October 9, 2001
Vet att vi redan sitter med en tråd angående Karikatyren men måste bara skriva.
Blir så arg när jag läser metro med texter som "Publiceringen av Muhammedkarikatyrerna får oöverskådliga följder". I mina öron låter det precis som att Jyllands posten står till svars för att extremenister går och kastar brandbomber och åverkar person skador. Till och med människor som har omkommit. Att trycka en bild av profeten som inte får avbildas enligt muslimsk tro är bara urbota dumt. Speciellt när man vet hur strikta majoriteten av muslimer är. Min medkänsla går ut till de som har blivit kränkta. Låt de protestera med fredliga lösningar och bojkotta gärna. Men bara för att du har en fis på tvären så ger det dig ingen rätt att löpa amok.
September 5, 2001
MrFreddas wrote: Vet att vi redan sitter med en tråd angående Karikatyren men måste bara skriva.
Blir så arg när jag läser metro med texter som "Publiceringen av Muhammedkarikatyrerna får oöverskådliga följder". I mina öron låter det precis som att Jyllands posten står till svars för att extremenister går och kastar brandbomber och åverkar person skador. Till och med människor som har omkommit. Att trycka en bild av profeten som inte får avbildas enligt muslimsk tro är bara urbota dumt. Speciellt när man vet hur strikta majoriteten av muslimer är. Min medkänsla går ut till de som har blivit kränkta. Låt de protestera med fredliga lösningar och bojkotta gärna. Men bara för att du har en fis på tvären så ger det dig ingen rätt att löpa amok.
Jag håller med dig.
Man ska inte få trycka massa skit bara för att det är lagligt.
Det är inte olagligt att ha sex med djur, men det är ju inte ok för det.
February 4, 2003
Det är inte okej, det är väl inte många som sagt att det är okej?
Frågan är vad som är värst? Varför vi ska respektera dom, och inte dom oss?
Är det okej att tända eld på flaggor, ambasader, skjuta och kasta granater på fredsbevarande styrkor?
För mig är det inte okej, och deras religion försvarar inte det. Även om de har olika väderingar, och det i princip inte finns något rätt eller fel så tycker jag det är absurt enligt mina principer.
Varför ska stackarss Olle på ambassaden vara skiträdd? Varför ska söta Yvonne på observationsguppen få granatsplitter för att några enstaka personer gjorde "moraliskt fel" men inte lagligt fel?
July 28, 2001
Det är lite konstigt när en del muslimer säger att västerlänningar drar alla muslimer över en kam när det gäller jihad och islam.
Vad gör inte dom nu? Bara för att nån dansk satt och ritade lite så håller dom på att bränna flaggor och slänger handgranater. Ingen svensk tidning publicerade bilderna, men ändå så attackeras svenskar.
Vad skulle hända om jag skulle ställa mig på Sergels torg och bränna en irakisk, iransk och en afghansk flagga? Och kasta in handgranater på deras ambassader. Det skulle ju bli ett ramaskri!
October 9, 2001
Jag sitter inte och försvarar någon. Dessa extremenister gör bara fel. Dock tycker jag det är olämpligt av danmark att trycka sådant när man vet att det berör så många människor negativt. Min medkänsla går ut till de som har sårats inte de som orsakar bränder.
En sak till jag inte förstår är att Danmark yrkar tryckfrihet men samtidigt ber om ursäkt för det de har publicerat. Hur går det ihop? Du måste väl hålla fast till det du har rätt att trycka.
Hoppas ingen missförstår i mina texter och tror att jag stödjer våldshandlingarna. Dessa extremenister som bränner ner ambassader går igång på vad som helst och vill bara ha ett skäl. "En droppe som får bägaren att rinna över"
October 7, 2002
MrFreddas wrote: Jag sitter inte och försvarar någon. Dessa extremenister gör bara fel. Dock tycker jag det är olämpligt av danmark att trycka sådant när man vet att det berör så många människor negativt. Min medkänsla går ut till de som har sårats inte de som orsakar bränder.
En sak till jag inte förstår är att Danmark yrkar tryckfrihet men samtidigt ber om ursäkt för det de har publicerat. Hur går det ihop? Du måste väl hålla fast till det du har rätt att trycka.
Hoppas ingen missförstår i mina texter och tror att jag stödjer våldshandlingarna. Dessa extremenister som bränner ner ambassader går igång på vad som helst och vill bara ha ett skäl. "En droppe som får bägaren att rinna över"
Newsflash för dig: Det var inte Konungariket Danmark som tryckte. Det var Jyllandsposten... De gjorde det dessutom redan i September, förra året, så reaktionen har inte direkt varit snabb.
På grund av hur den danska grundlagen är skriven (dvs motsvarande den svenska) så FÅR Fogh Rasmussen inte göra något åt det Jyllandsposten gjort. Det kommer förmodligen skapa ett rejält ramaskri i Danmark DESSUTOM, eftersom han inte har rätt att göra några inskränkningar i yttrandefriheten på det sättet (vad man än kan tycka principiellt om det är bra eller dåligt). Kort sagt, kraftigt inskränka yttrandefriheten är något man gör i diktaturer. Enda begränsningarna i Skandinavien som jag vet om är barnporr och rasistisk hets. Och till och med de bägge exempeln blev RIKTIGT kraftigt debatterade innan de gick igenom...
January 22, 2003
Det är ju folk som börjat bestrida hurvida bilderna var lagliga eller inte och pekar på att man inte får trycka saker som kan ses som "Hets mot folkgrupp".
Min egen åsikt är iofs att Jyllands Posten inte gjort något fel och att det ska ses som den komik det är och inte tas på allvar på något sätt.
Att sedan vissa reagerar som dom gör visar ju bara på hur efter Islam är dom flesta andra religionerna.
September 5, 2001
davidhellmyrs wrote: Det är inte okej, det är väl inte många som sagt att det är okej?
Är det okej att tända eld på flaggor, ambasader, skjuta och kasta granater på fredsbevarande styrkor?
För mig är det inte okej, och deras religion försvarar inte det. Även om de har olika väderingar, och det i princip inte finns något rätt eller fel så tycker jag det är absurt enligt mina principer.
Varför ska stackarss Olle på ambassaden vara skiträdd? Varför ska söta Yvonne på observationsguppen få granatsplitter för att några enstaka personer gjorde "moraliskt fel" men inte lagligt fel?
Ja, vem dissrespekterade vem först här? Tala om det för mig.
Det där borde man tänkt på innan man trycker tidningen,på olle,på de troende och djupt religösa. Tycker du inte det?
Och när man väl insett vilken jävla skit man tryckt och orsakat tycker man en ursäkt är på sin plats, men nej. Vi gömmer oss bakom "tryckfrihetslagen" istället så får fler ambassader brinna och fler folk får dö.
September 28, 2003
Hawkie, det spelar absolut ingen roll om vem gjorde det först. Det är lekisnivå på sånt snack.
"Han slog mej först *cry*"
F.ö.v Så tycker jag det är absurt att så många tycker reaktionerna från fundamentalisterna är okej och t.o.m sympatiserar, för helvete, de tar det hela till en ny oacceptabel nivå med deras våld.
NES_Boy wrote: Det är ju folk som börjat bestrida hurvida bilderna var lagliga eller inte och pekar på att man inte får trycka saker som kan ses som "Hets mot folkgrupp".
Min egen åsikt är iofs att Jyllands Posten inte gjort något fel och att det ska ses som den komik det är och inte tas på allvar på något sätt.
Att sedan vissa reagerar som dom gör visar ju bara på hur efter Islam är dom flesta andra religionerna.
Finns det en sån lag i Danmark då?
Och är "Muslimer" att betrakta som folkgrupp?
Och har man "religionsfrihet" i Danmark?
Det är ett annat land, så man kan per automatik inte utgå ifrån att lagarna ser precis likadana ut.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
hawkie wrote: [quote=davidhellmyrs]Det är inte okej, det är väl inte många som sagt att det är okej?
Ja, vem dissrespekterade vem först här? Tala om det för mig.
Det där borde man tänkt på innan man trycker tidningen,på olle,på de troende och djupt religösa. Tycker du inte det?
Och när man väl insett vilken j**la skit man tryckt och orsakat tycker man en ursäkt är på sin plats, men nej. Vi gömmer oss bakom "tryckfrihetslagen" istället så får fler ambassader brinna och fler folk får dö.
Absurt att du tycker det är okej att döda folk och elda ner saker för en teckning.
Mer har jag inte att säga.
Du har rätt i en sak, Jyllands Posten började. Men en jävla massa andra får ta skiten. Det försvarar du.
Till och med Shweiz flagga står i lågor ibland. Det verkar svårt att hålla rätt på flaggorna.
Du glömmer också bort propotionerna. Några enstaka i Danmark publicerade bilden. EN TIDNING. Hur många är det som har sig där nere?
Är du så dum att du tror att allt detta handlar om bilderna? Folk uttnytjar bilderna där nere för att göra det dom just nu gör. Bilderna är flera månader gammla!'
Dessutom har de bett om ursäkt har jag för mig.
Dessutom är jag ganska säker på att man inom Islam inte får vara gift med en Kristen och likande. Jag känner många som tillhör Islam och för dom verkar det väldigt viktigt att det inte kommer ut vad de gör på Fredag kvällarna. Sen om det står i Koranen eller bara är traditioner skiter jag fullkomligt i- det är hur religionen efterföljs som är det viktiga i sammanhanget.
Och det enda jag ville få ut var att Islam i Sverige är på en mycket bättre nivå, man förstår tryck- och pressfriheten. Och dessutom är man inte lika "hårt troende". Håller du inte med om det?
1 Guest(s)