March 19, 2003
Som sagt.
Kamerorna i "tullarna" borde vara CCD kameror och reagea på IR ljus.
Borde man inte då kunna blända "tull" kameran så bilden bara blir vit i princip?
Måste ge någon sådan effekt om man har ett gäng starka.
Eftersom ögat inte kan se det så borde man kunna sätta dom rakt i regplåten också.
[Image Can Not Be Found]
Ifall du inte hajjar i huvud taget vad jag menar, så ta fram din digitalkamera och fotta IR dioden på din fjärr när du trycker på någon knapp.
Tror ni inte på detta? Sen om man blir stoppad av poliiicai så ser dom inte direkt att det är nå skummt med skylten.
Har ingen bild själv, men det skulle vara kul att testa montera massa IR dioder och sedan fotta plåten och se om det blir synligt på ett bra sätt.
June 28, 2001
nja, eftersom utomhus systemkamerorna borde vara utrustade med nån typ av lins och eller filter för att ta bort all UV strålning solen kastar omkring sig.
Du som har en digitalkamera, knata ut och plåta IRdioden på fjärrisen och se om bilden blir lika knäpp i dagsljus.
Om ni missat så finns det nån typ av klarlack som sprayas på regplåten som gör att plåtpoliserna har svårt att tyda skylten.
March 19, 2003
L0rden wrote: Har hört att man kan lacka plåten med klarlack så blir den bara helt ljus om de kör med bloxt.... Fast det gör de kanske inte?
Neh inga blixtar tror ja, skulle nog göra mer skada en nytta.
Mjo fanns nån sån där spray så skylten bara skulle bli blank om man körde med kamera/blixt mot den.
Men jag tror inte det skulle hjälpa i detta fall.
November 29, 2003
Json_81 wrote: Förklara detta för en oinsatt göteborgare.
Ska biltullarna ta kort på folk?
O skicka räkning sen eller vad?
Eller är det någon form av smitare som fotograferas?
I Stockholm (vissa delar) så finns "tullar".
Så när du åker förbi där så tar kameran kort på båda regplåtarna och du får hem en fin räkning för varje gång du passerar tullen. Men du får åka genom samma tull inom 30min och bara betala för en gång.
Rätta mig om jag har fel.
March 19, 2003
whak wrote: [quote=Json_81]Förklara detta för en oinsatt göteborgare.
Ska biltullarna ta kort på folk?
O skicka räkning sen eller vad?
Eller är det någon form av smitare som fotograferas?
I Stockholm (vissa delar) så finns "tullar".
Så när du åker förbi där så tar kameran kort på båda regplåtarna och du får hem en fin räkning för varje gång du passerar tullen. Men du får åka genom samma tull inom 30min och bara betala för en gång.
Rätta mig om jag har fel.
Du har lite fel ang betalningen.
Man ska sköta det själv och komma ihåg hur mycket man ska betala och sedan betala på pressbyråån/7eleven osv.
Har man sådan där liten box i rutan "som är gratis" så ska det ta via autogira typ.
October 10, 2004
BarateaU wrote: [quote=Black_light]ELLER, häng dit nån snodd skylt bara :p
Inte riktigt samma sak, kul att bli stoppad för fortkörning då 😛
Annars kan ett alternativ vara med LCD skylt som man har en knapp så ändras texten till typ NOTULL eller nått.
haha det skulle vbara soft 😀 Sen när polisen är efter dig så byter du till: Jag har en porsche, Fånga mig:)
March 19, 2003
MoparPower wrote: Nästa gång jag är och sågar på Kitron, Kesch, Saab eller vad fan det heter då, kan jag ju fråga hur det fungerar och därmed skingra alla tvivel.
Jag tvivlar inte en sek på att det funkar som att IR ger ifrån sig ljus, men om det går att blända är en annan sak.
Nu börjar jag tänkte på lite hur deras system är uppbyggt, om vi säger att de automatiskt kollat regplåten och datorn läser av siffrorna/bokstäverna och sedan skickar dem vidare.
Undra då hur datorn skulle reagera om man skriver siffror och bokstäver över hela bilen.
Bli förvirrad?
I princip som Viper ränder fast med bogus regplåtar gjorda av klistermärken som stärcker sig över mitten av bilen.
De lär inte sitta 300 pers som kollar på all bilder och sedan matar in plåtarna i ett register utan de måste vara automatiserat?
Nått i denna stil måste ge rätt bra effekt.
[Image Can Not Be Found]
Exempel på det andra jag menar, fast de kanske är olagligt. "mspaint skillz"
[Image Can Not Be Found]
2 Guest(s)