Blodspengar|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Blodspengar
maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 11, 2006 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Med blodspengar menar jag pengar som någon har dött för att nån annan ska få.
I mitt fall så är det min pappa som har avlidit och jag kommer få 60000 kr av försäkringsbolaget pg.a jag är minderårig och så.
Så då undrar jag, vad gör man för 60000 kr?
Eftersom att det är pengar som jag fått pg.a min pappa har dött så känns det inte direkt som att jag vill slösa bort dom. Även fast jag har planer på att köpa en ny LCD tv.

Har ni nåt förslag på nåt vettigt man kan göra för dom?
Eller bara nåt rent allmänt resa jorden runt och leva på räntorna o så 🙄

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
1022433
March 11, 2006 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Spara och använd som startkapital till det är dags att flytta hemifrån.

Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
1022434
March 11, 2006 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Fråga dig själv . Hade din far velat att du ska spendera hans pengar på en lcd tv

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022435
March 11, 2006 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Niklas.Andersson wrote: Fråga dig själv . Hade din far velat att du ska spendera hans pengar på en lcd tv

allt som gör mig lyckligare iallafall.

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
1022437
March 11, 2006 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter som du är minderårig så är det väll bäst att spara dom så du har när du ska flytta hemifrån som nämns ovan.

Även jag har fått "blodspengar" för ca 1 månad sedan, runt 40000kr. Dock så har jag jobb och jag hade planerat att spara ihop lite pengar och köpa en ny datorstol och säng till att börja med. Senare en ~42" teve. Så igår va jag till Mio i Avesta och köpte men en datorstol för 5150kr och en säng för 22150kr. Underbar säng som jag har sovit i runt 18 timmar inatt. Gick precis upp. wink

Så mitt tips är att spara dom. Det går åt mycket pengar när man ska flytta hemifrån.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1022438
March 11, 2006 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Gör något med pengarna som gör dig lyckligare på en personlig nivå, typ res eller studera, materiella saker gör dig bara lyckligare en kort stund, sen vill du bara ha mera.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022440
March 11, 2006 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Rune wrote: Efter som du är minderårig så är det väll bäst att spara dom så du har när du ska flytta hemifrån som nämns ovan.

Även jag har fått "blodspengar" för ca 1 månad sedan, runt 40000kr. Dock så har jag jobb och jag hade planerat att spara ihop lite pengar och köpa en ny datorstol och säng till att börja med. Senare en ~42" teve. Så igår va jag till Mio i Avesta och köpte men en datorstol för 5150kr och en säng för 22150kr. Underbar säng som jag har sovit i runt 18 timmar inatt. Gick precis upp. wink

Så mitt tips är att spara dom. Det går åt mycket pengar när man ska flytta hemifrån.

var datorstolen plomberad i guld? wink
men just nu känns de som att jag ska spara det mesta 2/3 sen köpa nåt för resten, som jag även kan använda i framtiden.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1022445
March 11, 2006 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick mina pengar för allt jävla lidande jag fick gå igenom nyligen med nacken och jag ska bränna allt. Det är pengar som ska kompensera för vad jag fått gå igenom och då tänker jag fan använda dom för det också. 😉

Skulle råda till det samma för att bara sitta på pengar blir ingen glad av. Använd skiten!

//Andreas

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1022447
March 11, 2006 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra startkapital den dagen du skaffar egen lya.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1022451
March 11, 2006 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Investera såklart. Köp ingen skit. Möjligtvis kan du göra något kul för en del av pengarna.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1022455
March 11, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Brukar man inte få sådan shopping-spree när någon går bort?
Min kompis farsa dog när han var 15.
Han sa att han skulle köpa de och de... så ett hett tips är att spara pengarna.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022456
March 11, 2006 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Brukar man inte få sådan shopping-spree när någon går bort?
Min kompis farsa dog när han var 15.
Han sa att han skulle köpa de och de... så ett hett tips är att spara pengarna.

känner mig lite shoppinggalen tyvärr, men det blir att spara en större del så inte allt går åt massa skit.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1022460
March 11, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där anser inte jag vara blodpengar i ordets rätta bemärkelse.

Men hur som helst.

Mitt råd till dig är att du sätter undan _minst_ hälften på ett sparkonto så att du har något att tex ta körkort och flytta hemifrån med.

Resterande kan du göra vad du vill med. Men var sparsam. Jag förstå att det måste vara jobigt och att man tror att det kommer känas lite bättre om man köper prylar men du får tänka lite framåt med.

Hade jag haft 60 lakan så hade jag lignt lagt undan 45-55 och hittat på något med de resternade. (tex köpt en resa till formel ett i monaco eller nürnbergring eller malaysia 🙂 )

Tänk först, handla sen (bokstavligt talat)

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1022468
March 11, 2006 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: var datorstolen plomberad i guld? wink
men just nu känns de som att jag ska spara det mesta 2/3 sen köpa nåt för resten, som jag även kan använda i framtiden.

Den var ganska billig tycker jag... Min datorstol är värd ca 7500kr.

Anyway... Jag tycker så här. Köp något du vill ha, men bränn inte alla pengarna. Lägg undan det mesta till senare.

[TURK]Hakan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 128
1022482
March 11, 2006 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan gott köpa en lcd tv, men håll dig under 10 000, resten sparar du.
Det spelar nästan ingen roll vad du köper eller hur mycket det kostar, du kommer ändå bara ha kortvarig glädje av det, av den anledningen är det dumt att spendera hela beloppet, dom pengarna du har kvar kommer du få bättre nytta av sen. men att inte unna dig någonting kommer gnaga på dig ändå, så spendera med gott samvete, bara inte så mycket.

Bortser man från allt det känslomässiga så är just nu verkligen det sämsta läget att spendera mer än 10 papp på en tv, vi är presis i början på flera teknikskiften, dels så finns knapt några hd kapabla lcds och dom som finns är ruggigt dyra, priser som kommer sjuna som sten när dom nya platt tv teknikerna kommer fram under de närmsta två åren, nästan så illa att det skulle vara bättre att bränna pengarna på knark.
Du får en riktigt bra lcd tv för ~10k som klarar 720p och du slipper ens tänka på om den har hdcp eller vad det nu kallas då det inte kommer användas i 720p, du har inte gjort av med så mycket pengar att du behöver ångra dig heller.
obs, min personliga åsikt, jag förväntar mig inte att du ska "lyda" men tänk gärna på det vi sagt, tror de flesta av oss talar av egen erfarenhet.
/Niklas

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022518
March 11, 2006 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

[TURK wrote: Hakan]Du kan gott köpa en lcd tv, men håll dig under 10 000, resten sparar du.
Det spelar nästan ingen roll vad du köper eller hur mycket det kostar, du kommer ändå bara ha kortvarig glädje av det, av den anledningen är det dumt att spendera hela beloppet, dom pengarna du har kvar kommer du få bättre nytta av sen. men att inte unna dig någonting kommer gnaga på dig ändå, så spendera med gott samvete, bara inte så mycket.

Bortser man från allt det känslomässiga så är just nu verkligen det sämsta läget att spendera mer än 10 papp på en tv, vi är presis i början på flera teknikskiften, dels så finns knapt några hd kapabla lcds och dom som finns är ruggigt dyra, priser som kommer sjuna som sten när dom nya platt tv teknikerna kommer fram under de närmsta två åren, nästan så illa att det skulle vara bättre att bränna pengarna på knark.
Du får en riktigt bra lcd tv för ~10k som klarar 720p och du slipper ens tänka på om den har hdcp eller vad det nu kallas då det inte kommer användas i 720p, du har inte gjort av med så mycket pengar att du behöver ångra dig heller.
obs, min personliga åsikt, jag förväntar mig inte att du ska "lyda" men tänk gärna på det vi sagt, tror de flesta av oss talar av egen erfarenhet.
/Niklas

det låter ganska vettigt det du säger med lcd tvn, många nya tekniker på gång. funderar antingen på en 32"a med 720 för runt 10000, eller en acer tv 37" med 1080i och digital tuner för 18000.
ska gå o kika lite i affärer om hur stora dom känns. ska vara lite skillnad mot min 28" widescreen (bildrör) jag har idag.

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
1022529
March 11, 2006 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

60,000?! Det blir ju för fan 5000 öl, festa som en gud ;D

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
1022539
March 11, 2006 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

60 papp för ett liv är inte särskillt mycket, trodde en standard livförsäkring gav mer än så.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022545
March 11, 2006 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: 60 papp för ett liv är inte särskillt mycket, trodde en standard livförsäkring gav mer än så.

nu är det så här att jag är minderårig och får 60000 men min mamma däremot får minst en nolla till på det plus några 100 tusen.
men skulle kunna betala för att få tillbaks det livet.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1022578
March 11, 2006 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Fick mina pengar för allt j**la lidande jag fick gå igenom nyligen med nacken och jag ska bränna allt. Det är pengar som ska kompensera för vad jag fått gå igenom och då tänker jag fan använda dom för det också. 😉

Skulle råda till det samma för att bara sitta på pengar blir ingen glad av. Använd skiten!

//Andreas

Men nu är det ju faktiskt lite skillnad då du redan har flyttat etc och inte behöver ett startkapital.

Hade jag varit dig så hade jag sparat nästan varenda krona. Jag själv pluggar på högskolan och har inga pengar alls liggande på något sparkonto, det är lagomt kul nu när man funderar på att ta lite ledigt och dra iväg till alperna i några månader. Hade jag haft 60 000:- liggande så hade resan garanterat blivit av, nu är det tyvärr svårare att få ihop det.

Sen tycker jag att det är rätt självklart att du ska spara pengarna eftersom du själv inte vet vad du ska göra för dom. Det är ingen ide att leta efter något att bränna pengarna på.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 165
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL