October 13, 2001
Överspänningsskydd
Skydda dina dyrbara apparater mot skadliga transienter/överspänningar som sprids på nätet. Montera ett överspänningsskydd så är chansen större att Dina apparater är hela efter ett åskväder (observera att inget överspänningsskydd klarar ett nära eller direkt nedslag). Överspänningsskydd skall anslutas till jord.
EDIT: SÅ BLÅST ÄR JAG !! Funkar inte nää...
Kostar la 98 kr.. kan det funka ? Sånt har jag just nu..
October 9, 2001
boogey wrote: Ahhhh. Snart är ju sommaren här, då kommer det ju att åska hela tiden.
Finns det något billigt sätt att skydda sig ordentligt, eller är UPS det billigaste som finns?
Nä du behöver inte köpa nån UPS, det finns grenkontakter med åskskydd som ligger runt 150-200 spänn. Har du tur så hittar du en med flipp säkring. Dvs. att du kan återställa den efter att den gått...
December 31, 2001
Biters wrote: [quote=boogey]Ahhhh. Snart är ju sommaren här, då kommer det ju att åska hela tiden.
Finns det något billigt sätt att skydda sig ordentligt, eller är UPS det billigaste som finns?
Nä du behöver inte köpa nån UPS, det finns grenkontakter med åskskydd som ligger runt 150-200 spänn. Har du tur så hittar du en med flipp säkring. Dvs. att du kan återställa den efter att den gått...
Dessa hjälper heller inte något vidare, tror folk underskattar kraften som kommer ner. Vill den fram så hoppar den igenom den sketna lilla flipp säkringen.
Hadde min gammla skärm utdragen så kontackten låg ca 10 cm från utaget och blixt fan hoppade den biten och tog ut den ändå.
September 2, 2003
Jag vet hur det känns. Jag skulle åka in till stan i sommras, och när jag gick var det världens finaste väder och inte ett moln på himmlen. Jag hadde inte en tanke på att stänga av någon dator (eller TV) utan låste bara och gick. Efter ca 3 timmar hadde världens finaste sommardag förvandlats till århundradets värsta åskväder (typ).
Sen när jag kom hem hadde våran(familjens) nyköpta dator dött (nätagget) men all annan hårdvara funkade perfekt. Fick inte tillbaka något på försäkringen dock :S. Som tur var hadde min dator klarat sig =).
Hoppas verkligen hårdisken klarat sig, grymt jobbigt annars. Gl hf.
June 28, 2001
min har inte stått avstängd på evigheter, och det krävs mer än lite blixtar för att skräma mig.
2 år sedan så rök mitt ADSL modem, tur som fan att jag fick ett nytt, jag var ju borta när det hände så bostream kunde inte påvisa att det var blixten som pajat modemet.
säjer man att det var blixten så får man ingen garanti på prylar.
March 1, 2001
aaah..riktigt surt. har själv aldrig råkat ut för blixten...men dock hade min farsa av oförklarlig anledning tallat på nätagget en gång och ändrat den lilla röda switchen till 120 volt. När jag satte på burken nästa gång sa det pang och luktade illa i rummet....fast han bjöd på ett nytt agg iaf 🙂
inget hände som tur var med datorn i övrigt
July 7, 2002
Vart av med en DVD spelare , Nvkort 3com , adsl modem , D-link 604 router i höstas, vaknade av att blixten gick och drog ut datorn min och allt annat på den våningen.
Sen när jag vaknade den morgonen så hade blixten slagit ut syrrans DVD
Och gått genom telefonjacket och tagit ut morsan nvkort , modem , router.
Den slog ner i själv huset och vi klarade oss bäst (Radhus).
Först hade vi tänkt ta det på försäkringen som skulle gå bra med självrisk på 1500kr men eftersom dvd spelaren kostade 5000kr 3mån före så var det värt det. Men eftersom försäkringsbolaget var så segt fick vi en ny från affären vi köpte dvd spelaren på(shyssta killar ;>).
Och jag lämnade in routern 1månaden efter blixten hade gått och fick en ny på garantin. (sa aldrig nått om blixten)
Vi fick även nytt adsl modem gratis ganska snabbt. Så ända vi behövde pejja själv var nvkortet och jag hade några gamla liggande så.
2 Guest(s)