June 13, 2001
Tisdag 11 September 2001 03:00
Hotet från maffian
i öst är redan här
Öststatsmaffian har förgreningar i Blekinge och Kalmar län.
Det visar en hittills intern strategisk hotbildsrapport som underrättelseenheterna inom polisen i Blekinge och Kalmar samt tullen och kustbevakningen har gjort.
Foto: Jörgen Ragnarsson
KARLSKRONA
- Den organiserade brottsligheten, med tidigare öststatsanknytning, bedöms ha ökat sin verksamhet mot vårt land under de senaste åren. Grupperingar har redan upparbetade nätverk eller kontaktpersoner inom våra län, heter det i rapporten som BLT tagit del av.
Myndigheterna misstänker att det förekommer smuggling av såväl flyktingar, narkotika, alkohol som cigaretter till regionen.
Hög hotbild
Den illegala verksamheten kan huvudsakligen hänföras till sjötrafiken men även i viss mån flygtrafiken som sker till och från regionen. Kuststräckan med vikar och skärgårdar i de båda länen och Öland, överstiger hundra mil, tillhör den del av Östersjön som har en hög hotbild enligt rapporten.
Varje år passerar cirka 35 000 fartyg bara några nautiska mil syd om Utklippan för färd utanför Öland eller genom Kalmarsund. Flertalet av fartygen kommer från eller är på väg mot Ryssland, Estland, Lettland, Litauen eller Polen.
Kontrollen av fartyg och personer har ökat sedan Sveriges inträdde i Schengen. Mellan 25 mars och 4 juli kontrollerades 3 000 fartyg och 45 000 personer i EU:s gemensamma brottsregister Schengen Information System av kustbevakningen i Karlskrona.
- Hotbilden avseende storskalig smuggling av narkotika, alkohol och cigaretter är mycket hög i färjetrafiken, vilket även inkluderar risken för illegal invandring.
Ökad fritidstrafik
Den ökade fritidsfartygstrafiken bedöms stegra risken för smugglingsbrottslighet och människosmuggling.
Regioninspektör Anders Gelderman på kustbevakningen i Karlskrona är en av dem som varit med om att ta fram rapporten. Han säger att det är intressant att se vad som sker mellan de särskilt utpekade gränskontrollorterna.
- Trafikflödet är på grund av sin karaktär svårt att övervaka och kontrollera, säger han.
Skärgårdsområdena bedöms således ge stora möjligheter till oupptäckt införelse av såväl varor som personer.
- Det finns inget belägg för att det sker illegal verksamhet från fritidsbåtar som kommer hit i dag. Men man kan anta att ju fler fritidsbåtar som kommer hit att det också kommer personer som inte borde komma hit.
Breder ut sig
Myndigheterna befarar också att en större handel med Polen och de baltiska staterna kommer att öka risken för skatte- och ekobrottslighet breder ut sig i samband med införelse och utförelse av varor.
- Fusk med obeskattad eller låg beskattad diesel förekommer också, enligt rapporten.
Fiskesjöfarten bedöms också utgöra en hotbild. En stor del av landningarna i Blekinge och Kalmar görs nämligen av fiskefartyg från tredje land. Smuggling med mindre fartyg eller fiskefartyg har funnits under senare hälften av 1990-talet. Två större beslag har gjorts det ena 1997 av 600 000 cigaretter i norra Kalmar län och det andra 1999 på cirka 1,2 miljoner cigaretter på östra Öland.
- Smuggling och fusk med fiskekvoter bedöms vara fortsatt aktuell. Minskade fiskekvoter kan också tänkas öka risken för illegal verksamhet.
För att stoppa den illegala verksamheten föreslås ett ökat samarbete mellan myndigheterna men också med Migrationsverket, Försvarsmakten och Skattemyndigheten. Kontrollerna utanför de fasta gränskontrollerna bör också öka, heter det i rapporten.
1 Guest(s)