June 30, 2001
Kid Rock wrote: Du kan söka efter gymnasiet. En fördel är väl oxå om du har gjort lumpen, men jag tror inte det är något krav.
Ska nog göra lumpen ändå, det är ju tvång på det.
Det är ju hyfsat bra betalt iaf. 14000/mån första året och sen ökar det för varje år tror jag att det stod på hemsidan.
December 4, 2001
Mathias wrote: [quote=Kid Rock]Du kan söka efter gymnasiet. En fördel är väl oxå om du har gjort lumpen, men jag tror inte det är något krav.
Det är ju hyfsat bra betalt iaf. 14000/mån första året och sen ökar det för varje år tror jag att det stod på hemsidan.
Vad menar du med att det är tvång? Stod det så på sidan eller tycker du att det är det?
Poliser tjänar inte bra, det kan man lugnt säga. Fast det är nog sant som du säger, ju längre man jobbat som det ju mer tjänar man. Poliser förtjänar högre lön än vad dem egentligen får. Men å andra sidan, så är nog jobbet som polis rätt kul!
September 12, 2002
Mathias wrote: [quote=Kid Rock]Du kan söka efter gymnasiet. En fördel är väl oxå om du har gjort lumpen, men jag tror inte det är något krav.
Menar du att du får bra betalt i lumpen?
March 30, 2002
14000/mån är INTE bra (åtminstone om du är äldre än 15 år) och är ungefär vad man får på McDonald's.
Att komma in på polishögskolan är rätt svårt, åtminstone om du är svensk och man (de försöker få in fler invandrare och kvinnor, men det är fortfarande mest svenska män som söker, och därmed blir det tuffare att bli antagen som sådan). Du bör ha hyfsad fysik och grundläggande kunskaper i svenska liksom lite allmänbildning (ett högskoleprov är obligatoriskt). Därtill bör du vara någorlunda politiskt korrekt och ha en bra motivering varför du vill bli polis.
Lumpen är en merit (särskilt befälsutbildning). Där har du också, beroende på vart du är, en bra möjlighet att komma i form.
September 14, 2002
Man behöver inte ha gjort värnplikten för att bli polis, men det är enligt en info jag varit på meriterande. Likaså är högskolestudier, arbetslivserfarenhet mm. Alla krav som ställs för att ansöka står väldigt bra beskrivet på polisenhögskolans hemsida(http://www.phs.police.se).
Ingångslönen är 19 000:-/mån, det är en lön som nyligen är framförhandlad. I dagsläget är löneutvecklingen dålig tror jag. En polis som jobbat i 10 år tjänar just inte så mycket mer. 14 000:-/mån tjänar man under sin praktiktid, vilken jag tror är 1 år om jag inte minns fel. Nästa datum för ansökan är 15 mars 2003. Antagna börjar då på polishögskolan i början av 2004. Det här med att det efterfrågas invandrare och kvinnor(eller varför kanske en kombination) togs också upp på informationen jag gick på, men det tas ju även ut killar som precis gått ut gymnasiet.
May 23, 2001
FAn vad är det jag ser? Folk som ska bli poliser och militärer... är ni vältränade eller? En annan har inte rört sig på ca 8 år... Men ska gör lumpen uppe i Östersund (rycker in runt midsommar som radiolänkgruppchef).... Nån mer som ska göra lumpen i östersund runt då jag ska göra den? =)
January 30, 2002
stormaz wrote: FAn vad är det jag ser? Folk som ska bli poliser och militärer... är ni vältränade eller? En annan har inte rört sig på ca 8 år... Men ska gör lumpen uppe i Östersund (rycker in runt midsommar som radiolänkgruppchef).... Nån mer som ska göra lumpen i östersund runt då jag ska göra den? =)
Har gjort lumpen i Östersund (för 9 år sedan...) trivdes bra! 8)
September 14, 2002
Det stämmer att man ska ha ett resultat från ett högskoleprov att skicka med om man inte redan tagit visst många högskolepoäng redan(tror det är 20). Läs på http://www.phs.police.se så får du allt klart för dig. Allt står beskrivet i ansökningshandlingarna som finns att hämta där.
February 9, 2002
Dessutom kan det vara ett problem om du är färgblind, eftersom du då i en konflikt mellan en invandrare och svensk kan råka ingripa mot svensken istället för mot invandraren i tron om att han var den mer mörkhyade. Och hur skulle det se ut i en över genomsnittet rasistisk yrkeskår? Du skulle ju bli mobbad av dina arbetskamrater.
*Undrar om det var Uppdrag Granskning som för något år sedan gjorde det reportage om poliskåren där de framstod som nynazister hela bunten*
Nåja, hoppas du har några humanistiska ideal när du börjar på polishögskolan, istället för den vanliga nymuckade fascistmentaliteten som ofta får en att dras mot det yrkesvalet. Den mentaliteten hänger ju med ett tag även efter lumpen. Om så är fallet, lycka till!
December 22, 2000
De behövs inga högskoleprov, lumpen är bra o ha gjort, sök in på polishögskolan runt 25 års åldern, dom gillar om du har några år arbetslivsfarenheter med dig.
de finns tre stycken polishögskolor i sverige, Stockholm, Växjö och i Umeå. en gymnasieutbildning med Historia A, svenska A, engelska A, Matte A och Samhällskunskap A är de som krävs.
Hmm, nu har jag inte missat tror jag 🙂
March 30, 2002
[Iceboy wrote: ]De behövs inga högskoleprov
Saxat från polisens hemsida under rubriken Behörighetskrav:
HÖGSKOLEPROV:
Du skall ha genomfört ett högskoleprov. Detta får inte vara äldre än 5 år. Har du 20 poäng eller mer från högskola eller universitet behöver du inte visa resultat från något högskoleprov.
Behövs och behövs... det beror väl på, eller vad säger du Iceboy?
2 Guest(s)