March 15, 2004
Har lite frågor angående vad som bör göras om det åskar o blixtar när det gäller hemelektroniken.
1. Om man har bärbar dator och bredbandsjack är man säker då? Eller kan åskan ledas via nätverkskabeln?
2. Om man har en grendosa med en av och på knapp på. Räcker det med att trycka på den knappen eller ska man dra ut hela grendosan?
3. Finns det någon apparat som löper större risk att skadas i åskan, och varför isåfall?
July 27, 2002
Templar- wrote: Jag har funderat på att bygga en åskledare på mitt hus, iofs har blixten aldrig, mig veterligen, slagit ner här, men jag skulle känna mig säkrare, nån har nåt tips på hur?
Åskskyddspaket (för vanlig tele- eller faxlinje) á 2 285 kr (2 856 kr inkl mervärdeskatt)
Åskskyddspaket (för ADSL & ISDN) á 2 285 kr (2 856 kr inkl mervärdeskatt)
October 2, 2003
Bor i lägenhet och har fått många prylar förstörda när strömmen har gått vid åska. Efter att moderkortet och dvd-spelarn till hemmabion hade pajat en gång så blev jag förbannad och drog jordade uttag till hemmabion och datorn och köpte åskskyddade grendosor från APC. Filtrerar även bort spikar och efi. Kostade under 300kr styck på dustin.
Jag har klarat mig bra sen dess, 2 år sedan (ta i trä) 🙂
November 5, 2002
Vad som kan hända är att du får en spänningstransient i elsystemet vid blixtnedslag. Normalt kan de regleras med isolation ach avledare men sker det nära så kanske det inte hinner regleras. Ett genomsnittlig blixtnedslag ligger ju på 4000kV.
Att blixtar kommer in i systemet är inte så vanligt. Systemet är säkrare än man kan tro.
En åtgärd man kan göra är att koppla in åskskydd till de apparater som är känliga.
Vad gäller teleledningar och nätverkskabel så finns ju inte samma typ av reglering, det handlar ju inte heller om samma spänningar. Det handlar snarare om rejäl otur om blixten tar sig in den vägen.
Som lite kuriosa så har en genomsnittlig åsköverspänning fronttiden (tid som elledningar laddas upp) 1,2us och halvvärdestiden (halveringstid) 50us.
1 Guest(s)