Böcker|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Böcker
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 11, 2005 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns inget bättre än en bra bok, helst en bokserie!

Jag blir verkligen som helt besatt av något när jag läser något häftigt, tankarna bara strömmar.

Favoriter:
1. Artemis Fowl-serien, 3 böcker hittils.

Den tolvårige Artemis Fowl är det fyndigast och mest kriminella snillet i världshistorien. Men inte ens Artemis inser vad han utmanar när han kidnappar en vätte, löjtnant Holly Short från PYSS (Polisiära Yt Spanings Styrkan) De vättar som Artemis har att göra med är inte som de vi är vana vid från godnattsagorna - nej, dess vättar är beväpnade och livsfarliga. Och när Artemis tror att han vet precis var han har dem, slutar de plötsligt spela enligt reglerna...

2. Harry potter serien, självklart!

3. Lord of the ring och allt som hör därtill, silmarillion är ett underverk.

Vad har ni för favoriter? Berätta GÄRNA en beskrivning (skriv eller kopiera ifrån bokhandel) så kan man hitta något nytt och roligt.

Skrev ingen förklaring på två st, antar att ni vet vad de handlar om...

(Vet ni något bokforum förresten?)

OFFTOPIC:
Fick nyss reda på att det finns en fjärde bok i artemis fowl-serien!! LYCKAN ÄR STOR!

//

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
976221
November 11, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Harry Potter som du nämnt så klart (i bokform JA)
Tjuven Althalus av eddings (2 delar)
Den mörka materian av Pullman (3 delar)
den sista nämnda är min favorit bok, läste ut en av dess delar på ca 12 timmar i streck, för mer info använd google

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
976224
November 11, 2005 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Sagan om ringen serien
Harry Potter böckerna
Liftarens guide till galaxen
Tom Clancys Red Storm Rising

Sen CasO, kan du förklara vad som är så bra med Den mörka materian? har försökt läsa den och har alla 3 böckerna men tyckte aldrig det hände någonting intressant...

Caso
Member
Medlem
976229
November 11, 2005 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Nes_Boy, alla människor är inte lika, så det kan varjera mellan person till person på vad man gillar och inte gillar visst?

Mörkamaterian är en bok som slår en direkt i hjärtat, jag läste bäckerna typ 3 år sedan och kan fortfarande se bilderna i huvet. Jag minns även ett åtal gånger där jag grät.

Boken börjar konstigt och jag förstod nästan ingenting då, men jag kom snabbt in i den efter ett tag. I andra boken och tredje öppnas hela världen och man inser storleken på världarna. Väldigt kännsloladdad bok. Jag vill inte avslöja något här, men jag tycker att pullman (författaren) är väldigt bra på att skriva detaljer och omgivning. Samt beskriva kännslor och upplevelser.
Slutet fick mitt hjärta krossat och jag kunde inte sluta tänka på varför de slutade så där.
EDIT: Nes_Boy, vart är du i serien?

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
976231
November 11, 2005 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst, men jag tycker att jag borde gilla boken för det är en genre som tilltalar mig.
Det var ett tag sen jag försökte läsa dom, å då läste jag knappt halva första boken (tyckte att böcker skulle vara bra "direkt" då).
Kanske dags att ge sig på dom igen alltså.

Caso
Member
Medlem
976234
November 11, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

afan kör på 😉 läs långsamt i början dock, jag var helt förvirrad då.

kan man få böckerna av dig sen när du är klar? 😛 är fattig haha

hulken90
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
976235
November 11, 2005 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måste erkänna:Jag läser inte särskillt mycket böcker. Det är väldigt få böcker som jag har gillat så mycket att jag har läst dem; jag tyckte tex att Harry Potter var för seg i början för att jag skulle gilla den.

Mitt boktips:

Naiv.Super. som är skriven av Erlend Loe, den finns som pocket i de flesta bokaffärer och kostar, precis som de flesta andra pocketar, runt 50 kr. Boken börjar med att en person förlorar i krocket mot sin bror, efter detta börjar han fundera på en del saker och det slutar med att han åker till New York för att få perspektiv på saker.

Det är den klart bästa boken som jag någonsin läst, många recensenter älskar den och även alla som jag känner som har läst den(vet att min konfirmationspräst, 35, gillar hans böcker). Jag gillar inte Blåst(som han också har skrivit), men "Fakta om Finland"& "Expedition L" också är bra böcker(båda är skönlitterära, oroa er inte wink ). Jag vet inte om han har skrivit fler böcker, men alla dessa tre är böcker som man bör läsa, vet även att många personer även gillat "Blåst", jag har väl också gjort det, även om jag tycker att hans andra böcker har varit bättre(Har inte läst ut Blåst).

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
976236
November 11, 2005 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Neru, är dom bra ska dom pryda bokhyllan wink

Caso
Member
Medlem
976245
November 11, 2005 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Neru, är dom bra ska dom pryda bokhyllan wink

gahh jag måste börja med det där....

jag har en ide i huvet om att starta en bokcafe, någon här som tycker det skulle vara intressant?
Alltså det skulle vara typ en vanlig cafiteria, fast då säljer man/lånar ut böcker och samtidigt håller i diskutionsgrupper där folk kan utbyta böcker osv.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
976260
November 11, 2005 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läser inte fantasy o sånt.. gillar alla Bret Easton Ellis böcker (av vilka rules of attraction samt american psycho blivit film), sen gillar jag böcker om företag o sådant... det är det enda jag läser, annars läser jag aldrig.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
976263
November 11, 2005 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Bokserie...

Klassikern Liftarens guide till galaxen är aldrig fel.
Paul Auster med New York Trilogin – Stad av glas, Vålnader och Det låsta rummet är inte fel i mina ögon.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
976267
November 11, 2005 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=NES_Boy]Neru, är dom bra ska dom pryda bokhyllan wink

jag har en ide i huvet om att starta en bokcafe, någon här som tycker det skulle vara intressant?
Alltså det skulle vara typ en vanlig cafiteria, fast då säljer man/lånar ut böcker och samtidigt håller i diskutionsgrupper där folk kan utbyta böcker osv.

Go for it!

Önskar det fanns någonting sådant här.

Ivo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
976314
November 12, 2005 - 2:31 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom Skiroy nämnde Liftarens guide får jag väl säga Dirk Gently böckerna (finns två) som är utomordentligt fantastiskt underbara.

Inte att förglömma, alla Pratchetts discworld böcker, gillar inte alla men det finns ju säkert nåt för alla i den "serien". Fler än en är fantastiska

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
976322
November 12, 2005 - 2:51 am
sp_Permalink sp_Print

Ivo wrote: Eftersom Skiroy nämnde Liftarens guide får jag väl säga Dirk Gently böckerna (finns två) som är utomordentligt fantastiskt underbara.

:banghead: :banghead: :banghead:

Dom glömde jag ju helt bort att nämna ju....
Och ja...det är inga dåliga böcker heller. Självklart har jag dessa i bokhyllan.

Caso
Member
Medlem
976323
November 12, 2005 - 2:54 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=CasO][quote=NES_Boy]Neru, är dom bra ska dom pryda bokhyllan wink

Go for it!

Önskar det fanns någonting sådant här.

du är en djup kille jerry 😉
har du tips på hur man kan börja med ett sådnat projekt? jag menar, liksom det enda som kan ta stopp på en är ekonomin (synd man inte är rik).

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
976837
November 13, 2005 - 3:08 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte nämna Skivvärlds-serien av Terry Pratchett men såg att Ivo var före.
Tycker nog att alla böcker jag hittills läst i serien har varit bra. Några har jag läst flera gånger. Alltid några detaljer som man känner igen från någon annan bok. Drar alltid på smilbanden när texten plötsligt består av endast versaler 😀

Hittills tycker jag nog att de första 2, Magins värld och Det fantastiska Ljuset, och Spännande tider är de bästa. Älskar hans typ av humor :D.

Lite ur början i Spännande tider:
Tänk dig att du (man) lever på en öde söderhavs ö, har allt du behöver och så.
Ett fartyg fullt med läckra välsvarvade kvinnor kommer iland och förklarar att deras andra skepp med alla män ombord kade förlist och nu behövde de någon karl som kunde göra dem alla med barn...
Bara att just vid detta ögonblick blev du bortteleporterad!!! nooooooooo!!!!1111

😀

Pappa_Rock
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
976976
November 13, 2005 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

"En amerikansk myt" och "Sextusen Kalla" båda av James Ellroy är två böcker som rekommenderas varmt. Dom kan iofs kräva ett par genomläsningar innan man kan koppla ihop alla stickspår i handlingen men jag kan garantera att det är värt besväret.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
977654
November 14, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Wheel of Time och Why people Belive in Weird Things

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
977753
November 14, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Bokserie...

Klassikern Liftarens guide till galaxen är aldrig fel.
Paul Auster med New York Trilogin – Stad av glas, Vålnader och Det låsta rummet är inte fel i mina ögon.

Har hört fler rekomendera Paul Austers böcker och nu när du nämner honom tillsamans med världens bästa (och enda) triologi i fem delar, kan den ju inte vara dålig.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
977839
November 14, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag rekommenderar dem också.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL