obelix wrote: [quote=Collateral][quote=denstore][Nej, man skall inte ingripa när man ser något sånt. Man tar upp mobiltelefonen och ringer polisen.
Är det inte det som är felet, att ingen ingriper?
Det tar flera minuter innan närmsta polis kommer å då har dom oftast sirenerna på vilket resulterar i att dom flyr och kommer undan.
Om alla som ser händelsen ingriper samtidigt så blir det antagligen en större grupp människor som ingriper och hjälper än bara tittar på och tycker saker.
Visst, som ensam är man rätt körd men då kan man ju störa dom på något sätt för att sedan springa men att bara stå där och se någon annan bli sönderslagen är sjukt.
att ingripa kan göra det hela värre, det kan vara det bästa man kan göra att ringa polisen.
Hehehe, skulle det hända något sådant här hemma på en fredagkväll, ja, då kan man nog få vänta tills måndagmorgon innan Bosse Byling kan komma..
Här är det släkt och vänner man ringer vid akuta situationer.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
davidhellmyrs wrote:
3.) På papprena från Försäkringsskydet står det att försäkringen inte gäller om du är under inflytande av alkohol. Får acceptera att stå utan ersättning troligtviss därifrån. Men för mig låter det helt sjukt att man mer eller mindre inte kan gå ut och ta en pizza och en starköl, utan att det ska berättiga en att få en "smäll". Jag tycker man ska ta hänsyn till omständigheterna, bara för man dricker så behandlar mig sig inte som ett svin och slår folk (läs: jag!). Alla dricker inte för att slås, utan vissa gör det av andra anledningar. Hur som helst, det är ju ett vilkor.
Jag läste en artikel om det för något år sedan. Helt sjukt, försäkringsbolagen vägrade betala om man hade druckit en starköl till maten. Jag tror t o m att det var med i Plus o att Sverker var arg på dem.
Så hävda att du inte hade druckit något.
February 4, 2003
Nu har förhör och liknande skett. Och jag har fått lappar som jag måste posta snarast för att söka "ersättning".
Jag vet inte alls vad jag kan söka ersättning för. Vet ni?
Har läst lite på Brottsoffermyndigheten.
http://www.brottsoffermyndighe.....sp?id=2094
Och enligt mig verkar det som jag kan söka 5000kr i ersättning för att han "kränkt min integritet".
Men hur är det. Kan jag ställa upp fler krav för att han skadat min tand som kommer behöva vård vart 5'e eller vart 10'de år? Eller ställer jag dom kraven gentemot mitt försäkringsbolag via rättsskyddet?
Jag måste specifiera exakt vad jag söker ersättning för. Lite hjälp av någon som vet litegran mer än mig uppskattas.
Mvh/David
August 11, 2005
davidhellmyrs wrote: Nu har förhör och liknande skett. Och jag har fått lappar som jag måste posta snarast för att söka "ersättning".
Jag vet inte alls vad jag kan söka ersättning för. Vet ni?
Har läst lite på Brottsoffermyndigheten.
http://www.brottsoffermyndighe.....sp?id=2094
Och enligt mig verkar det som jag kan söka 5000kr i ersättning för att han "kränkt min integritet".
Men hur är det. Kan jag ställa upp fler krav för att han skadat min tand som kommer behöva vård vart 5'e eller vart 10'de år? Eller ställer jag dom kraven gentemot mitt försäkringsbolag via rättsskyddet?
Jag måste specifiera exakt vad jag söker ersättning för. Lite hjälp av någon som vet litegran mer än mig uppskattas.
Mvh/David
Sveda och värk fick min apolare pengar för av en kille när de blivit misshandlade. Sen tror jag han åkte på att betala deras läkarkostnad med (när de åkte in till akuten för att kolla upp sig så att inget var brutet el dyl).
Men förutom det så tycker jag att det är misshandlaren som ska ebtala kostnmadena för den tandvård som du måste utföra...
2 Guest(s)