Bilstereo i Mazda 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bilstereo i Mazda 6
davveman37
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 150
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 15, 2005 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån som vet om det är möjligt att byta ut originalstereon i en Mazda6 mot en "vanlig" utan att förstöra nåt?

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
963899
October 15, 2005 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

eftersom många tittat men ingen svarat blir jag först.
tyvärr kan jag inte vara till stor hjälp då jag inte kan alls mycket om varken mazda6 eller bilstereo, men prova fråga på zatzy.com eller mazdaklubben (finns säkert nån sån om man googlar)

Största delen av folket är datakids som på sin höjd åker vovlo 240 🙂

Ontopic: vet inte om mazda 6 är speciell på något sätt men att byta ut orginalstereon brukar inte vara några problem. Min kusin bytte ut stereon i hans v40 02a. Gick finfint! Annars är ju de flesta orginalstereoenheter helt okaj nuförtiden, bara man kan koppla in slutsteg och baslåda å kräma på så lacken ramlar av. 🙂 lycka till!

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
963901
October 15, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas det annars är det den semsta bilen man kan ha.

Är det inte bara att kolla/pilla/skruva lite och se för sej själv?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
963948
October 15, 2005 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

De Mazda 6 vi haft hemma har inte varit speciellt annorlunda än andra bilar när det gäller stereon iaf.

//Andreas

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
963972
October 15, 2005 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Rune wrote: Hoppas det annars är det den semsta bilen man kan ha.

Är det inte bara att kolla/pilla/skruva lite och se för sej själv?

Jo det är sant.. själva bilen blir mycket sämre om man inte kan ta bort stereon...

jonte_power
Member
Medlem
963973
October 15, 2005 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

davveman37 wrote: Nån som vet om det är möjligt att byta ut originalstereon i en Mazda6 mot en "vanlig" utan att förstöra nåt?

Om det nu går får du köpa en ny "ram" att sätta där orginalstereon satt... Kan finnas antingen på skroten eller hos någon mazda handlare.

Ring mazda och fråga eller fråga här:
http://www.mazdaklubben.com/

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
964604
October 16, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote: eftersom många tittat men ingen svarat blir jag först.
tyvärr kan jag inte vara till stor hjälp då jag inte kan alls mycket om varken mazda6 eller bilstereo, men prova fråga på zatzy.com eller mazdaklubben (finns säkert nån sån om man googlar)

Största delen av folket är datakids som på sin höjd åker vovlo 240 🙂

Ontopic: vet inte om mazda 6 är speciell på något sätt men att byta ut orginalstereon brukar inte vara några problem. Min kusin bytte ut stereon i hans v40 02a. Gick finfint! Annars är ju de flesta orginalstereoenheter helt okaj nuförtiden, bara man kan koppla in slutsteg och baslåda å kräma på så lacken ramlar av. 🙂 lycka till!

Jag kör ju dubbla cosworth´s så jag ökade "våran" population en bit 😉

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
964607
October 16, 2005 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

davveman37 wrote: Nån som vet om det är möjligt att byta ut originalstereon i en Mazda6 mot en "vanlig" utan att förstöra nåt?

Nyare stereos och vissa äldre har en ganska smart lösning just med ramarna runt där man behöver speciella "nycklar" för att få loss stereon, just pg.a tjuvar och idioter som rycker dessa så går det inte då stereon sitter "låst" runt ramen i panelen.

Oftast handlar det om 2st smala järn grejor som du sticker in på varsin sida av stereon och drar ut den med. Som på te.x Blaupunkt där man har 2st järnpinnar som är böjda som U och har en knopp på båda ändarna som låser upp "låset" i ramen och släpper ut stereon.

Så enklast är väl att du hör med någon verkstad eller mazda återförsäljare om dessa så du får ut den utan att repa/buckla/förstöra ramen runt stereon och panelen.

Vill du däremot agera biltjuv, tar du 2st smala platta skruvmejslar, trycker in dom på varsin sida av stereon och lirkar ut den. Stereon ser inte fin ut efteråt men ut kommer den 😉

jonte_power
Member
Medlem
964656
October 16, 2005 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ForEvo wrote: [quote=davveman37]Nån som vet om det är möjligt att byta ut originalstereon i en Mazda6 mot en "vanlig" utan att förstöra nåt?

Nyare stereos och vissa äldre har en ganska smart lösning just med ramarna runt där man behöver speciella "nycklar" för att få loss stereon, just pg.a tjuvar och idioter som rycker dessa så går det inte då stereon sitter "låst" runt ramen i panelen.

Oftast handlar det om 2st smala järn grejor som du sticker in på varsin sida av stereon och drar ut den med. Som på te.x Blaupunkt där man har 2st järnpinnar som är böjda som U och har en knopp på båda ändarna som låser upp "låset" i ramen och släpper ut stereon.

Så enklast är väl att du hör med någon verkstad eller mazda återförsäljare om dessa så du får ut den utan att repa/buckla/förstöra ramen runt stereon och panelen.

Vill du däremot agera biltjuv, tar du 2st smala platta skruvmejslar, trycker in dom på varsin sida av stereon och lirkar ut den. Stereon ser inte fin ut efteråt men ut kommer den 😉

Sista tipset fungerar bara tyvärr OFTAST inte på orginalstereon... Annars (på icke orginal) kan man pilla in handen bakom stereon (finns ofta hål nere vid fötterna) och trycka ut den, då ser stereon fortfarande fin ut 😀 Har gjort det ett par ggr när jag har byggt ljud och inte har nycklar...

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
964781
October 17, 2005 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

S40 har också en "större" stereo än standard bilstereo. Då trycker man inte en plupp på varje sida som sedan åker ut, drar du i dom så kommer det ut två små handtag som du sedan drar i, klart.

Borde väl nästan fungera likadant? Det är säkert lika enkelt, gäller bara att pilla sig fram. Ta det lungt med skruvmejseln bara, den är inte jättekompis med inredningen.

Sen behöver du något sådant:

http://www.biltema.se/products.....emId=76124

Lycka till

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
964793
October 17, 2005 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Kan behövas en ISO-kontakt med.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL