böcker|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
böcker
ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
sp_UserOfflineSmall Offline
813629
January 4, 2005 - 6:55 am
sp_Permalink sp_Print

harry potter är bra också 😛
EDIT: Mark Kurlanskys böcker om torsk och salt är också läsvärda.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
813639
January 4, 2005 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Och alla som inte läst Liftarens Guiden till Galaxen borde ta sig i kragen och göra det,

Läs:

Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams,

Boken är en komisk satir över dagens samhälle utspelat i en miljö större än jorden.

Discworld-serien av Terry Pratchett är lite i samma anda fast med fantasy. Man riktigt vrider sig av skratt åt en del saker. 🙂

//Andreas

xpo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
813648
January 4, 2005 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

läste Da vinci koden senast.. en bra bok men man måste ju gå vidare. så vilken är nästa bok man ska läsa då? har hört talas om nån bok som har samma tema som "supersize me" ( filmen ) , vad heter den om nån fattar vad jag menar?

GatriC
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 729
813674
January 4, 2005 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=GatriC]Sen har vi Artemis Fowl böckerna, kanske mer för yngre läsare, men men... de är bra iallafall.

!!!!!!!!!!!! De är underbara! Iaf Ettan, tvåan är sådär..!!!!!!!!

Trean är också aeg, det ända dåliga där är att Butler inte är med mycket.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
813796
January 4, 2005 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Krqagyzzz]Och alla som inte läst Liftarens Guiden till Galaxen borde ta sig i kragen och göra det,

Läs:

Boken är en komisk satir över dagens samhälle utspelat i en miljö större än jorden.

Discworld-serien av Terry Pratchett är lite i samma anda fast med fantasy. Man riktigt vrider sig av skratt åt en del saker. 🙂

//Andreas

Kizo wrote: Och alla Terry Pratchett böcker förståss.

:hb:

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
813799
January 4, 2005 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Förrutom Liftarens guide till galaxen rekomenderar jag "1984" av George Orwell.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
813818
January 4, 2005 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Djurfarmen är nästan bättre. 1984 är lite tradig, och i mina ögon inte speciellt bra skriven. Symboler som bankas in, svaga karaktärer... etc etc. Intressant är den däremot.

För de som gillar 1984 kan jag rekommendera Brave New World, The Aerodrome (relativt okänd i Sverige, skriven av Rex Warner), Onyx & Crake (av Atwood, som har skrivit bland annat "The Handmaid's Tale), Fahrenheit 451 m.fl.

edit: det speciella med "The Aerodrome" är att den till skillnad från de flesta andra utopier/dystopier under 1900-talet inte diskuterar kommunism eller kapitalism, utan den beskriver fascism kontra demokrati.

Ivo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
813842
January 4, 2005 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Läser man Douglas Adams ska man ju inte sluta efter Liftarens Guide, Dirk Gently böckerna, särskilt Tedags för dystra själar är helt fantastisk, har läst allt Douglas skrivit inklusive alla artiklar och noveller som publicerats.

När jag ändå är inne på humor så borde alla läsa Pratchett också, allt!
Rekomenderar Good Omens som Pratchett skrivit tillsammans med Neil Gaiman, helt fantastisk och ganska udda för att vara pratchett eftersom den utspelar sej i nutid (mer eller mindre)

Edit: Herregud hur kan jag missa att rekomendera H.P Lovecraft, mycket han skrivit är ganska trist men hans bästa noveller är verkligen helt fantastiska.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
813885
January 4, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: [quote=Delph1][quote=Krqagyzzz]Och alla som inte läst Liftarens Guiden till Galaxen borde ta sig i kragen och göra det,

Läs:

//Andreas

Kizo wrote: Och alla Terry Pratchett böcker förståss.

:hb:

Oh yea :corn:

//Andreas

Arny
Member
Medlem
814363
January 4, 2005 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Djurfarmen är nästan bättre. 1984 är lite tradig, och i mina ögon inte speciellt bra skriven. Symboler som bankas in, svaga karaktärer... etc etc. Intressant är den däremot.

För de som gillar 1984 kan jag rekommendera Brave New World, The Aerodrome (relativt okänd i Sverige, skriven av Rex Warner), Onyx & Crake (av Atwood, som har skrivit bland annat "The Handmaid's Tale), Fahrenheit 451 m.fl.

edit: det speciella med "The Aerodrome" är att den till skillnad från de flesta andra utopier/dystopier under 1900-talet inte diskuterar kommunism eller kapitalism, utan den beskriver fascism kontra demokrati.

Att "1984" innehåller svaga karaktärer håller jag med om men anser samtidigt att det speglar bokens syfte. Människans är inte en tänkande individ med känslor och egna tankar utan styrs av "storebror".

Djurfarmen är inte på någotvis dålig. Det är riktigt bra om man är intresserad av politiska böcker.

De andra böckerna har jag aldrig hört talas om men verkar helt klart värda att ta sig en titt på. Hittar däremot ingen bra information om dom. Finns litteraturens motsvarighet till imdb.com?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
814373
January 4, 2005 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom alla bara rekommenderar skumma böcker, så får jag väl kontra 🙂

Alla David Baldaccis böcker jag läst är alla helt underbara, särskilt Vinnaren och Sanningen har jag fastnat för, även Total Kontroll är grymt bra. Har de andra av hans böcker liggande i hyllan för tillfället, gått över temporärt till att läsa om andra världskriget och militära tyska ledare. 🙂

Tom Clancy - Röd Storm. Det är nog fan bästa boken jag läst. REKOMMENDERAS. Till skillnad från en del av hans andra böcker är det nästan inget "Oj vad bra USA är" med i den. USA vinner ju i och för sig kriget, men det är en bisak 😛

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
814412
January 4, 2005 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote:
Att "1984" innehåller svaga karaktärer håller jag med om men anser samtidigt att det speglar bokens syfte. Människans är inte en tänkande individ med känslor och egna tankar utan styrs av "storebror".

Djurfarmen är inte på någotvis dålig. Det är riktigt bra om man är intresserad av politiska böcker.

De andra böckerna har jag aldrig hört talas om men verkar helt klart värda att ta sig en titt på. Hittar däremot ingen bra information om dom. Finns litteraturens motsvarighet till imdb.com?

Amazon är din vän!

Brave New World

Fahrenheit 451

Oryx and Crake

Hm...ingen hade skrivit något om The Aerodrome.

Arny
Member
Medlem
814419
January 5, 2005 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry: Man tackar :pray:

Kan passa på att tipsa om tre mer eller mindre bra filmer som följer ungefär samma tema: The Wave, Equilibrium och Brand new world

Fast filmer med budskap ska läsas och böcker utan budskap ska ses på film.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
814421
January 5, 2005 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

Equilibrium har jag sett, den e fin 🙂

Arny
Member
Medlem
814422
January 5, 2005 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Equilibrium har jag sett, den e fin 🙂

Japp. Helt klart bäst av dom tre. De andra två är ganska dåliga.

tombee
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
814527
January 5, 2005 - 4:52 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan rekommendera 'Dvärgen' av Pär Lagerkvist. Mycket underhållande bok.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
814618
January 5, 2005 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har tänkt att läsa da vinci koden med jag har itne riktigt fattt vad den handlar om ?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
814621
January 5, 2005 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Konsthistorikern och symbolikexperten Robert Langdon befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning när han väcks av ett viktigt telefonsamtal. Den åldrade intendenten på Louvren har blivit brutalt mördad inne på museet, och ett märkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen för att hjälpa till att lösa gåtan, ovetandes att polisen också håller honom för misstänkt till dådet.
Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, söker avtäcka det gåtfulla meddelandet finner de ledtrådar gömda i Leonardo da Vincis verk – ledtrådar som är synliga men samtidigt skickligt förklädda av konstnären.
En koppling till den mördade intendenten stärks när det avslöjas att han tillhört Prieuré de Sion – det sekreta sällskap som innehållit medlemmar som Newton, Botticelli, Victor Hugo och da Vinci. Langdon misstänker nu att de är en fantastisk historisk hemlighet på spåren, en hemlighet som genom århundradena bevisats var lika upplysande som farlig. Ifall det labyrintiska pusslet inte hinner dechiffreras i tid går en explosiv forntida sanning i graven.
En rasande kapplöpning vidtar.

Denna konstant uppdrivna, intelligent genomförda och underhållande roman blev omedelbart en braksuccé när den utkom i USA. Den parkerade i topp på bästsäljarlistan och har sålts i flera miljoner exemplar bara i hemlandet. Mannen bakom denna sensation – Dan Brown – har hyllats för sin historiska forskningsinsats och sin anmärkningsvärda förmåga att förvandla sina kunskaper till exceptionell spänning.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
814642
January 5, 2005 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Liftarens guide till galaxen - alla fem...

Se inte filmerna...

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
814660
January 5, 2005 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Player of games en bok en jag läste i lumpen på rekomation av en polare i luckan.
Tyckte den var bra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 248
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL