September 29, 2004
March 1, 2001
eftersom många tittat men ingen svarat blir jag först.
tyvärr kan jag inte vara till stor hjälp då jag inte kan alls mycket om varken mazda6 eller bilstereo, men prova fråga på zatzy.com eller mazdaklubben (finns säkert nån sån om man googlar)
Största delen av folket är datakids som på sin höjd åker vovlo 240 🙂
Ontopic: vet inte om mazda 6 är speciell på något sätt men att byta ut orginalstereon brukar inte vara några problem. Min kusin bytte ut stereon i hans v40 02a. Gick finfint! Annars är ju de flesta orginalstereoenheter helt okaj nuförtiden, bara man kan koppla in slutsteg och baslåda å kräma på så lacken ramlar av. 🙂 lycka till!
December 24, 2002
davveman37 wrote: Nån som vet om det är möjligt att byta ut originalstereon i en Mazda6 mot en "vanlig" utan att förstöra nåt?
Om det nu går får du köpa en ny "ram" att sätta där orginalstereon satt... Kan finnas antingen på skroten eller hos någon mazda handlare.
Ring mazda och fråga eller fråga här:
http://www.mazdaklubben.com/
December 3, 2004
Vajsman wrote: eftersom många tittat men ingen svarat blir jag först.
tyvärr kan jag inte vara till stor hjälp då jag inte kan alls mycket om varken mazda6 eller bilstereo, men prova fråga på zatzy.com eller mazdaklubben (finns säkert nån sån om man googlar)Största delen av folket är datakids som på sin höjd åker vovlo 240 🙂
Ontopic: vet inte om mazda 6 är speciell på något sätt men att byta ut orginalstereon brukar inte vara några problem. Min kusin bytte ut stereon i hans v40 02a. Gick finfint! Annars är ju de flesta orginalstereoenheter helt okaj nuförtiden, bara man kan koppla in slutsteg och baslåda å kräma på så lacken ramlar av. 🙂 lycka till!
Jag kör ju dubbla cosworth´s så jag ökade "våran" population en bit 😉
December 3, 2004
davveman37 wrote: Nån som vet om det är möjligt att byta ut originalstereon i en Mazda6 mot en "vanlig" utan att förstöra nåt?
Nyare stereos och vissa äldre har en ganska smart lösning just med ramarna runt där man behöver speciella "nycklar" för att få loss stereon, just pg.a tjuvar och idioter som rycker dessa så går det inte då stereon sitter "låst" runt ramen i panelen.
Oftast handlar det om 2st smala järn grejor som du sticker in på varsin sida av stereon och drar ut den med. Som på te.x Blaupunkt där man har 2st järnpinnar som är böjda som U och har en knopp på båda ändarna som låser upp "låset" i ramen och släpper ut stereon.
Så enklast är väl att du hör med någon verkstad eller mazda återförsäljare om dessa så du får ut den utan att repa/buckla/förstöra ramen runt stereon och panelen.
Vill du däremot agera biltjuv, tar du 2st smala platta skruvmejslar, trycker in dom på varsin sida av stereon och lirkar ut den. Stereon ser inte fin ut efteråt men ut kommer den 😉
December 24, 2002
ForEvo wrote: [quote=davveman37]Nån som vet om det är möjligt att byta ut originalstereon i en Mazda6 mot en "vanlig" utan att förstöra nåt?
Nyare stereos och vissa äldre har en ganska smart lösning just med ramarna runt där man behöver speciella "nycklar" för att få loss stereon, just pg.a tjuvar och idioter som rycker dessa så går det inte då stereon sitter "låst" runt ramen i panelen.
Oftast handlar det om 2st smala järn grejor som du sticker in på varsin sida av stereon och drar ut den med. Som på te.x Blaupunkt där man har 2st järnpinnar som är böjda som U och har en knopp på båda ändarna som låser upp "låset" i ramen och släpper ut stereon.
Så enklast är väl att du hör med någon verkstad eller mazda återförsäljare om dessa så du får ut den utan att repa/buckla/förstöra ramen runt stereon och panelen.
Vill du däremot agera biltjuv, tar du 2st smala platta skruvmejslar, trycker in dom på varsin sida av stereon och lirkar ut den. Stereon ser inte fin ut efteråt men ut kommer den 😉
Sista tipset fungerar bara tyvärr OFTAST inte på orginalstereon... Annars (på icke orginal) kan man pilla in handen bakom stereon (finns ofta hål nere vid fötterna) och trycka ut den, då ser stereon fortfarande fin ut 😀 Har gjort det ett par ggr när jag har byggt ljud och inte har nycklar...
September 5, 2001
S40 har också en "större" stereo än standard bilstereo. Då trycker man inte en plupp på varje sida som sedan åker ut, drar du i dom så kommer det ut två små handtag som du sedan drar i, klart.
Borde väl nästan fungera likadant? Det är säkert lika enkelt, gäller bara att pilla sig fram. Ta det lungt med skruvmejseln bara, den är inte jättekompis med inredningen.
Sen behöver du något sådant:
http://www.biltema.se/products.....emId=76124
Lycka till
1 Guest(s)