February 17, 2004
Fel forum kanske men finns alltid några bilintresserade. Saken är den att bilen startar inte, första gången gick det nästan, sen gick det inte alls, slirar bara i nyckelläge 3. Så har kollat batterispänningen, ligger på 12,4V. Har kollat fläktremmen, verkar ok. Kan det va startmotorn som har pajat? Några fler möjliga fel?
Dani wrote: Fel forum kanske men finns alltid några bilintresserade. Saken är den att bilen startar inte, första gången gick det nästan, sen gick det inte alls, slirar bara i nyckelläge 3. Så har kollat batterispänningen, ligger på 12,4V. Har kollat fläktremmen, verkar ok. Kan det va startmotorn som har pajat? Några fler möjliga fel?
"slirar bara i nyckelläge 3"?
Innebär det att startmotorn går runt utan att driva runt motorn?
1. Låter som att startkransen (På svänghjulet) kastat i handduken, alt.2 kuggkransen på startmotorn kass.
Om det är alt.1 så kan du konstatera detta genom att vrida runt motorn en aning, alt. knuffa den lite med en växel i, huvudsaken att motorn går runt en bit, och sedan prova med nyckeln igen.
Är det kuggarna på själva startmotorn så finns det inte annat att göra än att byta ut den.
Lite osäker på vad du menar med "slirar bara i nyckelläge 3"
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 17, 2004
Verkar som vi fick igång bilen efter ca 10 försök. Var ute och körde med den en stund. Sen testade jag att starta den igen och det funkade direkt. Kan det vara så att den var sur efter det misslyckade startförsöket?
Farsan har en startspray som är bra mot sura motorer, ska använda den.
Skumt det här, funderar om fukt kan påverka så att bränsletillförseln inte blir optimal. Ge lite extra gas vid start om den nu inte går igång.
March 14, 2001
Förklara, precis som ilg@dd redan frågat, vad du menar med "slirar bara" så får du nog lite vettigare svar.
Snorch wrote: Förklara, precis som ilg@dd redan frågat, vad du menar med "slirar bara" så får du nog lite vettigare svar.
Bekrivningen för tankarna till en kund (Äldre dam) som ringde på verkstaden och beklagade sej över att det "läckte in vatten i garderoben" vilket senare visade sej vara att det läckte in vatten i kofferten när det regnade.
🙂
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 13, 2008
Startmotoren skal skyve ut sin kuggkrans ved start.
Ved lav batterispenning och/eller felaktig/slitt startmotor kan det hende den inte når riktig fram.
Felaktig startmotor inkludere "billige fel" som dårlig elektrisk forbindelse. En renoverat bytte startmotor er også overraskende billig.
November 7, 2007
Om den bara slirar som du säger, när du försöker starta dvs att startmotorn går utan att den startar, så kan det ju inte vara den det är fel på. Den går ju!
Kolla om du har gnista i tändningen istället, fukt i fördelarlocket etc.. Minsta lilla fukt stör. Kolla även kolet när du är ändå tar bort locket. Nedslitet, byt.
September 12, 2001
Den finns en annan sak som är ganska vanligt på Opel på sena 80-tal och en bit framåt i årtal.
Nämligen att ett relä bråkar och kan ge precis samma beskrivning av vad trådskskaparen beskrev.
Från höger sida sett från fronten en bit efter batteriet ska man knacka på ett relä när den inte vill starta som den ska. Startar den=byte av relä.
1 Guest(s)