February 12, 2002
Kika på bilderna här: http://icedor.se/ladda/externn...../bokforing Ursäkta för den dåliga kvalitén.
Har googlat sönder internet efter exempel men hittar inga. Hur bokför man i denna bok? Exempel?
February 12, 2002
Jo, har enskild firma. Har beställt e-bokföring som jag tänkte köra detta år men har inte fått det aktiverat ännu pga alla jäkla röda dagar så fick den där boken rekommenderad att bokföra i före för den sku va bra sa de här nissarna innan de gick på semester.
Aja, det ordnar sig. 🙂 Tror jag fått grepp om hur jag ska göra med den här boken nu. Alltid kul lära sig något nytt. (nytt för mig)
February 12, 2002
Jag kan allt det. Problemet är som sagt att tidigare bok jag hade skrev jag en grej per rad, nu med den här boken ska jag skriva hela händelsen på en rad som jag fattat det?
Sen tänkte jag skriva ingående och utgående moms i de två tomma fälten högst upp. Är det smart eller en dum ide?
Sen skriver jag alla andra konton i div konton kolumnen.
February 12, 2002
Fler frågor!
I vanliga fall då man har en leverentörsskuld som ska betalas så krediterar man banken, debiterar utgående momskonto och debiterar tillhörande leverantörskonto.
Men då jag inte betalat moms på google adwords utan har betalat den räkningen ex moms hur ska jag då bokföra den?
Momsen ska ju ändå in till staten så inte de blir sura.
Btw, vem skulle lära en det då man startar upp enskild firma? Isf får man ju boka tid och betala för sig? 😀
September 5, 2001
Bokföring är inte min starka sida, så någon får gärna påpeka om jag är helt ute och cyklar.
Men om du har en leverantörsskuld som du SKA betala (dvs något du köpt in till företaget). Då borde detta bli:
Leverantörsskulder: Kredit (De ökar)
Kostnadskonto: Debet (Även kostnaderna ökar)
När du väl betalar leverantörsskulden blir det:
Debet i Lev. skulder (Skulderna minskar)
Och kredit i kassan/kontot (pengarna minskar)
Ang. momsen så är det ju ing. moms (inte utg.) på de kostnaderna du har för firman. Därmed debiterar du det ing. momskontot då du får fakturan. OBS att tillvägagångssättet beror på vilken bokföringsmetod du har (Bokslutsmetoden resp. faktureringsmetoden, det jag skrev nyss förutsätter att du har faktureringsmetoden).
google adwords = faktura från utlänskt bolag? (Antar detta då du betalat fakturan exkl. moms och därför bör förvärvsbeskattas i Sverige). Med detta menas att du tar upp 25% (om tjänsten/produkten har en 25% momssats) som utgående moms. Vidare tar du upp samma summa som ing. moms, mao blir ska det bli +-0.
I skattedeklarationen tar du därefter upp inköpsbeloppet på ruta 21 resp 22 (beroende på om det är ett EG land eller inte som du fått fakturan ifrån), den utgående momsen tar du upp i ruta 30 och den ing. momsen i ruta 48.
Hoppas det hjälpte något =)
September 5, 2001
Förresten, här finns bra information ang. grundläggande bokföring:
http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx
alt.
1 Guest(s)