February 19, 2003
Var i Göteborg finns den bästa (skonsammaste) biltvätten?
Vill ju liksom inte köra in bilen i en kass biltvätt som repar lacken och använder gammalt smutsigt vatten för att tvätta med.
Dels bor jag i lägenhet och har dessutom inte mycket ledig tid så handtvätt är inget hållbart alternativ tyvärr.
July 18, 2003
Handtvätt är ju alltid bäst, dock så tar det lite tid och kostar lite mera (?)
Statoil mfl har några nya biltvättar i uppsala just nu, Med endast högtryck, dvs inga borstar som repar lacken.
Min far är mycket angelägen om att hålla bilen i fint skick och han kör på dem sedan någon månad, måste säga att det ser bra ut 😉
Åk runt och kolla litegrann där du bor, några mackar kanske har uppgraderat?
October 22, 2002
En handtvätt i en FDS (förstör-det-själv-hall) tar inte fasligt lång tid. Kostnaden blir nog lägre också om man slår ut totalkostnaden. De du behöver är ju en vettig svamp, hink och bilschampo. Bilschampot räcker länge om man har i lagom mängd.
Tvättade min bil natten mot söndags. Drog ut slangen, fram med en hink, i med bilschampo och vatten. Semsskinnade tom av den på 30-35min. Var skönt och lugnt att tvätta bilen kl 04,15. Inga grannar som ska prata osv 😀
January 20, 2002
Är det bara jag som handtvättar bilen ~1gång/vecka?
Skulle ALDRIG köra in bilen i en automatisk biltvätt.
Du borde lämna in den på rekond och få lackförsegling så håller lacken bättre och det blir ännu lättare att tvätta den nästa gång.
Jag rekomenderar handtvätt, det har du tid med om du vill hålla bilen fin.
June 1, 2006
Dry_Ice wrote: Handtvätt är ju alltid bäst, dock så tar det lite tid och kostar lite mera (?)
Statoil mfl har några nya biltvättar i uppsala just nu, Med endast högtryck, dvs inga borstar som repar lacken.
Min far är mycket angelägen om att hålla bilen i fint skick och han kör på dem sedan någon månad, måste säga att det ser bra ut 😉
Åk runt och kolla litegrann där du bor, några mackar kanske har uppgraderat?
OK/Q8 Gör det Själv är det som gäller, eller handtvätt.
OK Svartbäcken har hyffsad Drive In (Gör det Själv - Högtryckstvätt), tror det kostade 50kr sist vi var där (30min?)
January 13, 2003
Cezar wrote: Är det bara jag som handtvättar bilen ~1gång/vecka?
Du borde lämna in den på rekond och få lackförsegling så håller lacken bättre och det blir ännu lättare att tvätta den nästa gång.
Handtvättar min med varje söndag. Åker ut till farsan och lånar hans saker och som tack brukar jag tvätta hans med ibland.
January 20, 2002
beta wrote: [quote=Cezar]Är det bara jag som handtvättar bilen ~1gång/vecka?
Handtvättar min med varje söndag. Åker ut till farsan och lånar hans saker och som tack brukar jag tvätta hans med ibland.
Ja. Söndag är en sådan dag det brukar passa bra 🙂
Sedan ca 2ggr om året polerar jag den.
January 28, 2003
Tvättbås på macken tycker jag funkar bra som "mellantvätt". Högtryckstvätt + skumborste, bara att se till att borsten är ren från smuts. Och sedan det bästa: Osmosfiltrerat vatten = bara att låta bilen torka, inga märken 🙂
12min tog det sist, stressigt som fan och 60kr kostade det, men smidigare att tvätta på uppfarten. (som man inte heller får, egentligen!)
January 20, 2002
MrWeizel wrote: Tvättbås på macken tycker jag funkar bra som "mellantvätt". Högtryckstvätt + skumborste, bara att se till att borsten är ren från smuts. Och sedan det bästa: Osmosfiltrerat vatten = bara att låta bilen torka, inga märken 🙂
12min tog det sist, stressigt som fan och 60kr kostade det, men smidigare att tvätta på uppfarten. (som man inte heller får, egentligen!)
Det måste ha en oljeavskiljare i avloppet där vattnet rinner till.
I de flesta tvätthallar har dem det.
1 Guest(s)