September 11, 2002
Jag testade att söka efter "artificiell intelligens" kursmaterial i google och fick massor av träffar från de flesta högskolor och universitet runt om i landet. Verkar finnas en hel del att hämta. Titta i första hand på kursmaterialet som använts under de senare terminerna, eftersom kursmaterial utvärderas allt eftersom. Senare material har alltså fungerat bättre (eller åtminstone tycker ansvarig lärare det...)
Om du inte får några fler svar här så kan du kanske kontakta ansvariga lärare från olika skolor genom deras mail eller telefon som du kan få från kurshemsidor. Alla kanske inte har full koll, men jag tror att du kan få många bra tips från väldigt uppdaterade professorer inom datologi och AI genom den vägen. De flesta högskolor och universitet med pondus inom datologi har minst en riktigt duktig person anställd som brinner för ämnet. Då kan du också vara säker på att få nytt fräscht material med olika källor som tipsar, så får du nog flera olika infallsvinklar på köpet 🙂
July 22, 2003
De här böckerna använde jag när jag skrev ett arbete om A.I. förra hösten.
* Nilson, Nils J, Artificial Intelligence: A New Synthesis
* Nordin & Wilde, Humanoider
* Russel, Stuart & Norvig, Peter, Artificial Intelligence: A Modern Approach
* Murphy, Robin R, Introduction to AI Robotics
* Turing, Alan, Computing Machinery and Intelligence (från 1950
visserligen men en av de första böckerna inom ämnet.)
September 16, 2002
Spindel wrote: [quote=Jerry]Visst får du det.
Jag vill se om forskningen är så behaviouristiskt inriktad som jag föreställer mig den.
:apa: :bok:
behaviour....check!
-ristisk...check!
behaviouristiskt....verkar vara en ihopsättning. 😕
Nu hoppas jag att jag har rätt, för jag tänker då inte kolla upp det!
June 18, 2001
smurfen- wrote: De här böckerna använde jag när jag skrev ett arbete om A.I. förra hösten.
* Nilson, Nils J, Artificial Intelligence: A New Synthesis
* Nordin & Wilde, Humanoider
* Russel, Stuart & Norvig, Peter, Artificial Intelligence: A Modern Approach
* Murphy, Robin R, Introduction to AI Robotics
* Turing, Alan, Computing Machinery and Intelligence (från 1950
visserligen men en av de första böckerna inom ämnet.)
Tackar!
Turing är en självklarhet, även om hans idéer är föråldrade.
June 18, 2001
Kizo wrote: [quote=Spindel][quote=Jerry]Visst får du det.
Jag vill se om forskningen är så behaviouristiskt inriktad som jag föreställer mig den.
:apa: :bok:
behaviour....check!
-ristisk...check!
behaviouristiskt....verkar vara en ihopsättning. 😕
Nu hoppas jag att jag har rätt, för jag tänker då inte kolla upp det!
Dvs. att förklara en aktion genom den förväntade reaktionen. T.ex. barn lär sig prata därför att de blir belönade för det, inte för att de förstår innebörden av vad de själva säger.
2 Guest(s)