August 10, 2002
Jag har precis skaffat bil och tänker givetvis slänga in ordentligt med ljud. Men jag är ganska n00b på det där med ljud så jag skulle behöva lite hjälp att välja ett slutsteg som kan driva ett par MDS 12or.
Fakta på högtalarna som kanske kan hjälpa.
Dom e 2st 🙂
250wrms, 500w /st.
95db
4ohm
lådvolym ca 30-35 liter, sluten.
ja...
Om ngn kunde hjälpa mig skulle jag vara tacksam.
February 12, 2003
http://www.sportbilen.se och sen väljer du "frågespalten" och sen Team DB akuten elller nått sånt å frågar där!
August 10, 2002
Köpa nya basar tänker jag inte göra, har inte pengar.
Vet att dom där suger men dom dunkar iaf på rätt bra. Men för att vara ett par 12 så, nej. Jag vet också att watt inte har ngt med ljud att göra men det har jag inte sagt heller.
Jag sa bara vad mina högtalare låg på.
Men asso vet ni ngt steg som är biligt och bra?
February 13, 2001
För det första har jag kört mycket MDS och är inte nöjd med det jag har haft.... Lanzar basarna är inte så mycket bättre men har mycket bra värden.... Stegen är då mycket bättre.....
Pappen kan klara hur mycket som helst det är membranets styv het som avgör hur mycket basen klarar.... Aldrig att en bas som har max 1000 watt kan ta den effekten.... Kanske i nån minute men inte mer.... ca 200-250 watt klarar en 10" en 12 klarar ca 30-350 watt osv....
Ska du ha en bas med mycket punch i så är det kicker som gäller....
September 26, 2003
Kör en MDS 15" XXL. Den driver jag med ett bryggat Rockford power 1000. Det ger 525x2 RMS. Inga problem att dunka skiten ur det steget. Basen lirar perfekt och klarar med lätthet 1000 watt. Sen att basen aldrig sattes i produktion och har kraftigt överdimension på allt är en annan sak.
Cerwins basas (stroker) klarar enromt med effekt. likaså mina gamla PA fostex tolvor. Drev dem med Denons stora monosteg (hemma)
Så visst kan man lasta basar med massor med mera effekt. Effekten innfinner sig bara på peak. och det e aldrig peak i hela kurvan på en låt. 99% av tiden är det mindre effekt ut än peaken.
2 Guest(s)