April 23, 2003
Asså det e så att på dom senaste discon som jag har varit på så har DJ'n spelat så pass dålig musik så det inte va sant, altså sånn musik utan dunk typ :arg:. Så hadde han inte ens musik så det räckte till fick köra om skitmusiken!
Så jag funderade på om man kunde typ ersätta han 😛 , nån som har tips på vad man skall göra för att lyckas med det?
November 4, 2001
1. Bli bra på att mixa och leka med musiken (kanske testa lite hos någon polare)
2. skaffa dig ett par sjysta CD eller Vinylspelare och en mixer så du har en rigg.
Sitta och lira på datorn är ju rena skämtet. Att vissa använder dem som källor är en sak men att sedan sitta och köra på dem rakt av nej fyfan.
Jag anser iof att man inte ska använda datorer över huvud taget.
Man ska starta med play, och stoppa med paus/cue knappar inget snack om saken.
3. när du känner att du greppar dessa grejer kontakta då ställer där du vill vara dj på.
November 4, 2001
Har ju bara varit DJ i massor med år så vad vet jag.
För dom som har varit DJs vet att man har fingrarna på 10knappar/reglage samtidig per hand.
Ständiga korrigeringar inför nästa låt. Med en dator kan man inte göra detta.
Visst har man inget annat och är nöbörjare men köpa ett par sjysta nybörjarspelare är inte dyrt.
Klart sen kan man inte bör lira 12or det första man gör.
Viktigast är att man känner på grejerna och lär sig mixa bra.
October 27, 2002
Ska vi bilda DJ klubb supernova?;)
Köp dig en bra rigg med en mixer o två cdspelare/12or och ett par BRA hörlurar (hörlurar is the key to success, närå men... det är viktigt;)). Spela hemma, lär dig alltihopa och sedan ge dig ut. Det största problemet i det hela är sen att hitta de rätta kontakterna.
Vill du ha tips på en bra rigg så kan jag tipsa om vad jag själv har, 2x cdj100s, djm-300 mixer och ett par hdj-1000 lurar, allt pioneer (bäst imo). Bra rigg som har alla basicgrejjer men fungerar sjukt stabilt... Finns detta paket för typ 15 lax...
November 4, 2001
Just nu kör jag en CDN-90 och en Matrix 3 (bästa rigge jag suttit på på länge.
Ev 2st ttx or på G alt 2st 1210or med ett par concord pickisar.
Pioneer gör fina grejer absolut men finns många som är inne och gör sjystare idag.
Techniks CD-Vinyllspelare krossar allt som pioneer gör idag.
January 12, 2004
Weeeee....
Det finns ett par gamla vinylsvarvare här...
Är en rätt avdankad sådan själv.
Sista gången jag spelade var i början på -90, så det är ett tag sedan.
Hade 3st 1210:or och en Neumark mixer, kommer inte ihåg modellen.
Hade precis börjat lära mig att spela med 4 skivspelare när jag la av.
Kan bara säga att jag saknar den gamla goda tiden, med spelningar och en massa pengar, gratis öl och alla människor av det motsatta könet som sprang efter en... :bgrin:
Det bästa stället att börja på är ungdomsgården...
January 12, 2004
Spinnjonte wrote: Obelix, du har väl kvar 1210:orna? Sälja?
Sorry, dom är sålda för länge sedan. :banghead:
Jag gjorde av med allt när jag blev medveten om min Tinnitus :hrm:
Fast brorsan tog hand om skivorna eftersom vi spelade ihop på den tiden :pidu: (ca 6500-7000st)
2 Guest(s)