September 15, 2003
Nån hejare på bilar här?
Vet inte hur mycket vatten jag ska tillsätta bilbatteriet, då ingen min/max nivå är utsatt på det (vilket ju brukar vara fallet).
Hur långt ner från ovansidan av batteriet brukar vatten/syraytan ligga? 1 cm? 2...??
Eller skiljer det sig så mycket från batteri till batteri att man inte kan säga någon allmän nivå?
Jag fyllde iaf på tills ytan var ungefär 2 cm under locket i varje cell, och laddade upp batteriet (funkar tydligen). Men nu är jag lite rädd för att ett för stort tryck kan utvecklas i cellerna. Men det kanske bara sker gasutveckling under själva uppladdningen så det är inget att oroa sig för...eller? Confused, pliz help 😕
December 24, 2002
det är ingen fara...ja brukar fylla nästan ända upp...d kommer aldrig utvecklas sånt tryck lr gasutveckling hur du än mkt du än fyller...det är för lite power i sånt batteri...om du inte typ tänder en cigg ovanför batteriet dvs..då kan d bli lite dangerous..annars e d lugnt, värsta som händer e att det typ rinner ut lite..
January 14, 2002
_Danneman_ wrote: Det ser ut att fungera iaf, tack och lov 🙂
Föresten, hur länge brukar man ladda ett batteri eg? Jag hade på laddningen i 2,5 timme, men jag vet i tusan om det räcker. Batteriet var nästan dött, och syranivån låg väldigt låg (bilen hade stått i nästan ett år).
en natt brukar vara minimum.
January 14, 2002
Sortima wrote: Länge leve udnerhållsfria batterier... btw se till att det bubblar lite fint bara o ladda helst ej med korkarna på... vad jag minns så kan man få gasbildning om det är för tätt
varesig du har korkarna på eller inte så bildas det lika mycket gas =) finns dock små hål i dem som släpper ut gasen, men det kan ju inte skada att ta bort dem vad jag vet =)
February 16, 2004
Att ta av korkarna kan man göra men viktigaste att det är ventilerat där du laddar annars kan det ske lite roligt man ska ha respekt för bilbatterier de är inte att leka med finns flera saker som är farliga. (kraftig ström vanliga elskador kommer mest av blbatterier)
2 Guest(s)