October 23, 2004
BHD är äckligt proamerikansk, som dom flesta andra nya amerikanska filmer (med krigstema). Det är så att man spyr.
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
March 11, 2003
Delph1 wrote: [quote=denstore]Jag skule vilja veta vad det är som ni anser vara så felaktigt i filmen? Hur många av er har koll på operationerna i Somalia?
Den äckliga stereotypiseringen var det som fick magen att vända sig hos mig framförallt. Det var ett tag sedan jag faktiskt såg filmen, och det kommer inte hända igen, så jag kan inte påstå att det ligger färskt i minnet vad som felades. Minns mest att jag retade mig på ett antal detaljer. Samma sak med Pearl harbor bitvis.
//Andreas
Vilka stereotyper tänker du då på?
June 18, 2001
Frud wrote: [quote=Elysion]Det enda jag minns av den är att en helikopter kraschar, de skjuter massa svarta. För att höja tempor ytterligare så kraschar en till och de skjuter fler svarta. Sedan är filmen slut.
Minns jag filmen rätt?
Ja 🙂
Konstigt. Det är precis vad jag också kommer ihåg av filmen. 🙂
November 27, 2003
denstore wrote: Vilka stereotyper tänker du då på?
Somalierna är en enda stor skrikande svart klump med folk. Vi fick inte se en enda som hade personlighet eller faktiskt inte betedde sig som en totalt utblottad eller rent av god person. Som satans små hantlangare var dom. Detta är ju dock en film som gjordes med 11 september runt hörnet så mycket av grundtanken var väl att ge en boost till det sargade amerikanska självförtroendet. Somalierna var väl tänkt att symboliseras som terrorister.
FN-soldaterna är lika illa dom. Rekvisita mer eller mindre.
Det finns även andra brister i filmer som till exempel berättar dom inte varför dom blev skickade dit eller varför dom blir beskjutna. Dom är bara där och blir just beskjutna.
Det är en snygg film dock.
//Andreas
February 4, 2003
Delph1 wrote: [quote=denstore]Vilka stereotyper tänker du då på?
Somalierna är en enda stor skrikande svart klump med folk. Vi fick inte se en enda som hade personlighet eller faktiskt inte betedde sig som en totalt utblottad eller rent av god person. Som satans små hantlangare var dom. Detta är ju dock en film som gjordes med 11 september runt hörnet så mycket av grundtanken var väl att ge en boost till det sargade amerikanska självförtroendet. Somalierna var väl tänkt att symboliseras som terrorister.
Det finns även andra brister i filmer som till exempel berättar dom inte varför dom blev skickade dit eller varför dom blir beskjutna. Dom är bara där och blir just beskjutna.
//Andreas
Hmmm. Tycker inte det stämmer.
Man fick se en mamma som försökde skydda sina barn, och en amerikan som gick genom deras hus i letande efter skydd. Man fick se ett annat barn som sköt sin egen pappa om jag inte missminer mig?
Vi fick se människor som vinkade till amerikanerna när dom flydde till gränsen eller något i slutet?
Filmen skildrar väl sanningen en liten bit i alla fall?
Vi behöver ju inte sitta här och påstå att USA är mindre civiliserade än Afrikanerna. Vi vet ju vilka problem Afrika har, varför tiga om dom?
Fattigdoms problem och liknande bidrar även till andra saker. Ett krig är ju ett krig. USA har mycket bättre teknik, utrustning och träning. Filmen skildrar vad som händer när barn får vapen i händerna. När folk krigar utan tillgång till rätt träning. Vad av detta tror du inte existerar? Dessutom tror jag att dom vill visa på att man aldrig ska underskatta sin fiende.
Jag säger inte att filmen inte är sann. Men jag tror definitivt inte att den är helt osann, jag tror att mycket var sådär i verkligheten. Ett krig är ett krig. Och folk som är "goda" gömmer sig. Man kan inte göra en film som är 4 timmar lång och göra den "ospännande" genom att visa en snäll farbror trycka i källaren. Man väljer fokusera och visa på fattigdom, barna-krigande och sådana saker.
Tror jag i alla fall. Ingen av oss vet ju dock verkligheten, så vi kan spekulera. Men att ni sitter här och säger att DET DEFENETIVT inte var så är ju lite av patetiskt.
Kort sagt, man visar inte var Afrikanerna är och står för. Utan vad Amerikanerna upplevde de där dagarna i kriget. De mötte inga snälla gubbar och tanter, utan de upplevde nått annat som skildras i filmen.
November 27, 2003
davidhellmyrs wrote: Man fick se en mamma som försökde skydda sina barn, och en amerikan som gick genom deras hus i letande efter skydd. Man fick se ett annat barn som sköt sin egen pappa om jag inte missminer mig?
Minns jag inte helt galet så var hon mer eller mindre panikslagen och han framstod knappast som en inkräktare utan han hade sin fulla rätt att ta sig in där.
davidhellmyrs wrote: Vi fick se människor som vinkade till amerikanerna när dom flydde till gränsen eller något i slutet?
Glorifiering?
davidhellmyrs wrote: Filmen skildrar väl sanningen en liten bit i alla fall?
Hur är en liten bit av sanningen ok?
davidhellmyrs wrote: Vi behöver ju inte sitta här och påstå att USA är mindre civiliserade än Afrikanerna. Vi vet ju vilka problem Afrika har, varför tiga om dom?
Då ska man göra det korrekt och inte i Hollywood blockbuster med en producent känd för att visa vad han vill inte vad som är sant.
davidhellmyrs wrote: Fattigdoms problem och liknande bidrar även till andra saker. Ett krig är ju ett krig. USA har mycket bättre teknik, utrustning och träning. Filmen skildrar vad som händer när barn får vapen i händerna. När folk krigar utan tillgång till rätt träning. Vad av detta tror du inte existerar? Dessutom tror jag att dom vill visa på att man aldrig ska underskatta sin fiende.
Sant.
davidhellmyrs wrote: Jag säger inte att filmen inte är sann. Men jag tror definitivt inte att den är helt osann, jag tror att mycket var sådär i verkligheten. Ett krig är ett krig. Och folk som är "goda" gömmer sig. Man kan inte göra en film som är 4 timmar lång och göra den "ospännande" genom att visa en snäll farbror trycka i källaren. Man väljer fokusera och visa på fattigdom, barna-krigande och sådana saker.
Tror jag i alla fall. Ingen av oss vet ju dock verkligheten, så vi kan spekulera. Men att ni sitter här och säger att DET DEFENETIVT inte var så är ju lite av patetiskt.
Kort sagt, man visar inte var Afrikanerna är och står för. Utan vad Amerikanerna upplevde de där dagarna i kriget. De mötte inga snälla gubbar och tanter, utan de upplevde nått annat som skildras i filmen.
Att du säger emot är väl precis lika patetiskt? Halvsanningar är och kommer aldrig bli sanningar.
//Andreas
March 11, 2003
//Andreas
Men var Somalierna så trevliga? Vill kanske Scott egentligen visa hur de amerikanska soldaterna kände sig i Somalia?
Jag har en god vän som var stationerar som FN-soldat (sjukvårdare) i Mogadishu. Enligt honom var det inte särskilt mycket nyanser i hur folk betedde sig i. 90% av Somalierna tuggade cat konstant, och var som zoombies, så den bilden var nog inte direkt fel.
Aidid och de övriga "krigsherrarna" i området levde ett sötebrödsliv på att plundra folket på allt de ägde, samtidigt som de uppviglade folket mot FN-trupperna. Våldtäkter, mord och plundring var deras vardag. Ingen direkt tvekan om vilka som var skurkarna.
Idag florerar det rykten om att det skulle varit någon form av frihetskrig som pågick i Somalia, men man skall nog snarare se FN:s och då även de amerikanska truppernas insats mer som en polisiär insats, dock med behov av militära medel, då de kriminella var, och egentligen fortfarande är, beväpnade till tänderna.
Det begicks självklart många fel i operationerna, inte minst av kanadensarna, som beteede sig som as, men det befogar knappast USA-hatet.
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1][quote=denstore]Vilka stereotyper tänker du då på?
//Andreas
Men var Somalierna så trevliga? Vill kanske Scott egentligen visa hur de amerikanska soldaterna kände sig i Somalia?
Jag har en god vän som var stationerar som FN-soldat (sjukvårdare) i Mogadishu. Enligt honom var det inte särskilt mycket nyanser i hur folk betedde sig i. 90% av Somalierna tuggade cat konstant, och var som zoombies, så den bilden var nog inte direkt fel.
Aidid och de övriga "krigsherrarna" i området levde ett sötebrödsliv på att plundra folket på allt de ägde, samtidigt som de uppviglade folket mot FN-trupperna. Våldtäkter, mord och plundring var deras vardag. Ingen direkt tvekan om vilka som var skurkarna.
Idag florerar det rykten om att det skulle varit någon form av frihetskrig som pågick i Somalia, men man skall nog snarare se FN:s och då även de amerikanska truppernas insats mer som en polisiär insats, dock med behov av militära medel, då de kriminella var, och egentligen fortfarande är, beväpnade till tänderna.
Det begicks självklart många fel i operationerna, inte minst av kanadensarna, som beteede sig som as, men det befogar knappast USA-hatet.
Nja alltså förstå mig rätt. Det jag inte tycker om är den typiska glorifieringen och avsaknaden av karaktär hos de "onda". Att den skulle vara helt sanningsvidrig menar jag inte, men inte heller att den är helt sann. Man har helt enkelt vridigt det på ett sådant sätt att det passar den stora korkade (läs amerikanska) massan/publiek. Även om den somaliska befolknigen må ha levt ett stelt, inrutat och monotont liv innebär inte det att man inte har karaktärsdrag.
Jag har en känsla av att Scotts egentliga version och Bruckenheimers bio-version inte är helt identiska, men jag sätter mig inte framför den filmen igen om det inte sker med pistolhot eller annat liknande tvång.
//Andreas
February 4, 2003
Delph1 wrote: Minns jag inte helt galet så var hon mer eller mindre panikslagen och han framstod knappast som en inkräktare utan han hade sin fulla rätt att ta sig in där.
Krig är krig. Och han måste ju ha rätt att söka skydd eller? Ingen vet exakt hur det var. Men antagligen var det många som försökte leta sig till skydd av de civila. Och jag tror inte Amerikanaras intusitioner var att döda civila. Naturligtviss blev det civia offer. Men filmen var ute efter att skildra en verklig händelse på vita duken, så gott det går. "Baserat på en verklig händelse", inte "verklig händelse". Ganska stor skillnad. Man kan inte återspegla precis varje känsla och händelse, utan måste visa det i stora drag.
Finns många sidor och aspekter. Dom visade det utifrån den krigiska och amerikanska.
Det verkar för mig mer som du protsterar mot HÄNDELSEN och MILITÄRERNS agernade, och USA. Men händelsen har ju inträffat, detta är ju bara en film, och inte kan filmen beskyllas för den tragiska verkligheten?
Delph1 wrote:
Glorifiering?
På något sätt. Men det fanns säkert människor som var glada över att man bröt ner korruptionen. Vissa förstår att man inte kan bryta ner allt med diskussioner i evighet, det måste lukras upp. Vissa var kanske glada och hyllade amerikanarna efteråt. Det var du som sa att "man inte visade några trevliga afrikanare", inte jag. Jag tog bara upp ett exempel där man såg civiliserade afriknare i vägkanten.
Delph1 wrote:
Hur är en liten bit av sanningen ok?
Herregud det är en film. Du kan inte skildra HELA sanningen på två timmar. Det finns inte heller någon sanning, något rätt eller fel. Det finns olika åsikter vad som hände. Detta är den amerikanska. Den krigiska.
Delph1 wrote: Att du säger emot är väl precis lika patetiskt? Halvsanningar är och kommer aldrig bli sanningar.
Det finns som sagt ingen sanning, utan bara en uppfattning av vad som hände. Detta är den amerikanska. Dessutom klagar du mer på kriget i sig än filmen, tror jag.
Vad exakt är det som är fel tycker du? Tror du Amerikanarna dödade civila medvetet? Tror du inte soldaterna lynchades? Tror du inte Amerikanarna är mer överlägsna teknik och utbildningsmässigt? Tror du inte Amerika underskatade sin fiende? Tror du inte barn krigade? Tror du inte civila gömde sig? Tror du inte helikoptrar crashade? Tror du inte folk dog?
Ingen målar upp bilden att Afrikanarna är "duma allihop" och djuriska. Men de civiliserade gömde sig nog, jag tror inte de sprang vid crashplatserna och försökte hjälpa offren när det fanns en massa andra där med vapen. De höll sig undan. Detta var så som Amerikanarna uppfattade det.
men jag sätter mig inte framför den filmen igen om det inte sker med pistolhot eller annat liknande tvång.
Kan du inte bara ta det som en film. Och njuta av bilderna och action i hög nivå ? 😮
November 27, 2003
davidhellmyrs wrote: Krig är krig. Och han måste ju ha rätt att söka skydd eller? Ingen vet exakt hur det var. Men antagligen var det många som försökte leta sig till skydd av de civila. Och jag tror inte Amerikanaras intusitioner var att döda civila. Naturligtviss blev det civia offer. Men filmen var ute efter att skildra en verklig händelse på vita duken, så gott det går. "Baserat på en verklig händelse", inte "verklig händelse". Ganska stor skillnad. Man kan inte återspegla precis varje känsla och händelse, utan måste visa det i stora drag.
Finns många sidor och aspekter. Dom visade det utifrån den krigiska och amerikanska.
Det verkar för mig mer som du protsterar mot HÄNDELSEN och MILITÄRERNS agernade, och USA. Men händelsen har ju inträffat, detta är ju bara en film, och inte kan filmen beskyllas för den tragiska verkligheten?
Nej jag gillar inte porträtteringen. Som jag skrivit innan så fanns det ju ett syfte med filmen att återuppbygga lite av det sargade självförtroendet efter 11 september och att den historia som Scott vill berätta och den Bruckheimer vill tjäna pengar på är två olika.
Händelsen i sig är inget jag har några starka känslor för varken hit eller dit, bara porträtteringen.
davidhellmyrs wrote: Herregud det är en film. Du kan inte skildra HELA sanningen på två timmar. Det finns inte heller någon sanning, något rätt eller fel. Det finns olika åsikter vad som hände. Detta är den amerikanska. Den krigiska.
Om man nu ger sig ut för att försöka återberätta en historia så ska man väl ändå försöka berätta den från iaf mer än ett håll. Blir ju en väldigt ensidig film annars som i detta fallet.
davidhellmyrs wrote: Det finns som sagt ingen sanning, utan bara en uppfattning av vad som hände. Detta är den amerikanska. Dessutom klagar du mer på kriget i sig än filmen, tror jag.
Vad exakt är det som är fel tycker du? Tror du Amerikanarna dödade civila medvetet? Tror du inte soldaterna lynchades? Tror du inte Amerikanarna är mer överlägsna teknik och utbildningsmässigt? Tror du inte Amerika underskatade sin fiende? Tror du inte barn krigade? Tror du inte civila gömde sig? Tror du inte helikoptrar crashade? Tror du inte folk dog?
Ingen målar upp bilden att Afrikanarna är "duma allihop" och djuriska. Men de civiliserade gömde sig nog, jag tror inte de sprang vid crashplatserna och försökte hjälpa offren när det fanns en massa andra där med vapen. De höll sig undan. Detta var så som Amerikanarna uppfattade det.
Som jag skrev till denstore så:
"Nja alltså förstå mig rätt. Det jag inte tycker om är den typiska glorifieringen och avsaknaden av karaktär hos de "onda". Att den skulle vara helt sanningsvidrig menar jag inte, men inte heller att den är helt sann. Man har helt enkelt vridigt det på ett sådant sätt att det passar den stora korkade (läs amerikanska) massan/publiken. Även om den somaliska befolknigen må ha levt ett stelt, inrutat och monotont liv innebär inte det att man inte har karaktärsdrag."
davidhellmyrs wrote: Kan du inte bara ta det som en film. Och njuta av bilderna och action i hög nivå ? 😮
Nej, jag är en väldigt aktiv tittare.
//Andreas
January 14, 2004
//Andreas
Jag måste hålla med Delph1 när det gäller den här filmen.
En snygg film men inte mycket mer
August 7, 2001
Det är en film, inte en dokumentär.
Man kan inte relatera filmer till allt hela tiden för då kommer man tycka att alla filmer är dåliga i längden.
Svinbra film helt enkelt.
Sen hur mycket sanning det är i den skiter jag fullständigt i.
Edit: Sen reagerade jag på samma sak som denstore. Helt plötsigt hade alla varit och krigat i somalia.
1 Guest(s)