Bokföring, köpte mig en riktig bok för det här å|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bokföring, köpte mig en riktig bok för det här å
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 5, 2010 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Kika på bilderna här: http://icedor.se/ladda/externn...../bokforing Ursäkta för den dåliga kvalitén.

Har googlat sönder internet efter exempel men hittar inga. Hur bokför man i denna bok? Exempel?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1240569
January 5, 2010 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser ut som en vanlig journal. Googla "Bokföra journal" så borde du få fram ganska mycket information om du ska göra.

Har inte du egen firma?

//Andreas

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1240688
January 6, 2010 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, har enskild firma. Har beställt e-bokföring som jag tänkte köra detta år men har inte fått det aktiverat ännu pga alla jäkla röda dagar så fick den där boken rekommenderad att bokföra i före för den sku va bra sa de här nissarna innan de gick på semester.

Aja, det ordnar sig. 🙂 Tror jag fått grepp om hur jag ska göra med den här boken nu. Alltid kul lära sig något nytt. (nytt för mig)

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1240703
January 6, 2010 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du kontera? Det är inte så svårt egentligen, kolla bara kontobasplanen och vilka kontotyper som ökar respektive minskar i debet och kredit så skall du nog kunna fylla i den.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1240715
January 7, 2010 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan allt det. Problemet är som sagt att tidigare bok jag hade skrev jag en grej per rad, nu med den här boken ska jag skriva hela händelsen på en rad som jag fattat det?

Sen tänkte jag skriva ingående och utgående moms i de två tomma fälten högst upp. Är det smart eller en dum ide?

Sen skriver jag alla andra konton i div konton kolumnen.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1240760
January 7, 2010 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

OK, jag trodde man alltid fick lära sig fylla i en journal när man lärde sig det som behövdes för en enskild firma. Det är ju rätt viktigt ändå 🙂

Bra att det löste sig.

//Andreas

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1240787
January 7, 2010 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Fler frågor!

I vanliga fall då man har en leverentörsskuld som ska betalas så krediterar man banken, debiterar utgående momskonto och debiterar tillhörande leverantörskonto.

Men då jag inte betalat moms på google adwords utan har betalat den räkningen ex moms hur ska jag då bokföra den?

Momsen ska ju ändå in till staten så inte de blir sura.

Btw, vem skulle lära en det då man startar upp enskild firma? Isf får man ju boka tid och betala för sig? 😀

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
1240811
January 8, 2010 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Bokföring är inte min starka sida, så någon får gärna påpeka om jag är helt ute och cyklar.

Men om du har en leverantörsskuld som du SKA betala (dvs något du köpt in till företaget). Då borde detta bli:
Leverantörsskulder: Kredit (De ökar)
Kostnadskonto: Debet (Även kostnaderna ökar)

När du väl betalar leverantörsskulden blir det:
Debet i Lev. skulder (Skulderna minskar)
Och kredit i kassan/kontot (pengarna minskar)

Ang. momsen så är det ju ing. moms (inte utg.) på de kostnaderna du har för firman. Därmed debiterar du det ing. momskontot då du får fakturan. OBS att tillvägagångssättet beror på vilken bokföringsmetod du har (Bokslutsmetoden resp. faktureringsmetoden, det jag skrev nyss förutsätter att du har faktureringsmetoden).

google adwords = faktura från utlänskt bolag? (Antar detta då du betalat fakturan exkl. moms och därför bör förvärvsbeskattas i Sverige). Med detta menas att du tar upp 25% (om tjänsten/produkten har en 25% momssats) som utgående moms. Vidare tar du upp samma summa som ing. moms, mao blir ska det bli +-0.

I skattedeklarationen tar du därefter upp inköpsbeloppet på ruta 21 resp 22 (beroende på om det är ett EG land eller inte som du fått fakturan ifrån), den utgående momsen tar du upp i ruta 30 och den ing. momsen i ruta 48.

Hoppas det hjälpte något =)

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
1240812
January 8, 2010 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Förresten, här finns bra information ang. grundläggande bokföring:

http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx

alt.

http://www.skatteverket.se/bla.....10374.html

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 539
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL