February 15, 2003
Hej..
Jag har en Bilstereo-Förstärakre som ligger och skräpar..
Skulle det kunna gå att koppla in den till datorn på något sätt..? 🙄
Skulle vara asgrymt om man kunde sätta den i en "5.25"-plats.. 😀
Den har "en massa" lampor som blinkar i takt med musiken.. 😀
En tanke bara..
November 26, 2002
En bilförstärkare tar MYCKET ström och blir MYCKET varma. Om du använder den till annat än som diodhållare, och verkligen spelar ordentligt med den så lär den vara kapabel att smälta eventuellt plast från chassit som ligger mot den. Tänk på att du behöver en nätdel som klarar inte bara mycket ström utan även som har kapacitet att leverera kraftiga pulser av ström dvs har stora kondensatorer. Förslag: Bilbatteriladdare kopplad till ett 60 Ah bilbatteri som sen driver förstärkaren. Och gärna ett par 120 mm's fläktar... 🙂
February 15, 2003
Men SÅ HIMMLA varm kan den väl inte bli..? eller..? 😮
Låter lite krångligt alltihop... tror inte att jag klarar av att "koppla" ihop allt sen.. 🙄 .. Kanske inte ens får ta förstärkaren.. (.farssans.)
Men går det inte att enbart koppla in lampora så de "Blinkar" i takt med min vackra mp3's..?
April 7, 2002
cHeNg_Ho wrote: Men SÅ HIMMLA varm kan den väl inte bli..? eller..? 😮
Låter lite krångligt alltihop... tror inte att jag klarar av att "koppla" ihop allt sen.. 🙄 .. Kanske inte ens får ta förstärkaren.. (.farssans.)Men går det inte att enbart koppla in lampora så de "Blinkar" i takt med min vackra mp3's..?
vad har du för effekt på steget?
Vad är det för märke?
Har du bara ett klent steg så bör de vara möjligt att kanske byggas in... men det kommer som sagt att bli rätt varmt... beror helt på effekten på steget..
ett 4x100w steg bör du nog inte bygga in i datorn...
men kanske om det är på 2x50 så kanske det går... blir nog jävligt varmt.
2x25 borde funka bra att bygga in i lådan.
Och du bör nog köra det på en separat nätdel såvida du inte har en jäkligt kraftig sådan... med kondensatorer seriekopplade... 0,20 F så du klarar av alla strömtoppar som blir när du spelar.
June 17, 2002
Violent wrote: [quote=cHeNg_Ho]Men SÅ HIMMLA varm kan den väl inte bli..? eller..? 😮
Låter lite krångligt alltihop... tror inte att jag klarar av att "koppla" ihop allt sen.. 🙄 .. Kanske inte ens får ta förstärkaren.. (.farssans.)Men går det inte att enbart koppla in lampora så de "Blinkar" i takt med min vackra mp3's..?
vad har du för effekt på steget?
Vad är det för märke?
Har du bara ett klent steg så bör de vara möjligt att kanske byggas in... men det kommer som sagt att bli rätt varmt... beror helt på effekten på steget..
ett 4x100w steg bör du nog inte bygga in i datorn...
men kanske om det är på 2x50 så kanske det går... blir nog jävligt varmt.
2x25 borde funka bra att bygga in i lådan.
Och du bör nog köra det på en separat nätdel såvida du inte har en jäkligt kraftig sådan... med kondensatorer seriekopplade... 0,20 F så du klarar av alla strömtoppar som blir när du spelar.
Men var det inte en bilstereo o inte ett Slutsteg...????
September 13, 2001
Hehe jag sitter faktiskt själv och funderar på ngt liknande.
Dock är cd'n lite för stor så den sätter jag nog externt.
Strömmen borde väl gå att lösa med ngn form av omvandlare, 24 växel till 12 lik, eller.
Får ta och surfa runt lite på Claes Ohlsson och se vad dom har.
Sen kommer jag att få dom coolaste datorhögtalarna i mannaminne.
Btw går det att bygga in bilhögtalarna i en låda, utan att det blir dåligt, och blir det isf samma beräkningar som för en baslåda.
Om ni har några bra länkar så skicka med dom.
April 7, 2002
Chewie wrote: Hehe jag sitter faktiskt själv och funderar på ngt liknande.
Dock är cd'n lite för stor så den sätter jag nog externt.
Strömmen borde väl gå att lösa med ngn form av omvandlare, 24 växel till 12 lik, eller.
Får ta och surfa runt lite på Claes Ohlsson och se vad dom har.
Sen kommer jag att få dom coolaste datorhögtalarna i mannaminne.Btw går det att bygga in bilhögtalarna i en låda, utan att det blir dåligt, och blir det isf samma beräkningar som för en baslåda.
Om ni har några bra länkar så skicka med dom.
Ja det går alldeles utmärkt... beräkningarna skiljer sig nog en del.
Ta en titt på den här sidan så ni lär er något bra...
man kan bygga en egen nätdel, kostar ca 800kr om man köper delar på elfa... tror inte det finns fördiga adaptrar för 220v växelström till 12v likström som klarar en så stor effekt som krävs om man ska köra baslådor.
http://www.backesljudbygg.se/
April 20, 2002
cHeNg_Ho wrote: Jo..! ... eller, en bilstereo-FÖRSTÄRKARE 🙄
Kan det vara så att du har hittat en equallizer?
En bilstereoförstärkare är ett slutsteg och en bilstereo borde du se om det är.
Slutsteget är oftast helt i metall och har kylflensar på ovansidan men det brukar inte vara massor med lampor som blinkar till musiken.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)