July 13, 2002
Voodoozzz wrote: Länken räckte visst inte ända fram 🙁 ...här är det: http://www.algonet.se/~enda/guillou.htm
Det stämemr säkert som han säger, men så himla borta var inte Guillo, och jag tvivlar faktiskt på att svenskarna på denna tid inte smidde egna svärd... Men det spelar inte så stor roll, det är samma sak som att sitta och påpeka hur overkligt allt är när man kollar på film!!!
Men det var skoj att läsa om det där!
January 8, 2001
Svenskförfattade skönlitterära böcker.. är väl som svenska filmer? Dvs totalt hopplöst uppblåsta? 😉 (finns visst finare ord för "uppblåst")
Asimov skrev en j-a massa böcker, varav en del är väldigt inspirerande läsning (en "del" i det här fallet blir då ändå en j-a massa böcker 😉
Någon nämnde liftarens guide, självklart - fast på originalspråket då... nu är inte den svenska översättningen särskilt dålig, men många fina formuleringar går man förstås miste om.
Tolkien, också något man borde få spöstraff för att inte ha rotat i, vad man nu än tycker om Tolkiens egna åsikter och eventuella undermeningar i böckerna? Börja med The Hobbit förslagsvis, "förspelet" till Lord of the rings. Värt att nämna är att det pågick och pågår fortfarande en het debatt om de svenska översättningarna av Sagan om Ringen-serien och hur mycket de suger och hur missnöjd Tolkien var med dem (språkstuderande jeppe den där 😉
Terry Pratchett, som att koppla av med en tillräckligt intressant komisk såpa ungefär, stor mysfaktor.
---
...och till alla kreativa datoranvändare, ge fan i å sluta läsa skönlitteratur - det blir ert fall, hjärnan förruttnar och era verk blir för evigt förvisade till tristessens menlösa hemland, jag lovar ;]
September 15, 2001
Jag har läst en hel hög med bra böcker genom åren, sommarjobbade även i lilla Ljungbys Bokia-butik.
Jag vill rekommendera Bram Stoker´s "Dracula" Underbar bok, även filmen av Francis Ford Coppola är väldigt bra.
Annan bok jag läst är "The Vampire Chronicles - Interview with the vampire" av Anne Rice, är ganska säger på att många har sett filmen "En vampyrs bekännelse" eller som boktieln som den heter på orginalspråk. Filmen är baserad på bok nummer ett i krönikan på en hel hög med böcker.
Kan även rekommendera "The silence of the lambs" och "Hannibal", vilka också spelats in som film, men böckerna är tio gånger bättre och har, ursäkta om jag avslöjar, ett helt annat slut.
February 5, 2002
May 30, 2001
polka wrote: Jag tycker att svenska författare är minst lika bra som alla andra
t.ex. Liza Marklund, Jan Guillou och Henning Mankell är väldigt bra författare.
förre första tänkte ja säga att ja avskyr Liza marklunds sätt o skriva...
Förre andra så tänkte ja hålla me lite annat folk här...
Liftarns Guide
Wheel of Time
Lord Of the Rings
och Disc World
är helsköna... ska läsas på engelska allihopa helst...
o förre tredje kan ja ju säga att Jostein Gaarders böcker (iaf dom ja har läst) med filosofisk anknytning tycker ja är riktigt bra..
1 Guest(s)