November 4, 2002
Callister wrote: Hur vet du att fadern där inte är väldigt subjektiv?
Nu kommer vi in på ett område jag gillar och kan hyfsat om.
Självklart är han inte objektiv. Jag vet hur det är, jobbar nämligen också åt ett bilmärke.
Ska vi prata väghållning så går den ronden utan problem till Saab. Behövs inte ens diskuteras. Ett praktiskt exempel: Åk till närmaste Saab/Opel återförsäljare och provkör en 9-3 SportSedan AERO. Kör den gärna hårt och smiska den i kurvorna. Var inte rädda för att pressa den stenhårt. Det gillar den bara. Sen gör du samma sak med en A4.. Quattro eller inte.. Väghållning?
Men ska du ha en bil som är lite billigare och som blir riktigt fet när man stylar den. skulle jag rekommendera en 9-3 -97. Då är alla barnsjukdomar borta. Försök få tag i en 9-3 Viggen. Dom kan du få ut 5-600 hästar ur.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
June 27, 2002
GeneSiS wrote: [quote=Callister]Hur vet du att fadern där inte är väldigt subjektiv?
Nu kommer vi in på ett område jag gillar och kan hyfsat om.
Självklart är han inte objektiv. Jag vet hur det är, jobbar nämligen också åt ett bilmärke.
Ska vi prata väghållning så går den ronden utan problem till Saab. Behövs inte ens diskuteras. Ett praktiskt exempel: Åk till närmaste Saab/Opel återförsäljare och provkör en 9-3 SportSedan AERO. Kör den gärna hårt och smiska den i kurvorna. Var inte rädda för att pressa den stenhårt. Det gillar den bara. Sen gör du samma sak med en A4.. Quattro eller inte.. Väghållning?
Men ska du ha en bil som är lite billigare och som blir riktigt fet när man stylar den. skulle jag rekommendera en 9-3 -97. Då är alla barnsjukdomar borta. Försök få tag i en 9-3 Viggen. Dom kan du få ut 5-600 hästar ur.
Han har en privat bilverkstad och jobbar inte för nåt jävla märke.
November 4, 2002
Redfaction wrote:
Han har en privat bilverkstad och jobbar inte för nåt j**la märke.
Shit grabben, du behöver inte tända till. Vi har inte sagt att han är hjärndöd eller hur? :bash:
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
January 28, 2003
GeneSiS wrote: [quote=Redfaction]
Han har en privat bilverkstad och jobbar inte för nåt j**la märke.
Shit grabben, du behöver inte tända till. Vi har inte sagt att han är hjärndöd eller hur? :bash:
Trängd hund biter ofta 😉
Jag är inne på Jekylls linje ang. Audi, mammas sambo har haft 2st och vad jag vet var där inga problem alls med dem.
Väghållning är som sagt subjektivt till en stor del, dock skall jag inte säga så mycket då min meritlista består av en V40 -97, en Merca E-klass -89 och en BMW 316 Compact -03 😛
June 27, 2002
MrWeizel wrote: [quote=GeneSiS][quote=Redfaction]
Han har en privat bilverkstad och jobbar inte för nåt j**la märke.
Shit grabben, du behöver inte tända till. Vi har inte sagt att han är hjärndöd eller hur? :bash:
Trängd hund biter ofta 😉
Jag är inne på Jekylls linje ang. Audi, mammas sambo har haft 2st och vad jag vet var där inga problem alls med dem.
Väghållning är som sagt subjektivt till en stor del, dock skall jag inte säga så mycket då min meritlista består av en V40 -97, en Merca E-klass -89 och en BMW 316 Compact -03 😛
hmm alla de bilarna har ju bättre väghållning och roligare väghållning än en Audi A4
November 4, 2002
MrWeizel wrote: [quote=GeneSiS][quote=Redfaction]
Han har en privat bilverkstad och jobbar inte för nåt j**la märke.
Shit grabben, du behöver inte tända till. Vi har inte sagt att han är hjärndöd eller hur? :bash:
Trängd hund biter ofta 😉
Jag är inne på Jekylls linje ang. Audi, mammas sambo har haft 2st och vad jag vet var där inga problem alls med dem.
Väghållning är som sagt subjektivt till en stor del, dock skall jag inte säga så mycket då min meritlista består av en V40 -97, en Merca E-klass -89 och en BMW 316 Compact -03 😛
Dem hyfsat nya AUDI ca. +-97 är av bra kvalitet. Men Audi har inte varit ett kvalitets märke särskilt länge.. 😉
Ang. väghållning så lär du inte ha så mycket i din BMW på vintern.. 😛
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
June 27, 2002
GeneSiS wrote: [quote=MrWeizel][quote=GeneSiS][quote=Redfaction]
Han har en privat bilverkstad och jobbar inte för nåt j**la märke.
Shit grabben, du behöver inte tända till. Vi har inte sagt att han är hjärndöd eller hur? :bash:
Trängd hund biter ofta 😉
Jag är inne på Jekylls linje ang. Audi, mammas sambo har haft 2st och vad jag vet var där inga problem alls med dem.
Väghållning är som sagt subjektivt till en stor del, dock skall jag inte säga så mycket då min meritlista består av en V40 -97, en Merca E-klass -89 och en BMW 316 Compact -03 😛
Dem hyfsat nya AUDI ca. +-97 är av bra kvalitet. Men Audi har inte varit ett kvalitets märke särskilt länge.. 😉
Ang. väghållning så lär du inte ha så mycket i din BMW på vintern.. 😛
Om man kan köra så.
November 4, 2002
Redfaction wrote:
Om man kan köra så.
Du har ändå inte lika bra väghållning. Men det är roligare..
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
December 29, 2003
Redfaction, ingen Saab i samma prisklass som Audi S4 kan konkurrera med väghållningen, den har ju för tusan fyrhjulsdrift. Och Audis 2,2 liters motorer kan nog konkurera med Saab utan problem, det är nog bland de mest driftsäkra motorera. Och Audis lådor tål ju kniven, likaså drivlinan. Saab har ju direkt dåliga växellådor. Och sorkdrift.
Edit: Lite roligare med fyrhjulsdrift än bakhjulsdrift. BMW vill jag aldrig ha.
Edit 2: Skulle dock inte köpa en A4 heller, hellre en s4 eller en äldre S6/A6, beror ju på hur mycket pulver man vill ha i motorn.
April 18, 2003
För att ta tråden någorlunda tillbaka till frågan igen. Köp du lugnt en A4 Anton, är den av äldre modell så kolla dom vanliga felen, M-testa bilen samt se upp med turbon, intercoolern samt ev. fel på startspärren, dvs att den startar men slår av efter några sekunder. Det händer inte jämt men det är ett klassiskt fel det med, dock lätt avhjälpt. Frågar du på verkstan brukar svaret bli att man måste byta nyckel och modulen på rattstången, kostar 5-6000, men ofta räcker det med att byta bilbatteriet då stöldskyddet kräver friskt med ström för att avaktiveras.
Det är vad jag vet dom vanliga felen med A4, jag har kört såna sen -95 när dom kom och skulle inte komma på tanken att köpa nån annan bil.
Jag kan tyvär inte ge dej råd om Saab, Volvo eller nått annat märke då jag aldrig ägt nån sån och inte känner för att sprida rykten och hörsägen vidare. Kanske finns nån annan på forumet som har kännedom om dom.
Är det så att bilen faller dej på läppen så köp den, gillar du Saab så skaffa en sån, det är ju ändå du som äger bilen som ska gilla den. Har tom sett såna som åker Saab och ser nöjda ut så det verkar ju ändå vara nått som är bra med dom 🙂
June 27, 2002
Spinnjonte wrote: Redfaction, ingen Saab i samma prisklass som Audi S4 kan konkurrera med väghållningen, den har ju för tusan fyrhjulsdrift. Och Audis 2,2 liters motorer kan nog konkurera med Saab utan problem, det är nog bland de mest driftsäkra motorera. Och Audis lådor tål ju kniven, likaså drivlinan. Saab har ju direkt dåliga växellådor. Och sorkdrift.
Edit: Lite roligare med fyrhjulsdrift än bakhjulsdrift. BMW vill jag aldrig ha.
Edit 2: Skulle dock inte köpa en A4 heller, hellre en s4 eller en äldre S6/A6, beror ju på hur mycket pulver man vill ha i motorn.
Men du kanske tycker det är bra väghållning på en gammal 240 också.
December 29, 2003
Beror ju helt på vad du jämför med. Går ju inte jämföra med en ny Saab som du säkerligen skulle vilja göra. Har du nån gång provat en S4:a?
Men du kan inte komma och påstå att en fyrhjulsdriven S4:a har kass väghållning.
Och det som sas nyss att en 93 aero nånting gillade att bli piskad, jämför den då med en ny s4:a, du kan ju inte jämföra en ny saab mot en nästan tio år gammal audi heller.
June 27, 2002
Spinnjonte wrote: Beror ju helt på vad du jämför med. Går ju inte jämföra med en ny Saab som du säkerligen skulle vilja göra. Har du nån gång provat en S4:a?
Men du kan inte komma och påstå att en fyrhjulsdriven S4:a har kass väghållning.
Och det som sas nyss att en 93 aero nånting gillade att bli piskad, jämför den då med en ny s4:a, du kan ju inte jämföra en ny saab mot en nästan tio år gammal audi heller.
Nä nu jämför jag bilar för 70000 och för de pengarana så får han mer SAAB för pengarna om han välje SAAB än han får Audi om han väljer Audi. Samt att en SAAB för de pengarna är det mångdubblet mer köglädje i än en Audi för de pengarna.
November 4, 2002
Spinnjonte wrote: Redfaction, ingen Saab i samma prisklass som Audi S4 kan konkurrera med väghållningen, den har ju för tusan fyrhjulsdrift. Och Audis 2,2 liters motorer kan nog konkurera med Saab utan problem, det är nog bland de mest driftsäkra motorera. Och Audis lådor tål ju kniven, likaså drivlinan. Saab har ju direkt dåliga växellådor. Och sorkdrift.
Edit: Lite roligare med fyrhjulsdrift än bakhjulsdrift. BMW vill jag aldrig ha.
Edit 2: Skulle dock inte köpa en A4 heller, hellre en s4 eller en äldre S6/A6, beror ju på hur mycket pulver man vill ha i motorn.
Haha, du har aldrig provat Saabs 2.3 som sitter i 9-5 Aero. Gör det, sen kan du återkomma. Bara för att bilen har fyrhjulsdrift betyder inte bättre väghållning. Ett lysande exempel på det var för ca. två veckor sen när jag var på Gotland Ring. Dahlbäck Racing var där med sin "supergolf" 1000+hk och fyrhjulsdrift. Och en annan racerförare hade en lite Lotus Elise med en liten futtig motor i jämfört med Golfen. Efter ca. 2-3 varv så var golfen ordentligt frånåkt! Och då hade golfen 20 sekunders försprång... Tänk på det nästa gång innan du börjar snacka fyrhjulsdrift och mycket hästar.. :p
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 22, 2001
GeneSiS wrote: [quote=Spinnjonte]Redfaction, ingen Saab i samma prisklass som Audi S4 kan konkurrera med väghållningen, den har ju för tusan fyrhjulsdrift. Och Audis 2,2 liters motorer kan nog konkurera med Saab utan problem, det är nog bland de mest driftsäkra motorera. Och Audis lådor tål ju kniven, likaså drivlinan. Saab har ju direkt dåliga växellådor. Och sorkdrift.
Edit: Lite roligare med fyrhjulsdrift än bakhjulsdrift. BMW vill jag aldrig ha.
Edit 2: Skulle dock inte köpa en A4 heller, hellre en s4 eller en äldre S6/A6, beror ju på hur mycket pulver man vill ha i motorn.
Haha, du har aldrig provat Saabs 2.3 som sitter i 9-5 Aero. Gör det, sen kan du återkomma. Bara för att bilen har fyrhjulsdrift betyder inte bättre väghållning. Ett lysande exempel på det var för ca. två veckor sen när jag var på Gotland Ring. Dahlbäck Racing var där med sin "supergolf" 1000+hk och fyrhjulsdrift. Och en annan racerförare hade en lite Lotus Elise med en liten futtig motor i jämfört med Golfen. Efter ca. 2-3 varv så var golfen ordentligt frånåkt! Och då hade golfen 20 sekunders försprång... Tänk på det nästa gång innan du börjar snacka fyrhjulsdrift och mycket hästar.. :p
Det där kan ju bero på att den golfen antagligen är mer eller mindre omöjlig att köra.
November 4, 2002
Json_81 wrote: [quote=GeneSiS][quote=Spinnjonte]Redfaction, ingen Saab i samma prisklass som Audi S4 kan konkurrera med väghållningen, den har ju för tusan fyrhjulsdrift. Och Audis 2,2 liters motorer kan nog konkurera med Saab utan problem, det är nog bland de mest driftsäkra motorera. Och Audis lådor tål ju kniven, likaså drivlinan. Saab har ju direkt dåliga växellådor. Och sorkdrift.
Edit: Lite roligare med fyrhjulsdrift än bakhjulsdrift. BMW vill jag aldrig ha.
Edit 2: Skulle dock inte köpa en A4 heller, hellre en s4 eller en äldre S6/A6, beror ju på hur mycket pulver man vill ha i motorn.
Haha, du har aldrig provat Saabs 2.3 som sitter i 9-5 Aero. Gör det, sen kan du återkomma. Bara för att bilen har fyrhjulsdrift betyder inte bättre väghållning. Ett lysande exempel på det var för ca. två veckor sen när jag var på Gotland Ring. Dahlbäck Racing var där med sin "supergolf" 1000+hk och fyrhjulsdrift. Och en annan racerförare hade en lite Lotus Elise med en liten futtig motor i jämfört med Golfen. Efter ca. 2-3 varv så var golfen ordentligt frånåkt! Och då hade golfen 20 sekunders försprång... Tänk på det nästa gång innan du börjar snacka fyrhjulsdrift och mycket hästar.. :p
Det där kan ju bero på att den golfen antagligen är mer eller mindre omöjlig att köra.
Den är verkligen inte omöjlig att köra... ! Men folk tror att när man har massor av hästar och fyrhjulsdrift så har man världens superbil. Vilket inte är fallet.. Rakt fram skulle golfen äta upp det mesta med hull och hår. Men Gotland Ring är definitivt Sveriges mest tekniska bana. Och den är inte ens helt klar än.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 22, 2001
GeneSiS wrote:
Den är verkligen inte omöjlig att köra... ! Men folk tror att när man har massor av hästar och fyrhjulsdrift så har man världens superbil. Vilket inte är fallet.. Rakt fram skulle golfen äta upp det mesta med hull och hår. Men Gotland Ring är definitivt Sveriges mest tekniska bana. Och den är inte ens helt klar än.
Den lär ju vara ganska svårkörd, gissar på att den börjar spinna så fort man nuddar lite för mycket vid gasen.
Om banan dessutom är så teknisk så beror det ju mycket på föraren.
May 17, 2002
Json_81 wrote: [quote=GeneSiS] Den är verkligen inte omöjlig att köra... ! Men folk tror att när man har massor av hästar och fyrhjulsdrift så har man världens superbil. Vilket inte är fallet.. Rakt fram skulle golfen äta upp det mesta med hull och hår. Men Gotland Ring är definitivt Sveriges mest tekniska bana. Och den är inte ens helt klar än.
Den lär ju vara ganska svårkörd, gissar på att den börjar spinna så fort man nuddar lite för mycket vid gasen.
Om banan dessutom är så teknisk så beror det ju mycket på föraren.
Det blir bara roligare om banan är teknisk, iaf för publiken. Alltid kul när nissen med den nya svindyra bilen kommer och glider av efter två kurvor 😛
November 4, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Json_81][quote=GeneSiS] Den är verkligen inte omöjlig att köra... ! Men folk tror att när man har massor av hästar och fyrhjulsdrift så har man världens superbil. Vilket inte är fallet.. Rakt fram skulle golfen äta upp det mesta med hull och hår. Men Gotland Ring är definitivt Sveriges mest tekniska bana. Och den är inte ens helt klar än.
Den lär ju vara ganska svårkörd, gissar på att den börjar spinna så fort man nuddar lite för mycket vid gasen.
Om banan dessutom är så teknisk så beror det ju mycket på föraren.
Det blir bara roligare om banan är teknisk, iaf för publiken. Alltid kul när nissen med den nya svindyra bilen kommer och glider av efter två kurvor 😛
Det har ju hänt ett par gånger på Gotland Ring, det är skoj.. 😉
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
June 3, 2001
Krqagyzzz wrote: [quote=Json_81][quote=GeneSiS] Den är verkligen inte omöjlig att köra... ! Men folk tror att när man har massor av hästar och fyrhjulsdrift så har man världens superbil. Vilket inte är fallet.. Rakt fram skulle golfen äta upp det mesta med hull och hår. Men Gotland Ring är definitivt Sveriges mest tekniska bana. Och den är inte ens helt klar än.
Den lär ju vara ganska svårkörd, gissar på att den börjar spinna så fort man nuddar lite för mycket vid gasen.
Om banan dessutom är så teknisk så beror det ju mycket på föraren.
Det blir bara roligare om banan är teknisk, iaf för publiken. Alltid kul när nissen med den nya svindyra bilen kommer och glider av efter två kurvor 😛
Jag som har åkt där kan tala om att om man åker av i andra kurvan måste man ha minst 800 hästar och skitdåliga däck så kanske man kan åka av.
2 Guest(s)