February 10, 2004
Tjena tja..
Ja, börjar fundera på om jag blivit lite stollig, men jag har hursomhellst fått för mig att jag ska ska börja läsa böcker.. å första tanken då är väl vad man ska läsa.. kom fram till så mycket att jag skulle villja ha en roman/spänning, och nått som handlar om fornnordisk mytologi etc. har tidigare läst Johanne Hildebrandts böcker "sagan om valhall..." mycket bra böcker.. men nu letar jag efter någon bok som handlar om "draugen". det är ett gammalt skepp som seglar kring norgeskust, varpå båten är fylld av döda krigare som blev förrådda av sina avkommor (barn,barnbarn). har någon hörttalas om någon bok som handlar om det skeppet så hojta till snälla! 😛 annars söker jag bara nordiskmytologi i typ romanform.
tack å bock!
/Adde
January 8, 2003
Har du inte läst Röde Orm så tycker jag du ska göra det, Det är en rikig klassiker, kankse inte handlar så mycket om mytologi, även om mycket av deras rädsla för gudar å tro på skrock är med i boken. Bökerna (2st) beskriver livet som vanlig bonde på 980 talet och nästan hela Orms liv. Mycket av kristendommens intrång i vikingatron finns också med.
February 10, 2004
Dadde wrote: Har du inte läst Röde Orm så tycker jag du ska göra det, Det är en rikig klassiker, kankse inte handlar så mycket om mytologi, även om mycket av deras rädsla för gudar å tro på skrock är med i boken. Bökerna (2st) beskriver livet som vanlig bonde på 980 talet och nästan hela Orms liv. Mycket av kristendommens intrång i vikingatron finns också med.
Yes. fick precis samma tips av flickvännen 😛 har den framför mig nu.. ganska svår svenska (gammalsvenska) för en ovanläsare.. men tror ändå att jag ska klara av att ta mig igenom den ! Tack för tipset iaf =)
December 16, 2003
Inte changern em allt av PP.C. Jerskild (återspeglar nytiden) Babels Torn Och Grisjakten (den kan vara klurig att förstå sig på första gången man läser den) ..asa-bra 😉
Och om du kilar till biblan så har det isländs asa-sagor tills man vomerar.
Ormen ä bra som attan annars...
January 14, 2002
Fan har du också fått dille på att läsa bäcker 😀
Jag sitter och läser igenom LOTR just nu och ska nog läsa Eragon efter det =)
En dag hittar den fattige bondpojken en vacker blå sten i skogen. Om han säljer den kanske hans familj slipper svälta under vintern. Men det blir inte som han hoppas – stenen kläcks och en drake föds. Drakungen hålls hemlig och ges namnet Saphira. De talar med varandra genom tanken och blir bästa vänner. Från den dagen knyts deras öden för alltid till varandra.
Över en natt förändras hela Eragons liv. Han kastas in i en värld av faror, magi och maktkamper. Med bara ett gammalt svärd som hjälp och en sagoberättare som vägledare måste Eragon och Saphira färdas genom platser där mörka krafter härskar, i ett Imperium som styrs av en kung vars ondska inte har några gränser.
Kommer även som film i december =)
1 Guest(s)