December 25, 2000
Stå på dig, även om rättsystemet inte alltid är det bästa och sådana här saker kan ta tid och vara rätt jobbiga så är det mycket värre att låta något sådant här passera. Om folk går runt och accepterar sådana här saker så blir det snabbt värre.
Berätta gärna för oss hur det går.
September 27, 2005
Usch ja, lite offtopic men är det bara jag som tänkt på ett system där men efter 3 " mindre " grova brott, tex misshandel som denna, blir inlåst för en längre tid?
EDIT: hört av en kompis som bor i halmstad att det är förjävligt där och att man inte kan gå i centrum nattetid, vad har blivit fel?
June 23, 2002
Marcan- wrote: Vad du än gör, dra för fan inte tillbaka anmälan. Då visar du ju bara att det är okej att hålla på sådär.
Det var exakt min tanke.
Dock kan jag ha en visst förståelsa om du gör det ändå, jobbigt med rättegång, åtal och sen ha i bakhuvudet att dom kanske kommer och hoppar på dig om han är ett riktigt jävla rötägg. Han lär ju inte spärras in för det precis men lite böter/samhällstjänst kanske han får.
March 10, 2003
Fick en tand utslagen av en i lumpen. Anmälde och det gick till rättegång.
Sitter idag med en titanskruv som staten bekostade som tur var.
19,000kr slutade notan på nämligen. Tog väl ca: 2år innan rättegången blev av.
Fick inte ut en peng pga att det gått för lång tid och han hade varit snäll under den tiden som gått enligt domaren.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
April 14, 2006
Köp en sådan här, det är inte bara tjejer som behöver en sådan idag:
http://www.tryggsaker.se/catal.....a8129f9c07
Trots det löjliga namnet så är den ganska potent, svider som fan i ögon och ansikte eftersom den innehåller hög koncentration av mintämne/menthol, sen är det ett ämne som luktar illa samt röd färg som inte går bort på flera dagar.
October 28, 2004
Jag säger som min byggmästare sa en gång i tiden
"den sista idioten är fanimej inte född än" efter ett felbygge.
Kan dra vissa parareller här med ^^
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
December 28, 2004
denstore wrote: [Nej, man skall inte ingripa när man ser något sånt. Man tar upp mobiltelefonen och ringer polisen.
Är det inte det som är felet, att ingen ingriper?
Det tar flera minuter innan närmsta polis kommer å då har dom oftast sirenerna på vilket resulterar i att dom flyr och kommer undan.
Om alla som ser händelsen ingriper samtidigt så blir det antagligen en större grupp människor som ingriper och hjälper än bara tittar på och tycker saker.
Visst, som ensam är man rätt körd men då kan man ju störa dom på något sätt för att sedan springa men att bara stå där och se någon annan bli sönderslagen är sjukt.
January 12, 2004
Collateral wrote: [quote=denstore][Nej, man skall inte ingripa när man ser något sånt. Man tar upp mobiltelefonen och ringer polisen.
Är det inte det som är felet, att ingen ingriper?
Det tar flera minuter innan närmsta polis kommer å då har dom oftast sirenerna på vilket resulterar i att dom flyr och kommer undan.
Om alla som ser händelsen ingriper samtidigt så blir det antagligen en större grupp människor som ingriper och hjälper än bara tittar på och tycker saker.
Visst, som ensam är man rätt körd men då kan man ju störa dom på något sätt för att sedan springa men att bara stå där och se någon annan bli sönderslagen är sjukt.
att ingripa kan göra det hela värre, det kan vara det bästa man kan göra att ringa polisen.
February 23, 2004
Ja själv skulle jag inte dra mig för att dels göra en anmälan, dels vid tillfället ge tebax.
Kan dra en liten anekdot om vad som kan gå fel vid påhopp.
Min lillasyster skulle gå hem ensammen från sin judoträning, den slutade kl 21.00 och hon har då 5 km att gå från judon och hem.
(Min syster är fö 19 år och väldigt duktig i judo), i varje fall blev hon halvvägs hem överfallen av 2 st killar, enl henne var dem i hennes ålder, +/- nått år..... hon gav båda killarna både blåa ögon och ömmande revben... sedan tog hon det säkra före det osäkra och sprang därifrån.
Lärdomen av detta är att även den minsta person kan försvara sig, och dessa grabbar lär inte igen hoppa på tjejer.
/Hexxy
August 28, 2004
Hexxy wrote: Ja själv skulle jag inte dra mig för att dels göra en anmälan, dels vid tillfället ge tebax.
Kan dra en liten anekdot om vad som kan gå fel vid påhopp.Min lillasyster skulle gå hem ensammen från sin judoträning, den slutade kl 21.00 och hon har då 5 km att gå från judon och hem.
(Min syster är fö 19 år och väldigt duktig i judo), i varje fall blev hon halvvägs hem överfallen av 2 st killar, enl henne var dem i hennes ålder, +/- nått år..... hon gav båda killarna både blåa ögon och ömmande revben... sedan tog hon det säkra före det osäkra och sprang därifrån.Lärdomen av detta är att även den minsta person kan försvara sig, och dessa grabbar lär inte igen hoppa på tjejer.
/Hexxy
Hur kan man ge någon blåöga genom Judo? Det är väl bara släng och fläng?
November 22, 2001
Hexxy wrote: Ja själv skulle jag inte dra mig för att dels göra en anmälan, dels vid tillfället ge tebax.
Kan dra en liten anekdot om vad som kan gå fel vid påhopp.Min lillasyster skulle gå hem ensammen från sin judoträning, den slutade kl 21.00 och hon har då 5 km att gå från judon och hem.
(Min syster är fö 19 år och väldigt duktig i judo), i varje fall blev hon halvvägs hem överfallen av 2 st killar, enl henne var dem i hennes ålder, +/- nått år..... hon gav båda killarna både blåa ögon och ömmande revben... sedan tog hon det säkra före det osäkra och sprang därifrån.Lärdomen av detta är att även den minsta person kan försvara sig, och dessa grabbar lär inte igen hoppa på tjejer.
/Hexxy
Hon hade tur som inte fick en kniv mellan sina egna revben. Problemet med att försöka försvara sig är ju att alla jävla idioter är beväpnade.
Lodisen wrote: Hur kan man ge någon blåöga genom Judo? Det är väl bara släng och fläng?
Hon kanske improviserade lite 😉
February 23, 2004
Judo handlar om självförsvar , inte bara kast, utan även om fasthållningar och annat. Syrran har både fått medalj i SM och DM i judon... detta trots
att hon vid DM hade en allvarlig knäskada. Hon gav dessa två grabbar
duktigt med stryk, och hon var själv stolt över det.... jag skulle själv
( 182 cm/ 103 kg relativt vältränad ) inte vilja försöka slå ned henne, då jag skulle åka på däng
October 28, 2004
Hexxy wrote: Judo handlar om självförsvar , inte bara kast, utan även om fasthållningar och annat. Syrran har både fått medalj i SM och DM i judon... detta trots
att hon vid DM hade en allvarlig knäskada. Hon gav dessa två grabbar
duktigt med stryk, och hon var själv stolt över det.... jag skulle själv
( 182 cm/ 103 kg relativt vältränad ) inte vilja försöka slå ned henne, då jag skulle åka på däng
Hände något liknande för mig, har runt 7 km ifrån träningen, så ja tänkte ta en lätt joggingtur efter taekwondon hem, orkade inte byta om så ja gick ut o sprang barfota (faktiskt riktigt skönt när man kört så länge att man har massa extra skinn under fötterna) då 2 snorungar försökte råna mig, de hotade med kniv, och uppvärmd som ja var o allt så var det bara några klockrena sparkar på njurarna på dom sen flydde de.
Men i din syrras fall var det dels att hon var kvinna + det var killar hon mötte. ja mötte iaf några år yngre än mig.. men hursomhelst vill ja iaf komma fram till att kampsport/självförsvar är en grymt underlättande förmåga att bemästra.. man är mkt mer sjsäker på stan etc..
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
February 4, 2003
Tjenare alla. Tänkte uppdatera lite gran, även om det inte finns så mycket nytt att tillkäna ge er än 😀
1.) Tanden är fixad nu. Åkte in "akut" hos tandläkaren och fick det fixat på typ nolltid. De röntage tanden och allt verkade okej.
Dock kommer jag få byta ut lagningen typ vart femte år till en kostnad utav cirka 3000kr (vilket ev. kan höjas).
2.) Papper har kommit från Tandläkare (rättsintyg), Försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och Polisen. Ska fyllas i.
3.) På papprena från Försäkringsskydet står det att försäkringen inte gäller om du är under inflytande av alkohol. Får acceptera att stå utan ersättning troligtviss därifrån. Men för mig låter det helt sjukt att man mer eller mindre inte kan gå ut och ta en pizza och en starköl, utan att det ska berättiga en att få en "smäll". Jag tycker man ska ta hänsyn till omständigheterna, bara för man dricker så behandlar mig sig inte som ett svin och slår folk (läs: jag!). Alla dricker inte för att slås, utan vissa gör det av andra anledningar. Hur som helst, det är ju ett vilkor.
En annan sak som är tråkigt är att det på papprena från Polisen inte står något om den regodörelse som vittnena (hans kompisar blandannat) lämnade på platsen. Dvs. att de erkännde framför Polisen att det var han som var skyldig. Istället så väntar de på att ytterligare förhör ska ske, där istället de kan prata samman sig och "förändra" i och med att de är nyktra nu och vet vad som kan hända deras kompis.
För övrigt stämmer det som du säger "OJDÅ". Halmstad har börjat bli ganska otäckt. Lite smågäng överallt. Och i kombination med alla turister som kommer hit så blir det knökfullt, och det leder ofta till sånt här. Tyvärr.
Trilogic: Funderar faktiskt på en GPS. Är Garmin nått att ha ?
För övrigt får detta leda till vad det leder till. Orkar inte göra en stor sak av det. Om jag får ersättning så får jag det, om inte, så får jag inte det heller.
Tack för stödet annars !
Återkommer sen när det händer mer grejer.
3 Guest(s)