April 20, 2002
Jag blev träffad av blixten då jag var i tioårsåldern så riskfritt är det inte. Åskar är en farlig lekkamrat...:D
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
February 12, 2002
Jag vet iaf vad man inte ska göra.. 😀
Man springer fram till närmaste el-ledning, letar fram en stolpe med ett jordtag med en kopapparlina som går upp i stolpen å följer med ledningen å en som går ner i backen å far iväg där. Sen tar du fram din skiftnyckel, skruvar isär jordtaget, tar i den ena delen med din ena hand å den andra med din andra hand åsså står du så lycklig å glad i ett par minuter dolandes på gyllenetiders nya hitt -tuffa tider.. 😀
February 12, 2003
HerrPutte wrote: Visst kan man stå under ett träd om det åskar men då ska man vara jävligt noga med att det finns ett högre träd bredvid. (blixten söker sig den kortaste vägen mellan molnet o marken)
Hjälper ändå inte.....blixten begränsar sig inte bara i just det trädet den slår ner i.....blixten kan ju fortfarande slå ut från trädet i vilken riktning som hellst och med hjälp av jantelagen blir du träffad 😀
March 9, 2004
Just jag kom på en till grej.
I sommras var det världens oskväder ute i skärgården vid våra ö:ar(varning för skryt)
Vi skulle hem nästa dag så vi hade en liten fest utom hus under (plats hus/tak vet inte vad dom heter) och beundrade alla blixtar medans vi åt blåbärspaj MMMmmm... Plötsligt så slutade det att åska och vi satt och små pratade i en halv timme.... och då plötsligt titade jag upp på himmelen och PPPAAAANNNGGGG... genast som jag såg blixten så skakade marken och det lät som en hel orkan (kommer inte på något bättre ord) och man nästan hoppade ur stolen. Man satt och skakade som ett asplöv medan man smälte in chocken. Blixten slog ner ungefär 10-25 meter från där vi satt.
Det var en helt unik känsla. Man var inte rädd men man satt och skakade i alla fall. Numera så kan man förstå dom som är åskrädda. jag personligen tog det inte så allvarligt men man var ganska uppspelt vid det tillfället.
Så den som säger att åska bara är en massa strunt ska få med mej att göra. 😀
April 20, 2002
Blixten kan även slå från marken och molnen samtidigt. Kommer inte ihåg vad det kallas men det var ett program om blixtrar förra året då de visade just det.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
January 14, 2002
x-per wrote: [quote=HerrPutte]Visst kan man stå under ett träd om det åskar men då ska man vara jävligt noga med att det finns ett högre träd bredvid. (blixten söker sig den kortaste vägen mellan molnet o marken)
Hjälper ändå inte.....blixten begränsar sig inte bara i just det trädet den slår ner i.....blixten kan ju fortfarande slå ut från trädet i vilken riktning som hellst och med hjälp av jantelagen blir du träffad 😀
sen har ju trädet rötter oxå som sprider sig typ 10 meter ifrån trädet.. även om dom är i marken så är det ju en jäklans massa ström.. :bgrin:
June 17, 2002
Alex_88_ wrote: [quote=MULLVADEN][quote=ZIre]man kan ju hoppa hela tiden.. är man i luften så är det väl ingen fara? 😀
Hmm.. hört talas om flygplan som blir träffade??
Det kan mycket väl hända tror jag eftersom blixten kan slå mellan molnen
Men det e ju just det jag menar..
Att hoppa hjälper inte om man inte vill bli träffad för man kan mycket väl bli träffad även om man är i luften...
1 Guest(s)