December 17, 2005
Har tittat runt lite på nätet vad som erbjuds, med tanke på priser så kommer jag nog köpa en ny sån här EU Scooter Classic 50cc, kostar 7.000:- +/- någon krona..
Tänkt lite på saker man måste ha (kom med tips på "bra att ha saker" som jag inte listat här)
* 1-mans tält
* Sovsäck
* spritkök
* 2 st bensinflaskor
* 1 st oljeflaska
* Verktyg till mopeden
* Bestick + plastfat + plastmuggar
* Hygienartiklar
* Karta + GPS + Dator + Telefon + Digitalkamera + Filmkamera + Mp3-spelare
* Hjälm + vindtäta-/vattentätakläder + Reflexväst
* Lås till mopeden
Allt jag kommit på hittils, tips på fler saker?
December 17, 2005
naTTen wrote: Med all den packningen så kommer ju mopedstackarn stå stilla 🙂
Inte vet jag om det är så mycket packning.. Sen tar inte allt vidare stor plats..
Dry_Ice wrote: Skaffa körkort...
jaha and? Tänkte du att jag ska köra bil? Varför det? Hela idéen med att köra moped är att man hinner se så otroligt mycket, sen är det lugnt och skönt..
Edit: tänkte på en annan sak, tror ni det skulle vara möjligt att fixa något typ av sponsring från div företag? Ha en fet dekal på moppen eller något!?
Någon som har några idéer?
February 19, 2004
* 1-mans tält
* Sovsäck
* spritkök
* 2 st bensinflaskor
* 1 st oljeflaska
* Verktyg till mopeden
* Bestick + plastfat + plastmuggar
* Hygienartiklar
* Karta + GPS + Dator + Telefon + Digitalkamera + Filmkamera + Mp3-spelare
* Lås till mopeden
Min erfarenhet efter 15 veckor i skogen med det militära är att du gör listan efter prioriteringar. D vs du tar det viktigaste, absolut det viktigaste först och sen börjar du lägga dit grejer.
T ex hade jag varit du hade jag börjat med det du verkligen behöver. Tält? nej med en riktig sovsäck är det helt meningslöst. Det du ska ha är en presenning (stavning?). Du lindar presenningen runt dig och då kan du ligga på vått underlag samt att den skyddar ifrån "kosmiska" strålningar eller vad det är som gör en fuktig på natten. Så jag hade tagit:
*VISA kort
*Sovsäck
*Presenning
*Tandborste, liten schampo, tandkräm, rakhyvel samt en tvål. (egentligen är "sprithandukar" det bästa du kan ha) Tvål kan du använda för att tvätta kläder, kroppen, även håret,
* 2 st bensinflaskor
* 1 st oljeflaska
* Verktyg till mopeden
* Karta + GPS + Telefon + Digitalkamera + Filmkamera + Mp3-spelare
*Något att äta ur samt en sked.
*Kniv
*Handduk
*Badbrallor
*Extra strumpor, kallingar, tröja, byxa. Så när du tvättar ett par så har du det andra på dig. Annars blir det lite knepigt om du inte vill köra runt genomblöt.
*Plastpåsar. (förvara elektronik eller annat som inte ska bli våt, för regna kommer det att göra)
*Mössa (kan bli kallt som fan på natten. Bättre att vara varm än kall)
Allt det viktigaste är i fetstil.
Det är skitviktigt att man gör listan så kort som möjligt, att du tar så lite saker du bara kan. T ex ingen dator. Inget spritkök, helt onödigt, plastbestick, plastmuggar osv helt onödigt. Gaffel är också exempel på något du aldrig skulle behöva.
Det är säkert något jag har glömt, men uppdaterar mig när jag kommer på det.
February 19, 2004
Här kommer min uppdatering.
Ha en stor plastpåse i ryggsäcken, väskan där du förvarar alla grejer som måste vara torra. och som någon sa, gå inte och lägg dig i våta kläder.
Sen bör du tvätta dig var dag. Om du svettas och inte tvättar dig och använder samma tröja i några dagar finns risken för att det bildas "saltkristaller" på huden och det kliar så utav ett helvete. Men då du kör moppe kommer du nog aldrig uppleva detta pga att du inte svettas tillräckligt.
Hmm... jag känner mig överseriös nu. Det är ju egentligen ingen överlevnads trip du ska på 😉
1 Guest(s)