November 27, 2003
ilg@dd wrote: Om du kikar lite närmre på Masaierna, så ser du ju ganska raskt att dom är lite annorlunda konstruerade än t.ex en "arier". Deras långa ben, obefintliga röv och lustiga fötter t.ex är väl det som gör dom lämpliga som långdistansare.. Finns ju många "raser" av svarta i Afrika som lever/levt med liknande förutsättningar på liknande områden, utan att ha utvecklat denna egenskap i uthållighet. Gener?
Ren överlevnad?
Vet inte riktigt vad du menar där, men att skubba ut på fälten för att ta nästa vaktpass kanske kan vara det i dina ögon. Masaierna var ju och är väl i fortfarande i stor grad boskapsskötare, om än jäkligt duktiga fighters också.
Jag menade mer att de hade en fördel av att vara byggda så och därför blev det egenskap som levde vidare.
Afrikaner som kom till USA under slaveran var i regel från västra/nordvästra Afrika och således inte samma "ras" som t.ex Masaierna i inlandet.
Man kan liksom inte jämföra dessa med den moderna Afroamerikanen som i de flesta fall också är "utspädd" många gånger, därav kanske den "explosiva" om man nu pratar sprinters vs långdistans. Om inte annat ser man det tydligt på kroppsbyggnaden.. (Då menar jag naturligtvis inte det random Afroamerikanska praktfettot som syns i TV-såpor)
Jag tror mer på kultur än gener i dessa fall.
//Andreas
1 Guest(s)