Bodström redo att fjäska för svenska folket.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bodström redo att fjäska för svenska folket.
Unit01
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 8, 2006 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

En artikel på sydsvenskan nämner lite om att bodström faktiskt kan tänka sig att ändra lagen när t o m valet kan stå på spel pga en sådan fråga som fildelning.

http://sydsvenskan.se/nojen/ar.....164324.ece

Valfläsk låter som ett passande ord.
Kan väl hoppas att inte för många inte faller för det, då en eventuell vinst för S kommer innebära att de behåller nuvarande lag eller skärper den bara. Det är ju trots samma justitieluder som fjäskar för mediebolagen och gör allt de säger. Bodström sa ju förra veckan att han ägnar att minska kraven för att begära ut ip nummer, vem han vill blidka med den ansträngningen är nog inte så svårt att lista ut, så att polisen lättare ska kunna utreda upphovsrättsbrott.

Kommer väl mer under dagen från andra nyhetsredaktioner.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
1049274
June 9, 2006 - 12:52 am
sp_Permalink sp_Print

Unit01 wrote:
Valfläsk låter som ett passande ord.

Valfjäsk skulle nog jag kalla det men det är ju ett fritt land 😀

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1049294
June 9, 2006 - 6:34 am
sp_Permalink sp_Print

Valfläsk, informellt uttryck för generösa löften till väljare inför ett politiskt val.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1049307
June 9, 2006 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Valfläsk innebär generösa löften över sin motståndare för att fiska några extra röster. I det här fallet har alla partier utom typ S, FP och KD redan motsat sig den nya lagen. Däför förstår S det orimilga i att själva snart ensamma stå och försvara den, speciellt då de inte har stöd av sina egna samarbetpartier. Så det här är knappast valfläsk.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1049310
June 9, 2006 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Hörde idag på radion.
Kommer säkert bli skyhöga avgifter + skatt isåfall.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1049317
June 9, 2006 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Hörde idag på radion.
Kommer säkert bli skyhöga avgifter + skatt isåfall.

Det vore värt varje krona, men det kommer aldrig att hända. Svenska politiker kommer aldrig att våga ta ett sådant beslut. Legaliseras fildelningen i Sverige, så kommer andra länder snart att följa med, och då kommer Madonnas och Metallicas vrede att bli formidabel.
Tänk själva, en värld där det faktiskt inte skulle vara olagligt att göra det som alla ändå gör?
Varje gång jag hör hur folk står och säger att de minsann aldrig har kopierat något, så blir jag förbannad. Hur många har inte spelat in en skiva hos någon kompis, eller använt ett piratkopierat program? Jag blir tokig av att höra gnällandet på folk som säger att de är mot piratkopieringen, samtidigt som att jag veta att de har hela Windows XP Pro, stora Office-paketet och hela Adobe Suite 2 på datorn där hemma, som de inte har betalt för. Eller när man kollar in deras DVD-samling, och snart inser att de har köpt hela skiten under sin senaste Thailandsresa. "Ja, men det var ju mest barnens filmer....".
"Nä, men det förstår väl alla att upphovsrätten är viktig...". Kyss mig i arslet, säger jag bara.
Upphovsrätten är viktig för att skaparen skall kunna få en lämplig ersättning för sitt arbete. Men betyder det att man skall få ockra bäst man vill så fort det handlar om upphovsrätt? Skall man få sätta stopp för all utveckling, och förhindra en jämn prisfördelning mellan länder, bara för att Madonna skall kunna snyta sig i bladguld? Hur många artister tjänar ens 1% av vad skivjäveln betingar?
Vad hade hänt om Lantmännen hade föreslagit en lag om att det skulle bli importförbud på mjölk, och att de hade enats om att för att kossorna skulle få äta krukväxtodlat hö och laggårdarna måste mockas med guldskyffel, så hade man bestämt att literpriset på mjölk skulle vara 250kr? Hade man tyckt att det var rimligt?
Häromsistens så presenterades en nyhet om att producentbolagen skulle ta upp fighten med piratkopieringen i Kina, och därför skulle sälja DVD:er för 8kr styck. OK, nu snackar vi rätta priser. Men trots att de då alltså skulle öka sin världsmarknad med sisådär 1 miljard människor, blir det billigare i svedala? Får vi ta del av de skalfördelar produktionsbolagen får av att producera i större mängd? Nej just det. Inte finns det någon anledning att gynna konsumenten här. Lagen om tillgång och efterfrågan gäller alltså bara på en öppen, och avreglerad marknad, och just därför gnuggar man händer på Sony et al, så länge det här fortgår. De har ju lagen på sin sida att ta ut vilket pris de vill, och sedan när det skall betalas skatt eller annat, då gnäller man om hur svårt det är för företagandet i Sverige och väst i allmänhet, och hotar med att flytta tillverkningen till låglöneländer. Ja men för fasen, gör det då, istället för att slicka politikerarsle hela tiden, för att hålla föråldrade och orättfärdiga lagar och seder i bruk........

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1049322
June 9, 2006 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle lätt kunna tänka mig en sådan lag, men under följande förutsättningar:
1 All piratkopiering för privat/enskilt bruk blir helt laglig.
2 Inga intergritetskränkade lagar i stil med datalagrings direktivet får inte förekomma.
3 Avskaffa alla former av DRM i hårdvara såväl mjukvara/media.

Men den stora fråga är, hur det ska gå till rent praktiskt? Hur bestämmer man hur mycket ersättning den enskilda artisten ska få osv?
Så jag tror inte att detta förslag är annat än totalt bullshit, politikerna har blivit rädda pga av folkets starka reaktion och försöker rädda sitt eget skinn genom att säga det vi vill höra, det är som det alltid har varit med andra ord.

Unit01
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
1049338
June 9, 2006 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

denstore och squarepusher lägger fram intressanta ideer.
Jag tror inte det hade funkat, för problemet ligger i hela ledet vid en avgift.
-Beloppets storlek
-Vilka ska betala avgiften / Eller blir det en skatt på all uppkoppling?
-Vem / Vilka ska administrera avgiften
De tre led jag kan komma på just nu rakt ur luften.

Att bara bestämma beloppet på en eventuell avgift / skatt visar en svår problematik kring hela problemet (dock inget som ska avskräcka en från ideen med licensierad uppkoppling). För ska avgiften täcka de kostnader för mediebolagen för hela ledet eller endast produktion. Samt kostnaden för vilket led i den traditionella skivbolagsförsäljningen (att sälja en dvd online för 200kr och påstå att det är nödvändigt är skitsnack för att nämna ett exempel) Mediebolagen lär ju inte köra över sina gamla detaljister helt tror jag även om möjligheten finns.
Problematiken att bestämma en avgift gör dock att jag för nuvarande inte kan lita på att en pantad regering har hand i att bestämma en avgift med tanke på hur lätt idioterna i både regeringen och riksdagen så lätt lurades av lobbyisterna att kriminalisera fildelning av upphovsrättsmaterial.
För jag finner risken överhängande att mediebolagen då presenterar några överdrivna siffror då som kommer vara del av underlaget att beräkna en eventuell avgift.

Sedan när det gäller betalningen är jag skeptisk, enda rimliga alternativet är nog att göra det till en skatt kan jag tro. En skatt på internet uppkopplingar då, en eventuell avgift hade blivit för överhängande svår att administrera såvida inte alla hubbar, torrent trackers etc etc alla rapporterade till en central server och visade hur många som är där eller delar ut en viss torrent.

Sedan den nog redan sämsta biten i Sverige är fördelningen. Om en sådan fördelning ska ske så ska det hanteras av ett nytt helt fristående organ med 0 kopplingar till någon av de större partierna eller mediebolagen. Vi har redan två organisationer i Sverige, copyswede och STIM. De två organisationerna ska så att säga enligt deras riktlinjer fördela inkomstavgifterna jämnt mellan de som drabbas. Men som väntat så åker mestadels av pengarna rakt ner i fickorna till de stora mediebolagen, och om något independent bolag begär någon form av ersättning från stim eller copyswede så blir det oftast fingret

Pga det ovannämnda tror jag inte ideen kring varken en skatt eller avgift blir genomförbar då jag finner det mycket sannolikt att det korrumperas i någon ände.
Min åsikt för nuvarande kring det hela 🙂

En intressant tanke från någon på idg.
Inte bredbandsskatt, hellre en fildelarlicens
2006-06-09 09:51
Har redan knattrat ut mitt förslag på Hit&Dit, orkar inte skriva allt igen, så jag sätter en länk. (Förlåt 🙂 )

http://www.hitochdit.com/2006/.....attslagen/

Kortfattat, man måste ha en fildelarlicens för att kunna logga in på fildelarhubbar. Dessa för statistik på VAD som laddas ner, men INTE av VEM. Denna statistik lämnas till ett nytt organ, som fördelar pengarna till upphovsmännen som finns i statistiken i direkt proporiton till hur mycket som laddats ner.
SiggeLund

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1049341
June 9, 2006 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Ska ens artister m.m tjäna så grova pengar?
Varför ska dem tjäna mer än en annan egentligen?!

När dem tycker det går dåligt för dem (skyller på att folk laddar ned deras låtar) så tjänar de endå bättre än en medelsvensson....

squarepusher
Member
Medlem
1049347
June 9, 2006 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

För att detta ska utvecklas till något positivt så måste båda sidorna kompromissa.
Fildelarna måste inse att man inte kan få allt gratis och dom stora mediabolagen måste fatta att det inte går att kränga film och musik till hutlösa priser, för marknaden vill inte ha det så.

Skulle det någon av parterna undgå att inse detta faktum så ser jag ett oroväckande scenario där p2p tekniken utvecklas med krypteringar och andra tekniker som gör det svårare/omöjligt att se vilken person som delar ut vad, mediebolagen kommer då att pusha på för hårdare lagstiftningar och den personliga intergriteten på internet blir obefintlig.

Och det här snacket om "har man inget att dölja, så har man inget att förlora" är så jävla naivt och korkat, det ska snarare vara "den/dom som har något att dölja kommer att fortsätta att dölja det dom gör".

Titta på utveckligen, politikerna säger att dom värnar om folket och ser efter våra intressent, men det är skitsnack i detta fall.
Det är pengar som styr och inget annat.

denstore
Member
Medlem
1049361
June 9, 2006 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: För att detta ska utvecklas till något positivt så måste båda sidorna kompromissa.
Fildelarna måste inse att man inte kan få allt gratis och dom stora mediabolagen måste fatta att det inte går att kränga film och musik till hutlösa priser, för marknaden vill inte ha det så.

Saken är väl att de flesta fildelare redan har betalt för merparten av vad svenska artister tjänar. De flesta av de stora producentbolagen uppvisar klart rekorderliga vinster varje kvartal, och den nedgång i vinstökning(!) som några av dem har gnällt om senaste år kan ha ett tusental förklaringar som inte har ett dugg med fildelning. Generationsskiften, upp och nergångar i världekonomi, oljepriser o.s.v.
Sen kan man fråga sig varför folk är så jäkla oroliga för att en bransch skall ha minskade inkomster, p.g.a. att en annan tar över? Fasen, titta lite bakåt, och fråga er vad som hade hänt om hästuppfödarna skulle ha gnällt för staten om att de hade minskade inkomster p.g.a. att vanligt folk valde att cykla eller åka bil? Den här jäkla luddismen är inget annat än förtäckt gnäll från ett oligopol av produktionsdinosaurier. Hur mycket har hårdvaruindustrin omsatt de senaste 10 åren? Bredbandsleverantörerna?

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
1049369
June 9, 2006 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ar en san ickefraga. Folk kommer alltid att spendera sina pengar ner till sista krona, fragan ar bara pa vad.

Jag kan saga vad de inte kommer att spendera sa varst mycket pengar pa (aven om en del gor det). De kommer inte att spendera dem pa dyra handbundna bocker nar det finns mycket billigare produktionssatt, inte pa NMT-telefoner, inte pa raknesnurror och inte for dyr musik pa en plastbit nar man anda bara har musiken pa datorn och stoppar skivan i en kartong i kallaren.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1049562
June 10, 2006 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Fasen, titta lite bakåt, och fråga er vad som hade hänt om hästuppfödarna skulle ha gnällt för staten om att de hade minskade inkomster p.g.a. att vanligt folk valde att cykla eller åka bil? Den här jäkla luddismen är inget annat än förtäckt gnäll från ett oligopol av produktionsdinosaurier. Hur mycket har hårdvaruindustrin omsatt de senaste 10 åren? Bredbandsleverantörerna?

=DO

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1049564
June 10, 2006 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: fråga er vad som hade hänt om hästuppfödarna skulle ha gnällt för staten om att de hade minskade inkomster p.g.a. att vanligt folk valde att cykla eller åka bil?

Vi hade ridit, varit mindre överbefolkade, haft bättre miljö, bott i mysiga små bondesamhällen... bra att vi är överens. wink

denstore
Member
Medlem
1049567
June 10, 2006 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=denstore] fråga er vad som hade hänt om hästuppfödarna skulle ha gnällt för staten om att de hade minskade inkomster p.g.a. att vanligt folk valde att cykla eller åka bil?

Vi hade ridit, varit mindre överbefolkade, haft bättre miljö, bott i mysiga små bondesamhällen... bra att vi är överens. wink

Fast problemet där är väl att vi inte är överbefolkade, jag och de flesta föredrar de boendet vi har nu, rida är inte direkt praktiskt, och miljöfrågan är en klart diskutabel punkt. wink

squarepusher
Member
Medlem
1049577
June 10, 2006 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=squarepusher]För att detta ska utvecklas till något positivt så måste båda sidorna kompromissa.

Saken är väl att de flesta fildelare redan har betalt för merparten av vad svenska artister tjänar. De flesta av de stora producentbolagen uppvisar klart rekorderliga vinster varje kvartal, och den nedgång i vinstökning(!) som några av dem har gnällt om senaste år kan ha ett tusental förklaringar som inte har ett dugg med fildelning. Generationsskiften, upp och nergångar i världekonomi, oljepriser o.s.v.
Sen kan man fråga sig varför folk är så jäkla oroliga för att en bransch skall ha minskade inkomster, p.g.a. att en annan tar över? Fasen, titta lite bakåt, och fråga er vad som hade hänt om hästuppfödarna skulle ha gnällt för staten om att de hade minskade inkomster p.g.a. att vanligt folk valde att cykla eller åka bil? Den här jäkla luddismen är inget annat än förtäckt gnäll från ett oligopol av produktionsdinosaurier. Hur mycket har hårdvaruindustrin omsatt de senaste 10 åren? Bredbandsleverantörerna?

Det är väl snarare ett faktum än en sanning att dom kommer att fortsätta vilja ha betalt, sen om det är rätt eller fel är inte upp till mig att bedömma. Det är bara att inse att dom fria tiderna snart är över.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1049578
June 10, 2006 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Precis lika mycket fjäsk att påstå att man är emot den för att sedan inte göra något åt det ... men det tänkte ni inte på utan man bara det är en sosse som säger något positivt så är det fjäsk ...

//Andreas

denstore
Member
Medlem
1049584
June 10, 2006 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Precis lika mycket fjäsk att påstå att man är emot den för att sedan inte göra något åt det ... men det tänkte ni inte på utan man bara det är en sosse som säger något positivt så är det fjäsk ...

//Andreas

Jag tror väl snarare att det är så att folk börjar se vilken tönt Bodström egentligen är. Vad har han tillfört sedan han fick sin position egentligen? På vilka grunder blev han vald?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1049587
June 10, 2006 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1]Precis lika mycket fjäsk att påstå att man är emot den för att sedan inte göra något åt det ... men det tänkte ni inte på utan man bara det är en sosse som säger något positivt så är det fjäsk ...

//Andreas

Jag tror väl snarare att det är så att folk börjar se vilken tönt Bodström egentligen är. Vad har han tillfört sedan han fick sin position egentligen? På vilka grunder blev han vald?

Han må vara världens största tönt, men ingen har påpekat att det skulle kunna vara fjäsk från de andra att vara emot det likväl.

//Andreas

denstore
Member
Medlem
1049590
June 10, 2006 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=denstore][quote=Delph1]Precis lika mycket fjäsk att påstå att man är emot den för att sedan inte göra något åt det ... men det tänkte ni inte på utan man bara det är en sosse som säger något positivt så är det fjäsk ...

//Andreas

Han må vara världens största tönt, men ingen har påpekat att det skulle kunna vara fjäsk från de andra att vara emot det likväl.

//Andreas

Fast ingen har väl sagt att det inte var det? Det som tråden handlar om är väl huruvida Bodström vänder kappan efter vinden, när valet närmar sig. Att sedan Lars Ohly och Rheinfeld också är kappvändare gör inte Bodström till en bättre person, och framförallt inte till en bättre justitieminister.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 344
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL