Bilköp - Audi eller Saab? Eller annat?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bilköp - Audi eller Saab? Eller annat?
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
sp_UserOfflineSmall Offline
725550
September 20, 2004 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Angående vad Redfaction sa: i princip alla bilar krånglar med bromsarna, i synnerhet bak, så det är inget som är Audi specifikt, flytande ok är ingen hit. Glappande framvagn var det mellan -95 och -98 om jag inte minns fel, men det finns väl inte nån kvar som det inte är bytt på redan. Senaste given med bärarmarna är väl att dom kan spricka om gummidamaskerna är spruckna och otäta.

Är det nått man bör se upp med i mitt tycke så är det turbon, det är för klen kylning orginal så dom har en tendens att skära, inte skoj att kasta ut 12-15.000 på byte av fläkt, fråga mej då jag har gjort det 🙂 . Provkör bilen när motorn är kall, helst under -10°, då hörs det ett kraftigt vinande om den är på upphällningen. Tyvärr är det väldigt svårt att höra när det är varmare ute.

En annan sak du bör kolla på om det är en chippad A4:a som du tittar på är att du ska acca från låga varv på hög växel, då lastar du turbon hårt, börjar det lukta bensin i kupén så är mest troligt insugsröret sprucket, är tydligen rätt vanligt på chippade bilar.

Summa summarum, alla bilar har sina fel och brister, vet man bara vad man ska kolla efter så kan man minska riskerna för obehagliga överraskningar då alla märken har måndags ex. Slutligen så tror jag du kan få en riktigt bra bil om du kollar efter en Subaru, dom verkar vara riktiga slitvargar.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
725584
September 20, 2004 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Summa summarum, alla bilar har sina fel och brister, vet man bara vad man ska kolla efter så kan man minska riskerna för obehagliga överraskningar då alla märken har måndags ex. Slutligen så tror jag du kan få en riktigt bra bil om du kollar efter en Subaru, dom verkar vara riktiga slitvargar.

Jo det är just det jag inte vet tyvärr, alltså vad man ska kolla på osv. Det är därför sån här information som du delar med dig är ovärderlig! Det tackar jag mycket för.
Ibland blir man sugen på att gå till en handlare men då blir det ju ett fint prispåslag...

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
725586
September 20, 2004 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Inte mer än andra bilar nödvändigtvis väl. wink

Nje men man vill inte köpa en rostig bil för 70 papp 🙂

RobinR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 738
725605
September 20, 2004 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Toyota Carina E?
Vi köpte en sånn förra året 50k. drar 0,6 / mil. Med diesel blir det ännu billigare. Ingen köra fort bil kanske men en bra kombi bil.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
725643
September 20, 2004 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Opel Calibra Turbo eller V6 av någon nyare årsmodell skulle jag köpt, eller jag ska köpa snart 🙂

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
725649
September 20, 2004 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns massor med trevliga bilar.
Beror ju på vad man är ute efter.
Åka komfort, leka eller bara glassa?

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
725715
September 20, 2004 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

900/9-3 är riktigt bra om du ska chippa. Långt mycket bättre än Audis 1.8T. Där tar kopplingen mycket stryk. Turbo och spridare hänger inte med så länge. Ska du ha en Audi så köp en med 2.2 liters motorn.

Saab är billigare att trimma än Audi när de blir lite hårigare saker, speciellt kolvar och stakar hänger med länge (gamla 900:ans orginalkolvar klarar över 500 hästar, en bil ifrån 80 talet...) Audi bygger skottsäkra lådor, Saab skottsäkra motorer...

Ett litet smakprov på Saab 9-3 med Nordics steg 3+:

http://ftp.nordictuning.com/sr.....o_st3+.wmv

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
725720
September 20, 2004 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

RobinR wrote: Toyota Carina E?
Vi köpte en sånn förra året 50k. drar 0,6 / mil. Med diesel blir det ännu billigare. Ingen köra fort bil kanske men en bra kombi bil.

fort? Vår Carina E 2.0Gli -96 toppar cirka 200. Dock så är det som att ratta en full elefant på styltor, väghållnignen är kass.

0-100 ska inte diskuteras 😛

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
725729
September 20, 2004 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Angående vad Redfaction sa: i princip alla bilar krånglar med bromsarna, i synnerhet bak, så det är inget som är Audi specifikt, flytande ok är ingen hit. Glappande framvagn var det mellan -95 och -98 om jag inte minns fel, men det finns väl inte nån kvar som det inte är bytt på redan. Senaste given med bärarmarna är väl att dom kan spricka om gummidamaskerna är spruckna och otäta.

Är det nått man bör se upp med i mitt tycke så är det turbon, det är för klen kylning orginal så dom har en tendens att skära, inte skoj att kasta ut 12-15.000 på byte av fläkt, fråga mej då jag har gjort det 🙂 . Provkör bilen när motorn är kall, helst under -10°, då hörs det ett kraftigt vinande om den är på upphällningen. Tyvärr är det väldigt svårt att höra när det är varmare ute.

En annan sak du bör kolla på om det är en chippad A4:a som du tittar på är att du ska acca från låga varv på hög växel, då lastar du turbon hårt, börjar det lukta bensin i kupén så är mest troligt insugsröret sprucket, är tydligen rätt vanligt på chippade bilar.

De byter tyvärr till samma skit igen, och jag vet att SAAB har fan så mycket bättre väghållning än Audi.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
725805
September 20, 2004 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote:

De byter tyvärr till samma skit igen, och jag vet att SAAB har fan så mycket bättre väghållning än Audi.

Byter vaddå till samma skit? Bärarmarna? Isf tror jag nog att du har fått fel info för dom sätter dit bärarmar med annat material i gummidamasken när dom byter dom. Eller menar du bromsarna? Vad jag personligen och efter egen erfarenhet vet är att det är väldigt viktigt att "få igång" oken igen när man byter belägg, mao att man smörjer upp glidstängerna så att dom inte rostar fast. Flytande ok är djävulens påfund, det är inte bara Audi som har problem med det.

Ska vi prata problembil så ska vi väl ändå prata om 900:an som kom -94 eller vad det var. Fanns väl inte en skruv på hela bilen som inte blev utbytt? Dom bytte ju tom in bilarna som krånglade mest mot nya.

Väghållning är väldigt subjektivt, jag har aldrig kört en Saab som jag gillar trots att jag har testat dom ganska mkt i samband med bilbyte, både 9-3 och 9-5, hade även en som hyrbil när min A4 stod på verkstan för byte av oljetråg, det är en av nackdelarna med allt för sänkt bil. Däremot gillar jag Audi, därför kör jag dom. Sen kan du få fyrhjulsdrift till Audi...

Redfaction
Member
Medlem
725809
September 20, 2004 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Redfaction]

Byter vaddå till samma skit? Bärarmarna? Isf tror jag nog att du har fått fel info för dom sätter dit bärarmar med annat material i gummidamasken när dom byter dom. Eller menar du bromsarna? Vad jag personligen och efter egen erfarenhet vet är att det är väldigt viktigt att "få igång" oken igen när man byter belägg, mao att man smörjer upp glidstängerna så att dom inte rostar fast. Flytande ok är djävulens påfund, det är inte bara Audi som har problem med det.

Ska vi prata problembil så ska vi väl ändå prata om 900:an som kom -94 eller vad det var. Fanns väl inte en skruv på hela bilen som inte blev utbytt? Dom bytte ju tom in bilarna som krånglade mest mot nya.

Väghållning är väldigt subjektivt, jag har aldrig kört en Saab som jag gillar trots att jag har testat dom ganska mkt i samband med bilbyte, både 9-3 och 9-5, hade även en som hyrbil när min A4 stod på verkstan för byte av oljetråg, det är en av nackdelarna med allt för sänkt bil. Däremot gillar jag Audi, därför kör jag dom. Sen kan du få fyrhjulsdrift till Audi...

En vän till mig har fått byta framvagn 2 gånger och renovera bromsarna 4 gånge rpå sin A4 sen bytte han till en Passa 2002 och den har han fått renovera bromsarna en gång på.

Sen så kanske du gillar gubbils väghållning.

Så aldrig en bil från V.A.G koncernen.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
725829
September 20, 2004 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

våran familj har haft 9 olika audi a4 bilar sen 95 (+ 2 gamla audi 100) säger bara att vi ALDRIG haft problem med dem.. så det låter som din polare verkar vara problemföljd.

Edit: jag har inget emot saab heller.. skriver bara mina egna erfaranheter av det märket som jag typ växt upp med 😛

Redfaction
Member
Medlem
725840
September 21, 2004 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: våran familj har haft 9 olika audi a4 bilar sen 95 (+ 2 gamla audi 100) säger bara att vi ALDRIG haft problem med dem.. så det låter som din polare verkar vara problemföljd.

Edit: jag har inget emot saab heller.. skriver bara mina egna erfaranheter av det märket som jag typ växt upp med 😛

A4an han hade var köpt av ägaren till Bilmetros son så den var fullservad + att den killen var pedant. Samt min vän är pedantisk som fan med bilar.

Sen om ni haft 9 olika sen 95 så har ni inte haft dem sålänge så det hunnit bli problem. Ska man köpa en gammal så blir det problem.

Quarzi
Member
Medlem
725843
September 21, 2004 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Quarzi]våran familj har haft 9 olika audi a4 bilar sen 95 (+ 2 gamla audi 100) säger bara att vi ALDRIG haft problem med dem.. så det låter som din polare verkar vara problemföljd.

A4an han hade var köpt av ägaren till Bilmetros son så den var fullservad + att den killen var pedant. Samt min vän är pedantisk som fan med bilar.

Sen om ni haft 9 olika sen 95 så har ni inte haft dem sålänge så det hunnit bli problem. Ska man köpa en gammal så blir det problem.

9 olika ja.. men vi har haft 4 st samtidigt i 3-4 år.. och deras mätare hade överstigit 10 000 mil med marginal (när jag säger familj menar jag: morsan, farsan, mina 2 bröder och syrran) fast farsan kör polo mest då den drar mindre bensin fram å tillbaka från jobbet.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
725852
September 21, 2004 - 2:11 am
sp_Permalink sp_Print

Har själv en audi 80 Avant 1,9 TDI från -94. Har haft den sedan våren -02. Den har rullat 29k mil och varav 9k mil med mig bakom ratten. Bör tillägga att jag har en förmåga att köra ganska hårt fast inom lagens gränser.

Jag har sammanlagt lagt ut 14k kr på bilen. Motorn går som en klocka, byta olja och köra. Bromsarna har jag inte haft problem med heller, har bytt belägg runt om. Belägg får man ju byta på alla bilar oavsett märke. Bussningar fram bytta. Det som kostade var ett turbobyte för ca: 3veckor sen.

Min bil lär ju uppfylla kraven för att vara tillräckligt gammal och gått långt.

Så audi är trevlig att köra och det är bra kvalite rakt igenom enligt mig.

jag går dock i bilbytartankar eftersom jag inte längre är så stort behov av dieseln pga flytt. Har totalt knappt en mil tur och retur till jobbet istället för 14,5mil. Har funderat på att köpa en subba eftersom dom är slitvargar som någon sa och sen så är det alltid skönt att ha fyrkrafs. Har även tankar på en nyare a4 eller en golf.

RobinR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 738
725864
September 21, 2004 - 5:05 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=RobinR]Toyota Carina E?

fort? Vår Carina E 2.0Gli -96 toppar cirka 200. Dock så är det som att ratta en full elefant på styltor, väghållnignen är kass.

0-100 ska inte diskuteras 😛

OK! Men jag tänkte på våran Carina E, oxå -96 den ÄNDA diesel carina e i sverige.
Den har inte snabb acceleration som u skrev, det var typ det jag mewna utan att skriva det wink

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
725927
September 21, 2004 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: En vän till mig har fått byta framvagn 2 gånger och renovera bromsarna 4 gånge rpå sin A4 sen bytte han till en Passa 2002 och den har han fått renovera bromsarna en gång på.

Det enda du skriver om är en "vän" samt lite annat som du hört... kom igen när du har egna erfarenheter av en bil isf. Jag köpte en ny A4 -95, körde dryga 11.000 mil med den och det enda jag bytte på den var turbon samt en förstärkare till tändströmmen som gav upp. Framvagnen byttes naturligtvis den med men det gick på garantin tillsammans med airbagen och ett balanshjul i motorn. Jag bytte skivor och belägg vid knappa 5000 och strax efter 10.000 då jag även bytte ett ok men det är bara normalt slitage. Frånsett turbobytet som sved lite så är det en av dom absolut billigaste bilar jag har ägt vad det gäller service och reparationer.

Får vi höra vad du åker för bil nudå?

Redfaction wrote: Sen så kanske du gillar gubbils väghållning.

Det där är så dumt så jag orkar inte ens komentera det...

Redfaction
Member
Medlem
725956
September 21, 2004 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Redfaction]En vän till mig har fått byta framvagn 2 gånger och renovera bromsarna 4 gånge rpå sin A4 sen bytte han till en Passa 2002 och den har han fått renovera bromsarna en gång på.

Det enda du skriver om är en "vän" samt lite annat som du hört... kom igen när du har egna erfarenheter av en bil isf. Jag köpte en ny A4 -95, körde dryga 11.000 mil med den och det enda jag bytte på den var turbon samt en förstärkare till tändströmmen som gav upp. Framvagnen byttes naturligtvis den med men det gick på garantin tillsammans med airbagen och ett balanshjul i motorn. Jag bytte skivor och belägg vid knappa 5000 och strax efter 10.000 då jag även bytte ett ok men det är bara normalt slitage. Frånsett turbobytet som sved lite så är det en av dom absolut billigaste bilar jag har ägt vad det gäller service och reparationer.

Får vi höra vad du åker för bil nudå?

Redfaction wrote: Sen så kanske du gillar gubbils väghållning.

Det där är så dumt så jag orkar inte ens komentera det...

Jo visst finns det stjärnskott. Men åter igen min flickväns far har den mest populära bilverkstaden i Gästrikland folk från tockholm åker till han bara för att han e bra på han gör och om han varnar mig för ett bilmärke så lyssnar jag för jag köper hellre ett där man slipper strul som Volvo,BMW eller liknande.

Quarzi
Member
Medlem
726038
September 21, 2004 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Jo visst finns det stjärnskott. Men åter igen min flickväns far har den mest populära bilverkstaden i Gästrikland folk från tockholm åker till han bara för att han e bra på han gör och om han varnar mig för ett bilmärke så lyssnar jag för jag köper hellre ett där man slipper strul som Volvo,BMW eller liknande.

orka argumentera om detta.. att din "väns" audi gick sönder var nog inget mer än en tillfällighet. sen att din flickvänns far jobbar på "den mest populäraste bilvärkstaden i gästrikland" tror jag inte många bryr sig i iaf inte jag då jag aldrig varit med om det du pratar om på de 9 audi bilar vi har haft, sköt service och allt är löst. det är mina egna erfarenheter om audi.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
726040
September 21, 2004 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hur vet du att fadern där inte är väldigt subjektiv?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 358
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL