måste jag säga och det är inte överdrivet massa dunk (vilket förstör ljudet oftast).
January 14, 2002
tripodz wrote: Alltså, skippa subwoofern direkt.. Kör med 2st 6x9" i hatthyllan drivna av något hyfsat 2-kanals-slutsteg så får du ett mycket bra ljud. Basen räcker gott och väl.
I min fina lilla golf gti kör jag just det. Då allt följde med så kan jag tyvärr inte säga märken på saker och ting förutom att stereon är en JVC Cameleon. Sitter 4 högtalare fram, 2 i bakre dörrarna (ej inkopplade) och 2 st 6x9" i hatthyllan drivna av ett slutsteg.
Ljudet blir mycket bra måste jag säga och det är inte överdrivet massa dunk (vilket förstör ljudet oftast).
nu sa han väll att han inte kan göra ingrepp på bilen så som att såga ut hål i hatthyllan eller har jag fel?
1 Guest(s)