July 8, 2001
den underbara sommar kommer inte bara med sol och värme utan lite blixt och dunder kan man räkna med. ingen utav dessa väderfenomen passar bra in på datorer men värst är ändå blixt och dunder. att få datorn grillad och sommaren förstörd är inte kul men hur stor chans är det egentilgen att få datorn grillad av blixten? mina föräldrar säger att jag får skylla mig själv när jag har på datorn under ett åskväder. men va fan tänker jag; varför skulle den slå ner i just min dator?
jag har en kompis ute i skogen som fått ett antal modem pajade men jag har aldrig råkat ut för nått.
har ni några erfarenheter? borde jag kanske stänga av datorn när åskan närmar sig?
April 26, 2001
On 2002-05-12 18:59, Starscream wrote:
Jag stänger alltid av tv/dator osv.. lika bra det, vill inte riskera nåt... så under ovädret kan man ligga o läsa eller nåt, trevligt det ocksåJag känner många som det har slagit ner i apparaterna för.. o dom tänker som jag nu..
hehe det är gött, gör precis lika dant själv...
July 2, 2001
Jag hade en Amiga 3000 med ett USR-Robotic 9600 modem en gång i tiden som Blixten gick in i. Vaknade vid 06-tiden av en j**la smäll. Somnade dock snabbt om men vaknade igen en timme senare av att något stod o tickade. Då var det modemet's relä som tickade. 2 chips i modemet hade exploderat.
Det hjälper inte att bara stänga av sin utrustning, vill man vara säker så hjälper endast att dra ur alla kablar.
Dock så tror jag att trafon tål ganska starka smällar och skulle något i datorn gå sönder så kommer det en annan väg en via powersupply.
March 17, 2002
November 23, 2001
Hehe...så e de å bo i skogen. jag drar alltid ur kontakten, både till datorn och stereon när jag inte är hemma...man vet aldrig.
Men värst var väl när ja va liten å blixten slog ner i köket, en stort fett j**la eldklot som flög över rummet. de blev nå knäpp i ett vägguttag elkablarna var ganska svarta oxå vill jag minnas..
June 18, 2001
On 2002-05-13 19:15, High Density wrote:
Har funderat på hur bra dessa överspännings skydd är mot åska,ja menar när man får 4.000.000 volt i vägguttaget så skulle jag tro att det blir överslag oavsett vilket överspännigsskydd man än har.
All ström leds inte ofta till samma uttag. Slår blixten ned i en ledning en kilometer från ditt hem klarar du dig nog med ett överspänningsskydd.
June 17, 2001
Jag jobbade på Siba service för 2 år sen och den sommaren fick vi faktiskt in väldigt mycket datorer som just åskan hade slickat lite på agget, moderkort och dom inbyggda modemen.
Ryck ut kablar så är ni på den säkra sidan
Better safe than sorry!
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
1 Guest(s)