Bill gates är fattig|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bill gates är fattig
Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
sp_UserOfflineSmall Offline
590012
April 5, 2004 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

förmög-enhet,
varför har dom skrivit isär det ?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
590104
April 5, 2004 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Bill Gates är ju ett rikt kräk då.
Man undrar ju hur dom lyckas..

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
590110
April 5, 2004 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Bill är inte ett sådant svin som alla vill få han att framstå. Han donerar ju en massa pengar till en rad humanitära projekt. Att han råkar vara en jäkel på affärer är väl inget man kan klandra honom för.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
590267
April 6, 2004 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Bill Gates är ju ett rikt kräk då.

Som ManicBlue skrev, med tanke på hur mycket han har donerat så är det JÄVLIGT magstarkt att kalla honom för ett kräk. Hur många miljarder har du skänkt till AIDS-forskning de senaste åren?

En man som skänker 500 MILJARDER till forskning och välgörenhet, dels under sin livstid, och dels alla pengar han har när han dör, har jag JÄVLIGT svårt att inte beundra.

Kamprad däremot har inte skänkt ett öre till något sådant, han har finansierat ett designcenter i Lund, men vad i helvete gör det för att hjälpa folk som har det svårt här i världen?!?!

Callister
Member
Medlem
590281
April 6, 2004 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Skrev kräk bara, menar inget illa, SRY BILL 🙂
Beundrar Gates för att han skänkes så mkt 🙂

MrWeizel
Member
Medlem
590284
April 6, 2004 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Skrev kräk bara, menar inget illa, SRY BILL 🙂
Beundrar Gates för att han skänkes så mkt 🙂

Okej, för ordet "kräk", gärna med försatsen "rikt", har ju VÄLDIGT positiv laddning :wide:

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
590291
April 6, 2004 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Callister]Bill Gates är ju ett rikt kräk då.

Som ManicBlue skrev, med tanke på hur mycket han har donerat så är det JÄVLIGT magstarkt att kalla honom för ett kräk. Hur många miljarder har du skänkt till AIDS-forskning de senaste åren?

En man som skänker 500 MILJARDER till forskning och välgörenhet, dels under sin livstid, och dels alla pengar han har när han dör, har jag JÄVLIGT svårt att inte beundra.

Kamprad däremot har inte skänkt ett öre till något sådant, han har finansierat ett designcenter i Lund, men vad i h*****e gör det för att hjälpa folk som har det svårt här i världen?!?!

det är sant, men sen kan man ifrågasätta hans metoder för att tjäna denna förmögenhet.

om jag rånar en gammal tant spelar det ingen roll om jag skänker bort hennes pengar.
kanske inte den bästa liknelsen, men ni förstår säkert =)

MrWeizel
Member
Medlem
590293
April 6, 2004 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: det är sant, men sen kan man ifrågasätta hans metoder för att tjäna denna förmögenhet.

om jag rånar en gammal tant spelar det ingen roll om jag skänker bort hennes pengar.

Kommunistpropaganda 😛

Enligt domstolarna har han inte begått något fel. Man kan säga att han har gjort fel och massa sånt, men så länge han inte blivit fälld så bör man nog vara ganska tyst. Affärsvärlden är hård, folk med allt för betungande samvete lär inte komma särskilt långt. Finns massvis med företagsledare som gjort betydligt värre saker och sluppit undan. Jag får väl passa på att låna ett citat från denstore igen 😉

"Har man liktornar, skall man inte gå i folksamlingar"

zyrus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1444
590305
April 6, 2004 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Bill Gates är rik! Jag är fattig!

Öwall
Member
Medlem
590323
April 6, 2004 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Öwall]det är sant, men sen kan man ifrågasätta hans metoder för att tjäna denna förmögenhet.

Kommunistpropaganda 😛

Enligt domstolarna har han inte begått något fel. Man kan säga att han har gjort fel och massa sånt, men så länge han inte blivit fälld så bör man nog vara ganska tyst. Affärsvärlden är hård, folk med allt för betungande samvete lär inte komma särskilt långt. Finns massvis med företagsledare som gjort betydligt värre saker och sluppit undan. Jag får väl passa på att låna ett citat från denstore igen 😉

"Har man liktornar, skall man inte gå i folksamlingar"

du tycker att principen med avlatsbrev är rätt också då antar jag?

MrWeizel
Member
Medlem
590334
April 6, 2004 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: du tycker att principen med avlatsbrev är rätt också då antar jag?

Givetvis inte, är inte religiös för den delen heller.

Med tanke på världssituationen då och hur affärsvärlden ser ut idag så tycker jag inte att det är en relevant liknelse. Affärsvärlden är INTE rättvis, det är bara att acceptera och sluta lipa över det. Att folk skor sig på andras bekostnad har alltid varit ett välkänt fenomen, människan är girig av naturen. Bill Gates är knappast den som gjort de värsta sakerna mot andra, JÄVLIGT långt därifrån. Att han sedan donerar väldigt stor del av sina pengar gör honom beundransvärd, dels för att han har lyckats så jävla bra, dels för att han hjälper folk som inte har det särskilt bra ställt här i världen. Inte många som har massa pengar som skänker bort så stora delar av förmögenheten

Öwall
Member
Medlem
590355
April 6, 2004 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Öwall]du tycker att principen med avlatsbrev är rätt också då antar jag?

Givetvis inte, är inte religiös för den delen heller.

Med tanke på världssituationen då och hur affärsvärlden ser ut idag så tycker jag inte att det är en relevant liknelse. Affärsvärlden är INTE rättvis, det är bara att acceptera och sluta lipa över det. Att folk skor sig på andras bekostnad har alltid varit ett välkänt fenomen, människan är girig av naturen. Bill Gates är knappast den som gjort de värsta sakerna mot andra, JÄVLIGT långt därifrån. Att han sedan donerar väldigt stor del av sina pengar gör honom beundransvärd, dels för att han har lyckats så j**la bra, dels för att han hjälper folk som inte har det särskilt bra ställt här i världen. Inte många som har massa pengar som skänker bort så stora delar av förmögenheten

så det är okej att slå ner andra aktörer på marknaden, bara man donerar en bråkdel av sin förmögenhet till välgörenhet?
jag säger inte att han gör detta som någon slags pr för sig själv, men det ligger väldigt nära till hands att påstå det.
jag säger inte heller att det är dåligt av honom att ge pengar till välgörenhet, tvärtom.
jag säger bara att det inte hjälper honom att bli en bra människa, då han har andra brister. det spelar ingen roll om han inte är värst, eller vad som krävs av honom, godhet är inte relativt.

Callister
Member
Medlem
590377
April 6, 2004 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med apelsinmössan lite, men själv brukar jag inte bry mig om tankarna bakom det hela, vi kan ju ändå bara spekulera

MrWeizel
Member
Medlem
590549
April 6, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: så det är okej att slå ner andra aktörer på marknaden, bara man donerar en bråkdel av sin förmögenhet till välgörenhet?
jag säger inte att han gör detta som någon slags pr för sig själv, men det ligger väldigt nära till hands att påstå det.
jag säger inte heller att det är dåligt av honom att ge pengar till välgörenhet, tvärtom.
jag säger bara att det inte hjälper honom att bli en bra människa, då han har andra brister. det spelar ingen roll om han inte är värst, eller vad som krävs av honom, godhet är inte relativt.

Så länge vi har fri konkurrens och fri handel så ja, då är det okej att konkurrera ut andra aktörer så länge man inte bryter mot lagarna. Men visst, folk är alltid avundsjuka på de som lyckas, ska klanka ner på dem och vrida saker mot dem så fort det går. Att han har trampat på många tår under årens lopp är inget jag förnekar, men så länge han inte blir dömd i domstol för det så betyder det att han har hållt sig till lagarna, går det att begära mer?

Han är inte ett helgon på något sätt, men han har den goda smaken att skänka en STOR DEL av sin förmögenhet. Jag anser inte att 170 miljarder, som han skänkt genom årens lopp, är en bråkdel, när hela hans förmögenhet ligger på runt 350 miljarder.....

edvard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
599519
April 18, 2004 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

det får man en rätt bra dator för va ???
lr??? 😀

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
599528
April 18, 2004 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Kom ju fram sen att Kamprad inte var rikare än Gates. Kamprad är god för ca 18 miljarder dollar...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
600211
April 19, 2004 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: så det är okej att slå ner andra aktörer på marknaden, bara man donerar en bråkdel av sin förmögenhet till välgörenhet?

Bråkdel? Han kommer ju typ dela ut allting av hans tillgångar till välgörenhet när han dör. Hans testamente för barn är inte alls så stor som man skulle kunna tro. Tror den ligger på typ 100 miljoner.

Han har ju redan delat ut stor del av hans tillgångar. (typ 1/4)

Så länge han följer lagarna som finns i samhället så kan man ju inte klanda honom. Han är en ytterst duktig affärsman, och har lyckats. Och att han sedan "lindar" företag att sälja datorer med licenser och liknande är bara "smart" (ur hans vinkel). Vad hade kontentan varit om han inte gjort detta? Jo MÅNGA (2/3) hade kört en illegal kopia istället av XP (1/3 hade kanske kört Linux). Men de som måste köra Linux kan ju köpa en dator utan "licens" (vilet inte är omöjligt).

Om man inte vill ha Media Player, MSN, Internet Explorer och sånt. Avstå då från användning / köp. Du måste inte köpa en Dell dator. Det är lika mycket Dell's fel som Microsoft. Tyvärr.

Att sedan Microsoft har oschysta avtal för dem som inte köper OEM licenser är också bara en affärsmetod.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 233
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL