August 7, 2001
Varför är Lagerbäck blind när det gäller talanger?
November 30, 2006
men sccouter borde meddella lagerbäck isf 😛
finns filmer han kan se på ...
tryout hade inte varit fel.. synd att de spelar så få matcher med langslaget.
men men vad ska man göra, ifs så behöver sveriges langslag mer ungaspelare som är lite kvickare
räcker inte bara med 1 "superstjärna"
November 27, 2003
Jag får instämma att vi behöver slussas in mer unga spelare i laget, men så usel som landslagsturnén till Amerika var så börjar man undra.
Marcus Berg och så Lindgren här är ju två intressanta spelare, minst sagt, och framför allt Berg kommer nog få en chans snart, även om jag tycker han har lite väl mycket hype kring sig just nu. Belgiska ligan är inte så underbart bra som den framställs så fort han nämns.
//Andreas
Nånsin tänkt på hur stor trupp Svenska landslaget skulle vara om alla "experter" finge vara med och bestämma vilka som skall vara med?
:-s
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 12, 2001
Delph1 wrote: Jag blev riktigt j**la förbannad när jag läste det där så jag hoppas fan du har en bra förklaring till vad i h*****e du menar...
//Andreas
Bäst att du ser upp Dani för nu är Delph1 riktigt sur. 😉
nXsty wrote: Om man inte är svensk bara för att man har utländsk härkomst så är väl knappt någon svensk egentligen, förutom samerna.
*sjunger* Jag och mina renar...
February 17, 2004
Delph1 wrote: Jag blev riktigt j**la förbannad när jag läste det där så jag hoppas fan du har en bra förklaring till vad i h*****e du menar...
//Andreas
Han är född i Bosnien och har sina rötter i Bosnien. Jag har mina rötter utomlands och känner mig inte helt svensk. Inget konstigt med det. Men visst han kanske är helsvensk i dina ögon?
Frågan är ju hur han känner sig?
Menar inget illa med det, ville bara klargöra saker och ting.
Dani wrote: svenskar ska inte spela fotboll, de ska spela handboll och ishockey (låter det vara osagt varför). Låt sporten utövas av dom som kan, dvs italienare, spanjorer och sydamerikaner!
och nää Zlatan är inte svensk!
Zlatan inte Svensk?
Namnet låter ju hur Svenskt som helst juh.. eller?
🙄
Eller förresten, är han inte en Italienare nu?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
Dani wrote: Han är född i Bosnien och har sina rötter i Bosnien. Jag har mina rötter utomlands och känner mig inte helt svensk. Inget konstigt med det. Men visst han kanske är helsvensk i dina ögon?
Frågan är ju hur han känner sig?
Menar inget illa med det, ville bara klargöra saker och ting.
Han är född i Sverige och har sina rötter i Rosengård, Malmö, Sverige. han har utländska föräldrar, men han är uppväxt här och fått sin fostran här.
Det enda landslag Zlatan spelat för och (vad jag vet) velat spela för är Sveriges. Han är gift med en svenska, som han väntar sitt andra barn med.
Han fick två stora priser av svenska folket alldeles nyligen och var helt lyriskt tacksam för det. Han ser Sverige som sitt hemland.
Han må bete sig väldigt osvenskt ibland, men han har också ett allmänt beteende som är så oerhört typiskt svenskt i många avseenden. Han sticker ut i Sverige, men utomlands är det inte alls samma sak då han ses som svensk och alltid kommer göra det.
Du är så gott som helt ute och cyklar med andra ord 😉
FYI, född i Sverige, men utländsk förälder och väldigt osvensk i Sverige, men oerhört svensk utomlands. 😉
//Andreas
February 17, 2004
Delph1 wrote:
Du är så gott som helt ute och cyklar med andra ord 😉
FYI, född i Sverige, men utländsk förälder och väldigt osvensk i Sverige, men oerhört svensk utomlands. 😉
//Andreas
Ok kan säga att du också har delvis rätt isf. Möjligtvis har jag fått födelsort om bakfoten, orkar inte bry mig. Fd arbetskamrater från Bosnine sa så iaf, där jag fått det. Vad gäller om han är svensk eller inte kan jag nämna följande. Utlänningar i Sverige kommer aldrig ses som svenskar. Det finns exempel på det överallt i samhället. Vad gäller Zlatan så ses han ju som svensk för att han är så duktig i fotboll. Skulle han bott kvar i Rosengård hade han varit en av många utlänningar som belastar samhället. För mig är han inte svensk, och bollsinnet är absolut inte svenskt.
November 27, 2003
Dani wrote: Ok kan säga att du också har delvis rätt isf. Möjligtvis har jag fått födelsort om bakfoten, orkar inte bry mig. Fd arbetskamrater från Bosnine sa så iaf, där jag fått det. Vad gäller om han är svensk eller inte kan jag nämna följande. Utlänningar i Sverige kommer aldrig ses som svenskar. Det finns exempel på det överallt i samhället. Vad gäller Zlatan så ses han ju som svensk för att han är så duktig i fotboll. Skulle han bott kvar i Rosengård hade han varit en av många utlänningar som belastar samhället. För mig är han inte svensk, och bollsinnet är absolut inte svenskt.
Som jag skrev i den biten du klippte bort så har han ett för svenskar osvenskt beteende, men utomlands är han lika svensk som vem som helst.
Jag förnekar inte att han fått det lättare att bli accepterad för att han är en lysande fotbollspelare på många sätt, men då uppfyller han också det krav som många svenskar ställer på invandrare: bidra till Sverige.
Sen att det många gånger är svenskarnas egna fel att invandrarna inte får chansen är en annan diskussion någon annanstans.
Det här börjar bli för mycket borderline politik så jag tror vi får lämna det här.
Bollsinne har inget nationalitet att göra heller. Jag har sett lysande tekniker som är blonda vikingar. Det handlar om hård träning och inget annat. Svenska tränare har en tendens att föredra hård lagträning och taktikkunnande medan t.ex. portugisiska kortpassningsspel, etc. Det går bra att generalisera på så vis, men det finns alltid tränare som vågar göra annorlunda. Även i Sverige. Zlatans teknik kommer från hård träning, inte från hans gener.
//Andreas
Delph1 wrote: Som jag skrev i den biten du klippte bort så har han ett för svenskar osvenskt beteende, men utomlands är han lika svensk som vem som helst.
Jag förnekar inte att han fått det lättare att bli accepterad för att han är en lysande fotbollspelare på många sätt, men då uppfyller han också det krav som många svenskar ställer på invandrare: bidra till Sverige.
Sen att det många gånger är svenskarnas egna fel att invandrarna inte får chansen är en annan diskussion någon annanstans.
Det här börjar bli för mycket borderline politik så jag tror vi får lämna det här.Bollsinne har inget nationalitet att göra heller. Jag har sett lysande tekniker som är blonda vikingar. Det handlar om hård träning och inget annat. Svenska tränare har en tendens att föredra hård lagträning och taktikkunnande medan t.ex. portugisiska kortpassningsspel, etc. Det går bra att generalisera på så vis, men det finns alltid tränare som vågar göra annorlunda. Även i Sverige. Zlatans teknik kommer från hård träning, inte från hans gener.
//Andreas
Nja, jag har iaf fått intrycket att Zlatan betraktas som Zigenare (Knappast vad utlänningar ser som urSvenskt) i sitt nya hemland.
"Juventus fans kallade Zlatan Ibrahimovic för jävla zigenare."
"Nu straffas Juventus med 188 000 kr i böter"
Och jag vill nog påstå att träning är inte allt vad det gäller duktiga fotbollsspelare, mycket ligger i generna och är således lite nationalitetsbundet (Dock är väl begreppet nationaliteter lite på utgående nu med all denna in/utflyttning till/från olika länder)..
Snegla lite på boxning.. Hur många "ariska" världsmästare har det funnits med tunga titlar? Sprinters? Visst fasen har ursprunget/generna/"rasen" betydelse.
November 27, 2003
ilg@dd wrote: Nja, jag har iaf fått intrycket att Zlatan betraktas som Zigenare (Knappast vad utlänningar ser som urSvenskt) i sitt nya hemland.
"Juventus fans kallade Zlatan Ibrahimovic för j**la zigenare."
"Nu straffas Juventus med 188 000 kr i böter"
Zigenare användes som skällsord, ser inte riktigt att det skulle vara kopplat till verkligheten. Sen att en del italienska klubbar dras med rasistiska fans är ingen nyhet.
Och jag vill nog påstå att träning är inte allt vad det gäller duktiga fotbollsspelare, mycket ligger i generna och är således lite nationalitetsbundet (Dock är väl begreppet nationaliteter lite på utgående nu med all denna in/utflyttning till/från olika länder).
Som jag skrev ovan är träningen upplagd på väldigt olika sätt i olika länder. Det är snarare från individ till individ än rena landsbundna egenskaper om man ska se till genetiska egenskaper. Det finns gott om tekniska spelare från länder som annars normalt inte är kända för just det. Problemet är väl att de får svårt att komma fram ofta eftersom de egenskaper som främst önskas är sådana som de väljer att prioritera ner för att bli duktiga tekniskt istället.
Snegla lite på boxning.. Hur många "ariska" världsmästare har det funnits med tunga titlar?
Boxning har en stark historisk och social koppling till de färgade i amerika. Inte alls kopplad till hudfärg genom gener.
Sprinters? Visst fasen har ursprunget/generna/"rasen" betydelse.
Hos sprinters tittar man på muskelsammansättning och kan direkt se om de skulle fungera bra som springers eller långdistanslöpare. Det har väldigt lite med hudfärg att göra, utan mer till miljö, men givetvis finns det en genetisk bakgrund här. Förnekar inte genernas betydelse, men helt och hållet rasens. Bra opch dåliga gener finns inom alla raser.
//Andreas
Delph1 wrote:
Zigenare användes som skällsord, ser inte riktigt att det skulle vara kopplat till verkligheten. Sen att en del italienska klubbar dras med rasistiska fans är ingen nyhet.
Det är mycket möjligt, men möjligheten eller kanske snarare sannolikheten att Zlatan är just en zigenare är ganska stor eftersom vad jag kan förstå är nästan uppemot 8-10% av Bosniska befolkningen just zigenare.
Bra eller dåligt? Inget jag bryr mej om.
Det pratas även om att folk från forna jugoslavien kastar sina pass och uppger sej vara zigenare för att lättare få stanna i Sverige.
Delph1 wrote:
Som jag skrev ovan är träningen upplagd på väldigt olika sätt i olika länder. Det är snarare från individ till individ än rena landsbundna egenskaper om man ska se till genetiska egenskaper. Det finns gott om tekniska spelare från länder som annars normalt inte är kända för just det. Problemet är väl att de får svårt att komma fram ofta eftersom de egenskaper som främst önskas är sådana som de väljer att prioritera ner för att bli duktiga tekniskt istället.
Jo, och att det är 5-6 länder som alltid dominerar i VM och OS i fotboll, och andra t.ex Sverige som oftast faller bort tidigt är ju bara en slump?..
🙄
Delph1 wrote:
Boxning har en stark historisk och social koppling till de färgade i amerika. Inte alls kopplad till hudfärg genom gener.
Håller delvis med dej, även om det finns undantag vad det gäller den sociala biten, tänk Cassius Clay (Muhammad Ali) och Teofilo Stevenson t.ex, men faktum är i alla fall att i "explosiva sporter" är dom svarta i de flesta fall överlägsna de vita.
Delph1 wrote:
Hos sprinters tittar man på muskelsammansättning och kan direkt se om de skulle fungera bra som springers eller långdistanslöpare. Det har väldigt lite med hudfärg att göra, utan mer till miljö, men givetvis finns det en genetisk bakgrund här. Förnekar inte genernas betydelse, men helt och hållet rasens. Bra opch dåliga gener finns inom alla raser.
Nja, gener kanske inte är det rätta ordet, det var därför jag klämde in andra benämningar också, men du förstår hur jag menar?
*Edit*
Ett typexempel på gener/ras/folkslag/vaddunuvill är väl kanske Masaierna i Kenya, helt otroliga på att springa långdistans. Knappast troligt att någon med hur stark vilja och träning som helst skulle kunna springa låndistans som en Masai eller?
November 27, 2003
ilg@dd wrote: Jo, och att det är 5-6 länder som alltid dominerar i VM och OS i fotboll, och andra t.ex Sverige som oftast faller bort tidigt är ju bara en slump?..
Nja, snarare ett resultat av att Italien, Frankrike, Tyskland, Brasilien, Portugal har en annan fotbollskultur och tillgång till fler spelare av toppkvalité, vilka är ett resultat av träning, träning, träning och träning.
Sverige och många andra mindre länder har helt enkelt inte samma breda material. Konkurrens mellan bra spelare ger bättre spelare. Det är alldeles för tunt i det svenska toppskiktet för att vi ska kunna ha en bra inhemsk liga och därmed får vi svårt att gå fram många bra spelare. Mer en idrottskulturell sak än gener. Hade vi fler bra spelare som var villiga att satsa, vilket t.ex. Zlatan var när han var ung, hade vi också haft fler Zlatans.
Det finns en stor skillnad mellan (många) unga svenska idrottare och länder och det är att många tror att de får saker och ting serverat bara de gör det minsta möjliga som krävs av dom, istället för att se till att det händer saker.
Tomas Svensson som är målvakt i svenska handbollslandslaget är utmärkt exempel på en person som aldrig ansågs vara en talang eller speciellt lovande, men killen hade en träningsmoral som var helt enorm och han blev tack vare världens kanske bästa målvakt när han var som bäst.
Håller delvis med dej, även om det finns undantag vad det gäller den sociala biten, tänk Cassius Clay (Muhammad Ali) och Teofilo Stevenson t.ex, men faktum är i alla fall att i "explosiva sporter" är dom svarta i de flesta fall överlägsna de vita.
Två bra exempel, och jag säger inte emot att vita inom boxning varit långt ifrån lika framgångsrika som svarta, men jag tror inte att det är speciellt mycket gener som spelar in. Det finns väldigt många fler svarta som boxas än vita och det är inte förvånande att det finns fler och bättre svarta boxare. Jag vill nog se en genkarta där innan jag riktigt köper att det skulle vara något annat än motivation och bra träning som utgör det.
Nja, gener kanske inte är det rätta ordet, det var därför jag klämde in andra benämningar också, men du förstår hur jag menar?
*Edit*
Ett typexempel på gener/ras/folkslag/vaddunuvill är väl kanske Masaierna i Kenya, helt otroliga på att springa långdistans. Knappast troligt att någon med hur stark vilja och träning som helst skulle kunna springa låndistans som en Masai eller?
Jag är helt med på vad du menar, men jag tycker nog att masajerna är ett exempel på miljöanpassning och därigenom bra gener för långdistans. Jag kan inte riktigt se samma sak för boxning eller kortdistanslöpning. Masajerna har ju bevisligen haft nytta av sin långdistanslöpning för ren överlevnad.
Till sist, givetvis har man olika bra anlag för olika saker, men det betyder inte att man inte kan bli jävligt bra på det om man ger sig fan på det och tränar hårt. Det går lättare för vissa och svårare för andra.
//Andreas
Delph1 wrote: Jag är helt med på vad du menar, men jag tycker nog att masajerna är ett exempel på miljöanpassning och därigenom bra gener för långdistans. Jag kan inte riktigt se samma sak för boxning eller kortdistanslöpning. Masajerna har ju bevisligen haft nytta av sin långdistanslöpning för ren överlevnad.
Om du kikar lite närmre på Masaierna, så ser du ju ganska raskt att dom är lite annorlunda konstruerade än t.ex en "arier". Deras långa ben, obefintliga röv och lustiga fötter t.ex är väl det som gör dom lämpliga som långdistansare.. Finns ju många "raser" av svarta i Afrika som lever/levt med liknande förutsättningar på liknande områden, utan att ha utvecklat denna egenskap i uthållighet. Gener?
Ren överlevnad?
Vet inte riktigt vad du menar där, men att skubba ut på fälten för att ta nästa vaktpass kanske kan vara det i dina ögon. Masaierna var ju och är väl i fortfarande i stor grad boskapsskötare, om än jäkligt duktiga fighters också.
Afrikaner som kom till USA under slaveran var i regel från västra/nordvästra Afrika och således inte samma "ras" som t.ex Masaierna i inlandet.
Man kan liksom inte jämföra dessa med den moderna Afroamerikanen som i de flesta fall också är "utspädd" många gånger, därav kanske den "explosiva" om man nu pratar sprinters vs långdistans. Om inte annat ser man det tydligt på kroppsbyggnaden.. (Då menar jag naturligtvis inte det random Afroamerikanska praktfettot som syns i TV-såpor)
1 Guest(s)