November 27, 2003
Krqagyzzz wrote: Och alla som inte läst Liftarens Guiden till Galaxen borde ta sig i kragen och göra det,
Läs:
Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams,
Boken är en komisk satir över dagens samhälle utspelat i en miljö större än jorden.
Discworld-serien av Terry Pratchett är lite i samma anda fast med fantasy. Man riktigt vrider sig av skratt åt en del saker. 🙂
//Andreas
September 16, 2002
Delph1 wrote: [quote=Krqagyzzz]Och alla som inte läst Liftarens Guiden till Galaxen borde ta sig i kragen och göra det,
Läs:
Boken är en komisk satir över dagens samhälle utspelat i en miljö större än jorden.
Discworld-serien av Terry Pratchett är lite i samma anda fast med fantasy. Man riktigt vrider sig av skratt åt en del saker. 🙂
//Andreas
Kizo wrote: Och alla Terry Pratchett böcker förståss.
:hb:
June 18, 2001
Djurfarmen är nästan bättre. 1984 är lite tradig, och i mina ögon inte speciellt bra skriven. Symboler som bankas in, svaga karaktärer... etc etc. Intressant är den däremot.
För de som gillar 1984 kan jag rekommendera Brave New World, The Aerodrome (relativt okänd i Sverige, skriven av Rex Warner), Onyx & Crake (av Atwood, som har skrivit bland annat "The Handmaid's Tale), Fahrenheit 451 m.fl.
edit: det speciella med "The Aerodrome" är att den till skillnad från de flesta andra utopier/dystopier under 1900-talet inte diskuterar kommunism eller kapitalism, utan den beskriver fascism kontra demokrati.
March 27, 2004
Läser man Douglas Adams ska man ju inte sluta efter Liftarens Guide, Dirk Gently böckerna, särskilt Tedags för dystra själar är helt fantastisk, har läst allt Douglas skrivit inklusive alla artiklar och noveller som publicerats.
När jag ändå är inne på humor så borde alla läsa Pratchett också, allt!
Rekomenderar Good Omens som Pratchett skrivit tillsammans med Neil Gaiman, helt fantastisk och ganska udda för att vara pratchett eftersom den utspelar sej i nutid (mer eller mindre)
Edit: Herregud hur kan jag missa att rekomendera H.P Lovecraft, mycket han skrivit är ganska trist men hans bästa noveller är verkligen helt fantastiska.
November 27, 2003
Kizo wrote: [quote=Delph1][quote=Krqagyzzz]Och alla som inte läst Liftarens Guiden till Galaxen borde ta sig i kragen och göra det,
Läs:
//Andreas
Kizo wrote: Och alla Terry Pratchett böcker förståss.
:hb:
Oh yea :corn:
//Andreas
November 5, 2001
Jerry wrote: Djurfarmen är nästan bättre. 1984 är lite tradig, och i mina ögon inte speciellt bra skriven. Symboler som bankas in, svaga karaktärer... etc etc. Intressant är den däremot.
För de som gillar 1984 kan jag rekommendera Brave New World, The Aerodrome (relativt okänd i Sverige, skriven av Rex Warner), Onyx & Crake (av Atwood, som har skrivit bland annat "The Handmaid's Tale), Fahrenheit 451 m.fl.
edit: det speciella med "The Aerodrome" är att den till skillnad från de flesta andra utopier/dystopier under 1900-talet inte diskuterar kommunism eller kapitalism, utan den beskriver fascism kontra demokrati.
Att "1984" innehåller svaga karaktärer håller jag med om men anser samtidigt att det speglar bokens syfte. Människans är inte en tänkande individ med känslor och egna tankar utan styrs av "storebror".
Djurfarmen är inte på någotvis dålig. Det är riktigt bra om man är intresserad av politiska böcker.
De andra böckerna har jag aldrig hört talas om men verkar helt klart värda att ta sig en titt på. Hittar däremot ingen bra information om dom. Finns litteraturens motsvarighet till imdb.com?
January 28, 2003
Eftersom alla bara rekommenderar skumma böcker, så får jag väl kontra 🙂
Alla David Baldaccis böcker jag läst är alla helt underbara, särskilt Vinnaren och Sanningen har jag fastnat för, även Total Kontroll är grymt bra. Har de andra av hans böcker liggande i hyllan för tillfället, gått över temporärt till att läsa om andra världskriget och militära tyska ledare. 🙂
Tom Clancy - Röd Storm. Det är nog fan bästa boken jag läst. REKOMMENDERAS. Till skillnad från en del av hans andra böcker är det nästan inget "Oj vad bra USA är" med i den. USA vinner ju i och för sig kriget, men det är en bisak 😛
June 18, 2001
Arny wrote:
Att "1984" innehåller svaga karaktärer håller jag med om men anser samtidigt att det speglar bokens syfte. Människans är inte en tänkande individ med känslor och egna tankar utan styrs av "storebror".Djurfarmen är inte på någotvis dålig. Det är riktigt bra om man är intresserad av politiska böcker.
De andra böckerna har jag aldrig hört talas om men verkar helt klart värda att ta sig en titt på. Hittar däremot ingen bra information om dom. Finns litteraturens motsvarighet till imdb.com?
Amazon är din vän!
Hm...ingen hade skrivit något om The Aerodrome.
November 5, 2001
Jerry: Man tackar :pray:
Kan passa på att tipsa om tre mer eller mindre bra filmer som följer ungefär samma tema: The Wave, Equilibrium och Brand new world
Fast filmer med budskap ska läsas och böcker utan budskap ska ses på film.
July 27, 2002
Konsthistorikern och symbolikexperten Robert Langdon befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning när han väcks av ett viktigt telefonsamtal. Den åldrade intendenten på Louvren har blivit brutalt mördad inne på museet, och ett märkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen för att hjälpa till att lösa gåtan, ovetandes att polisen också håller honom för misstänkt till dådet.
Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, söker avtäcka det gåtfulla meddelandet finner de ledtrådar gömda i Leonardo da Vincis verk – ledtrådar som är synliga men samtidigt skickligt förklädda av konstnären.
En koppling till den mördade intendenten stärks när det avslöjas att han tillhört Prieuré de Sion – det sekreta sällskap som innehållit medlemmar som Newton, Botticelli, Victor Hugo och da Vinci. Langdon misstänker nu att de är en fantastisk historisk hemlighet på spåren, en hemlighet som genom århundradena bevisats var lika upplysande som farlig. Ifall det labyrintiska pusslet inte hinner dechiffreras i tid går en explosiv forntida sanning i graven.
En rasande kapplöpning vidtar.
Denna konstant uppdrivna, intelligent genomförda och underhållande roman blev omedelbart en braksuccé när den utkom i USA. Den parkerade i topp på bästsäljarlistan och har sålts i flera miljoner exemplar bara i hemlandet. Mannen bakom denna sensation – Dan Brown – har hyllats för sin historiska forskningsinsats och sin anmärkningsvärda förmåga att förvandla sina kunskaper till exceptionell spänning.
3 Guest(s)