Biverkningar av THC? (Hasch och marijuana)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Biverkningar av THC? (Hasch och marijuana)
-Boris-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 2, 2005 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte höra lite här. Vill inte ha någon debatt om legalisering och vad som är farligast.
Tänkte bara höra om biverkningar. Det är så att en kompis som jag är orolig för upplevt att hon får minnesluckor om sånt som precis hänt, vi kan prata och hon bara glömmer bort under diskussionen vad vi pratar om. Och de gånger jag vet att detta inträffat har hon inte hållt med sånna dumheter samma dag vad jag vet.

Jag vet att THC stör minnet, men kan THC ge denna typen av minnesluckor?

Ett hårdvaruforum är ju sällan det bästa stället för sån här information. Men jag la tråden här för jag förväntar mig hyffsad kunskap i ämnet samt att det känns ganska säkert från nyfikna ögon... 😛

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
972197
November 2, 2005 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Närminnet ska ju ta skada av cannabis missbruk. Fast jag tror att man måste röka på ganska hårt för att det ska ske.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
972202
November 2, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag vet så har THC en effekt som ligger kvar 12 timmar och som sagt, kan skada närminnet. Sedan ska ju ämnena vara spårbara i upp till 2 månader eller nått sånt, så det kanske ligger kvar o skadar lite hela tiden.
Om du använder drogen inom 2 månader startar ju processen om och med högre halt i blodet denna gång. Så om du röker på en del, kanske en gång i veckan så har du nog byggt upp en ganska stor mängd som ligger kvar. Det blir kaka på kaka så att säga 😉

EDIT: Hittade denna nyhet om att det inte finns något samband, men vem vet. Man måste vara noga med källorna 🙂

http://www.swecan.org/modules......38;sid=241

-Boris-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
972206
November 2, 2005 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Fast vem som helst som går utanför dörren vet att den rapporten från swecan är lögn. Folk blir jävligt dimmiga och får problem med inlärningen av THC. Det vet väl alla. Känns som om dom tagit en rapport om att läkarna inte såg skillnader i hjärnan och försökte göra om den till att det inte fanns skillnader i hjärnan.
Att någon är efterbliven och inte kan minnas något behöver ju inte synas på hjärnscanningar, det vet ju forskarna om. Men tar man det dom säger ur sitt sammanhang så.

Men nu vill vi inte ha något från swecan som uppmuntrar till debatt.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
972208
November 2, 2005 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Cannabis skadar inte hjärnan.
Däremot påverkar det minnet och inlärningsförmågan. Efter en tids uppehåll är dock funktionerna tillbaka till det normala.
Spår av Cannabis hittar man i blodet upp till 1-1½ dygn efter intag. I fettvävnaden kan däremot rester ligga kvar ända till fettvävnaden förbräns och då tas de små resterna upp av njurarna. Det är därför man kan finna spår i urin i upp till 3-4 veckor efter regelbundet brukande.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
972214
November 2, 2005 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Cannabis skadar inte hjärnan.
Däremot påverkar det minnet och inlärningsförmågan. Efter en tids uppehåll är dock funktionerna tillbaka till det normala.
Spår av Cannabis hittar man i blodet upp till 1-1½ dygn efter intag. I fettvävnaden kan däremot rester ligga kvar ända till fettvävnaden förbräns och då tas de små resterna upp av njurarna. Det är därför man kan finna spår i urin i upp till 3-4 veckor efter regelbundet brukande.

Minnet och inlärningsförmågan sitter i hjärnbarkens olika lober som mer eller mindre är enbart nerver och det fett som omger nervernas axoner är inget man förbränner. Det sitter där av funktionella skäl och blir inte utbytt som fettförådet 😛

//Andreas

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
972216
November 2, 2005 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=beta]Cannabis skadar inte hjärnan.

Minnet och inlärningsförmågan sitter i hjärnbarkens olika lober som mer eller mindre är enbart nerver och det fett som omger nervernas axoner är inget man förbränner. Det sitter där av funktionella skäl och blir inte utbytt som fettförådet 😛

//Andreas

Skrev jag att det är fettförbränningen som gör att minnet och inlärningsförmågan blir bättre igen? 😉

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
972218
November 2, 2005 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du säga att det beror ju på hur myckat man har hållt på.

Jag har dock inte märkt något sånt, så man ska nog hålla på en hel del isf.

M3duz@
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
972223
November 2, 2005 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

För att svara på din fråga, JA det kan ge sådana skador.

Hur det påverkar personer och hur starkt varierar från person till person, det en person bara blir lite lullig av ett par gånger kan en annan person få minnesskador av.

Ett tips, försök få henne att sluta med sådana dumheter, äter bara upp både pengarna och minnet och båda dom är rätt bra att ha. 🙂

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
972229
November 2, 2005 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ne.se wrote: ...

Vid rökning framkallar cannabis ett rus som karakteriseras av en känsla av tyngdlöshet, eufori, förändringar av tidsbegreppet och varseblivningen, störda minnesfunktioner och försämrad verklighetsuppfattning. Cannabinoiderna är fettlösliga och tas upp och lagras i fettvävnad och organ med hög fetthalt, t.ex. hjärna och lever. Nedbrytningen tar ända upp till sjuttio dagar, vilket gör att kroppen påverkas långt efter det att det akuta ruset klingat av.

...

Hos känsliga personer kan tillfällig eller vanemässig rökning av cannabis framkalla cannabispsykos, som brukar pågå i flera veckor, dvs. till dess preparatets psykoaktiva cannabinoider utsöndrats ur kroppen. Missbrukaren blir förvirrad, uppjagad, labil, aggressiv och ofta manisk. Förföljelseidéer är vanliga. I efterförloppet förekommer ofta depressioner. Om missbrukaren fortsätter att röka cannabis kommer psykosen ofta tillbaka. Tillståndet kan övergå i en mer kronisk psykos av schizofreniliknande slag.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
972233
November 2, 2005 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

"I dag vet forskarna hur hasch påverkar hjärnan, och det har visat sig att hjärnan själv bildar haschliknande ämnen, så kallade cannabinoider. Forskarna skall nu använda både dessa naturliga ämnen och det aktiva ämnet i hasch för att utveckla ny medicin mot flera sjukdomar."

Källa: http://www.illvet.se/Crosslink.....38;id=9192

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
972237
November 2, 2005 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Stod mer om det på NE.se också.

ne.se wrote:
Specifika receptorer för cannabinoider har identifierats i hjärnan och i andra vävnader. Som väntad konsekvens av detta fynd har man påvisat kroppsegna (endogena) cannabinoider. Dessa är estrar av arakidonsyra och har föga strukturlikhet med THC eller dess metaboliter. Identifierade endogena cannabinoider är bl.a. 2-arakidonylglycerol och arakidonyletanolamid. Den sistnämnda föreningen har fått benämningen anandamid (efter sanskrit ananda 'glädje'). Anandamid aktiverar även den s.k. vanilloidreceptorn på sensoriska nerver, vilket medför kärlutvidgning och påverkan på smärtimpulser. Vissa observationer tyder på att cannabinoider kan ha medicinskt värdefulla effekter. Några länder tillåter därför användning på licens av cannabinoider bl.a. för att lindra illamående vid cancer och cancerbehandling och för att motverka aptitlöshet och avmagring vid aids. En tillförlitlig bedömning av cannabinoidernas värde inom medicinen kräver emellertid resultat från regelrätta kliniska prövningar.

Andreas Galistel
Member
Medlem
972241
November 2, 2005 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=Delph1][quote=beta]Cannabis skadar inte hjärnan.

//Andreas

Skrev jag att det är fettförbränningen som gör att minnet och inlärningsförmågan blir bättre igen? 😉

Det kunde tolkas så 😉

//Andreas

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
972243
November 2, 2005 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Strul med minnet brukar bara uppstå efter lång tids kontinuerlig användning, oftast daglig. Hur mycket och hur ofta röker hon igentligen?

De effekter Cannabis ger är hursom något som går över, så kuren är att ge fan i att röka ett tag.

Det enda som lagras i fettvävnaden är INAKTIVA metaboliter som inte har någon som helst effekt på hjärnan.

Sen det där med "cannabispsykos"... det är något man kör med ofta i Sverige. Det är bara en enda stor förenklig av något som är bra mycket mer avancerat igentligen. Psykoser drabbar inte bara vem som helst utan du måste ha anlag för det.

Cannabis kan utlösa en psykos precis som en dålig dag på jobbet, att någon dör, en olycka, alkohol eller när ett förhållande tar slut.

Så det är ett ganska "long shot" att det skulle gälla i detta fallet, tror det räcker med iaf personen ifråga lägger av ett tag. (Man har stött på ungefär 100 fall av dokumenterade psykoser utlösta av THC i Sverige, hitills.).

Andreas Galistel
Member
Medlem
972302
November 2, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Det enda som lagras i fettvävnaden är INAKTIVA metaboliter som inte har någon som helst effekt på hjärnan.

Lagras det i fel fettvävnad spelar det ingen roll om det är aktivt eller inte.

//Andreas

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
972323
November 2, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Vamp wrote: Kan du säga att det beror ju på hur myckat man har hållt på.

Jag har dock inte märkt något sånt, så man ska nog hålla på en hel del isf.

Det är väldigt individuellt.
För vissa går det ut ur kroppen snabbare.
Beror också på vad man äter och om man springer osv osv...

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
972348
November 2, 2005 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Säg till henne att sluta röka bara? Eller sluta unmgås med henne? Pundare är inte nått man skall vara med.

Hauk
Member
Medlem
972360
November 2, 2005 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Delphi kan du vidareutveckla vad du menar med det? Hänger inte riktigt med tror jag.

L0rden, vem fan är du att döma människor utefter deras val av berusningsmedel? Känner du personen ifråga? Vad är det som gör någon till en "pundare"? Är jag en pundare för att jag drog i mig några öl i fredags? Är hon en pundare iaf hon rökte på i fredags?

Är DU helt drogfri?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
972366
November 2, 2005 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Delphi kan du vidareutveckla vad du menar med det? Hänger inte riktigt med tror jag.

L0rden, vem fan är du att döma människor utefter deras val av berusningsmedel? Känner du personen ifråga? Vad är det som gör någon till en "pundare"? Är jag en pundare för att jag drog i mig några öl i fredags? Är hon en pundare iaf hon rökte på i fredags?

Är DU helt drogfri?

Aja...ta det lite lugnt nu killen.
Sliter upp ett citat utav dig.

Hauk wrote: Strul med minnet brukar bara uppstå efter lång tids kontinuerlig användning, oftast daglig.

Att kalla någon för "pundare" kan delvis vara sant med tanke på nyttjandegraden.
Känner du personen själv ?

Hauk
Member
Medlem
972375
November 2, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag råkar bara ha det lite svårt för folk som är snabba att döma och kalla andra för pundare, ber om ursäkt iaf jag överreagerade.

Att folk blir utfrysta och stämplade som pundare väldigt fort och lättvindigt i vårat samhälle orsakar väldigt stora problem för delvis missbrukare men även för andra människor och samhället över huvud taget. (Särskriv?).

Vad är det för råd igentligen att sluta umgås och frysa ut någon som har allvarliga problem? Som dessutom är ens vän?

I mitt konstaterande gällande strul med minnet och lång / daglig användning har jag inte på något sätt antytt att det skulle gälla denna person, utan det är vad som gäller vid minnesproblem och THC, iaf personen ifråga inte använt mer eller mindre dagligen och under längre tid är min slutsats att problemen beror på något annat än THC.

Strul med minnet kan man få av mycket.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 25
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL