February 5, 2003
Vad är igentligen smartast?
I nuläget bor jag i en 2a som är tottalrenoverad på 55 kvm och en hyra på 3173 kr + lån 633 + Garage 354 kr = 4160 kr.
Skulle jag köpa ett hus med min inkomst så skulle det bli ett äldre hus och här istan får man ett från ca 400 000 kr och uppår och då tillkommer ochså renovering som inte är specielt billig, Kan tillägga att jag är inte alls händig och kan göra något själv så då skulle det bli en firma som får fixa allt.
Så det jag vill veta med denna tråden är alltså vad är smartast att sattsa på i min sitts och vad hade ni gjort samt vad kommer löna sig i längden igentligen?.
Har man tummen på armbågen ser jag ingen vinst i att köpa och bo i hus..Hantverkare är dyra gubbar..
En fördel är iofs att du har något kvar av alla pengar du lägger ner på din bostad, men jag tvivlar på att det blir någon förtjänst att tala om ifall man inte kan fixa lite själv..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 5, 2003
Redfaction wrote: Hus är ju det bästa då man bara betalar åt sig själv. Sen så är det inte så dyrt att renovera. Bara att gå en kvällskurs i hur man snickrar så lär man sig snabbt. Lägenheter har också mycket sämre inomhusklimat än ett gammalt hus.
Men o andra sidan så betalar man ju faktist för den servicen man får i en lägenhet ochså. Kallhyran i lägenheten är på 2400 kr.
March 3, 2004
March 3, 2004
Intel4Ever wrote: Räknade på att bo i hus och det skulle bli lite billigare men sen var det huset jag räknade på ochså behov av renovering.
...och den renoveringen var inte inräknad i det lite billigare priset?
Tänk på att även om man kan göra mycket renovering själv är våtrum något som man bör anlita fackmän för.
Annars kan du tala med banken om vilka kostnader som behövs. Helt enkelt få lite finansiell rådgivning.
May 19, 2003
Krqagyzzz wrote: Köp en fin liten stålbåt istället. Du får billig hyra, i princip ingen värdeminskning och du får möjlighet att byta tomt/land efter smak och önskan.
Jag tycker det verkar tufft att bo i en båt :D.
Dock så kommer man nog sakna en hel del, men om inte det vore ett problem så hade jag nog lätt gjort det.
May 17, 2002
Vamp wrote: [quote=Krqagyzzz]Köp en fin liten stålbåt istället. Du får billig hyra, i princip ingen värdeminskning och du får möjlighet att byta tomt/land efter smak och önskan.
Jag tycker det verkar tufft att bo i en båt :D.
Dock så kommer man nog sakna en hel del, men om inte det vore ett problem så hade jag nog lätt gjort det.
Som vad tex.?
May 9, 2001
Med ett hus tillkommer ju oftast detta:
Uppvärmning (olja eller el)
Vatten
Taxeringsskatt
Jag bodde i en bostadsrätt där tom. elen ingick i hyran.
Betalade 2500:- i månaden där kabel-tv, vatten, uppvärming och el ingick i hyran.
Lägenheten var en 2:a på 62 kvadrat.
Morsan betalade ju runt 10.000:- i månaden när hon bodde i ett hus på 225 kvadrat och 800 kvadrat tomt.
November 27, 2003
denstore wrote: Hade jag kunnat välja, så hade det varit hus utan tvekan. Dock sätter min ekonomiska situation gränser för det. Men jag längtar efter plats och vetskapen att det inte finns någon granne på andra sidan väggen, som tycker att ens fotsteg är för högljudda.
When I grow up I'm gonna be like him ^
//Andreas
February 6, 2004
Hyresrätt->bostadsrätt->hus... det är iaf så jag tänkt ha mitt boende ganom livet. Har kommit till bostadsrätt än så länge. Olika sätt passar bra vid olika skeden i livet, men som det sägs ovan, hus är i slutänden det bästa eftersom man betalar till sig själv, och har väldigt låga kringutgifter. Men ska man skaffa hus ska man gärna vara beredd att bo där 10-20 år för att det ska vara värt det.
Edit: Glömde lyxvilla utomlands 😉
January 4, 2001
Delph1 wrote: [quote=denstore]Hade jag kunnat välja, så hade det varit hus utan tvekan. Dock sätter min ekonomiska situation gränser för det. Men jag längtar efter plats och vetskapen att det inte finns någon granne på andra sidan väggen, som tycker att ens fotsteg är för högljudda.
//Andreas
Du vill inte heller har råd med hus, eller vadå? 😛
Hus vore soft som fasen, men då ska man nog ha lite pengar först och det har jag inte direkt nu.. 🙂
November 27, 2003
Coore wrote: [quote=Delph1][quote=denstore]Hade jag kunnat välja, så hade det varit hus utan tvekan. Dock sätter min ekonomiska situation gränser för det. Men jag längtar efter plats och vetskapen att det inte finns någon granne på andra sidan väggen, som tycker att ens fotsteg är för högljudda.
//Andreas
Du vill inte heller har råd med hus, eller vadå? 😛
Hus vore soft som fasen, men då ska man nog ha lite pengar först och det har jag inte direkt nu.. 🙂
Jag fetstilade det åt dig nu 😉
//Andreas
1 Guest(s)