September 16, 2002
Man ska inte blanda piller med alkohol, så mycket har jag greppat. Men vad är tidsspannen?
Om jag tar t.ex. pencilin och lite starkare smärtstillande vid 12-13 på dagen får man då inte dricka på kvällen vid 22?
Hmm...
Sorten av tabletter och tidpunkter är självklart fiktiva och baseras inte på någonting.
July 18, 2003
Vet inte hur det är med starkare saker, men med ipren och alvedon så kan man dricka alkohol med. Det sa iallafall våran biologi lärare på högstadiet.
Har dock inte testat, men tror inte att en lärare skulle stå och säga så till 15åringar om det inte var sant.
Eller så är det så att han bara inte tyckte om oss 😀
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
May 19, 2003
Jag hade ätit alvedon och Ibumentin i några dagar (1 vecka kanske) pga brytet nyckelben som värkte somfan.
Ca 2-3 dagar efter det att jag senast tog nån alvedon eller ibumentin så festade jag, och den skillnaden jag märkte var att jag vart full mycket mycket snabbare, blev riktigt förvånad 😛
Så det kan hända att man får ta det lite lugnare =)
May 13, 2005
Penicilin är väl som sagt inte farligt att blanda med alkohol, utan det förlorar endast sin verkan. Men när du nämner lite starkare smärtstillande tänker jag främst på Citodon, Panocod m.fl, vilka innehåller kodein. det är inte så nyttigt att blanda med alkohol, men tar man 1-2 tabletter vid middagstid så är det nog lugnt att dricka på kvällen. Däremot när det gäller läkemedel som innehåller dextropropoxyfen, t.ex Distalgesic, Dexofen & Doloxene så är dessa mycket farliga att kombinera med alkohol. Här hade jag väntat iaf. minst ett dygn. Gäller även de allra starkaste smärtstillande också, så som Morfin, Ketogan OxyContin, Fentanyl m.fl.
January 12, 2004
Black_light wrote: vad exakt är det som är så farligt med att blanda de två sakerna? Inte för att jag nånsin gjort det, undrar bara vad det är som händer med ämnena.
När det gäller alkohol och vissa tabletter så kan man tex få andningsstillestånd, det är inget kul at få det.
May 1, 2005
obelix wrote: [quote=Black_light]vad exakt är det som är så farligt med att blanda de två sakerna? Inte för att jag nånsin gjort det, undrar bara vad det är som händer med ämnena.
När det gäller alkohol och vissa tabletter så kan man tex få andningsstillestånd, det är inget kul at få det.
Men just hur kommer det sig? Något måste ju hända med antingen strupen eller lungorna. Kan man läsa om det nånstans?
October 18, 2002
Black_light wrote: [quote=obelix][quote=Black_light]vad exakt är det som är så farligt med att blanda de två sakerna? Inte för att jag nånsin gjort det, undrar bara vad det är som händer med ämnena.
Men just hur kommer det sig? Något måste ju hända med antingen strupen eller lungorna. Kan man läsa om det nånstans?
Snarare den lilla sak bakom pannan som styr det hela 😉
May 1, 2005
[-Pale- wrote: ][quote=Black_light][quote=obelix][quote=Black_light]vad exakt är det som är så farligt med att blanda de två sakerna? Inte för att jag nånsin gjort det, undrar bara vad det är som händer med ämnena.
Snarare den lilla sak bakom pannan som styr det hela 😉
Just de! Kom inte o tänka på de :p , måste kolla så att min funkar
September 2, 2003
I Alvedon och Ipren är Paracetamol den aktiva substansen. Paracetamol är en av de absolut skadligaste substanserna för levern. När du har intagit Paracetamol kommer levern lägga ned mest tid på att bryta ned den substansen, om du nu samtidigt dricker alkohol detyder det att du snabbare kommer att bli full. Men inte bara det, levern kommer att ta skada och även om Alvedon verkar som ett relativt harmlöst läkemedel kan denna kombination medföra seriösa leverskador.
Vad gäller penicilin så är det inte direkt farligt att kombinera med alkohol, men däremot blir du inte frisk lika fort.
2 Guest(s)