denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=denstore]
Jo, så kanske det är. Sen kan det ju vara så att vissa hellre sitter på det än att försöka använda det att tänka med...... 🙄
Och vissa akademiker försöker både ock..
Och vissa ickeakademiker behöver bevisligen inte ens försöka.
Som jag skrivit i tidigare trådar så umgås vi inte i samma kretsar, så om det vet jag intet..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd][quote=denstore]
Jo, så kanske det är. Sen kan det ju vara så att vissa hellre sitter på det än att försöka använda det att tänka med...... 🙄
Som jag skrivit i tidigare trådar så umgås vi inte i samma kretsar, så om det vet jag intet..
Nej, men du har ju redan tidigare berättat för oss alla att du inte jobbar, och nu att du inte heller tänker, så jag tog det nästan för givet att du sitter hemma på arslet och låter bli att ens försöka tänka med det.
Och även om du gång på gång bevisat för oss hur overksamt det lilla du har begåvats med är, så blev det lite av en förklaring när du fyllde på med att beskriva hur du söp bort det lilla du en gång hade........
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=denstore][quote=ilg@dd][quote=denstore]
Nej, men du har ju redan tidigare berättat för oss alla att du inte jobbar, och nu att du inte heller tänker, så jag tog det nästan för givet att du sitter hemma på arslet och låter bli att ens försöka tänka med det.
Och även om du gång på gång bevisat för oss hur overksamt det lilla du har begåvats med är, så blev det lite av en förklaring när du fyllde på med att beskriva hur du söp bort det lilla du en gång hade........
Det inlägget säger mer om dej än om mej..
Jag har inte påstått att jag inte jobbar, däremot att jag är arbetslös vilket åtminstone för mej och min umgängeskrets är helt olika saker.
Angående mina alkoholvanor tidigare i livet så kan jag inte uttala mej huruvida hjärnan tagit skada, men faktum är att min utbildning var avklarad innan det började supas..
Hänvisar även till "reglerna" här på NH, vilka du ofta vill lägga åt sidan:
"* De är ej tillåtet att gå till personangrepp och/eller skriva stötande eller ärekränkande inlägg."
Emotser nu en ursäkt för ditt senaste inlägg.
Eller är det så att moderatorerna på NH är förbehållna att skriva vad skit som helst?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 1, 2005
denstore wrote: [quote=ilg@dd].....
Du, det där var omotiverat! Vi vet alla vad du tycker om ilg@dd och visst har han skitit sig själv i näven flertalet gånger, men hela den här diskussionen hör inte till tråden!
ilg@dd wrote: Räcker väl bra med siffror i talen..
Har aldrig i mitt vuxna liv behövt räkna ut ett tal som innehållit bokstäver..
plus, minus, gånger och delat har räckt bra..
Akademiker är för övrigt betraktat som ett nedvärderande skällsord i mitt vokabulär..
Och här är du ute på hal is. I ditt inlägg ligger en underton av att akademikers nyttjande av matematik på något sätt saknar verklighetsförankring och att det bara är onödigt tjafs, eftersom man enligt dig klarar sig bra med siffror. Varför snappar jag (och t ex Sardaukar m fl) upp denna underton? Jo, du anger dels att "akademiker" är ett skällsord samt att du enbart kopplar nyttan av algebra i stort till din egencentrerade världsbild. Här uppfattas du som en obildad redneck som tror att allt löser sig bara ens traktor funkar och ens dräng förblir arbetsför. Är säkert inte så du menar, men du är inte bra på att kommunicera det du isf vill säga, och får isf räkna med påhopp från t ex denstore och mig som är väldigt akademiskt lagda.
dreamweaver wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd].....
Du, det där var omotiverat! Vi vet alla vad du tycker om ilg@dd och visst har han skitit sig själv i näven flertalet gånger, men hela den här diskussionen hör inte till tråden!.
Det har jag inte uppmärksammat.
Berätta gärna var det skulle ha skett.
dreamweaver wrote: [quote=ilg@dd]Räcker väl bra med siffror i talen..
Akademiker är för övrigt betraktat som ett nedvärderande skällsord i mitt vokabulär..
Och här är du ute på hal is. I ditt inlägg ligger en underton av att akademikers nyttjande av matematik på något sätt saknar verklighetsförankring och att det bara är onödigt tjafs, eftersom man enligt dig klarar sig bra med siffror. Varför snappar jag (och t ex Sardaukar m fl) upp denna underton? Jo, du anger dels att "akademiker" är ett skällsord samt att du enbart kopplar nyttan av algebra i stort till din egencentrerade världsbild. Här uppfattas du som en obildad redneck som tror att allt löser sig bara ens traktor funkar och ens dräng förblir arbetsför. Är säkert inte så du menar, men du är inte bra på att kommunicera det du isf vill säga, och får isf räkna med påhopp från t ex denstore och mig som är väldigt akademiskt lagda.
Mina erfarenheter av akademiker är inte speciellt smickrande..
Nu menar jag inte att alla akademiker är att se som stollar med tummen mitt på armbågen, men dom jag haft att göra med är såna.
Och vad är det frågan om egentligen??
Vill ni försöka få till det att akademiker skulle vara några slags supermänniskor?
Ofta är det frågan om folk med sk, utbildning som i stort sett är totalförlamade vad det gäller praktiskt arbete och sunt förnuft..
Som jag ser det är en akademiker t.ex en ingenjör som hittar på och vill prova olika metoder att ev. förbättra en process och kan i princip komma med hur tokiga ideer som helst och den vanlige arbetaren får utföra jobbet med att städa upp efter dom..
Därav har akademiker hamnat i facket skällsord hos mej..
Jag skulle kkunna dra åtskilliga exempel från min tid inom kemindustrin, hur ingenjörer där med 30-35 000:-/månaden förstörde utrustning samt orsakade stopp i processerna ett flertal gånger vilket orsakade miljontals kronor i förlust och det enbart för att prova nya metoder som den erfarna personalen dömt ut redan på pappersstadiet..
Sunt förnuft och erfarenhet väger tyngre..
Ett bra samspel mellan dessa akademiker och arbetaren vore optimalt.
Sen angående vad jag kan och inte är inget som folket här på NH kan ha bildat sej någon rättvisande uppfattning om vad jag kan förstå.
*Edit*
Blev ganska offtopic det här också ser jag..
Delph1 wrote: Min pappa är starkare än din 😛
Matte är jävligt intressant också 😉 😎
//Andreas
Om det är min Pappa du menar så stämmer det antagligen, farsan är 67 och är ingen kraftkarl nu för tiden, slut i rygg, nacke och knän.
Matte kan säkert vara intressant för en del, lika väl som att det är totalt ointressant för andra..
May 1, 2005
ilg@dd wrote: Mina erfarenheter av akademiker är inte speciellt smickrande..
Nu menar jag inte att alla akademiker är att se som stollar med tummen mitt på armbågen, men dom jag haft att göra med är såna.
Vill ni försöka få till det att akademiker skulle vara några slags supermänniskor?
Ofta är det frågan om folk med sk, utbildning som i stort sett är totalförlamade vad det gäller praktiskt arbete och sunt förnuft..
Som jag ser det är en akademiker t.ex en ingenjör som hittar på och vill prova olika metoder att ev. förbättra en process och kan i princip komma med hur tokiga ideer som helst och den vanlige arbetaren får utföra jobbet med att städa upp efter dom..
Jag skulle kkunna dra åtskilliga exempel från min tid inom kemindustrin, hur ingenjörer där med 30-35 000:-/månaden förstörde utrustning samt orsakade stopp i processerna ett flertal gånger vilket orsakade miljontals kronor i förlust och det enbart för att prova nya metoder som den erfarna personalen dömt ut redan på pappersstadiet..
Jag förstår vad du menar, men du har ändå förmedlat fel budskap. Du insinuerar först att både akademiker och ingenjörens verktyg är verkningslösa trollspön (exempelvis algebra), men nu fokuserar du mer på ingenjörerna vilket är det som faktiskt är det din erfarenhet bygger på. Det är inte vetenskapens fel att dess nyttjare använder den inkompetent.
Sen måste jag erkänna att det finns akademiker/ingenjörer som har en förbannad övertro på sina teorier. De glömmer att teorierna är till för att modellera verkligheten och glömmer således det sunda förnuftet. Detta gör sig ofta påmint inom industrier där erfarenhet är av väldigt stor vikt.
Det som jag blev irriterad på i ditt inlägg var att du först och främst inte särade på vetenskap och dess utövare samt att du drog alla akademiker över en kam.
dreamweaver wrote: [quote=ilg@dd]Mina erfarenheter av akademiker är inte speciellt smickrande..
Jag förstår vad du menar, men du har ändå förmedlat fel budskap. Du insinuerar först att både akademiker och ingenjörens verktyg är verkningslösa trollspön (exempelvis algebra), men nu fokuserar du mer på ingenjörerna vilket är det som faktiskt är det din erfarenhet bygger på. Det är inte vetenskapens fel att dess nyttjare använder den inkompetent.
Sen måste jag erkänna att det finns akademiker/ingenjörer som har en förbannad övertro på sina teorier. De glömmer att teorierna är till för att modellera verkligheten och glömmer således det sunda förnuftet. Detta gör sig ofta påmint inom industrier där erfarenhet är av väldigt stor vikt.
Det som jag blev irriterad på i ditt inlägg var att du först och främst inte särade på vetenskap och dess utövare samt att du drog alla akademiker över en kam.
Det var inte min mening att få det att låta så..
Naturligtvis behövs en avancerad räknekonst för att en t.ex ingenjör skall kunna göra sina beräkningar om hållfasthet, materielåtgång etc.
Dom är ju också en viktig kugge i utvecklingen/vidareutveckling av saker..
Sen att jag drar alla akademiker över en kam är nonsens, vilket framgår av mitt tidigare inlägg:
"Mina erfarenheter av akademiker är inte speciellt smickrande..
Nu menar jag inte att alla akademiker är att se som stollar med tummen mitt på armbågen, men dom jag haft att göra med är såna."
May 1, 2005
ilg@dd wrote: Sen att jag drar alla akademiker över en kam är nonsens, vilket framgår av mitt tidigare inlägg:
Nu menar jag inte att alla akademiker är att se som stollar med tummen mitt på armbågen, men dom jag haft att göra med är såna."
Jo, det inlägget du syftar på tycker jag speglar din åsikt mycket väl. Det var dina första inlägg som jag inte gillade.
dreamweaver wrote: [quote=ilg@dd]Sen att jag drar alla akademiker över en kam är nonsens, vilket framgår av mitt tidigare inlägg:
Jo, det inlägget du syftar på tycker jag speglar din åsikt mycket väl. Det var dina första inlägg som jag inte gillade.
Är det detta inlägg du åsyftar??
Hade du jobbat på samma ställe som mej med dom 2 stolliga ingenjörerna vi hade där så hade du förstått varför jag + resten av manskapet kallar stolliga figurer för just "akademiker"..
Sen att man kanske inte bör ha den synen på akademiker generellt är en annan femma.
Kan kanske återigen påpeka att jag bor på ett litet samhälle och har väl inte träffat på allför många överlästa figurer.
Har mest befunnit mej i "arbetarklassen", men trots det frotterat mej med högdjur av diverse rang.
December 5, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Sardaukar][quote=Imlal]För att inte glömma I^2=-1
Rättelse: i^2=-1
Kan väl bero på att du inte jobbat med något tekniskt.
Det beror iofs på hur du definierar "tekniskt"..
Men något jobb där man bara sitter på arslet och räknar har jag aldrig haft, och ej heller velat ha.
Jag uppfattade det som att du tyckte det var "onödigt" att räkna med bokstäver över huvud taget. Så jag trodde du inte förstod hur viktigt det egentligen är att kunna om man vill komma nån vart i livet.
Men det kanske var feltolkning från min sida?
Sardaukar wrote: [quote=ilg@dd][quote=Sardaukar][quote=Imlal]För att inte glömma I^2=-1
Rättelse: i^2=-1
Kan väl bero på att du inte jobbat med något tekniskt.
Det beror iofs på hur du definierar "tekniskt"..
Men något jobb där man bara sitter på arslet och räknar har jag aldrig haft, och ej heller velat ha.
Jag uppfattade det som att du tyckte det var "onödigt" att räkna med bokstäver över huvud taget. Så jag trodde du inte förstod hur viktigt det egentligen är att kunna om man vill komma nån vart i livet.
Men det kanske var feltolkning från min sida?
Vad jag menade var att jag inte haft användning av sådana räknesätt..Och jag har pysslat med ganska många olika saker genom åren.
Ang:
"Så jag trodde du inte förstod hur viktigt det egentligen är att kunna om man vill komma nån vart i livet."
Anser du att livet går ut på att kunna räkna så avancerat som möjligt??
Definierar du "att komma någonstans i livet" som bra utbildning, hög lön så lär du nog bli besviken när du plötsligt befinner dej mitt uppe i det.
Jag tror knappast att livet vore lyckligare om jag kunde räkna med bokstäver..
Jag är tämligen nöjd med mitt liv hitintills iaf..Fyller 40 idag, har en 11-årig son som jag är mäkta stolt över..
Det enda som egentligen inte är bra för tillfället är att jag är arbetslös, vilket jag förmodligen skulle vara med "bokstavskompetens" också.
Arbetsmarknaden är inte speciellt ljus häromkring.
May 1, 2005
ilg@dd wrote: [quote=ilg@dd]Räcker väl bra med siffror i talen..
Är det detta inlägg du åsyftar??
Om du menar inlägg jag reagerade på ja.
ilg@dd wrote: Hade du jobbat på samma ställe som mej med dom 2 stolliga ingenjörerna vi hade där så hade du förstått varför jag + resten av manskapet kallar stolliga figurer för just "akademiker"..
Sen att man kanske inte bör ha den synen på akademiker generellt är en annan femma.
Det var den femman jag syftade på.
ilg@dd wrote: Kan kanske återigen påpeka att jag bor på ett litet samhälle och har väl inte träffat på allför många överlästa figurer.
Har mest befunnit mej i "arbetarklassen", men trots det frotterat mej med högdjur av diverse rang.
Jag kommer från ett litet samhälle och en riktig arbetarklassfamilj, så jag har verkligen perspektiv från båda håll.
March 11, 2003
ilg@dd wrote:
Hänvisar även till "reglerna" här på NH, vilka du ofta vill lägga åt sidan:
"* De är ej tillåtet att gå till personangrepp och/eller skriva stötande eller ärekränkande inlägg."Emotser nu en ursäkt för ditt senaste inlägg.
Eller är det så att moderatorerna på NH är förbehållna att skriva vad skit som helst?
Så du menar att det är självklart att du skall få häva ur dig att akademiska yrken är att "sitta på arslet och räkna" och att bara ordet akademiker är jämställbart med en skymfning, men när någon protesterar, då känner du dig trampad på tårna. Tror du att du har ensamrätt på att förolämpa folk?
Hade jag inte vetat din ålder, så hade jag sagt att du borde växa upp och skaffat dig ett jobb. Nu gäller väl bara det senare.....
Edit:
Anledningen att jag blir så förbannad är att du som så många andra tror att det är så jäkla lätt att vara akademiker. Du lägger fram saker som att alla akademiker är dumma i huvudet, och att de alltid har tummen mitt i handen och aldrig har gjort ett ärligt handtag i hela sitt liv. Jag har nog knegat minst lika mycket, och lika hårt som du har gjort, men jag har pluggat vid sidan om hela tiden. Jag har aldrig haft någon hög lön, och kommer antagligen aldrig att få det heller. Men det är inget jag gnäller hela tiden om. Jag känner mig inte hotad av av samtliga arbetare i sverige, och jag visar respekt för ett väl gjort hantverk. Konstigt bara att det i vissa kretsar är fult att arbeta med huvudet, men det är fint att arbeta med händerna. Snacka om att klasskampsideologin har bitit sig själv i arslet, när det är arbetarklassen som mest hårdnackat kämpar för att bevara klasssamhället.
denstore wrote: [quote=ilg@dd] Hänvisar även till "reglerna" här på NH, vilka du ofta vill lägga åt sidan:
"* De är ej tillåtet att gå till personangrepp och/eller skriva stötande eller ärekränkande inlägg."Emotser nu en ursäkt för ditt senaste inlägg.
Så du menar att det är självklart att du skall få häva ur dig att akademiska yrken är att "sitta på arslet och räkna" och att bara ordet akademiker är jämställbart med en skymfning, men när någon protesterar, då känner du dig trampad på tårna. Tror du att du har ensamrätt på att förolämpa folk?
Hade jag inte vetat din ålder, så hade jag sagt att du borde växa upp och skaffat dig ett jobb. Nu gäller väl bara det senare.....
Du plockar i vanlig ordning meningarna ur sitt sammanhang..
Läs om, läs rätt..
Jag skrev:
"Det beror iofs på hur du definierar "tekniskt"..
Men något jobb där man bara sitter på arslet och räknar har jag aldrig haft, och ej heller velat ha."
Med det menas att jag inte är intresserad av ett stillasittande jobb..Jag är en sådan person som hellre pysslar med kroppsligt arbete..
Angående min inställning om "akademiker" så finns att läsa lite om det här ovan ifall du missat det..
Tack för uppmaningen, kanske det finns fler jobb att söka nu efter att du skrivit så där..
Vad jobbar du själv med?
Professionell ryttare på hög häst?
March 11, 2003
ilg@dd wrote:
Du plockar i vanlig ordning meningarna ur sitt sammanhang..
Läs om, läs rätt..
Jag skrev:
"Det beror iofs på hur du definierar "tekniskt"..
Men något jobb där man bara sitter på arslet och räknar har jag aldrig haft, och ej heller velat ha."
Med det menas att jag inte är intresserad av ett stillasittande jobb..Jag är en sådan person som hellre pysslar med kroppsligt arbete..
Angående min inställning om "akademiker" så finns att läsa lite om det här ovan ifall du missat det..
Tack för uppmaningen, kanske det finns fler jobb att söka nu efter att du skrivit så där..
Vad jobbar du själv med?
Professionell ryttare på hög häst?
Jag har jobbat som lagerarbetare de senaste 6 åren, om det är av intresse. Jag har ungefär 6000 ut efter skatt i månaden, och har inga bidrag. Om det är att sitta på höga hästar, så stämmer kanske det.
Vad får dig att tro att alla som råkar ha läst några poäng efter grundskolan är födda med silversked i munnen? Tror du att man måste komma från överklassen för att vara akademiker? Du är fasen en av de mest fördomsfulla människorna jag har haft oturen att träffa på.
Det handlar inte om dina erfarenheter om akademiker. Det handlar om att du uttrycker dig föraktfullt om dem, och det är ingen tvekan om att du inledde ditt inträde i denna tråden med just det.
Om jag skulle dra upp alla exempel på hur korkat ickeakademiker kan bete sig varje gång någon skriver något om hantverk, så hade kanske du reagerat också. Eller du tycker att det är självklart att man som akademiker skall få kalla alla arbetare för obildat pack? Det är ju ungefär på den nivån du vill ha det.
3 Guest(s)