November 26, 2002
Om volten är nere på 11,25 så har du inte mycket ström i batteriet. Det är i första hand strömmen som avgör om du får igång. Men när det gäller batterier så är låg spänning (volt) en indikation på att även strömmen är låg. Har du en bra laddare och du inte har mer än 11,25v efter 2,5 timmar så är batteriet slut. Bilbatterier brukar inte tåla att man drar dom tomma, dom blir aldrig riktigt bra igen. -> köp nytt!
July 27, 2004
Ett bilbatteri är "tomt" när spänningen är 10,2V.
Startmotorn drar mycket ström, och 2-3 timmar med en långsam laddare (~5A) är inte tillräckligt om motorn inte är uppvärmd innan start.
Jag har haft mycket strul med mina bilbatterier på sistone eftersom vi haft två bilar som inte använts mycket.
Parkerad och avstängd drar ena bilen ungefär 36Ah/vecka (0,2A kontinuerligt), vilket är tillräckligt för att tömma batteriet helt på mindre än två veckor!
Låt batteriladdaren stå på ett par dygn, så blir batteriet fulladdat.
/Olle
May 17, 2002
Olle P wrote: Ett bilbatteri är "tomt" när spänningen är 10,2V.
Startmotorn drar mycket ström, och 2-3 timmar med en långsam laddare (~5A) är inte tillräckligt om motorn inte är uppvärmd innan start.
Jag har haft mycket strul med mina bilbatterier på sistone eftersom vi haft två bilar som inte använts mycket.
Parkerad och avstängd drar ena bilen ungefär 36Ah/vecka (0,2A kontinuerligt), vilket är tillräckligt för att tömma batteriet helt på mindre än två veckor!Låt batteriladdaren stå på ett par dygn, så blir batteriet fulladdat.
/Olle
en bil ska väll inte dra något när den står still, inte töms väll batteriet på två veckor iaf. Nog för att batterier laddar ut sig med tiden.
July 27, 2004
Krqagyzzz wrote: en bil ska väll inte dra något när den står still, inte töms väll batteriet på två veckor iaf. ...
Klocka, fjärrkontroll, radioinställningar, mm. Är det sommarvarmt får man dessutom lägga till radiatorfläkten i intervall.
Allt drar ström på en nyare bil!
0,2 A är inte det minsta onormalt, och räknar man på det blir det ganska snabbt mycket av batteriet som laddas ur.
Ett typiskt bilbatteri håller 60 Ah. Med 0,2 A urladdningsström töms det då på 60/0,2 h = 300 h = 12,5 dygn.
/Olle
1 Guest(s)