Bok rekommendation!!!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bok rekommendation!!!
Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 31, 2002 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag rekommenderar STARKT Att ni alla genast tar och läser Jan Guillos böcker om Arn Magnusson!!! Håller själv på och läser dem för 3:e ! ggn på ett år nu och de äger fett =)

Böckerna heter: "Vägen till Jerusalem", "Tempelriddaren" och "Riket vid vägens slut". Sen finns det en fjärde bok som handlar om tiden efter Arn den heter logskt nog "Arvet efter Arn"

Dessa böcker äger stark och måste :bok:* av alla! Även av DIG !!! (*fyndigt värre)

För er som är lite "off" så handlar de om Arn Magnussons liv, hur han blev tempelriddare (den tidens NAVY SEAL typ laugh ) mm. Den är verklighets baserad (inte helt men...), alla kungar och påvar osv. har verkligen funnits.
Dessa böcker är dessutom väldigt allmänbildande om hur korstågen gick till, varför de krista förlorade jerusalem t.ex.(Om du inte är religös nu så blir man automatiskt det medens man läser, as konstigt)

Det kanske inte låter så spännande men det är det !!! De finns på pocket för typ 50 kr styck och är väl värt priset !

Annars kan jag också rekommendera alla böcker av David (och Leight) Eddings och Terry Brocks, dessa är dock fantasy.

Skrev en recension nån ggn av "Vägen till Jerusalem", (MVG wink) men har tappat bort den...

ps: Vet att det kanske inte är lika skoj som att pilla med en dator, men alla måste ta en paus nån ggn =)

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
188574
July 31, 2002 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

böcker.. om jag får tid över.. eller kanske inte, då ska jag ju sitta och vänta på bättre tider så i nästa liv kanske!

argonams

warzone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 266
188578
July 31, 2002 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Humm är du helt från vettet ? 🙂
Sitta och läsa skönlittererära böcker ? Nej du det är totalt slöseri med tid.
Skall man läsa nåt så får det va fackböcker. Eller i alla fall nåt åt det hållet. Skulle starkt rekomendera att man istället spenderar sin tid med att läsa datorböcker, manualer och annat kul istället för nåt hopdiktat tjafs. Varför inte börja med lite gratisböcker ?
Testa http://www.oreilly.com/openbook/

Givetvis måste allt man läser, läsas på skärmen 🙂

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
188584
July 31, 2002 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

suck grabbar, Ta en bok, gå ut i solen och njut av livet ett tag....ffs

phantom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 270
188601
July 31, 2002 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

jag rekommenderar en liftares guide till galaxen

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
188611
July 31, 2002 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hört att den ska vara bra, ska nog dra och låna den.

phantom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 270
188689
July 31, 2002 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

den är kanon rolig...

Oski
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 697
188703
July 31, 2002 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker första boken var den tråkigaste jag läst på hur länge som helst, vägen till jerusalem alltså. läs jordans wheel of time serie, den är bra. sägs det, har bara läst halva första... många böcker, med ca 1000 sidor i varje, om man läser på engelska..

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
188706
July 31, 2002 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Vägen till jerusalem bygger ju bara upp spänningen till de återstående två böckerna, men äger ändå fett. LÄS DEN NOGARE !!! 😀

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
188772
July 31, 2002 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ja, dom är inte så dumma dom böckerna. har den 4:e men jag har inte fått tummen ur att läsa den...

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
188790
July 31, 2002 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

läs nån gammal tolkien istället 🙂

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
188791
July 31, 2002 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, Tolkien är bra.. Sedan är också Kardemummas böcker skitkul. Men favoriten är faktiskt Biggles 😀

Oski
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 697
188830
August 1, 2002 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

hmm, nogare var ett nytt ord, heter det inte nogrannare? =)

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
188833
August 1, 2002 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jan Guillo är passé. Nu är det Henning Mankell och Lisa Marklund som gäller.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
188844
August 1, 2002 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag rekommenderar starkt Profeten av Kahlil Gibran (nåt sånt.. efternamnet är jag inte säker på).. skitbra tycker jag.. annars, liftarens guide till galaxen eller vad som helst som douglas adams har skrivit..

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
188871
August 1, 2002 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Lord of the rings måste man läsa och då på engelsk. Böckerna är lite sega ibland men de stackare som enbart har tänkt de filmerna just för att böckerna är ibland lite sega går miste om något stort! The wheel of time ska oxå läsas på engelsk de 9 böckerna(snart 10) är lite tjocka 700-800 sidor men en bok tar inte mer än en vecka.. Om man läser lite aktivt går de väl på 3-4 dar. Edding skriver kanske inga litterära mästerverk men man kan ligga och skratta i timmar när man läser honom. Har inte läst hans böcker på engelsk för jag läste dom när jag var ca 13 (den åldern de är skrivna för) hade kanske inte världens bästa engelska då 😛 . Ska kanske läsa om dom på engelska nångång.... Kvar finns sagan om paksinarion (felstavat) härliga böcker. Robin hobb (en tjej 😀 ) har skrivit ”Mördarens lärling” och nu håller nu på med Magins skepp. Mördarens lärling är de mest deprimerande böcker jag har läst men fortfarande värda att läsa. Tror jag ska läsa Magins skepp på engelska när serien är färdigskriven. Sedan finns ju mindre bra men böcker men som fortfarande går att läsa om man har torka tex Magikerns saga. Det var en snabb genom gång av svensk och engelsk fantasy wink .

Ska kanske läsa Vägen till Jerusalem mm sen när jag får tid. Vet dock inte hur allmän bildande de är med tanke på hur många fel Guillo har lyckas får med om bara svär och svärds konst:
http://www.algonet.se/~enda/guillou.htm
Men även den bästa kan ha fel ibland så det blir kanske Arn nångång nångång....

Edit: Fixade länken.

paddda
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 318
188894
August 1, 2002 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

phantom wrote: jag rekommenderar en liftares guide till galaxen

Bara en som kan kalla sig riktig geek =)

Men men annars tycker jag Kod Boken av Simon Singh (inte skönlitteratur dock vetenskap) E rätt ok att läsa. Vem kan motstå spännande info om hur man skriver osynliga meddelande och så hehe.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
188932
August 1, 2002 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Voodoozzz wrote: Lord of the rings måste man läsa och då på engelsk. Böckerna är lite sega ibland men de stackare som enbart har tänkt de filmerna just för att böckerna är ibland lite sega går miste om något stort! The wheel of time ska oxå läsas på engelsk de 10 böckerna(snart 11) är lite tjocka 700-800 sidor men en bok tar inte mer än en vecka.. Om man läser lite aktivt går de väl på 3-4 dar. Edding skriver kanske inga litterära mästerverk men man kan ligga och skratta i timmar när man läser honom. Har inte läst hans böcker på engelsk för jag läste dom när jag var ca 13 (den åldern de är skrivna för) hade kanske inte världens bästa engelska då 😛 . Ska kanske läsa om dom på engelska nångång.... Kvar finns sagan om paksinarion (felstavat) härliga böcker. Robin hobb (en tjej 😀 ) har skrivit ”Mördarens lärling” och nu håller nu på med Magins skepp. Mördarens lärling är de mest deprimerande böcker jag har läst men fortfarande värda att läsa. Tror jag ska läsa Magins skepp på engelska när serien är färdigskriven. Sedan finns ju mindre bra men böcker men som fortfarande går att läsa om man har torka tex Magikerns saga. Det var en snabb genom gång av svensk och engelsk fantasy wink .

Ska kanske läsa Vägen till Jerusalem mm sen när jag får tid. Vet dock inte hur allmän bildande de är med tanke på hur många fel Guillo har lyckas får med om bara svär och svärds konst:
http://www.algonet.se/~enda/swords.htm
Men även den bästa kan ha fel ibland så det blir kanske Arn nångång nångång....

Vad menar du att ahn har fel någonstans då ??? Av det jag hört så ska det han beskriver i böckerna stämma, han har ju själv tom. låtit tillverka arns svärd, som han beskriver i boken, av en engelsk vapen smed.

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
188941
August 1, 2002 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Länken räckte visst inte ända fram 🙁 ...här är det: http://www.algonet.se/~enda/guillou.htm

phroze_project
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 525
188976
August 1, 2002 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

LÄS Ondskan av Jan Guillou också, den är verkligen värd att läsa!!!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 106
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL