Bodström redo att fjäska för svenska folket.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bodström redo att fjäska för svenska folket.
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1049623
June 10, 2006 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1][quote=denstore][quote=Delph1]Precis lika mycket fjäsk att påstå att man är emot den för att sedan inte göra något åt det ... men det tänkte ni inte på utan man bara det är en sosse som säger något positivt så är det fjäsk ...

//Andreas

Jag tror väl snarare att det är så att folk börjar se vilken tönt Bodström egentligen är. Vad har han tillfört sedan han fick sin position egentligen? På vilka grunder blev han vald?

Han må vara världens största tönt, men ingen har påpekat att det skulle kunna vara fjäsk från de andra att vara emot det likväl.

//Andreas

Fast ingen har väl sagt att det inte var det? Det som tråden handlar om är väl huruvida Bodström vänder kappan efter vinden, när valet närmar sig. Att sedan Lars Ohly och Rheinfeld också är kappvändare gör inte Bodström till en bättre person, och framförallt inte till en bättre justitieminister.

Inte här nej, men det är en massa gnällande överlag i forumet över allt sossarna gör och sen blundar man blint för allt det blå blocket gör. Det är en väldigt ensidig bild som målas upp. Iofs tycker ju de flesta härinne likadant så det enda dom gör är väl att måla in sig ännu längre i hörnet vilket kanske är dumt att stoppa om man nu ska vara elak, men jag vill inte ha/tycker om den ensidiga bild som finns av Sveriges politik härinne och ville bara påpeka att alla är fasen lika goda kålsupare. Du kommer nämligen inte se en tråd skapad där någon pekar ut Rheinfeld som fjäskare eller liknande, trots att han nog är den värsta av dom alla.

//Andreas

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1049671
June 10, 2006 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen så laddar jag ner upphovsskyddat material varje dag. Vad förlorar upphovsmakarna på det? Gillar jag en film/spel, så springer jag iväg och köper det.

Gillar inte att få grisen i säcken, laddar ner först och testar, sedan köper jag det ifall det är bra grejor.

Unit01
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
1049672
June 10, 2006 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Anledningen till att jag nämner bodström är för att han är en del av regeringen med roll som justitieminister. Att som justitieminister förespråka en lag som hittils bara gjort att den vanliga svenska medborgaren fått en skadeståndsdom som är 80x av vad köpet av produkten skulle kostat gör att man ska se med en skarpare blick är min åsikt. Att s-vinet sedan hetsar polis och åklagare för att svinet ska kunna slicka mediebolagens röv gör inte saken bättre. Samt att han också flaggar för sänkta krav för att kunna begära ut ip nummer.
Finns säkert mer skit kring den rövslickaren, men av de ovannämnda sakerna samt att han är Sveriges s k justitieminister gör att man ska betrakta hans handlingar med en mer kritisk blick än uttalande av andra som inte har den möjligheten att agera som han.

Sen att man gnäller mycket över sossarna är inget jag haft koll på när det gäller detta forumet. Min kritik med posten riktar sig direkt mot rövslickeriet som bodström nu vill göra gentemot svenska folket.

En sak som många unga borde tänka på att även om många partier flaggar för ändring i upphovsrättslagen så är det än så länge bara ord och än så länge är det bara ett parti som är ärlig i sina åsikter i denna frågan och det är piratpartiet. Så tro inte på varken S eller bodström när de säger att de är intresserade av en ändring, det är bara lockbete, om de vinner valet igen så kör de över folkets åsikter bara ännu en gång. Tvivlar starkt på att m är intresserade av det med, då både S och m rösta ja till datalagringsdirektivet som vår justitieluder var delaktig i att hetsa igenom, men det är en annan diskussionspunkt.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1049778
June 10, 2006 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

De ska styra FÖR oss, inte driva igenom sina äckliga personliga åsikter. Om en folkomröstning skulle komma upp om att göra warez lagligt, så tror jag att svenska folket skulle göra det lagligt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1049803
June 11, 2006 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Unit01 wrote: Anledningen till att jag nämner bodström är för att han är en del av regeringen med roll som justitieminister. Att som justitieminister förespråka en lag som hittils bara gjort att den vanliga svenska medborgaren fått en skadeståndsdom som är 80x av vad köpet av produkten skulle kostat gör att man ska se med en skarpare blick är min åsikt. Att s-vinet sedan hetsar polis och åklagare för att svinet ska kunna slicka mediebolagens röv gör inte saken bättre. Samt att han också flaggar för sänkta krav för att kunna begära ut ip nummer.
Finns säkert mer skit kring den rövslickaren, men av de ovannämnda sakerna samt att han är Sveriges s k justitieminister gör att man ska betrakta hans handlingar med en mer kritisk blick än uttalande av andra som inte har den möjligheten att agera som han.

Sen att man gnäller mycket över sossarna är inget jag haft koll på när det gäller detta forumet. Min kritik med posten riktar sig direkt mot rövslickeriet som bodström nu vill göra gentemot svenska folket.

En sak som många unga borde tänka på att även om många partier flaggar för ändring i upphovsrättslagen så är det än så länge bara ord och än så länge är det bara ett parti som är ärlig i sina åsikter i denna frågan och det är piratpartiet. Så tro inte på varken S eller bodström när de säger att de är intresserade av en ändring, det är bara lockbete, om de vinner valet igen så kör de över folkets åsikter bara ännu en gång. Tvivlar starkt på att m är intresserade av det med, då både S och m rösta ja till datalagringsdirektivet som vår justitieluder var delaktig i att hetsa igenom, men det är en annan diskussionspunkt.

Vi är nog många som känner likadant och är väldigt missnöjda med hur man skött hela historien kring den nya teknologin som de styrande inte verkar veta så mycket om. Problemet är väl snarare just det att de verkar sakna den faktiska och realistiska kunskap som behövs när man ska skapa en sådan här riktlinje. Deras beslut har ju tydligt visat att de inte har kontakt med verkligheten och att detta kommer att behöva ändras, men det kommer inte att ske förrän någon råkar riktigt, riktigt illa ut. Då kanske vi kan hoppas.

//Andreas

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1049826
June 11, 2006 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Anledningen till att jag laddar ner är för att jag vill inte gå o köpa massa skit i onödan.

Musik: Laddar alltid ner så länge det finns. 150-200 kr för en skiva är för dyrt!
Film: Laddar ner och ser, är det en riktig bra film (Star wars, sagan om ringen, siste samuraien) så köper jag den. Sen ibland så köper jag dvd filmer på rea, när det brukar vara 79 kr st eller 2 filmer för 100:-. 50 spänn är ett helt okej pris för mig.
Spel: Laddar ner, spelar campaign eller lite custom game på lan. Om jag tycker spelet är bra så köper jag det så jag kan spela på internet.
Program: Laddar alltid ned, det är för dyrt! Eventuellt så försöker jag köra med freeware program. (OpenOffice)

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1049877
June 11, 2006 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har väldigt svårt att se alla argument här som någonting annat än svekskäl för att få ladda ned gratis eller nästan gratis.

För dyrt? Människor tjänar pengar på andra? Ja, det gäller det mesta. Det är den fria marknaden, välj den om ni vill. Lite löjligt att punktmarkera en viss marknad som inte har någon speciell samhällsnytta.

Tekniken går inte att stoppa? Det gör den alldeles garanterat. Vill man inte ha total nätövervakning är det möjligt att spåra trafik genom stora fildelningsprogram och dylika siter.

Och som alltid, nej, jag är inte utan skuld. Det förändrar inte min uppfattning.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1049904
June 11, 2006 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry: Svepskäl? Det är väl just det vi säger rakt ut. Att vi ska få ladda ner saker.... framförallt billigare och om möjligt gratis. Och eftersom fildelarna kommer att få kompromissa till slut så kommer vi att hamna på "nästan gratis" (läs billigt). Och vad är det för fel med att vilja det när det är både rimligt och möjligt?

För dyrt? Ja. Och det är väl vanligt som du säger att människor tjänar pengar på andra. Och den fria marknaden går just ut på att ett företag med en lukrativ produkt kan sälja den, om kunden kan och vill få tag på den till den pris kunden tycker att det är värt. När det inte är värt köper inte kunden. Och vad gör skivbolagen i just den här situationen? Dom går och slickar politiker, i stället för att göra en ansträngning för att göra varan mer lukrativ.
Det är precis samma sak som att hästuppfödare skulle försöka klubba igenom lagar och förslag mot bilar. I stället för att sälja "bättre" hästar... hypotetiskt då.
(Edit: Skillnaden i jämförelsen är väl då kanske att folk kan få tag på hästar gratis ändå, trots oförändrat antal hästar hos uppfödaren)

Men allt detta har du säkert redan förstått, så jag förstår bara inte varför du har den inställningen. Känns lite surt när du bortförklarar sakliga argument med att man i baktankarna har "free wärch". Det är möjligt att det ligger något i det du säger för väldigt många. Men argumenten håller fortfarande oavsett om man har wärch eller inte som baktanke.

Och denstore, ytterst sällan jag håller med dig till punkt och pricka 🙂 Trevligt är det iaf 😉

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1049908
June 11, 2006 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Skillnaden är att det inte är fildelarna som spelar in eller producerar musiken. Det är dessutom skivbolagens medium som kopieras.

Att brott ingår som en faktor i marknadsekonomiska modellen har jag förövrigt missat. Ska man tvingas sänka priset för att människor ska sluta stjäla?

Men visst, jag är för fildelning som en del i ett större sammanhang, men inte så här, lösryckt ur en annars marknadsstyrd ekonomi. Då lägger jag hellre ned min energi på att fördela andra resurser än musik och film. Att människor överhuvudtaget tänker tanken att rösta på piratpartiet är för mig helt oförståeligt. Ser man verkligen inga viktigare frågor?

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1050432
June 13, 2006 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måste hålla med Jerry i denna tråd.

Hedjohn_znark
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
1050528
June 13, 2006 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: [quote=Unit01] Valfläsk låter som ett passande ord.

Valfjäsk skulle nog jag kalla det men det är ju ett fritt land 😀

Fritt land? No way

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1050554
June 13, 2006 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Jag har väldigt svårt att se alla argument här som någonting annat än svekskäl för att få ladda ned gratis eller nästan gratis.

För dyrt? Människor tjänar pengar på andra? Ja, det gäller det mesta. Det är den fria marknaden, välj den om ni vill. Lite löjligt att punktmarkera en viss marknad som inte har någon speciell samhällsnytta.

Tekniken går inte att stoppa? Det gör den alldeles garanterat. Vill man inte ha total nätövervakning är det möjligt att spåra trafik genom stora fildelningsprogram och dylika siter.

Och som alltid, nej, jag är inte utan skuld. Det förändrar inte min uppfattning.

Skiv- och filmbolagen bedriver kartelverksamet för att kunna ta ut ockerpriser. De använder gamla distributionsformer och när tex. apple gör succé med itunes klagar skivbolagen på att priserna är för låga. Dessutom låser de in sina kunder med DRM-skräp. Det är därför försälningen har minskat (+ att det produceras mkt skräp nu för tiden, mediokra popstjärnor tex. som konstrueras för att dra in pengar).

Allt det här gör det naturligtvis attraktivt att fildela.

Om kunderna vill ha lägre priser och nya distributionsformer; då gäller det att anpassa sig. Alla brancher vet det här utom just musik- och filmbrancherna verkar det som. Istället för att konkurera med fildelningen genom att göra sina produkter mer attraktiva försöker man stoppa utvecklingen och satsar hårt på DRM. Det är dömt att misslyckas på samma sätt som när man bråkade om radion, kassetbanden, videobanden, mp3-spelarna etc. Du sa det ju själv. Det här är den fria markanden. Här gäller det att vinna eller försvinna.

Sen är det naturligtvis absurt att polisen ska ödlsa resurser att jaga personer som laddat upp eller ner nån film eller dyligt.

Fildelning i liten skala borde vara lagligt. Det skadar inte utan kan tom. gynna försäljningen. Sen kan man sätta in resurser för att ta fast personer som lägger upp warez-servrar med 5000 album + 400 filmer istället.

EDIT:
Stavlfel, var lite trött igår.

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1050564
June 13, 2006 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

som jag ser det så finns det 2 sätt

1 köpa skitten igenom att betala skjortan. nackdelar jätte många. tex du kan inte spela musiken där du vill du kan inte göra egna fav cd eller lägga in musik i mp3an du måste byta cd varje 1-4 min för att lyssna på ny låt för de ligger på olika cd osv

2 igenom att ladda ner dem alla nackdelar försvinner som jag räknade upp i nr 1 och den ända nackdel som är kvar är att du inte kan bidra med en slant till artisen

sen fattar inte musikbolagen varför folk laddar ner. när det är flera gånger lättare bättre på alla plan förutom betalsättet som inte finns.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 351
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL