Boka hotell utomlands?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Boka hotell utomlands?
kakmonstret
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 3, 2004 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

Tjenix jag å en polare ska på road trip till Oslo den 23e maj. nu är det så att vi tänkte boka hotelrum på cityhotel i oslo. men när vi mailar in och bokar så vill de har kreditkortsnummer som säkerhet samt uppgifter om mig!?

vafasiken de kan ja inte ge ut heller? vemsomhelst kan ju då använda mitt kort och sedan beställa hem grejer?

vad ska jag göra? de sa att ja kunde ringa in om det kändes osäkert över internet, men det kan ju lika gärna vara nån på hotellet som börjar spendera med mitt kort?

kan nån som vet hjälpa mig på traven lite, ska jag ge ut mitt kortnummer?

MrWolf
Medlem
Forum Posts: 126
611319
May 3, 2004 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

I vanliga fall om du betalar på hotellet lämnar du ju även då ditt kreditkortsnummer så...Vem som helst på hotellet kan då använda det.Man får lita på dem helt enkelt i detta fallet

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
611320
May 3, 2004 - 7:10 am
sp_Permalink sp_Print

Det standard procedur när du bokar ett hotellrum privat. Om du gör det mha en resebyrå brukar du ibland slippa ge kreditkortsnummer, men betalar istället i förskott. Om hotellet missbrukar kunders kreditkortsnummer så skulle dom snart inte ha ngn gäst kvar.

Brukar du följa med kyparen in i köket på restaurangen också när du betalar med kreditkortet? Han tar ju ditt kort med sig... wink

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
611322
May 3, 2004 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

precis fått kortet eller 😉

låter som du aldrig använt det... hehe

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
611324
May 3, 2004 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Varenda gång du använder ditt kort lämnar du ut numret.
Varenda gång du använder det kan den som tar betalt lura dig på pengar.

Men seriösa affärer/dyl gör inte det eftersom det skulle komma ut och de skulle bli anmälda.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
611336
May 3, 2004 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

kakmonstret wrote: Tjenix jag å en polare ska på road trip till Oslo den 23e maj.

Verkar ju aningens trist att boka i förtid.
När man skall på roadtrip skall man helst planera så lite som möjligt.
är lixom det som är charmen med det hela, man hamnar där man hamnar. 🙂 oftast roligast
Hotellplatser finns det alltid om inte annat så att man kan ta det över disk när man kommer dit, och då behöver du inte ligga ute med kortuppgifter i förtid.
Skulle du vidare ha otur och få dina kortupgifter stulna och användna av någon annan så brukar det inte vara några större problem att bevisa att det inte är en själv som spenderat pengar.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
611337
May 3, 2004 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: [quote=kakmonstret]Tjenix jag å en polare ska på road trip till Oslo den 23e maj.

är lixom det som är charmen med det hela, man hamnar där man hamnar. 🙂 oftast roligast
Hotellplatser finns det alltid om inte annat så att man kan ta det över disk när man kommer dit, och då behöver du inte ligga ute med kortuppgifter i förtid.
Skulle du vidare ha otur och få dina kortupgifter stulna och användna av någon annan så brukar det inte vara några större problem att bevisa att det inte är en själv som spenderat pengar.

Jepp, jag håller med. Men å andra sidan fick vi sova 4 st i min bil 17:e maj i Oslo ett år. Just då var det inge skoj men nu är det ju ett roligt minne.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
611338
May 3, 2004 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: [quote=kakmonstret]Tjenix jag å en polare ska på road trip till Oslo den 23e maj.

Vidare är det inte man själv som ska bevisa något, det får den som dragit pengar och/eller banken ta på sig och om du blir blåst får banken även ta kostnaderna och ersätta dig om du inte använt kortet väldigt ovarsamt.
Ett hotell i Oslo bör ju inte räknas till att handla ovarsamt.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
611353
May 3, 2004 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

Det är rätt vanligt att man måste ge ut sitt kredikortsnummer när man bokar på hotel.
Det är en slags garanti som hotellet vill ha.
Om ni nu råkar ha sönder något eller liknande så kan de dra kostnaden för det på ditt kort.

kakmonstret
Medlem
Forum Posts: 129
611510
May 3, 2004 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

tackar för svaren! känns säkrare nu. visst har man använt kortet förut, men bara i sverige, antog att det skulle bli MASSA strul om nått händer med kortet utomlands.. aldrig bokat hotell förut så jag har inte den blekaste om hur det funkar 😀

men till road trip grejen, jag har ett ärende i oslo, med road trip så menade jag mest att vi tar bilvägen dit, sen får de gå som de går! (nån som sett filmen? 😀 )

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
611549
May 3, 2004 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Du skall inte oroa dig. oavsett vilket kort du har så kan man alltid 24/7 ringa spärrservice m.m.

Men om det bara är ett ärende så behövs knappt hotel,, vårby - oslo - vårby är en resa på ca 10tim 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL