Blivit hotad.. vad får man försvara sig med?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Blivit hotad.. vad får man försvara sig med?
Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 25, 2006 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Mår pissdåligt just nu. Hela min familj gör det. Så jag tänkte att det kanske kunde vara lite terapi att skriva av mig en stund och höra ifall någon annan här haft samma problem o löst det. Och få lite tips om vad man får använda för att försvara sig 😉

Ni som inte orkar läsa tjocka långa texten kan hoppa till sammanfattningen 😉

Mamma skilde sig från hennes nuvarande ex (hädanefter kallad för G) för 2 år sedan. Dom har en dotter tillsammans som är 3 år just nu. Dom har träffats lite sporadiskt fram till 1 år sedan ungefär och försökt fixa situationen men det funkade inte.
Efter det bodde deras dotter G varannan helg och ibland varje helg. Det var jobbigt att behöva ställa in sig på precis vad G hade lust för... Vissa helger ville han o andra inte. Men det kunde vi leva med ändå.

Han betalar ingen underhåll eller nånting för flickan. Men han har köpt en mobil åt henne, och han snackar ofta med henne, varje dag i princip. Problemet är att han frågar ut henne om vad som händer här hemma och vem som är här osv. Och flickan svarar såklart. Det tyckte vi var helt fel för det är integritetskränkande. Men vi kunde leva med det.

För ett par månader sen träffade mamma en ny kille i london, lugn o sansad, till skillnad från G. Killen besökte oss en gång (men han bodde inte hos oss), och precis den gången pratade flickan med G och berättade att en ny kille var hemma. Då blev G rasande.

Sen dess har allt gått åt skogen. G har ringt mig, mina 2 andra syskon (inte G's barn dvs). Och han frågar ut dom osv. Han började skicka SMS och ringa mamma och hota henne och kalla henne massa fulheter... riktigt fula grejjer. I stil med "rövknullade hora", men på spanska.

Det hela nådde droppen då han hotade med att skicka ett gäng o slå ner morsan. Då anmälde vi till polisen. Efter det har G bara blivit mer och mer aggressiv i sina uttalanden o hotelser. Vid det här laget har han 7 anmälan på sig och om några dagar har han förhör med polisen (han visade inte upp sig till första kallelsen för några dagar sen).

G har kommit ner hit utanför porten o skrikit saker upp till balkongen osv.
En gång när han kom för att lämna dottern efter en helg, så sa han massa fula saker till mamma mitt framför mina två andra syskon, så mamma gav honom en örfil. Han reagerade med att dra upp en stor batong ur jackan och skrika och hota, men hans kusin (som skjutsar honom överallt) lugnade ner honom o drog iväg honom.
G säger hela tiden att han vill slå ihäl mammas nya kille för att han är i närheten av hans dotter...Han påstår att nya killen saknar respekt för G eftersom han inte presenterat sig eller nånting, plus att han fått för sig att nya killen bor med oss.
Vi hävdar att G inte har nånting att göra med vad som händer hos oss.

Idag kom han igen och började skrika o vissla nerifrån porten och mamma var inte ens hemma. Så jag tog kameran och gick ut till balkongen och frågade vad fan han ville. Jag filmade hela förloppet i ett desperat försök att samla bevis.
När jag berättade för honom att jag hade filmat hela hans raseriutbrott o hot blev han lack på mig och sa att han täntke slå skiten ur mig, att jag inte skulle få leva i lugn o ro, inte ens i skolan (går på högskolan nu iofs... o han vet inte vart), sen åkte han därifrån. Allt det här gjorde han med vetskapen om att han har 7 anmälningar på sig.

EDIT: Nu har vi ju också dilemmat om att ta ifrån honom vårdnaden för flickan eller inte. Han är trots allt en snäll pappa och vi har inte velat ta ifrån honom den möjligheten. Vi har ju alltid trott att det här skulle gå över nån dag och att dottern skulle vara tacksam för att ha en pappa i närheten. Men nu med allt detta vettefan. Är det värt att hon ska ha en pappa, när priset är resten av familjens säkerhet och ro? Och vad skulle hans reaktion bli lixom??

SAMMANFATTNING:
Mammas ex är galen och vill slå sönder både mamma, mig och mammas nya kille, pga att mamma fixat ny kille (2 år efter att dom skillt sig).

_________

Men hur som helst, så vet vi ju nu att OM han skulle göra något så är det nästan garanterat fängelse och utvisning som gäller. Problemet är att han faktiskt kan hinna göra något innan han blir gripen.
Därför har mor och jag funderat på vad det bästa man kan ha för att försvara sig är... på lagliga sätt.

Vi funderade på nå slags spray. Men sist jag hörde något om det så var det vissa som var olagliga. Nån som har bättre koll på det? Kanske en teleskopbatong?
Sen hade jag tänkt lägga upp filmen på youtube ^^ det verkar vara populärt att föreviga såna underbara ögonblick. Eller vad tycker ni?
Är väldigt tacksam för förslag eller kommentarer gällande vad som helst.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1096887
November 25, 2006 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta me ett par polare på 10 pers följ personen ett par dar och kolla vad hans dagsrutiner är och sen när tidne är inne hoppar ni på honom misshandlar honom riktigt ordentligt och klipper tungan på honom men först och främst ska ni skada hans ögon så han inte kan se vilka dte var som gjorde det...

ett förslag dock..

Kame_boy
Member
Medlem
1096889
November 25, 2006 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

D3mpa: Du anar inte hur mkt jag har tänkt på det. Problemet är att det inte kommer att avskräcka honom. Han är så pass barnslig att han till att börja med tror att våld hjälper, så han kommer förmodligen bara stega våldet ännu mer.
Plus att om jag gjorde något sånt skulle han bli "offret" i lagens ögon och då skulle han bara få sympati av polisen. Dessutom så är jag o min familj dom första som skulle bli misstänkta då vi redan anmält honom 😛
Men tanken har slagit mig flera gånger ^^

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
1096890
November 25, 2006 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har ingen aning om vad du har rätt till att göra men att lägga upp nån film på internet är nog inte så smart... utan snubbens godkännande är det lagomt olagligt, och det räcker ju med att snubben krånglar.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1096891
November 25, 2006 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du har det på film är det väl bara att gå till polisen?

Och spray, det finns väl lagliga "pepparsprayer" nu?

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1096892
November 25, 2006 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Tråkigt att höra om sånt här.
JAg vet inte rikgit vad man får göra, men lägga ut filmen på youtube hjälper knappast. Vet inte exakt vad som kan hända rent lagligt om att lägga ut den, men jag gissar på att G knappast har gett sin tillåtelse och sen så kan det vara så att om filmen skulle kunna användas som bevismaterial så kan den kanske förklaras ogitlig om den görs offentlig. Vet inte om det är så, men jag har för mig att jag har hört om sånt. (inte med youtube men om liknande) + att det knappast hjälper er.
Jag tror att det är bra att ta det lite lugnt tills polisen har snackat med honom. Jag tror inte att de tar lätt på anklagelserna och hans hot.
Du kan ju alltid snacka med poliserna om med vad man får försvara sig med, typ pepparsprej.

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1096894
November 25, 2006 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

*Dubbelpost

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1096898
November 25, 2006 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Lägg inte upp filmen på youtube... de hjälper er inte alls om det kommer till rättsak.

Men eftersom samhället inte gör något åt en sådan här sak så får man se till att skydda sig...

http://www.security-discount.c.....-unit.html
http://www.shoppingwarehouse.n.....Qgod7WUypA

Kame_boy
Member
Medlem
1096900
November 25, 2006 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för snabba svaren 🙂
Det är förvånande vad bra man mår efter att man skriver av sig ^^

Jag ska nog inte lägga upp filmen på youtube då. Hade inte tänkt på det där med att han måste ge tillstånd.

Men jag undrar en annan grej också. Vet ni om hot till livet kan leda till fängelse? Eller alltså, hur pass allvarligt är det egentligen? Och kan det straffa sig att utöva psykologisk terror genom att ringa o lägga på, skicka hot genom sms nästan varje dag osv? Jag är mest rädd för att han bara ska få böter o sen fortsätta precis som förr.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1096902
November 25, 2006 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Om han skickar hot via sms har du ju ännu mer bevis, gå till polisen på en gång. Ring nu.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1096910
November 25, 2006 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

1) Lägg inte upp filmen 2) och jag vill inte se några mer dumma förslag om att gå ihop med basebollträn och liknande. Lite mer vuxet stöd till killen om jag får be.

3) Använd dig av polisen i den utsträckning det går. Våld kommer bara föda våld.

//Andreas

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1096922
November 25, 2006 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns något som heter Skunkspray och det skall tydligen vara lagligt
Och som ovanskrivande allsmäktige påpekar, använd polisen så mycket du kan, dock lär det inte bli så jätteaktivt med hjälp från deras håll, allt tar tid när man är i kontakt med polis. Det finns dock en gräns för vad man själv står ut med innan man flippar totalt.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1096923
November 25, 2006 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag har upplevt av hotanmälningar så kommer det bara leda till en svag undersökning som slutar med att killen bara kommer få en anmärkning och det verkar inte bekymra honom så pass, kanske lite väl att ta i nu men en bra lösning är ju att flytta en bit där han vet att ni bor och sedan ha hemligt nummer och sådant OM han nu menar riktigt allvar med sina hot.

Jag ligger lite risigt själv nu men inte i samma situation som du och jag har fått iden att flytta...

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1096999
November 26, 2006 - 5:51 am
sp_Permalink sp_Print

Jackass testade ju självförsvarsprylar och de kom fram till att pepparspray var det effektivaste...

De starkaste är dock förbjudna i sverige tror jag.

aa32
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 220
1097022
November 26, 2006 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Du kanske inte berättar allt men jag läste inget som sa att han hade misshandlat någon av er utan det var "bara" hot ? Om din mamma ger honom "en örfil" och han börjar gorma så är väl inte det så konstigt, eller ?

Att försöka ta vårdnaden från honom och få honom utvisad hjälper väl inget, är inte han en människa också ?

Min poäng är: familjebråk måste lösas av alla parter, det är inte så att ena parten kan hota med att ta vårdnaden och sådant och inbilla sig att den andra parten ska bli en glad och lycklig människa och bara försvinna (men fortfarande betala underhåll förstås).

Det är väl det det hela handlar om ? Att han tycker sig blivit förbisedd och ignorerad och nu hotar ni att ta vårdnaden från honom ?

Familjebråk löses bäst av samtal, inte polisanmälningar och hot mellan parterna, jag skulle nog uppleva hot om att ta vårdnaden som otroligt allvarligt.

Vad ni borde göra är ju att genom soc eller liknande försöka samtala hela familjen, det låter jättejobbigt men som sagt det enda sättet man löser det på, inte genom gemensamma hot och att på alla sätt försöka bli av med personen.

Kame_boy
Member
Medlem
1097031
November 26, 2006 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

aa32, du har rätt i det du säger att det är så man ska lösa det.
Och det är precis vid den punkten vi befann oss för ett par månader sen. Gemensamma möten med familjerätten osv. Och som sagt har vi aldrig velat ta ifrån honom vårdnaden, vi har alltid tröstat honom med den vetskapen, om att vi tycker att han är en bra förälder osv (trots att han har lite problem med alkoholmissbruk 😛 )

Men hela den taktiken fungerade inte. Han började hota mamma till livet INNAN mamma gav honom örfilen.. och innan vi hade hotat honom med nånting alls.
Han är bara svartsjuk, och använder dottern som medel för att få reda på vad som pågår hemma hos oss. Och jag tycker personligen inte att det finns nånting i världen som kan rättfärdiga hot till livet på det sättet han gör. Spelar ingen roll hur upprörd han blivit, polisen ska in, så att han fattar att allt inte går precis som han vill. Han saknar förmågan att kompromissa.

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1097039
November 26, 2006 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Det här beteendet med massor med små kränkningar är inte straffbart i sig. Går han över gränsen så kan man straffa honom för det. Hota till livet är t.ex. inte ok.

Det har diskuterats att införa ett förbud mot upprepade små kränkningar (stalking), men inget har hänt ännu.

Det är en väldigt svår situation du har hamnat i, försök tjata på polisen hela tiden, så att de verkligen förstår hur jobbigt ni har det, och så att allt han gör finns bokfört.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1097210
November 26, 2006 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

snubben verkar tokig i huvvet!

många säger att man ska snacka bla bla bla...har mött många aggresiva personer som det verkligen INTE går att snacka med, försöker man så blir dom bara ännu mer arga och av vad jag läst så verkar/kan han vara en sådan person.
är han arbetslös eller liknande med tanke på hur han är kan det vara svårt att ha ett arbete, tänk er en sån snubbe i kassan på ica, man skulle ju bajsa ned sig själv när han sätter igång! 🙂
många som skiljer sig och så blir "utslagna" och tappar jobb,mål, livs gnistan mm, tror inte ni ska ta bort kanske det enda han har kvar DVS hans dotter då kan han nog bli RIKTIGT farlig och skaffa sig tankar så som att han inte har något kvar att förlora och sådana människor skall man hålla sig ur vägen för och absolut inte vara dess mål.
tänk igenom allt noga innan du bestämmer dig! han verkar inte förstå att det är slut efter 2 år, då har personen i fråga troligtvis någon psykisk störning som inte visat sig förut eller bubblat upp PGA allt som hänt.
är mkt svårt att veta hur man skall bete sig i en sådan situation du är i just nu!

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1097373
November 27, 2006 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Försök att få igenom att han får besöksförbud och inte kan ringa till er.
Det brukar man få fylla i en lapp hos polisen vid anmälan.
Anmäl honom varje gång han gör något för det är sällan polisen tar tag i fallet när det väl behövs och därför kan det vara bra att han får fler anmälningar på sig.

EDIT:
Förstår inte vem G är riktigt. Tyckte det stod att G hade fått en telefon och pratade ofta med farsan som hotade er men sen stod det också att hon var 3 år gammal 😕

Kame_boy
Member
Medlem
1097385
November 27, 2006 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee: Du verkar ha förstått honom ganska bra ^^ Det är precis den uppfattningen vi har av honom nu. Och vi försöker ju lösa det hela utan att provocera honom till att eskalera våldet. Men vi kan ju inte heller låta köras över av hans godtyckliga behandling av oss. Så det blir en rätt knepig balans man ska gå efter.

Cezar & Darakir: Vi arbetar på besöksförbudet och får besked om det den här veckan ^^
Och vi har anmält honom varenda gång han gjort ett övertramp. Anmälde honom alldeles nyss också för det här som hände i lördags (som jag skrev om i första inlägget). Filmen och SMS'en som finns som bevis kommer att tas när (eller ifall) utredningen börjar. Dvs om han själv blånekar att han gjort något.

Och G är mammas ex 😉 G fixade en mobiltelefon till sin 3 åriga dotter (dvs min halvsyster). Det är G som hotar oss. Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 322
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL