Bokstäver och matematik|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bokstäver och matematik
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
968856
October 25, 2005 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Du plockar i vanlig ordning meningarna ur sitt sammanhang..
Läs om, läs rätt..
Jag skrev:
"Det beror iofs på hur du definierar "tekniskt"..
Men något jobb där man bara sitter på arslet och räknar har jag aldrig haft, och ej heller velat ha."

Med det menas att jag inte är intresserad av ett stillasittande jobb..Jag är en sådan person som hellre pysslar med kroppsligt arbete..
Angående min inställning om "akademiker" så finns att läsa lite om det här ovan ifall du missat det..
Tack för uppmaningen, kanske det finns fler jobb att söka nu efter att du skrivit så där..
Vad jobbar du själv med?
Professionell ryttare på hög häst?

Jag har jobbat som lagerarbetare de senaste 6 åren, om det är av intresse. Jag har ungefär 6000 ut efter skatt i månaden, och har inga bidrag. Om det är att sitta på höga hästar, så stämmer kanske det.
Vad får dig att tro att alla som råkar ha läst några poäng efter grundskolan är födda med silversked i munnen? Tror du att man måste komma från överklassen för att vara akademiker? Du är fasen en av de mest fördomsfulla människorna jag har haft oturen att träffa på.

Det handlar inte om dina erfarenheter om akademiker. Det handlar om att du uttrycker dig föraktfullt om dem, och det är ingen tvekan om att du inledde ditt inträde i denna tråden med just det.
Om jag skulle dra upp alla exempel på hur korkat ickeakademiker kan bete sig varje gång någon skriver något om hantverk, så hade kanske du reagerat också. Eller du tycker att det är självklart att man som akademiker skall få kalla alla arbetare för obildat pack? Det är ju ungefär på den nivån du vill ha det.

Vi kan ju se tillbaks på hur du äntrade denna tråd:

denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=Sardaukar]

[quote=ilg@dd]Räcker väl bra med siffror i talen..
Har aldrig i mitt vuxna liv behövt räkna ut ett tal som innehållit bokstäver..
plus, minus, gånger och delat har räckt bra..
Akademiker är för övrigt betraktat som ett nedvärderande skällsord i mitt vokabulär..

Kan väl bero på att du inte jobbat med något tekniskt.

Det beror iofs på hur du definierar "tekniskt"..
Men något jobb där man bara sitter på arslet och räknar har jag aldrig haft, och ej heller velat ha.

Jo, så kanske det är. Sen kan det ju vara så att vissa hellre sitter på det än att försöka använda det att tänka med...... 🙄

"Vad får dig att tro att alla som råkar ha läst några poäng efter grundskolan är födda med silversked i munnen? Tror du att man måste komma från överklassen för att vara akademiker? Du är fasen en av de mest fördomsfulla människorna jag har haft oturen att träffa på."

Kan du försöka påvisa hur jag på något sätt uttrycka sådana åsikter?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
968858
October 25, 2005 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Sardaukar][quote=ilg@dd][quote=Sardaukar][quote=Imlal]För att inte glömma I^2=-1

Rättelse: i^2=-1

ilg@dd wrote: Räcker väl bra med siffror i talen..
Har aldrig i mitt vuxna liv behövt räkna ut ett tal som innehållit bokstäver..
plus, minus, gånger och delat har räckt bra..
Akademiker är för övrigt betraktat som ett nedvärderande skällsord i mitt vokabulär..

Kan väl bero på att du inte jobbat med något tekniskt.

Det beror iofs på hur du definierar "tekniskt"..
Men något jobb där man bara sitter på arslet och räknar har jag aldrig haft, och ej heller velat ha.

Jag uppfattade det som att du tyckte det var "onödigt" att räkna med bokstäver över huvud taget. Så jag trodde du inte förstod hur viktigt det egentligen är att kunna om man vill komma nån vart i livet.

Men det kanske var feltolkning från min sida?

Vad jag menade var att jag inte haft användning av sådana räknesätt..Och jag har pysslat med ganska många olika saker genom åren.
Ang:
"Så jag trodde du inte förstod hur viktigt det egentligen är att kunna om man vill komma nån vart i livet."

Anser du att livet går ut på att kunna räkna så avancerat som möjligt??
Definierar du "att komma någonstans i livet" som bra utbildning, hög lön så lär du nog bli besviken när du plötsligt befinner dej mitt uppe i det.
Jag tror knappast att livet vore lyckligare om jag kunde räkna med bokstäver..
Jag är tämligen nöjd med mitt liv hitintills iaf..Fyller 40 idag, har en 11-årig son som jag är mäkta stolt över..
Det enda som egentligen inte är bra för tillfället är att jag är arbetslös, vilket jag förmodligen skulle vara med "bokstavskompetens" också.
Arbetsmarknaden är inte speciellt ljus häromkring.

Jag är redan besviken. Jag hoppade av ingenjörsutbildningen för att jag inte klarade av matten, så jag får hoppas jag blir åtminstone någonting när jag har gått ut min 2-åriga teknikerutbildning.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
968872
October 25, 2005 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=grebbs]Rättelse: e är en (exponential)funktion...

Rättelse: e har ett fast värde (c:a 2,72). Det är e^x som är exponentialfunktionen.

rättelse: e är ett gränsvärde.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
968875
October 25, 2005 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: [quote=dreamweaver][quote=grebbs]Rättelse: e är en (exponential)funktion...

Rättelse: e har ett fast värde (c:a 2,72). Det är e^x som är exponentialfunktionen.

Haha men ett gränsvärde ÄR ett fast värde.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
968877
October 25, 2005 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Du verkar ha väldigt lätt att döma andra människor Denstore. Även över forum, där du inte känner personerna i fråga och där det finns regler som reglerar det hela. Det gäller inte bara ilg@dd ;).

Läser om matte B för 3'dje gången nu själv 😛 Klarat alla skolämnen mycket bra utom matten, t ex företagsekonomi A+B, Redovisning mm, ska bli affärsekonom. Känner två med den utbildningen, ingen har använt matte över A kursen under den tiden.

Fanns en krönika i DN av några professorer som skrev hur man använde matten för att utan anledning utesluta många från akademisk utbildning. Nästan bara i Sverige man gör så dessutom. Visst behövs matte för mkt och det är bra att det finns intresserade, men tyvärr används det fel många gånger också...

Obelix, vad ska du använda din matte till?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
968885
October 25, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Vi kan ju se tillbaks på hur du äntrade denna tråd:

Ja just det. Jag kommenterade ditt inlägg, efter att du gjorde ett av dina vanliga påhopp.

ilg@dd wrote:

Tja, de här borde väl räcka?

ilg@dd wrote:
Kan kanske återigen påpeka att jag bor på ett litet samhälle och har väl inte träffat på allför många överlästa figurer.
Har mest befunnit mej i "arbetarklassen", men trots det frotterat mej med högdjur av diverse rang.

ilg@dd wrote:
Vad jobbar du själv med?

Om du tycker jag är för orättvis mot dig ilg@dd, så ber jag gärna om ursäkt. Men du borde åtminstone försöka inse att det är rätt trist att få höra att det man gör eller försöker åstadkomma är totalt skit, och mer eller mindre idiotförklarar ens liv.
Jag har själv sökt en förfärlig massa jobb de senaste två åren, och jag vet att det inte är enkelt. Men jag tror att det hade kunnat vara ganska mycket enklare om folk hade varit lite villigare att faktiskt lära sig något nytt. Det är kanske rent av meningsfullt t.o.m. för en knegare att kunna räkna med mer än de fyra räknesätten.
Om du vill inte vill bli tolkad på det ena eller andra viset, så skall du kanske passa dig för att skriva saker som kanske nervärderar halva forumet eller mer. Vilka erfarenheter du som person har av "akademiker" är knappast gospel. Knappast mina åsikter om "knegare" heller. Men jag säger inte att "knegare" är ett skällsord. Jag säger inte heller att manuellt arbete är dåligt eller meningslöst. Det finns en plats för de flesta yrkestyper i samhället, men min personliga åsikt är att det är ganska självklart varför industri och företag packar ihop och lämnar landsbygd och t.o.m. landet. Den inställning som du säger att såväl du själv som resten av manskapet har, är inte så sällsynt. Jag har själv arbetat några år inom processindustri, som knegare, och min erfarenhet var snarare att det fanns en genuin ovilja att lyssna på auktoriteter, och att lära sig något nytt. Inställningen om att "ingen skall komma och tala om för mig hur jobbet skall göras" är kanske den egentliga anledningen att inga företag vill investera i svensk industri? Jag såg det när jag jobbade på bilfabriken, och den lades ner. Jag såg det inom processindustrin, och de ställena håller på att flytta ut verksamheten. Jag såg det inom jordbruksindustrin, och nu är det snart billigare att köpa mjöl från sydamerika också. Kan man inte se sambandet?

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
968897
October 25, 2005 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=whoracle][quote=dreamweaver][quote=grebbs]Rättelse: e är en (exponential)funktion...

mjo, kanhända att man kan tolka det som ett fast värde.. jag skulle dock hellre se det som en avrundning. i och med att man går närmare ett värde (i all oändlighet) kommer man inte riktigt fram, och man får således inte fram det exakta värdet. Man får dock ett värde enormt nära (vilket jag anser inte var exakt).

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
968901
October 25, 2005 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Börjar bli besvärligt att quota nu, kanske har med min utbildning att göra..
Hoppas det framgår på vad och var jag svarar iaf.

-----------------------------------------------------------------------

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Vi kan ju se tillbaks på hur du äntrade denna tråd:

Ja just det. Jag kommenterade ditt inlägg, efter att du gjorde ett av dina vanliga påhopp.

Ja, du tvekade inte en sekund när du så klämkäckt drog till med denna så klädsamt inlindade:
"Jo, så kanske det är. Sen kan det ju vara så att vissa hellre sitter på det än att försöka använda det att tänka med......" efter mitt sk vanligt påhopp efter mitt "Det beror iofs på hur du definierar "tekniskt"..
Men något jobb där man bara sitter på arslet och räknar har jag aldrig haft, och ej heller velat ha." vilket torde klargöra att det inte ligger i mitt intresse att jobba med typ administrativa saker dvs kontorjobb i största allmänhet.
Dock undantaget sådant som går ut på att sälja saker i sittande ställning vilket passar mitt munläder bra.

---------------------------------------------------------------------

ilg@dd wrote:

Tja, de här borde väl räcka?

ilg@dd wrote:
Kan kanske återigen påpeka att jag bor på ett litet samhälle och har väl inte träffat på allför många överlästa figurer.
Har mest befunnit mej i "arbetarklassen", men trots det frotterat mej med högdjur av diverse rang.

ilg@dd wrote:
Vad jobbar du själv med?

Du "glömde" början på denna inflikning:
@denstore:
"Vad får dig att tro att alla som råkar ha läst några poäng efter grundskolan är födda med silversked i munnen? Tror du att man måste komma från överklassen för att vara akademiker? Du är fasen en av de mest fördomsfulla människorna jag har haft oturen att träffa på."

@ilg@dd:
Tyvärr så är inte ditt "svar" på denna frågeställning relevant, eftersom det inte har med min frågeställning att göra.

Om du tycker jag är för orättvis mot dig ilg@dd, så ber jag gärna om ursäkt. Men du borde åtminstone försöka inse att det är rätt trist att få höra att det man gör eller försöker åstadkomma är totalt skit, och mer eller mindre idiotförklarar ens liv.
Jag har själv sökt en förfärlig massa jobb de senaste två åren, och jag vet att det inte är enkelt. Men jag tror att det hade kunnat vara ganska mycket enklare om folk hade varit lite villigare att faktiskt lära sig något nytt. Det är kanske rent av meningsfullt t.o.m. för en knegare att kunna räkna med mer än de fyra räknesätten.
Om du vill inte vill bli tolkad på det ena eller andra viset, så skall du kanske passa dig för att skriva saker som kanske nervärderar halva forumet eller mer. Vilka erfarenheter du som person har av "akademiker" är knappast gospel. Knappast mina åsikter om "knegare" heller. Men jag säger inte att "knegare" är ett skällsord. Jag säger inte heller att manuellt arbete är dåligt eller meningslöst. Det finns en plats för de flesta yrkestyper i samhället, men min personliga åsikt är att det är ganska självklart varför industri och företag packar ihop och lämnar landsbygd och t.o.m. landet. Den inställning som du säger att såväl du själv som resten av manskapet har, är inte så sällsynt. Jag har själv arbetat några år inom processindustri, som knegare, och min erfarenhet var snarare att det fanns en genuin ovilja att lyssna på auktoriteter, och att lära sig något nytt. Inställningen om att "ingen skall komma och tala om för mig hur jobbet skall göras" är kanske den egentliga anledningen att inga företag vill investera i svensk industri? Jag såg det när jag jobbade på bilfabriken, och den lades ner. Jag såg det inom processindustrin, och de ställena håller på att flytta ut verksamheten. Jag såg det inom jordbruksindustrin, och nu är det snart billigare att köpa mjöl från sydamerika också. Kan man inte se sambandet?

Jag ser dessvärre ingen anledning att ändra på mitt sätt att skriva, eftersom de flesta här nog är läskunniga..
Auktoritet kan du knappast studera dej till, auktoritet och respekt måste förtjänas och kommer per automatik med erfarenhet, anständighet och ett rättvist beteende.
Att bli utsedd till bas/halvbas är däremot enklare.
Att det dessutom går att producera spannmålsprodukter billigare i Sydamerika är väl för övrigt en självklarhet.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
968905
October 25, 2005 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: [quote=dreamweaver][quote=whoracle][quote=dreamweaver][quote=grebbs]Rättelse: e är en (exponential)funktion...

mjo, kanhända att man kan tolka det som ett fast värde.. jag skulle dock hellre se det som en avrundning. i och med att man går närmare ett värde (i all oändlighet) kommer man inte riktigt fram, och man får således inte fram det exakta värdet. Man får dock ett värde enormt nära (vilket jag anser inte var exakt).

Kan meddela att e faktiskt inte är ett gränsvärde, men det räknas fram som ett gränsvärde eftersom det inte finns något explicit sätt att räkna ut det annars.

Bara för att ett tals decimalutveckling pågår i all oändlighet så innebär det inte att det inte har ett fast spikat värde. (jämför pi)

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
968909
October 25, 2005 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=whoracle][quote=dreamweaver][quote=whoracle][quote=dreamweaver][quote=grebbs]Rättelse: e är en (exponential)funktion...

Kan meddela att e faktiskt inte är ett gränsvärde, men det räknas fram som ett gränsvärde eftersom det inte finns något explicit sätt att räkna ut det annars.

Bara för att ett tals decimalutveckling pågår i all oändlighet så innebär det inte att det inte har ett fast spikat värde. (jämför pi)

Jupp precis. Jämför också 1/3. En tredjedel är en tredjedel, men om man ska göra om det i decimalform kan man hålla på i all oändlighet, 0,3333333333333333333333.....................men 1/3 är ändå ett fast värde 🙂

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
968916
October 25, 2005 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Obelix, vad ska du använda din matte till?

om du menar det lilla jag läste (trigonometri och pytagoras) så läste jag CNC/Verktygsmakare ett tag innan ryggen sa stopp...

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
968918
October 25, 2005 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Jag ser dessvärre ingen anledning att ändra på mitt sätt att skriva, eftersom de flesta här nog är läskunniga..
Auktoritet kan du knappast studera dej till, auktoritet och respekt måste förtjänas och kommer per automatik med erfarenhet, anständighet och ett rättvist beteende.
Att det dessutom går att producera spannmålsprodukter billigare i Sydamerika är väl för övrigt en självklarhet.

Det är knappast en självklarhet att man skulle producera spannmål billigare i sydamerika. Sverige har haft internationellt bra rykte om sin spannmål. Svenskt korn och havre har hållit världsklass. Vi har t.ex. exporterat mängder med maltkorn till Skottland, så att vi skulle kunna få njuta av den i ädlare form.

Auktoritet handlar om kunnande. Kunnande baseras på förkovrad kunskap och erfarenheter i praktiken. Bara erfarenhet betyder inte ett skit om man inte har en insikt i teorin. Annars är det är som att säga att man blir en bra bilmekaniker bara för att man har dragit åt många muttrar. Tyvärr så verkar många tro att man "kan" sitt jobb bara för att man har suttit där i 10-15 år. Inget kan vara mer fel. Bästa exemplet är väl politiker. Bara för att de har haft ett förtroendeuppdrag, så tror de att de kan klara vilken ministerpost som helst. Även om de sen inte ens kan de fyra räknesätten, så skall de bli finansministrar....
Att bli bas eller halvbas handlar inte om någotdera. Det handlar 9 gånger av 10 om rövslickeri.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
968958
October 25, 2005 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Jag ser dessvärre ingen anledning att ändra på mitt sätt att skriva, eftersom de flesta här nog är läskunniga..

Det är knappast en självklarhet att man skulle producera spannmål billigare i sydamerika. Sverige har haft internationellt bra rykte om sin spannmål. Svenskt korn och havre har hållit världsklass. Vi har t.ex. exporterat mängder med maltkorn till Skottland, så att vi skulle kunna få njuta av den i ädlare form.

Auktoritet handlar om kunnande. Kunnande baseras på förkovrad kunskap och erfarenheter i praktiken. Bara erfarenhet betyder inte ett skit om man inte har en insikt i teorin. Annars är det är som att säga att man blir en bra bilmekaniker bara för att man har dragit åt många muttrar. Tyvärr så verkar många tro att man "kan" sitt jobb bara för att man har suttit där i 10-15 år. Inget kan vara mer fel. Bästa exemplet är väl politiker. Bara för att de har haft ett förtroendeuppdrag, så tror de att de kan klara vilken ministerpost som helst. Även om de sen inte ens kan de fyra räknesätten, så skall de bli finansministrar....
Att bli bas eller halvbas handlar inte om någotdera. Det handlar 9 gånger av 10 om rövslickeri.

Nja, jämför med hur mycket spannmål Sydamerika har möjlighet att producera med sitt milda klimat och nästintill åretruntsommar med Sveriges kalla klimat med max 2 skördar/år..
För mej innebär begreppet erfarenhet detsamma som ett rejält kunnande och en trygghet vid tveksammheter..
Kan man inte sitt jobb efter 10-15 år så är det ganska illa, minst lika illa som när någon nyutexaminerad ingenjör kommer som ny på en arbetsplats och tror sej kunna allt innanför dom väggarna.
Angående bas/halvbas så skrev du vad jag tänkte skriva, men jag lät bli..
wink

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
969210
October 26, 2005 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Fanns en krönika i DN av några professorer som skrev hur man använde matten för att utan anledning utesluta många från akademisk utbildning. Nästan bara i Sverige man gör så dessutom. Visst behövs matte för mkt och det är bra att det finns intresserade, men tyvärr används det fel många gånger också...

Många verkar tro att man läser matematik bara för att kunna matematik, men det är fel. Självklart läser du matematik för att kunna tillämpa det inom olika områden där det behövs. Fysik och elektronik kan kräva väldigt avancerad matte, och då räcker ofta inte alla mattekurser man kan läsa på gymnasiet långt till.
Man läser även matematik för att lära sig tänka logiskt och lära sig hur man ska tacka vissa problem.
I början av en ingenjörsutbildning läser man oftast väldigt mycket matte, och detta är dels som du säger för att sålla bort dom som inte klarar av det. Det hade ju varit rent taskigt att lägga matten efter ett par år och när man har läst fram tills det så tvingas man hoppa av för att man inte klarar av matten. Man läser även mycket matte i början för att man helt enkelt behöver den för att klara av andra kurser (då det är krav på vissa kurser att man ska ha läst vissa matte-kurser).

Och angående gränsvärden:
Ett gränsvärde kan vara ett exakt värde men behöver inte vara det.

Obelix: Om du är intresserad av matte så förslår jag att du läser någon grundläggande kurs på komvux. Om du känner att det blir för jobbigt så är det ju bara att hoppa av, men om det går bra så är ju det kanon. 🙂

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
969232
October 26, 2005 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Och angående gränsvärden:
Ett gränsvärde kan vara ett exakt värde men behöver inte vara det.

Jo, jo och åter jo! Ett gränsvärde är alltid ett fast värde! Vet inte om ni blandar ihop detta med vilka värden en mängd kan anta, men gränsvärdet/randen är alltid exakt så länge den är definierad. Och är den inte definierad, nä då finns inget faktiskt gränsvärde. En gräns är en gräns och ingen gråzon.

Jag vet inte om du tänker på indeterminanta gränsvärdesberäkningar, men det är inte riktigt samma sak. Då tittar man mer på beteenden och påtalar brister i den explicita matematik vi råder över vid gränsvärdesberäkningar.

Coore
Member
Medlem
969233
October 26, 2005 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Jo, jo och åter jo! Ett gränsvärde är alltid ett fast värde! Vet inte om ni blandar ihop detta med vilka värden en mängd kan anta, men gränsvärdet/randen är alltid exakt så länge den är definierad. Och är den inte definierad, nä då finns inget faktiskt gränsvärde. En gräns är en gräns och ingen gråzon.

Självklart är en rand exakt, jag skulle vilja se en mängd med en rand som inte är exakt. laugh

dreamweaver wrote: Jag vet inte om du tänker på indeterminanta gränsvärdesberäkningar, men det är inte riktigt samma sak. Då tittar man mer på beteenden och påtalar brister i den explicita matematik vi råder över vid gränsvärdesberäkningar.

Jepp, detta var vad jag tänkte på.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
969234
October 26, 2005 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Matematik och fysik lär en att tänka på andra sätt. Den lär en att se världen med andra ögon. Sen gör ju själva hjärngympan att man presterar bättre i andra teoretiska ämnen.

Ungefär som att spela schack ofta o länge, det leder till bättre prestationer i andra ämnen där det krävs koncentration och framtidstänkande.

så plugga på bara 😀

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
969236
October 26, 2005 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=dreamweaver]Jo, jo och åter jo! Ett gränsvärde är alltid ett fast värde! Vet inte om ni blandar ihop detta med vilka värden en mängd kan anta, men gränsvärdet/randen är alltid exakt så länge den är definierad. Och är den inte definierad, nä då finns inget faktiskt gränsvärde. En gräns är en gräns och ingen gråzon.

Självklart är en rand exakt, jag skulle vilja se en mängd med en rand som inte är exakt. laugh

En sak är säker, man vet aldrig var man ska lägga nivån på sina förklaringar här med tanke på att vissa tror att e är ett gränsvärde t ex. 😛
Man blir lite trött på nissar som försöker lära farsan kn*lla. wink

Coore wrote: [quote=dreamweaver]Jag vet inte om du tänker på indeterminanta gränsvärdesberäkningar, men det är inte riktigt samma sak. Då tittar man mer på beteenden och påtalar brister i den explicita matematik vi råder över vid gränsvärdesberäkningar.

Jepp, detta var vad jag tänkte på.

Ok, men det är som sagt inte gränsvärdena i sig som inte är fasta, utan det är just det att de är svåra att avgöra (därmed termen indeterminant).

Sen kan jag iofs säga att ett gränsvärde kan ha två värden i ett nollställe, beroende från vilket håll man närmar sig nollstället, men det är en annan diskussion.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
969251
October 26, 2005 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Man läser även matematik för att lära sig tänka logiskt

det är väl där mitt problem är, jag är så ologisk man bara kan vara...

Jag skulle tom förlora mot mig själv i schack :bgrin:

Obelix: Om du är intresserad av matte så förslår jag att du läser någon grundläggande kurs på komvux. Om du känner att det blir för jobbigt så är det ju bara att hoppa av, men om det går bra så är ju det kanon. 🙂

jag är fascinerad, inte intresserad wink

jag har försökt, och det tog mig som sagt en rätt lång tid att lära mig trigonometri och pytagoras sats, som jag dessutom nu verkar ha glömt bort... 😮 embarassed

Coore
Member
Medlem
969254
October 26, 2005 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Coore]Man läser även matematik för att lära sig tänka logiskt

det är väl där mitt problem är, jag är så ologisk man bara kan vara...

Jag skulle tom förlora mot mig själv i schack :bgrin:

jag är fascinerad, inte intresserad wink

jag har försökt, och det tog mig som sagt en rätt lång tid att lära mig trigonometri och pytagoras sats, som jag dessutom nu verkar ha glömt bort... 😮 embarassed

Du får väl läsa lite matte då så du får lättare för att tänka logiskt.. 😉

dreamweaver wrote: Sen kan jag iofs säga att ett gränsvärde kan ha två värden i ett nollställe, beroende från vilket håll man närmar sig nollstället, men det är en annan diskussion.

Ja, det är ju ganska självklart, räcker tex med att ha en funktion som inte är kontinuerlig. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 239
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL