December 13, 2003
Jo jag fick för mig att man skulle ställa sig under ett träd när det blixtrar, om man är ute i naturen, men min mor och min mors sambo säger att man inte ska det. Men vart ska man stå då?
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
April 20, 2002
Tror man ska stå där blixten inte slår ner helt enkelt. 😛
Vart det är minst risk att vara är något som ofta diskuteras och jag är inte säker på vilket svar som låter mest sannolikt.
Sitta i en bil ger i alla fall bra skydd.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
January 26, 2003
Callister wrote: Du ska inte stå ovanför ett träd, blixten söker sig till höga punkter.
Ett säkert ställe är bilen pga. gummit. Däcken alltså.
Varför gummi skyddar vet jag inte dock.
det är inte pga gummit i däcken utan det är bilens kaross som leder undan blixten. det har inget med däcken att göra
June 17, 2002
Gil_galad wrote: [quote=Callister]Du ska inte stå ovanför ett träd, blixten söker sig till höga punkter.
det är inte pga gummit i däcken utan det är bilens kaross som leder undan blixten. det har inget med däcken att göra
Precis.. Blixten hoppar bara över däcken från fälgen till marken...
January 1, 2003
Man skall stå där potentialskillnaden är som lägst 😉
Att sitta i en bil är väldigt bra eftersom den fungerar som en Faradays bur
December 16, 2003
Callister wrote: Du ska inte stå ovanför ett träd, blixten söker sig till höga punkter.
BS! Gummit gör ingen skillnad! Däremot att du sitter i en ledande bur.
I övrigt är det att ställa sig under ett träd det absolut dummaste man kan
ta sig för när det blixten slår.
Weeeee!
March 6, 2003
en sak man ska inte stå under ett träd för blixten som sagt går mot höga punkter och det har många fall varit kossor som stått under träd och död när blixten slog ner i trädet själv vet jag att ca 10 kossor dog när blixten slog ner i trädet dom gömde sig under 😀 stått i tidningen
December 13, 2003
tindy_14 wrote: eller så skiter man i och plocka svamp när det åskar!
Problemet löst!
Fiske vid å:n är det och inte svamp plockning
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
1 Guest(s)